Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej dla pacjentów, szczególnie w zakresie poprawy: opieki nad pacjentami onkologicznymi, zarządzania listami oczekujących na świadczenia zdrowotne oraz procesem zawierania umów o udzielanie tych świadczeń, poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2505
- Data wpłynięcia: 2014-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1138
2505
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wzoru karty diagnostyki i leczenia
onkologicznego stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 32b ust. 5
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (Źz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z pó n. zm.).
Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego w części tzw. informacyjnej zawiera dane
identyfikacyjne pacjenta oraz świadczeniodawcy i lekarza, który kartę wystawił. Źane
o pacjencie służą do jego identyfikacji w trakcie procesu diagnostyki i leczenia. Składają się
na nie m.in.Ś imię i nazwisko, płeć, data urodzenia, numer PźSźL pacjenta bąd numer
PźSźL matki, jeśli karta została wydana noworodkowi, który nie uzyskał jeszcze numeru
PźSźL, lub też informacja o rodzaju i numerze dokumentu potwierdzającego tożsamość
w przypadku osób nie posiadających przypisanego numeru PźSźL.
Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera oznaczenie lekarza wydającego kartę
(imię i nazwisko oraz numer prawa wykonywania zawodu) oraz świadczeniodawcy,
w obrębie którego karta została wydana. Informacje te są niezbędne w celu umożliwienia
prawidłowego rozliczania przez Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeń opieki zdrowotnej
związanych z kartą diagnostyki i leczenia onkologicznego oraz umożliwią Narodowemu
Funduszowi Zdrowia obliczanie indywidualnego wska nika skuteczności rozpoznawania
nowotworów.
Istotną informacją jest data sporządzenia karty diagnostyki i leczenia onkologicznego.
Pozwoli to na monitorowanie przebiegu diagnostyki i leczenia onkologicznego w czasie.
Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera numer karty (unikalny numer
identyfikacyjny). Numer ten, wraz z numerem PESEL pacjenta oraz oznaczeniem lekarza
i świadczeniodawcy, ma służyć powiązaniu świadczeń z pacjentem, którym ich udzielono,
umożliwiając tym samym monitorowanie jego procesu diagnostyczno-terapeutycznego oraz
ułatwi prawidłowe rozliczanie przez świadczeniodawców udzielanych świadczeń. Ponadto
powiązanie numeru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego z danym pacjentem ma na
celu uniemożliwienie pobierania przez niego kilku kart na to samo schorzenie.
W karcie diagnostyki i leczenia onkologicznego znajdują się informacje o objawach, z jakimi
pacjent zgłosił się do lekarza, wykonanych badaniach diagnostycznych, na jakie został
skierowany pacjent w celu zweryfikowania podejrzenia nowotworu, oraz informacje
5
o zaobserwowanych w ich wynikach nieprawidłowościach mogące stanowić istotne
wskazówki na dalszym etapie postępowania diagnostycznego.
Karta zawiera również informacje o dalszym postępowaniu, tj. skierowaniu pacjentaŚ
a) na dalszą diagnostykę,
b) do szpitala na zabieg w przypadku podejrzenia nowotworu, który może zostać
potwierdzony jedynie śródoperacyjną oceną histopatologiczną,
c) do szpitala na zabieg planowy w przypadku rozpoznania schorzenia wymagającego
interwencji chirurgicznej,
d) do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w przypadku wykluczenia nowotworu
i niestwierdzenia poważnych schorzeń wymagających dalszej opieki specjalistycznej.
Zawarta w karcie diagnostyki i leczenia onkologicznego data wizyty końcowej stanowić
będzie podstawę do oceny terminowości udzielenia świadczeń opieki zdrowotnej przez
świadczeniodawcę.
Część właściwa dla specjalisty udzielającego pacjentowi świadczeń z zakresu diagnostyki
pogłębionej zawiera informacje analogiczne do części opisującej diagnostykę wstępną.
Ponadto lekarz specjalista jest zobowiązany wpisać w tej części karty rozpoznanie wg
klasyfikacji TNM lub innej służącej do określania stopnia zaawansowania klinicznego
nowotworu. Informacje te mają stanowić podstawę dla zespołu terapeutycznego, na której
w dużej mierze będzie się opierać jego postępowanie. Umieszczona w tej części karty data
wizyty końcowej pozwoli na monitorowanie przebiegu diagnostyki i leczenia onkologicznego
w czasie.
Ostatnia część karty, właściwa dla etapu leczenia, zawiera dwa typy informacji – ocenę
dotychczas wykonanej diagnostyki, a także plan leczenia pacjenta.
W części podsumowującej konsylium dokonuje trzystopniowej oceny kompletności
diagnostyki (pełna, częściowa, niekompletna) procesu diagnostycznego na obu etapach
(wstępnym i pogłębionym). Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera także
miejsce na informację o konieczności ewentualnego uzupełnienia diagnostyki. Ma to na celu
weryfikację jakości świadczeń z zakresu badań diagnostycznych.
Część zawierająca plan leczenia zawiera informacje o wybranych metodach leczenia (zabieg
chirurgiczny, chemioterapia, radioterapia), w tym również o kolejności ich zastosowania.
Karta leczenia onkologicznego zawiera również pola na określenie zalecanej dawki i rodzaju
6
substancji w przypadku chemioterapii, a w przypadku radioterapii – zalecanej dawki
promieniowania. W przypadku chemioterapii i radioterapii powinien być też określony tryb
udzielania świadczeń.
Informacja o dacie zakończenia leczenia onkologicznego pozwoli na monitorowanie
przebiegu diagnostyki i leczenia onkologicznego w czasie.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii źuropejskiej.
7
Źata sporz dzenia
Nazwa projektu
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia
22 maja 2014 r.
w sprawie wzoru karty
diagnostyki i leczenia onkologicznego
ródłoŚ
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Art. 32b ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia
Ministerstwo Zdrowia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac Ministra Zdrowia
Pan Piotr Warczyński – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia
brak
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pan Dawid Stachurski – Departament Analiz i Strategii
tel. (22) 63 49 290, e-mail: d.stachurski@mz.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 32b ust. 5 ustawy z dnia
27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Źz. U. z 2008 r. Nr 164,
poz. 1027, z pó n. zm.) i służy określeniu wzoru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wzór karty diagnostyki i leczenia onkologicznego, stanowi załącznik do rozporządzenia.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Lekarze podstawowej
29 007 lekarzy
Narodowy Fundusz
Wydawanie kart diagnostyki
opieki zdrowotnej
Zdrowia
i leczenia onkologicznego zgodnych
z określonym wzorem.
Oddziały wojewódzkie
16 oddziałów
Nadawania unikalnych numerów
Narodowego Funduszu
wojewódzkich NFZ
kartom diagnostyki i leczenia
Zdrowia
onkologicznego.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Nie były prowadzone konsultacje poprzedzające opracowanie projektu.
Zakłada się 14-dniowy termin zgłaszania uwag w ramach konsultacji publicznych.
W ramach konsultacji publicznych projekt zostanie przesłany do zaopiniowania do następujących podmiotówŚ
a) samorządów zawodów medycznych,
b) stowarzyszeń zawodowych i organizacji pracodawców, tj.Ś Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
Sekretariatu Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”, Krajowego Sekretariatu Ochrony Zdrowia NSZZ
„Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Business Centre Club, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych Lewiatan, Pracodawców RP, Związku Rzemiosła Polskiego,
c) organizacji pacjenckich.
Ponadto konsultacje publiczne odbędą się poprzez zamieszczenie projektu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
sektor mikro-, małych
-
-
-
-
-
-
-
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
-
-
-
-
-
-
-
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
X tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
X zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2505
› Pobierz plik