Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej dla pacjentów, szczególnie w zakresie poprawy: opieki nad pacjentami onkologicznymi, zarządzania listami oczekujących na świadczenia zdrowotne oraz procesem zawierania umów o udzielanie tych świadczeń, poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2505
- Data wpłynięcia: 2014-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1138
2505
środków publicznych, wydał kartę diagnostyki i leczenia onkologicznego, o której
mowa w art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, którym w okresie 12. miesięcy
poprzedzających o dwa miesiące miesiąc, dla którego wska nik jest ustalany, wykonano
diagnostykę onkologiczną i postawiono rozpoznanie.
§ 3. Minimalny wska nik rozpoznawania nowotworów wynosi 1/15.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
MINISTER ZDROWIA
– 3 –
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wska ników rozpoznawania
nowotworów stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 32a ust. 18
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (Źz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z pó n. zm.).
Zgodnie z tezą zawartą w raporcie Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
(OźCŹ) pod nazwą „Cancer CareŚ Assuring quality to improve survival”, samo
monitorowanie wska ników w diagnostyce onkologicznej, np. skuteczności czy
terminowości, pozytywnie wpływa na jej jakość.
Określenie sposobu ustalania indywidualnego wska nika rozpoznawania nowotworów
ma umożliwić monitorowanie skuteczności lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej
w określaniu zagrożenia nowotworowego u pacjentów.
Indywidualny wska nik rozpoznawania nowotworów zapewni również informację
zwrotną lekarzowi podstawowej opieki zdrowotnej na temat jego skuteczności – pozwoli mu
to na ciągłe rozwijanie swoich umiejętności w dziedzinie podstawowej diagnostyki
onkologicznej.
Źługi okres (12 miesięcy), z którego zliczane są dane, wynika z potrzeby zgromadzenia
odpowiedniej liczby informacji do wyciągania wniosków. Liczbę nowych przypadków
nowotworów złośliwych szacuje się na 4,4 przypadku na 1 000 osób na rok. Statystycznie
u ośmiu pacjentów spośród tych, którym lekarz podstawowej opieki zdrowotnej wydał
w okresie 12 miesięcy kartę diagnostyki i leczenia onkologicznego i którym wykonana
została diagnostyka onkologiczna, zostanie potwierdzona choroba nowotworowa.
Z uwagi na powyższe pierwsze projektuje się, że ustalenie indywidualnego wska nika
rozpoznawania nowotworów dla danego lekarza nastąpi po postawieniu rozpoznania
30. pacjentom, którym ten lekarz wydał karty diagnostyki i leczenia onkologicznego.
Ustalanie indywidualnego wska nika rozpoznawania nowotworów na podstawie
odpowiednio dużej grupy przypadków pozwala stwierdzić, że indywidualny wska nik
rozpoznawania nowotworów będzie obiektywny i miarodajny. W Wielkiej Brytanii
funkcjonuje podobny wska nik, służący ustaleniu skuteczności rozpoznawania nowotworów
przez lekarzy, a jego średnia wartość oscyluje w okolicy 1/8.
– 4 –
Określenie minimalnego wska nika rozpoznawania nowotworów na poziomie 1/15
ograniczy możliwość wydawania kart diagnostyki i leczenia onkologicznego pacjentom nie
cierpiącym na schorzenia onkologiczne, jednocześnie nie blokując drastycznie możliwości
wydawania kart diagnostyki i leczenia onkologicznego przez lekarzy podstawowej opieki
zdrowotnej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 5 –
Źata sporz dzenia
Nazwa projektu
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wska ników
22 maja 2014 r.
rozpoznawania nowotworów
ródłoŚ
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Art. 32a ust. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
Ministerstwo Zdrowia
finansowanych ze środków publicznych
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac
lub Podsekretarza Stanu
Pan Piotr Warczyński –
brak
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pan Dawid Stachurski – Departament Analiz i Strategii
tel. (22) 63 49 290, e-mail: d.stachurski@mz.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 32a ust. 12 ustawy z dnia
27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Źz. U. z 2008 r. Nr 164,
poz. 1027, z pó n. zm.) i służy określeniu sposobu ustalania indywidualnego wska nika rozpoznawania nowotworów
oraz wysokości minimalnego wska nika rozpoznawania nowotworów.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Ustalanie indywidualnego wska nika rozpoznawania nowotworów na podstawie odpowiednio dużej grupy przypadków
pozwala stwierdzić, że indywidualny wska nik rozpoznawania nowotworów będzie obiektywny i miarodajny. Określenie
minimalnego wska nika rozpoznawania nowotworów ograniczy możliwość wydawania kart diagnostyki i leczenia
onkologicznego pacjentom nie cierpiącym na schorzenia onkologiczne, jednocześnie nie blokując drastycznie możliwości
wydawania kart diagnostyki i leczenia onkologicznego przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
W Wielkiej Brytanii przy wprowadzaniu podobnych zmian w zakresie onkologii średnia wartość wska nika
rozpoznawania nowotworów wynosiła około 1/8. Biorąc pod uwagę powyższe doświadczenia ustalono wartość
minimalnego na poziomie niemal dwukrotnie niższym tj. 1/15.
Sposób obliczania wska nika rozpoznawania nowotworów w Wielkiej Brytanii jest analogiczny do określonego
w niniejszym projekcie.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Lekarze podstawowej
29 007 lekarzy
Narodowy Fundusz
Możliwość lub jej brak wydawania
opieki zdrowotnej
Zdrowia
kart leczenia onkologicznego.
Oddziały wojewódzkie
16 oddziałów
Ustalanie indywidualnego
Narodowego Funduszu
wojewódzkich NFZ
wska nika skuteczności
Zdrowia
rozpoznawania nowotworów dla
lekarzy podstawowej opieki
zdrowotnej.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Nie były prowadzone konsultacje poprzedzające opracowanie projektu.
Zakłada się 14-dniowy termin zgłaszania uwag w ramach konsultacji publicznych.
W ramach konsultacji publicznych projekt zostanie przesłany do zaopiniowania do następujących podmiotówŚ
a) samorządów zawodów medycznych,
b) stowarzyszeń zawodowych i organizacji pracodawców, tj.Ś Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
Sekretariatu Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”, Krajowego Sekretariatu Ochrony Zdrowia NSZZ
„Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Business Centre Club, Polskiej Konfederacji Pracodawców
– 6 –
Prywatnych Lewiatan, Pracodawców RP, Związku Rzemiosła Polskiego,
c) organizacji pacjenckich.
Ponadto konsultacje publiczne odbędą się poprzez zamieszczenie projektu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Projekt nie ma wpływu na sektor finansów publicznych – dotyczy sposobu obliczania wska nika.
w tym wskazanie
Wszystkie niezbędne do tego informacje będą pobrane z raportów statystycznych przekazywanych
ródeł danych
przez świadczeniodawców do NFZ. Źodatkowe obowiązki oddziałów wojewódzkich NFZ będą
i przyjętych do obliczeń wykonywane w ramach obecnie posiadanych zasobów.
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
sektor mikro-, małych
-
-
-
-
-
-
-
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
-
-
-
-
-
-
-
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2505
› Pobierz plik