eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2604
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478

2604-cz-II

– 36 –
o wydanie certyfikatu. Nadany numer certyfikatu stanowi indywidualny numer
dostępu do stosownego rejestru.
6) Sposób wnoszenia opłat, o których mowa w art. 149 ust. 1 ustawy;
Opłaty, o których mowa w art. 149 ust. 1 ustawy, wnoszone są przelewem na
rachunek bankowy UDT.
7) Wzory wniosków o wydanie certyfikatu oraz o przedłużenie ważności certyfikatu,
wzór graficzny certyfikatu i jego wtórnika oraz wzór zgłoszenia, o którym mowa
w art. 138 ust. 1 pkt 1 ustawy;
Określono odpowiednio:
 Wzór wniosku o wydanie certyfikatu instalatora – załącznik nr 5 do
rozporządzenia,
 Wzór wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu instalatora – załącznik nr 6
do rozporządzenia,
 Wzór graficzny certyfikatu instalatora i wtórnika certyfikatu – załącznik nr 7
do rozporządzenia,
 Wzór zgłoszenia o rozpoczęciu instalacji przez osoby będące obywatelami
państwa członkowskiego Unii źuropejskiej oraz osoby będące obywatelami
innych państw – załącznik nr 8 do rozporządzenia.
8) Sposób prowadzenia rejestrów, o których mowa w art. 150 ust. 1 ustawy, oraz
warunki i sposób przechowywania dokumentacji dotyczącej udzielonej akredytacji
i wydania certyfikatu;
Określono sposób prowadzenia rejestrów certyfikowanych instalatorów, wydanych
certyfikatów i ich wtórników oraz akredytowanych organizatorów szkoleń. Rejestry są
prowadzone w systemie teleinformatycznym przez Prezesa UŹT w sposób
uniemożliwiający dokonanie wpisów, zmian lub wykreśleń przez osobę
nieuprawnioną. Ponadto wskazano warunki i sposób przechowywania dokumentacji
dotyczącej udzielonej akredytacji i wydania certyfikatu.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji programu pomocowego, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z pó n. zm.).
– 37 –
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) w celu umożliwienia
zgłoszenia, w trybie art. 7 ustawy, zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia.
W ramach konsultacji nie wpłynęły żadne zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów.
Stosownie do przepisów uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów, projekt wraz z uzasadnieniem zostanie przesłany do
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM) w celu uzyskania stanowiska dotyczącego oceny
skutków regulacji (OSR), w szczególności pod względem jej zakresu i zakresu konsultacji
społecznych. KPRM nie wniósł uwag do projektu rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 marca 2014 r. w sprawie warunków
i trybu wydawania certyfikatów oraz akredytowania organizatorów szkoleń w zakresie
odnawialnych ródeł energii (Źz. U. poz. …).


– 38 –
Ocena Skutków Regulacji
Data sporządzenia
Nazwa projektu
02.04.2014.
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie warunków i

trybu wydawania certyfikatów oraz akredytowania organizatorów
ródłoŚ
szkoleń w zakresie odnawialnych ródeł energii
Upoważnienie ustawowe: art. 144 ustawy z dnia
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
... o odnawialnych ródłach energii (Źz. U.
Ministerstwo Gospodarki
poz. …)
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza

Stanu lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac Ministra Gospodarki
Jerzy W. Pietrewicz, Sekretarz Stanu
Nr w wykazie pojawi się po uchwaleniu ustawy.
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Sebastian Stępnicki (tel. 693 46 86, e-mail:
sebastian.stepnicki@mg.gov.pl) OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Przepisy, zarówno ustawy jak i projektowanego rozporządzenia wdrażają do prawa polskiego postanowienia art. 14 ust. 3
oraz załącznika IV dyrektywy Parlamentu źuropejskiego i Rady 2009/28/Wź z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie
promowania stosowania energii ze ródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/Wź
oraz 2003/30/Wź (Źz. Urz. Uź L 140 z 5.6.2009, str. 16, z pó n. zm.), zwana dalej „dyrektywą”.
Przepisy projektu rozporządzenia wprowadzają nieobligatoryjny system certyfikacji instalatorów mikroinstalacji i małych
instalacji oraz akredytowania organizatorów szkoleń w zakresie instalowania następujących rodzajów odnawialnego
ródła energiiŚ kotłów i pieców na biomasę, systemów fotowoltaicznych, słonecznych systemów grzewczych, pomp ciepła
oraz płytkich systemów geotermalnych.
Projektowane rozporządzenie nie tworzy co do zasady nowego zawodu regulowanego, a jedynie stwarza możliwość
uzyskania potwierdzenia dodatkowych kwalifikacji/kompetencji posiadanych przez osoby funkcjonujące na rynku
zawodowym. Przepisy rozporządzenia zapewnią ustandaryzowany montaż mikroinstalacji i małych instalacji, bezstronny
i niezależny przebiegu postępowań w sprawie akredytacji organizatorów szkoleń oraz certyfikacji instalatorów w danym
rodzaju instalacji, zapewnią właściwe dokumentowanie i ewidencjonowanie, a także przechowywanie dokumentacji
dotyczącej postępowań certyfikacji.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W celu uzyskania dodatkowych kwalifikacji przez osoby funkcjonujące na rynku zawodowym, zapewnienia odpowiedniej
jakości mikroinstalacji i małych instalacji, bezstronnego i niezależnego przebiegu postępowań w sprawie akredytacji
organizatorów szkoleń oraz certyfikacji instalatorów w danym rodzaju instalacji, zapewnienia ich właściwego
dokumentowania i ewidencjonowania, a także przechowywania dokumentacji dotyczącej postępowań, w projekcie
rozporządzenia określonoŚ
1) szczegółowe warunki udzielania akredytacji organizatorowi szkoleń oraz sposób jej okresowej weryfikacji, wzór wniosku
o udzielenie akredytacji, wzór zgłoszenia, o którym mowa w art. 145 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia ... o odnawialnych ródłach
energii, zwanej dalej „ustawą”, oraz wzór zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkoleniaś
2) zakres programowy szkoleń podstawowych i przypominających, części teoretycznej i praktycznej, obejmujący minimalny
zakres wiedzy i umiejętności odpowiednio dla danego rodzaju instalacji, o których mowa w art. 130 ust. 2 ustawy, dla osób
ubiegających się o wydanie lub przedłużenie ważności certyfikatuś
3) wymagania kwalifikacyjne dla kandydata na członka Komisji źgzaminacyjnej, zwanego dalej członkiem Komisji, sposób
doskonalenia zawodowego w czasie trwania powołania oraz sposób jego dokumentowania, tryb powoływania, okresowej
weryfikacji i odwoływania członków Komisji, sposób działania Komisji źgzaminacyjnej oraz wynagradzania jej członkówś
4) sposób opracowywania, weryfikacji i przechowywania pytań egzaminacyjnychś
5) warunki i formę przeprowadzania egzaminu oraz kryteria jego ocenyś
6) sposób wnoszenia opłat, o których mowa w art. 149 ust. 1 ustawy;
7) wzory wniosków o wydanie certyfikatu oraz o przedłużenie ważności certyfikatu, wzór graficzny certyfikatu i jego
wtórnika oraz wzór zgłoszenia, o którym mowa w art. 138 ust. 1 pkt 1 ustawy;
– 39 –
8) sposób prowadzenia rejestrów, o których mowa w art. 150 ust. 1 ustawy, oraz warunki i sposób przechowywania
dokumentacji dotyczącej udzielonej akredytacji i wydania certyfikatu.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Dyrektywa 2009/28/WE została implementowana w podobny sposób.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Przedsiębiorcy
Kilka tysięcy osób
Urząd Źozoru Technicznego
Podniesienie kwalifikacji
prowadzący działalność
zawodowych
gospodarczą w zakresie
instalowania,
modernizacji oraz
utrzymania w
odpowiednim stanie
technicznym
mikroinstalacji i małych
instalacji następujących
rodzajów odnawialnego
ródła energiiŚ kotłów i
pieców na biomasę,
systemów
fotowoltaicznych,
słonecznych systemów
grzewczych, pomp ciepła
oraz płytkich systemów
geotermalnych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W nawiązaniu do uchwały Nr 190 Rady Ministrów – Regulamin Pracy Ministrów projekt rozporządzenia zostanie
poddany procedurze konsultacji z następującymi organizacjami, instytucjami i przedsiębiorstwami, zainteresowanymi
problematyką odnawialnych ródeł energiiŚ
1. Polska Izba Gospodarcza „źKO-ROZWÓJ”,
2. Izba Gospodarcza źnergetyki i Ochrony rodowiska,
3. Stowarzyszenie Energii Odnawialnej,
4. Fundacja na rzecz źnergetyki Zrównoważonej,
5. EC BREC Instytut Energetyki Odnawialnej,
6. Stowarzyszenie źlektryków Polskich,
7. Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej,
8. Polskie Towarzystwo źnergetyki Słonecznej PTźS-ISES,
9. Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki,
10. Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła,
11. Polskie Stowarzyszenie Pomp Ciepła (PSPC),
12. Polska Geotermalna Asocjacja,
13. Polskie Stowarzyszenie Geotermiczne,
14. Polska Izba Biomasy,
15. Polskie Towarzystwo Biomasy Polbiom,
16. Stowarzyszenie Gmin Przyjaznych Energetyce Odnawialnej,
17. Związek Gmin Wiejskich,
18. Związek Pracodawców Forum źnergetyki Odnawialnej,
19. Business Center Club,
20. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.

– 40 –
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ródłem finansowania działań ujętych w projekcie rozporządzenia będą stanowić opłaty wynikające
z delegacji art. 149 ust. 2 ustawy. Opłaty te stanowić będą przychód Urzędu Źozoru Technicznego
(UŹT) przeznaczony na pokrycie kosztów związanych, w szczególności zŚ
1. Przeprowadzeniem egzaminu, w tym także za wynagrodzenia komisji egzaminacyjnej,
ródła finansowania
2. Wydawaniem certyfikatów,

3. Przedłużaniem certyfikatów,
4. Wydawaniem wtórników certyfikatów,
5. Udzieleniem akredytacji organizatorom szkoleń,
6. Prowadzeniem rejestru certyfikowanych instalatorów mikroinstalacji lub małych instalacji.

Dodatkowe
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje obciążenia budżetu państwa i jednostek samorządu
informacje, w tym
terytorialnego. Nie planuje się wydatków związanych z realizacją projektowanego rozporządzenia
wskazanie ródeł
ze środków pochodzących z budżetu państwa, wobec faktu, że UŹT jako państwowa osoba
danych i przyjętych do prawna prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, co wynika odpowiednio z art. 35 ust. 1 oraz
obliczeń założeń
art. 55 ust. 1 ustawy o dozorze technicznym.

Przewiduje się, że od chwili rozpoczęcia pełnego działania wszystkich elementów tworzących
koherentny system akredytacji organizatorów szkolenia oraz certyfikacji instalatorów
mikroinstalacji i małych instalacji, nastąpią wpływy z tytułu wpłat 30% zweryfikowanego zysku
Urzędu Źozoru Technicznego do budżetu państwa, począwszy od roku 2014 (za rok 2013), co
wynika z art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy o dozorze technicznym.

Wysokość dodatkowego bezosobowego funduszu wynagrodzeń jakim musi dysponować jej dysponent,
Prezes UŹT, na pokrycie powyższych kosztów, w latach 2014 i 2015, a także biorąc za podstawę
wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłaszanego przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych obowiązującą w roku 2013, wyniesie odpowiednioŚ w 2014 roku –
200 000 zł., w 2015 roku – 200 000 zł.




strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: