eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych

projekt dotyczy zwolnienie z obowiązku uzyskania zgody Izby Celnej na organizowanie loterii fantowych, w których wartość puli wygranych nie przekracza 15 krotności kwoty bazowej, przez organizacje pożytku publicznego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2510
  • Data wpłynięcia: 2014-04-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2014-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1717

2510


Druk nr 2510


Warszawa, 1 kwietnia 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o grach hazardowych.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Dariusza Rosatiego.*

(-) Elżbieta Achinger; (-) Tadeusz Arkit; (-) Joanna Bobowska; (-) Jerzy
Borowczak;
(-) Jacek Brzezinka; (-) Borys Budka; (-) Marian
Cycoń;
(-) Barbara Czaplicka; (-) Zofia Czernow; (-) Zenon
Durka;
(-) Joanna Fabisiak; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Lidia
Gądek; (-) Magdalena Gąsior-Marek; (-) Artur Gierada; (-) Rafał
Grupiński; (-) Marek Hok; (-) Renata Janik; (-) Bożena Kamińska; (-) Jan
Kaźmierczak; (-) Krystyna Kłosin; (-) Brygida Kolenda-Łabuś; (-) Domicela
Kopaczewska; (-) Sławomir Kowalski; (-) Jacek Kozaczyński; (-) Iwona
Kozłowska; (-) Marek Krząkała; (-) Józef Lassota; (-) Beata Małecka-
Libera;
(-) Izabela
Katarzyna
Mrzygłocka;
(-) Małgorzata
Niemczyk;
(-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Marzena
Okła-
Drewnowicz; (-) Paweł Papke; (-) Małgorzata Pępek; (-) Lucjan Marek
Pietrzczyk;
(-) Marek
Rząsa; (-) Krystyna Sibińska; (-) Henryk
Siedlaczek;
(-) Paweł
Suski;
(-) Marcin
Święcicki;
(-) Monika
Wielichowska; (-) Marek Wojtkowski; (-) Ewa Wolak; (-) Ryszard
Zawadzki; (-) Jerzy Ziętek.

* W dniu 26 maja 2014 r. do reprezentowania wnioskodawców został upoważniony
pan poseł Marcin Święcicki.
projekt

U S T A W A
z dnia……………2014 r.
o zmianie ustawy o grach hazardowych

Art. 1
W ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 201 poz.
1540 z późn zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 7 po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Loterie fantowe, w których wartość puli wygranych nie przekracza piętnastokrotności
kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 mogą być urządzane przez organizacje pożytku
publicznego po dokonaniu ich zgłoszenia. Zgłoszenia dokonuje się nie później niż 30 dni
przed dniem rozpoczęcia tej loterii. Łączna wartość puli wygranych w loteriach fantowych
organizowanych przez organizacje pożytku publicznego organizowanych w oparciu o
zgłoszenia, nie może przekroczyć w ciągu roku obrotowego tej organizacji czterdziesto
pięciokrotności kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 ”;

2) w art. 32 po ust. 3a dodane się ust. 3b w brzmieniu:
„3b. Zgłoszenia loterii fantowej, w których wartość puli wygranych nie przekracza
piętnastokrotności kwoty bazowej, o której mowa w art. 70, urządzanej przez organizację
porządku publicznego na obszarze właściwości miejscowej jednego naczelnika urzędu
celnego, dokonuje się naczelnikowi urzędu celnego, na którego obszarze właściwości
miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry.”

3) w art. 32 po ust. 4a dodane się ust. 4b w brzmieniu:
„4b. Zgłoszenia loterii fantowej, niezależnie od wartości puli wygranych urządzanej przez
organizację porządku publicznego na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego
naczelnika urzędu celnego, dokonuje się naczelnikowi urzędu celnego właściwemu według
miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy.”

4) w art. 32 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

1 Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2010 r. Nr 127, poz. 857, Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz.
622 oraz Nr 134 poz. 779.
8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
obszary właściwości miejscowej naczelników urzędów celnych do przyjmowania zgłoszeń
loterii fantowej lub gry bingo fantowe, w których wartość puli wygranych nie przekracza
kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 oraz loterii fantowych w których wartość puli
wygranych nie przekracza piętnastokrotności kwoty bazowej, o której mowa w art. 70,
urządzanej przez organizację porządku publicznego, uwzględniając potrzebę sprawnego
wykonywania zadań.”;

5) w art. 38 w ust. 2 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„2. Zgłoszenie loterii fantowej lub gry bingo fantowe, w których wartość puli wygranych nie
przekracza kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 albo loterii fantowej, w których wartość
puli wygranych nie przekracza piętnastokrotności kwoty bazowej, o której mowa w art. 70,
urządzanej przez organizację porządku publicznego, zawiera dane, o których mowa w ust. 1, z
tym że zamiast dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, 8, 9 oraz 10–13, zawiera
odpowiednio:”;

6) w art. 38 w ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do zgłoszenia loterii fantowej lub gry bingo fantowe, w których wartość puli wygranych
nie przekracza kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 oraz do zgłoszenia loterii fantowej w
których wartość puli wygranych nie przekracza piętnastokrotności kwoty bazowej, o której
mowa w art. 70, urządzanej przez organizację porządku publicznego, dołącza się
oświadczenie osoby nadzorującej oraz osoby bezpośrednio prowadzącej tę grę
o znajomości przepisów ustawy w zakresie odpowiednio loterii fantowych lub gry bingo
fantowe.”;

7) w art. 60 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Podmiot urządzający loterię fantową lub grę bingo fantowe, w których wartość puli
wygranych nie przekracza kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 albo organizacja pożytku
publicznego urządzająca loterię fantową w których wartość puli wygranych nie przekracza
piętnastokrotności kwoty bazowej, o której mowa w art. 70, informuje organ, któremu
dokonała zgłoszenia, o każdej zmianie regulaminu gry nie później niż w terminie 3 dni od
dnia dokonania zmiany.”
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2014 r.
UZASADNIENIE


Obowiązujące przepisy ustawy o grach hazardowych (Dz.U. 2009 nr 201 poz. 1540)
(zwana dalej: Ustawą), a w szczególności art. 7 ust. 1 tejże Ustawy, nakładają na podmioty
organizujące loterie fantowe obowiązek uzyskania zgody Izby Celnej. Wyjątkiem od
obowiązku uzyskania ww. zgody są gry, w których wartość puli wygranych nie przekracza
kwoty bazowej określonej w art. 70 ustawy, a która obecnie wynosi 3.665,68 zł (art. 7 ust. 1a
ustawy). W tym wypadku obowiązuje wymóg zgłoszenia organizowanej loterii.
Jednakże zważywszy na niski próg, do którego ustawa zezwala na pominięcie
procedury związanej z uzyskaniem zgody na przeprowadzenie loterii fantowej, wyjątek ten
ma jedynie marginalne znaczenie i dotyczy działań o mikroskopijnej skali.
Procedura uzyskania zgody Izby Celnej jest niezwykle skomplikowana i wymaga
posiadania znacznych środków finansowych. Aby uzyskać przedmiotową zgodę należy
bowiem wypełnić i dostarczyć Izbie Celnej szereg dokumentów (wymienionych w art. 38 ust.
1 pkt 1-13 ustawy). Wiąże się to z poniesieniem przez podmiot urządzający loterię znacznych
kosztów związanych z opłatami należnymi za wydanie dokumentów, oraz wynagrodzeń
pracowników zajmujących się ich kompletowaniem. Wymaga także znacznego nakładu czasu
i pracy, który mógłby być przeznaczony na działalność organizacji. Koszty uzyskania zgody
Izby Celnej mogą wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Dla przykładu koszt gwarancji
bankowej to 3-5% kwoty udzielonej gwarancji (kilkaset złotych lub więcej), zezwolenie na
prowadzenie loterii fantowych (50% kwoty bazowej – obecnie 1.832,84 zł), uzyskania
świadectwa zawodowego dla osoby prowadzącej loterie fantowe (opłata egzaminacyjna w
wysokości 50% kwoty bazowej – obecnie 1.832,84 zł), wydanie świadectwa zawodowego dla
osoby nadzorującej loterię (opłata ok. 500 zł), zaświadczenia o niekaralności członków
zarządu (50 zł każde), uzyskanie ekspertyzy potwierdzającą zabezpieczenie przed
sfałszowaniem losów (kilkaset złotych lub więcej), uzyskania dokumentów potwierdzających
legalność źródeł przeznaczonych na organizacje loterii (wiele godzin pracy zatrudnionych
pracowników oraz stosowne opłaty – koszt kilkaset złotych lub więcej) oraz inne tj.
wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w celu obsługi procedury uzyskania zgody,
opłaty skarbowe od udzielanych pełnomocnictw, itp.
Powyższy obowiązek uzyskania zgody Izby Celnej na przeprowadzenie loterii
fantowych dotyczy zarówno osób fizycznych, osób prawnych jak i jednostek organizacyjnych
nie posiadających osobowości prawnej. Wymóg ten dotyczy także zarówno podmiotów
prowadzących działalność gospodarczą, których zysk jest ściśle związany z grami
1

hazardowymi jak i fundacji lub stowarzyszeń posiadających status organizacji pożytku
publicznego, które dzięki organizacji ww. gier pozyskują fundusze na realizacje celów
społecznych i dobroczynnych. Zrównanie w ten sposób wszystkich podmiotów
organizujących ww. gry i nałożenie na nie identycznych wymogów nie jest ani sprawiedliwe
ani uzasadnione celem obowiązujących regulacji prawnych
. Celem tym bowiem jest
„zwiększenie praworządności i ochrony społeczeństwa przed negatywnymi skutkami
hazardu”. Oczywistym jest, że organizowane loterii fantowych przez organizacje pożytku
publicznego w żadnej mierze nie przyczynia się do zagrożenia społeczeństwa „negatywnymi
skutkami hazardu”.
Na terenie całego kraju działają liczne małe organizacje pożytku publicznego, które
nie są wstanie ponieść ww. kosztów związanych z procedurą uzyskania zgody Izby Celnej na
przeprowadzenie loterii fantowych. Odstępują one zatem od stosowania tego skutecznego
narzędzia pozyskiwania funduszy na realizację celów statutowych (często bowiem zdarza się,
że środki uzyskane z loterii fantowych nie pokrywają nawet kosztów uzyskania zgody na
jej przeprowadzenie). Z kolei większe organizacje pożytku publicznego, które stać na
poniesienie wydatków związanych z procedurą uzyskania ww. zgody, tracą w ten sposób
znaczną część zgromadzonych przez siebie środków. Poszkodowanymi w wyniku takiego
stanu rzeczy są jedynie beneficjenci tych organizacji – m.in. ludzie niepełnosprawni, ciężko
chorzy, a także podmioty, które dzięki wsparciu organizacji pożytku publicznego mogą
funkcjonować (ośrodki opieki medycznej, szkoły i przedszkola, schroniska dla zwierząt,
ośrodki kultury).
Ponadto nie znajduje uzasadnienia celowościowego „dodatkowa” kontrola organizacji
pożytku publicznego przez nałożenie na nie wymogu uzyskania zgody Izby Celej
w przypadku organizowania przez nie loterii fantowych. Działalność tych organizacji jest
bowiem ściśle kontrolowana. Aby uzyskać status Organizacji Pożytku Publicznego podmioty
muszą spełnić szereg wymagań określonych w rozdziale 3 dziale II ustawy o działalności
pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz.1536). Następnie w okresie
swojej działalności poddawane są kontroli zarówno administracyjnej (Minister ds. Pracy
i Polityki Społecznej), sądowej (Sąd Rejestrowy) jak i wewnętrznej (organy fundacji) a także
skarbowej (Urząd Skarbowy). Jednocześnie organizacje pożytku publicznego co roku
składają sprawozdanie merytoryczne i finansowe ze swej działalności (sprawozdania te są
publikowane także w internecie na stronach internetowych organizacji).
Mając powyższe na uwadze w pełni uzasadniona jest propozycja zmian Ustawy,
zgodnie z którą dotychczasowa wartość puli wygranych zostanie podwyższona dla

1 Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych
ustaw (druk sejmowy nr 3860)
2

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: