Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw
projekt dotyczy zmniejszenia obciążenia publicznoprawnego w stosunku do przedsiębiorców rozpoczynających wykonywanie działalności gospodarczej zwłaszcza absolwentów, osób bezrobotnych oraz osób w wieku "50+"
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2541
- Data wpłynięcia: 2014-04-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2541
obowiązującym brzmieniu wynika, że zasady zaproponowane w art. 13 pkt 4a i art.
36b ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych dotyczące przedsiębiorców
będących osobami fizycznymi rozpoczynającymi wykonywanie działalności
gospodarczej znajdą zastosowanie również do momentu powstania obowiązku
ubezpieczenia zdrowotnego.
3.2. Podatki dochodowe
Dla uzyskania skutku, jakim będzie rozpowszechnienie "kredytu podatkowego"
istotne jest zasadnicze złagodzenie warunków, którymi obwarowana jest możliwość
skorzystania z tego zwolnienia. Zaproponowane przepisy w zakresie możliwości
skorzystania z przedmiotowego zwolnienia różnią się od obecnie obowiązujących
regulacji przesunięciem terminu rozpoczęcia korzystania z tego zwolnienia oraz
długością okresu, przez który przedsiębiorca może go stosować. Dotychczasowe
przepisy wskazywały, że zastosowanie instytucji „kredytu podatkowego” było możliwe
dopiero po co najmniej 10 miesiącach od rozpoczęcia prowadzenia działalności
gospodarczej. W tym zakresie proponuje się przesunięciem momentu rozpoczęcia
korzystania ze zwolnienia w ramach kredytu podatkowego do momentu
zarejestrowania prowadzenia działalności gospodarczej, co wydaje się absolutnie
logiczne, skoro ma to być pomoc na stracie prowadzenia działalności gospodarczej,
oraz wydłużenie czasu jego stosowania do pełnych 2 lat podatkowych licząc od
rozpoczęcia prowadzenia tej działalności.
W przepisie art. 44 ust. 7c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz odpowiednio w art. 21 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne proponuje się skrócenie
okresu, w którym przedsiębiorca nie prowadził działalności gospodarczej przed
skorzystaniem ze zwolnienia z 3 lat na okres 2 lat.
Proponuje się również ujednolicenie zasad stosowania instytucji „kredytu
podatkowego” w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie o
podatku od osób prawnych oraz w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stąd też w regulacji art.
44 ust. 7e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych proponuje się
wprowadzenie konieczności złożenia zeznania rocznego według ustalonego wzoru i
zapłaty należnego podatku za lata objęte zwolnieniem w pięciu kolejnych latach
19
podatkowych po ostatnim roku, w którym przedsiębiorca korzystał ze zwolnienia w
wysokości 20% sumy tego podatku.
Dodatkowo, wprowadza się możliwość rozliczenia w okresie korzystania ze
zwolnienia poniesionej w tym czasie straty podatkowej w pełnej wysokości,
wyłączając jednocześnie zasady rozliczania straty wskazane odpowiednio w art. 9
ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w art. 7 ust. 5 ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych, oraz w art. 11 ust. 2 ustawy o
zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne.
Jednocześnie w przypadku podatników rozliczających się na podstawie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji skorzystania ze
zwolnienia wyłącza się możliwość rozliczenia na zasadach określonych w art. 6, art.
6a i art. 7.
Warunki wyłączające możliwość stosowania zwolnienia zostały ograniczone
wskazując jedynie, że możliwość korzystania ze zwolnienia została wykluczona w
sytuacji, gdy podatnik, w latach korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych
latach podatkowych został zlikwidowany (postawiony w stan likwidacji w przypadku
osób prawnych) lub została ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku
lub upadłość obejmująca likwidację majątku spółki, której podatnik był wspólnikiem.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
proponuje się wprowadzenie następujących zmian:
1) w art. 9 w ust. 1a usunięto odwołanie do art. 44 ust. 7f z uwagi na zmianę
brzmienia ust. 7f,
2) w art. 44:
a) w ust. 7a wprowadzono nowy termin zwolnienia obejmujący pełne 2 lata
podatkowe liczone od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej,
b) w ust. 7b ograniczono okres z 3 lat do 2 lat, w którym prowadzenie przez
podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, samodzielnie lub jako wspólnik
spółki niemającej osobowości prawnej przed rozpoczęciem nowej działalności
uprawniającej do zwolnienia wyłącza prawo do skorzystania z tego zwolnienia, oraz
usunięto wymóg nieprowadzenia takiej działalności we wskazanym wyżej okresie
20
przez małżonka podatnika, w przypadku istnienia między małżonkami wspólności
majątkowej.
c) w ust. 7c usunięto:
• pkt 1 i 3 wskazujące wymogi osiągnięcia w roku poprzedzającym rok
korzystania ze zwolnienia przychodu z tytułu prowadzenia działalności
gospodarczej średniomiesięcznie w wysokości stanowiącej równowartość w
złotych kwoty co najmniej 1.000 euro, przeliczonej według średniego kursu
euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roku
poprzedzającego rok rozpoczęcia tej działalności, oraz wymóg
niewykorzystywania w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej
środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także innych
składników majątku, o znacznej wartości, udostępnionych im nieodpłatnie
przez osoby zaliczone do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o
podatku od spadków i darowizn, wykorzystywanych uprzednio w działalności
gospodarczej prowadzonej przez te osoby i stanowiących ich własność,
• w pkt 2 usunięto fragment wskazujący o konieczności zatrudniania w okresie
poprzedzającym rok korzystania ze zwolnienia, co najmniej 5 osób w
przeliczeniu na pełne etaty.
d) usunięto ust. 7d odnoszący się do pojęcia "znacznej wartości", z powodu
usunięcia pkt 3 ust. 7c, w którym posługiwano się tym pojęciem.
e) zmianie uległ ust. 7e poprzez wskazanie w nowym brzmieniu przepisu, że
podatnicy korzystający ze zwolnienia są obowiązani do złożenia zeznania, według
ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w terminie,
o którym mowa w art. 45 ust. 1 za każdy rok objęty zwolnieniem, oraz do uiszczania
należnego podatku za lata objęte tym zwolnieniem w pięciu kolejnych latach
podatkowych następujących bezpośrednio po ostatnim roku, w którym korzystali ze
zwolnienia – w wysokości 20% sumy należnego podatku wykazanego w zeznaniach
składanych za lata objęte zwolnieniem; podatek ten jest płatny w terminach
określonych dla złożenia zeznań za pięć kolejnych lat podatkowych następujących
bezpośrednio po ostatnim roku objętym tym zwolnieniem.
21
f) ust. 7f nadano nowe brzmienie wskazując prawo podatnika do obniżenia
wykazanego w okresie korzystania ze zwolnienia dochodu o wysokość straty z tego
źródła poniesionej w roku podatkowym, w którym podatnik korzystał ze zwolnienia
wyłączając jednocześnie stosowanie przepisu art. 9 ust. 3.
g) w ust. 7g usunięto pkt 2, 3 i 4 wskazujące przypadki, w których podatnik traci
prawo do zwolnienia.
h) ust. 7h otrzymał nowe brzmienie wskazując, że podatnicy korzystających ze
zwolnienia nie mają możliwości rozliczania się na zasadach określonych w art. 6, art.
6a i art. 7.
i) w ust. 7i:
• w pkt 1 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia,
• w pkt 2 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia,
• w pkt 3 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia,
• w pkt 4 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia.
j) w art. 45b w pkt 4 dodano odniesienie do art. 44. ust. 7e, z powodu wskazania w
art. 45 ust. 7e nowego wzoru zeznania.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
proponuje się następujące zmiany:
1) w art. 25:
a) w ust. 11 wprowadzono nowy termin zwolnienia obejmujący pełne 2 lata
podatkowe liczone od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej,
b) po ust. 11 dodano ust. 11a, do którego przeniesiono warunek uzależniający prawo
do skorzystania ze zwolnienia od posiadania statusu małego podatnikiem w okresie
korzystania ze zwolnienia,
22
c) w ust. 12 wskazano nowy termin, od którego liczony jest okres 5 lat podatkowych
na rozliczenia należnego podatku,
d) po ust. 12 dodano ust. 12a wskazujący prawo podatnika do obniżenia
wykazanego w okresie korzystania ze zwolnienia dochodu o wysokość straty
poniesionej w roku podatkowym, w którym podatnik korzystał ze zwolnienia z
wyłączeniem stosowania zasad art. 7 ust. 5,
e) w ust. 13 usunięto pkt 5 i 6 wskazujące, że zwolnienie nie ma zastosowania do
podatników, którzy uzyskali w okresie poprzedzającym rok korzystania ze zwolnienia,
przychód średniomiesięcznie w wysokości stanowiącej równowartość w złotych
kwoty niższej niż 1.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro, ogłaszanego
przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok
rozpoczęcia działalności albo, którzy w okresie poprzedzającym rok korzystania ze
zwolnienia zatrudniali, na podstawie umowy o pracę, w każdym miesiącu mniej niż 5
osób w przeliczeniu na pełne etaty,
f) w ust. 14 usunięto pkt 2 i 4 wskazujące przypadki, w których podatnik traci prawo
do zwolnienia,
g) ust. 15 został usunięty, z uwagi na odwołanie się w tym ustępie do pojęć
wskazanych w usuniętej regulacji ust.13 pkt 6 i ust. 14 pkt 2,
h) w ust. 16:
• w pkt 1 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia,
• w pkt 2 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia,
• w pkt 3 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia,
• w pkt 4 zmianie uległ okres, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia.
W ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne proponuje się następujące
zmiany:
1) w art. 21:
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2541
› Pobierz plik