Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw
projekt dotyczy zmniejszenia obciążenia publicznoprawnego w stosunku do przedsiębiorców rozpoczynających wykonywanie działalności gospodarczej zwłaszcza absolwentów, osób bezrobotnych oraz osób w wieku "50+"
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2541
- Data wpłynięcia: 2014-04-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2541
liczone od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej,
b) w ust. 7 ograniczono okres z 3 lat do 2 lat, w którym prowadzenie przez podatnika
pozarolniczej działalności gospodarczej, samodzielnie lub jako wspólnik spółki
niemającej osobowości prawnej przed rozpoczęciem nowej działalności
uprawniającej do zwolnienia wyłącza prawo do skorzystania z tego zwolnienia, oraz
usunięto wymóg nieprowadzenia takiej działalności we wskazanym wyżej okresie
przez małżonka podatnika, w przypadku istnienia między małżonkami wspólności
majątkowej,
c) w ust. 8 usunięto:
• pkt 1 i 3 wskazujące wymogi osiągnięcia w roku poprzedzającym rok
korzystania ze zwolnienia przychodu z tytułu prowadzenia działalności
gospodarczej średniomiesięcznie w wysokości stanowiącej równowartość w
złotych kwoty co najmniej 1.000 euro, przeliczonej według średniego kursu
euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roku
poprzedzającego rok rozpoczęcia tej działalności, oraz wymóg
niewykorzystywania w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej
środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także innych
składników majątku, o znacznej wartości, udostępnionych im nieodpłatnie
przez osoby zaliczone do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o
podatku od spadków i darowizn, wykorzystywanych uprzednio w działalności
gospodarczej prowadzonej przez te osoby i stanowiących ich własność,
• w pkt 2 usunięto fragment wskazujący o konieczności zatrudniania w okresie
poprzedzającym rok korzystania ze zwolnienia, co najmniej 5 osób w
przeliczeniu na pełne etaty,
d) usunięto ust. 9 odnoszący się do pojęcia "znacznej wartości", z powodu usunięcia
pkt 3 ust. 8, w którym posługiwano się tym pojęciem,
e) w ust. 10 wskazano nowy termin, od którego liczony jest okres 5 lat podatkowych
na rozliczenia podatku,
24
f) po ust. 10 dodano ust. 10a wskazujący prawo podatnika do obniżenia wykazanego
w okresie korzystania ze zwolnienia dochodu o wysokość straty poniesionej w roku
podatkowym, w którym podatnik korzystał ze zwolnienia z wyłączeniem stosowania
zasad art. 11 ust. 2,
g) w ust. 11 usunięto punkt 2, 3 i 4 wskazujące przypadki, w których podatnik tracił
prawo do zwolnienia,
h) usunięto ust. 12 definiujący pojęcie przeciętnego miesięcznego zatrudnienia z
uwagi na usunięcie w ust. 8 pkt 2 oraz w ust. 11 pkt 3, w których posługiwano się tym
pojęciem.
i) w ust. 13:
• w pkt 1 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia,
• w pkt 2 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia,
• w pkt 3 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia,
• w pkt 4 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Wejście w życie niniejszego projektu ustawy spowoduje pozytywne skutki
społeczne w postaci zmniejszenia obciążeń przedsiębiorców dopiero
rozpoczynających swoją działalność. Proponowane rozwiązanie nie wpłynie
negatywnie na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego. W
ocenie projektodawców regulacja zaktywizuje osoby dotychczas bezrobotne do
podejmowania działalności gospodarczej, w tym bezrobotnych absolwentów, bowiem
ograniczy obawy związane z obciążeniami publicznoprawnymi na początkowym
etapie wykonywania tej działalności. Podobnie proponowane nowe rozwiązania
powinny wpływać stymulująco na podejmowanie dzialanosci gospodarczej w innych
grupach społecznych, w tym w grupie „50+”. Powyższe zjawiska powinny natomiast
spowodować zmniejszenie poziomu bezrobocia w kraju, a tym samym zmniejszyć
równocześnie wydatki budżetowe publicznych służb zatrudnienia na aktywizację
zawodową. Należy również spodziewać się wzrostu wpływów budżetowych z tytułu
podatku dochodowego od osób fizycznych od przedsiębiorców, którzy podejmą się
wykonywania działalności gospodarczej w wyniku wejścia projektowanej regulacji w
25
życie. Ten sam pozytywny skutek dla budżetu wywoła „wychodzenie z szarej strefy”,
osób, które dotychczas świadczyły usługi nie rejestrując działalności gospodarczej w
obawie przed obciążeniami publicznoprawnymi. W dłuższej perspektywie należy
oczekiwać wzrostu wpływów do ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne od
przedsiębiorców oraz do NFZ z tytułu składek na obowiązkowe ubezpieczenie
zdrowotne.
Zdaniem projektodawców, również zmiany zaprojektowane w art. 18a ust. 1 i 2
spowodują opisane wyżej pozytywne skutki finansowe, bowiem liberalizacja
warunków korzystania z „ulgi” określonej w art. 18a ust. 1 umożliwi korzystanie z niej
szerszej grupie przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą we własnym
imieniu, a tym samym zachęci osoby dotychczas zarobkujące w tzw. szarej strefie ze
względu na niemożność korzystania obecnie z tej „ulgi” do rejestrowania działalności
gospodarczej, a tym samym ujawnienia przychodów i ponoszenia należności
publicznoprawnych od tych przychodów.
Należy zakładać, że wejście w życie niniejszego projektu ustawy będzie
odnosić pozytywny skutek społeczny w postaci zmniejszenia po stronie nowo
zarejestrowanego przedsiębiorcy, na początku prowadzenia działalności
gospodarczej, obciążeń publicznoprawnych poprzez przesunięcie ich w czasie do
zakończenia dwóch pełnych lat podatkowych po momencie zarejestrowania tej
działalności. Proponowane rozwiązanie nie wpłynie negatywnie na budżet państwa
ani na budżety jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ celem proponowanych
regulacji nie jest zwolnienie z opodatkowania osiąganego dochodu a jedynie
przesunięcie w czasie momentu zapłaty należnego podatku. W ocenie
projektodawców wprowadzenie regulacji pozwoli zaktywizować przede wszystkim
osoby młode dopiero rozpoczynające swoją aktywność zawodową oraz osoby po 50
roku życia, które z różnych powodów utraciły możliwości zarobkowe, przykładowo z
uwagi na redukcje zatrudniania w dotychczasowych zakładach pracy, i
niepodejmujące działalności gospodarczej z uwagi na obawy związane z
obciążeniami publicznoprawnymi na początkowym etapie jej wykonywania. W
konsekwencji, zjawisko to powinno spowodować zmniejszenie poziomu bezrobocia w
kraju, a w rezultacie zmniejszyć wydatki z budżetu państwa na aktywizację
zawodową osób młodych i osób po 50 roku życia. Z drugie strony, należy również
spodziewać się zwiększenia wpływów do budżetu państwa i jednostek samorządu
terytorialnego z tytułu podatków dochodowych płaconych przez nowych
26
przedsiębiorców po upływie stosowania preferencji podatkowych w postaci "kredytu
podatkowego". Nie mniej istotnym skutkiem pozytywnym dla gospodarki a le i
budżetu będzie generowanie przez nowo powstałe przedsiębiorstwa także i innych
danin publicznych, jak podatek VAT, akcyza, podatki lokalne, w tym podatek od
nieruchomości, itd.
Ten pozytywny skutek powinien być również widoczny wśród przedsiębiorców
dotychczas działających w tzw. "szarej strefie", którzy dotychczas nie rejestrowali
swojej działalności z uwagi na, według ich oceny, wysokie obciążenia publiczno-
prawne w szczególności na początku prowadzenia tej działalności. Zaproponowane
zmiany spowodują również pozytywne skutki finansowe, ponieważ liberalizacji
dotychczas obowiązujących regulacji spowoduje rozszerzenie grona osób, które
dotychczas z uwagi na obawy przed wysokimi kosztami publiczno-prawnymi nie
rejestrowało swojej działalności gospodarczej, a tym samym do podwyższenia
przychodów generowanych przez nowych przedsiębiorców podlegających
opodatkowaniu.
5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
W związku z treścią art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu Sejmu należy wskazać,
że projektowana ustawa przewiduje zmianę dotychczasowego rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2011 r. w sprawie określenia wzorów rocznego
obliczenia podatku oraz zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku
dochodowego od osób fizycznych, wydanego na podstawie art. 45b ustawy. Zmiana
polegać ma na dodaniu nowego wzoru zeznania podatnika o wysokości osiągniętego
dochodu (poniesionej straty) składanego za każdy rok objęty zwolnieniem.
6. Konsultacje społeczne
Projektowana
regulacja została przedstawiona do zaopiniowania
następującym podmiotom:
NSZZ „Solidarność”
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
Forum Związków Zawodowych
Krajowa Izba Gospodarczej
Konfederacja LEWIATAN
Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej
27
Business Centre Club
Związek Rzemiosła Polskiego
Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych
Polska Rada Biznesu
Polski Klub Biznesu
Polska IzbaTurystyki
Polska Izba Handlu
Polska Izba Komunikacji Elektronicznej
Polska Izba Przemysłowo-Handlowa Budownictwa
Polska Izba Przemysłowo-Handlowa Budownictwa Oddział Wielkopolski
Związek Gmin Wiejskich
Unia Metropolii Polskich
Unia Miasteczek Polskich
Związek Województw RP
Związek Miast Polskich
Związek Powiatów Polskich
Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolskich
Federacja Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP
Krajowa Rada Radców Prawnych
Okręgowa Rada Adwokacka w Warszawie
Okręgowa Rada Adwokacka w Poznaniu
Naczelna Rada Adwokacka
Krajowa Rada Notarialna
Krajowa Rada Izby Architektów
Krajowa Rada Sądownictwa
Związku Banków Polskich
Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową
Fundacja Firm Rodzinnych
Fundacji im. Stefana Batorego
Instytutu Badań Edukacyjnych
Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju
28
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2541
› Pobierz plik