Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej dla pacjentów, szczególnie w zakresie poprawy: opieki nad pacjentami onkologicznymi, zarządzania listami oczekujących na świadczenia zdrowotne oraz procesem zawierania umów o udzielanie tych świadczeń, poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2505
- Data wpłynięcia: 2014-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1138
2505
ust. 3, oraz w strukturach delegatur oddziałów mogą być tworzone działy, sekcje
i samodzielne stanowiska.
3. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być tworzone odpowiednio
przez Prezesa Funduszu lub dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu.
§ 9. Szczegółową organizację komórek organizacyjnych oddziałów wojewódzkich
Funduszu, w tym delegatur oddziałów, oraz zakres ich zadań określają regulaminy
organizacyjne tych oddziałów nadane przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu,
po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa Funduszu.
Rozdział 3
Przepisy przejściowe
§ 10. Regulaminy centrali i oddziałów wojewódzkich Funduszu wydane na podstawie
dotychczasowych przepisów zachowują moc w zakresie, w jakim ustawa i niniejszy statut nie
stanowią inaczej, do czasu wydania regulaminów organizacyjnych centrali i oddziałów
wojewódzkich Funduszu, o których mowa w niniejszym statucie, nie dłużej jednak niż do
dnia 31 grudnia 2014 r.
§ 11. Komórki organizacyjne Funduszu określone w niniejszym statucie, w zakresie,
w jakim ustawa i niniejszy statut nie stanowią inaczej, wykonują zadania odpowiednich
komórek organizacyjnych Funduszu określonych w przepisach dotychczasowych do czasu
wydania regulaminów, o których mowa w § 10, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia
2014 r.
§ 12. Źo czasu ustalenia wewnętrznej struktury organizacyjnej komórek organizacyjnych
centrali bezpośrednio podległych poszczególnym zastępcom Prezesa, w zakresie, w jakim
ustawa i niniejszy statut nie stanowią inaczej, zachowują moc regulaminy wewnętrzne
odpowiednich komórek, ustalone na podstawie przepisów dotychczasowych, nie dłużej
jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r.
§ 13. Regulaminy organów Funduszu wydane na podstawie dotychczasowych przepisów
zachowują moc w zakresie, w jakim ustawa i niniejszy statut nie stanowią inaczej, do czasu
wydania regulaminów organów Funduszu, o których mowa w ustawie, nie dłużej jednak niż
do dnia 31 grudnia 2014 r.
§ 14. Prezes Funduszu zwołuje pierwsze posiedzenie Rady Funduszu powołanej w trybie
ustawy.
6
UZASADNIENIE
W związku z nowelizacją ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Źz. U. z 2008 r. Nr 164, poz.1027,
z pó n. zm.) jednym z założeń było wzmocnienie nadzoru Ministra Zdrowia nad Narodowym
Funduszem Zdrowia, w związku z tym, minister właściwy do spraw zdrowia, mając na
względzie sprawne wykonywanie zadań przez Narodowy Funduszu Zdrowia, został
umocowany do nadania, w drodze rozporządzenia, Narodowemu Funduszowi Zdrowia
statutu, określając w nim w szczególności strukturę organizacyjną tego podmiotu, w tym
centrali i oddziałów wojewódzkich Funduszu oraz siedziby tych oddziałów. Uprzednio
podmiotem właściwym do określenia statutu Narodowego Funduszu Zdrowia był Prezes
Rady Ministrów.
W związku z powyższym, niniejsze rozporządzenie wypełnia delegację ustawową,
wskazującą, iż Minister Zdrowia nadaje statut Narodowemu Funduszowi Zdrowia.
Mając na uwadze konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowania tego podmiotu,
wprowadzone zostały przepisy przejściowe, które określają iż dotychczasowe regulacje
wewnętrzne Narodowego Funduszu Zdrowia zachowują moc nie dłużej niż do dnia
31 grudnia 2014 r.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Źz. U. z 2002 r. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projektowane rozporządzenie nie jest objęte prawem Unii źuropejskiej.
7
Źata sporz dzenia
Nazwa projektu
22 maja 2014 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie nadania statutu
Narodowemu Funduszowi Zdrowia
ródłoŚ
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Art. 98 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
Ministerstwo Zdrowia
finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027,
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
z pó n. zm.)
lub Podsekretarza Stanu
Pan Piotr Warczyński –
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia
Nr w wykazie prac Ministra Zdrowia
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
brak
Pani Roksana elezik – Departament Ubezpieczenia Zdrowotnego
tel. (22) 53 00 145, e-mail: r.zelezik@mz.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Uregulowanie statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia, w tym struktury organizacyjnej centrali.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wejście w życie rozwiązań przewidzianych ma na celu realizację delegacji ustawowej zmienionej w wyniku nowelizacji
ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
wiadczeniodawcy
Narodowy Fundusz
16 województw
Zdrowia
oraz 16 oddziałów
wojewódzkich NFZ
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Nie były prowadzone konsultacje poprzedzające opracowanie projektu.
Zakłada się 14-dniowy termin zgłaszania uwag w ramach konsultacji publicznych.
W ramach konsultacji publicznych projekt zostanie przesłany do zaopiniowania do następujących podmiotówŚ
a) samorządów zawód medycznych,
b) stowarzyszeń zawodowych i organizacji pracodawców, tj.Ś Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
Sekretariatu Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”, Krajowego Sekretariatu Ochrony Zdrowia NSZZ
„Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Business Centre Club, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych Lewiatan, Pracodawców RP, Związku Rzemiosła Polskiego.
Ponadto konsultacje publiczne odbędą się poprzez zamieszczenie projektu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
sektor mikro-, małych
-
-
-
-
-
-
-
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
-
-
-
-
-
-
-
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
ródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
X tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
X zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
9
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
X tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Swoje obowiązki NFZ będą wykonywane w ramach obecnie posiadanych zasobów.
9. Wpływ na rynek pracy
Zmiany zaproponowane w projekcie nie będą mieć wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
X zdrowie
inne:
Projektowane rozporządzenie wprowadza statut Narodowego Funduszu Zdrowia. Dotychczas
statut był wprowadzany na mocy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów. W wyniku nowelizacji
Omówienie wpływu
ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych nastąpiła
zmiana podmiotu umocowanego do określenia statutu tego podmiotu.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Po wejściu przepisów w życie.
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
Nie dotyczy.
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak
09/06/EP
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2505
› Pobierz plik