Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy nadania nowych uprawnień zawodowych pielęgniarkom i położnym posiadającym dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia, m.in. do samodzielnego ordynowania niektórych leków, w tym wystawiania na nie recept
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2504
- Data wpłynięcia: 2014-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1136
2504
6) nie znajdujemy zasadności każdorazowego odwoływania się do art. 15a ustawy z dnia
15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. Skoro przy innych zawodach
medycznych nie ma odesłania do przepisów regulujących ich uprawnienie do
wystawiania recept wprowadzenie takiego odesłania tylko przy pielęgniarkach
i położnych wydaje się być legislacyjnie nieuzasadnione.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona, ponieważ uprawnienia nie dotyczą wszystkich pielęgniarek
i położnych.
17. Uwaga zgłoszona przez Urząd Marszałkowski województwa warmińsko-
-mazurskiego:
Projektowana regulacja wymaga przygotowania kompleksowego, wieloletniego
i wieloetapowego programu wprowadzania zmian ze szczególnym uwzględnieniem aktów
prawa regulujących wykonywanie zawodu pielęgniarki i położnej na podstawie
programów kształcenia na poziomie studiów wyższych oraz w ramach kształcenia
podyplomowego.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona – zmiany będą wprowadzane w przyszłości etapowo.
18. Uwagi zgłoszone przez Związek Pracodawców Opieki Psychiatrycznej i Leczenia
Uzależnień:
1) Art. 15a ust. 2 – w przepisie tym nie wskazano, czy zlecenie na podstawie którego
pielęgniarka jest uprawniona do wystawiania recept ma charakter jednorazowy,
wielokrotny czy może być stałe dla danego pacjenta. Brak wskazania charakteru
zlecenia jego zakresu temporalnego może budzić uzasadnione wątpliwości
i prowadzić do rozbieżności w stosowaniu tego przepisu. Proponuje się dookreślenie
poprzez wskazanie iż zlecenie to może mieć charakter stały, czasowy albo
jednorazowy.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona do rozważenia w przyszłości.
2) w art. 15a ust. 1, 2 i 4 brak jest wskazania jak ocenić czy pielęgniarka, która ukończyła
kształcenie określone w ust. 1 i 2 nabyła wiedzę objętą kursem. W projektowanych
przepisach uzależnia się rezygnację z obowiązku ukończenia specjalistycznych kursów od
zakresu wiedzy uzyskiwanej w toku studiów. Nie sposób stwierdzić czy program studiów
obejmujący farmakologię zawiera w sobie minimum wiedzy przewidzianej w ramach
kursu. Ponadto, różne mogą być poziomy kształcenia na zajęciach z farmakologii, a także
wiedza z tego przedmiotu poszczególnej pielęgniarki czy położnej. Realizacja
projektowanego przepisu skutkowałaby koniecznością przeprowadzenia egzaminu z tego
51
zakresu. Proponuje się przyjęcie za wystarczające do uzyskania uprawnień określonych
w ust. 1 i 2 ukończenia odpowiednio tytułu zawodowego magistra pielęgniarstwa lub
położnictwa, tytułu zawodowego licencjata pielęgniarstwa lub położnictwa, tj. w art. 15a
ust. 1 – wykreślenie konieczności ukończenia kursu specjalistycznego.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona, ponieważ będzie dokonana zmiana standardów kształcenia.
Treści kursu specjalistycznego będą identyczne jak treści zawarte w programach
kształcenia.
3) brak projektów stosownych rozporządzeń.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona – przygotowano projekty rozporządzeń, które zostały załączone do
projektu ustawy.
4) projekt ustawy nie określa jednoznacznie, czy pielęgniarka prowadząca indywidualną
praktykę z tytułem magistra będzie mogła samodzielnie wypisywać recepty i zlecać
badania diagnostyczne.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nie uwzględniona ponieważ wyjaśnienie znajduje się w uzasadnieniu do projektu.
5) projektowane zmiany powinny być poprzedzone pilotażem lub eksperymentem
empirycznym, sprawdzeniem skutków zmian, a nie tylko teoretycznym, pospiesznie
przygotowanym projektem.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona.
19. Uwaga zgłoszona przez Naczelną Radę Lekarską:
Odrzucenie projektu w całości
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona
20. Uwagi zgłoszone przez Śląską Izbę Aptekarską:
1) negatywnie opiniuje projekt ww. ustawy, ponieważ uważa, że w tym zakresie ustawa
powinna być opiniowana wraz z projektami rozporządzeń, o których mowa w art. 15a
p. 5 projektu ustawy.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga częściowo uwzględniona – przygotowano projekty rozporządzeń, które zostały
załączone do projektu ustawy.
52
2) wprowadzenie zmiany przepisów dotyczących wykonywania zawodu farmaceuty,
które dałyby nowe uprawnienia farmaceutom do samodzielnego wystawiania recept
na określone leki oraz środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego,
jako kontynuacja leczenia na zlecenie lekarza – analogicznie do zaproponowanych
rozwiązań przedstawionych w projekcie ustawy.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona, wykracza poza zakres regulacji.
21. Uwaga zgłoszona przez Delegatów XXXII Okręgowego Zjazdu Lekarzy Okręgowej
Izby Lekarskiej w Łodzi:
Na jednoznacznie negatywną ocenę zasługuje rozszerzenie uprawnień do wystawiania
recept dla innych grup zawodowych przy braku kompetencji diagnostyczno-
-terapeutycznych.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona.
Uwagi ogólne i komentarz do zgłoszonych uwag i opinii:
Uwagi zgłoszone przez ww. podmioty nie zostały uwzględnione, gdyż dotyczą kwestii, które już
zostały uregulowane w obowiązujących przepisach oraz stoją w sprzeczności
z generalnymi założeniami zmian zaproponowanych w projekcie ustawy.
Celem tych zmian jest zwiększenie dostępności do świadczeń zdrowotnych dla
świadczeniobiorców, poprzez możliwość korzystania ze świadczeń, które będzie polegać na
ordynacji leku lub kontynuacji środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego,
wypisywaniu recept i zleceń lub skierowaniu na badania diagnostyczne.
W związku ze skróceniem czasu oczekiwania przez pacjentów w kolejkach do lekarzy
podstawowej opieki zdrowotnej (poz) oraz do lekarzy specjalistów, aby uzyskać skierowanie na
wykonanie badania diagnostycznego, pacjent przed pierwszą lub/i kolejną wizytą lekarską
w trakcie leczenia schorzenia przewlekłego, mógłby otrzymać skierowanie na ustalone rodzaje
badań od pielęgniarki lub położnej ubezpieczenia zdrowotnego realizujących świadczenia opieki
zdrowotnej. Umożliwi to rozpoczęcie diagnostyki u pacjenta przed wizytą lekarską.
Ponadto, projektowane zmiany wpłyną na efektywne wykorzystanie czasu pracy członków
zespołu terapeutycznego, wykorzystanie umiejętności, wiedzy, doświadczenia i poziomu
wykształcenia zawodowego pielęgniarek i położnych.
06/18rch
53
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2504
› Pobierz plik