Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy nadania nowych uprawnień zawodowych pielęgniarkom i położnym posiadającym dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia, m.in. do samodzielnego ordynowania niektórych leków, w tym wystawiania na nie recept
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2504
- Data wpłynięcia: 2014-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1136
2504
15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
4) niezbędne są zapisy zmieniające treść art. 18 dotyczące szczegółowych delegacji do
określenia dokumentowania procesów diagnostycznych i leczniczych prowadzonych
przez pielęgniarkę lub położną.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona – dodano obowiązek dokumentowania, analogicznie jak u lekarzy.
8. Uwagi zgłoszone przez Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie:
1) Konieczności wdrożenia trzystopniowego poziomu kompetencji pielęgniarskich
analogicznie, jak w Wielkiej Brytanii;
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona, ponieważ planowanym pakietem zmian inicjujemy zmiany
w przyszłości dotyczące rozszerzenia proponowanych zmian dla szerszej grupy
pielęgniarek
2) niezrozumiałe jest tworzenie kolejnego rozporządzenia w sprawie wyrobów medycznych.
Skoro istnieją przepisy określające wyroby medyczne wydawane na zlecenie, to zasada
ekonomiki procesu legislacyjnego skłania do dokonania zmiany art. 38 ustawy z dnia
12 maja 2011 r. o refundacji leków i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobów medycznych w taki sposób, aby akt wykonawczy
wydawany na podstawie art. 38 ust. 5 obejmował również pielęgniarki i położne w innym
zakresie niż tylko kontynuacja zaopatrzenia.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona. Przywołane rozporządzenie nie dotyczy samodzielnego zlecania
wyrobów medycznych.
3) należy przygotować równoległe projekty zmian legislacyjnych dotyczące źródeł i zasad
finansowania proponowanych zmian np. finansowania zadań związanych z wystawianiem
recept ( ocena pacjenta, wypisywanie i dokumentowanie ordynacji), a także źródła
finansowania zlecanych badań diagnostycznych szczególnie w POZ (zwiększenie stawki
kapitacyjnej pielęgniarek czy tez przesunięcie środków ze stawki lekarzy rodzinnych).
Uważamy, że wprowadzenie zmian systemowych nie może rodzić nowych źródeł
konfliktów w środowisku pielęgniarek i lekarzy.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona, obecna regulacja nie przewiduje skutków finansowych.
46
4) kwestionowanie konieczności posiadania przez pielęgniarki i położne wykształcenia na
poziomie studiów pierwszego i drugiego stopnia, jako jedynego kryterium przyznawania
nowych uprawnień i obowiązków pielęgniarkom i położnym, pod warunkiem ukończenia
przez nie kursu specjalistycznego
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona, ponieważ w przyszłości przewiduje się zmiany w tym zakresie.
5) należy podjąć prace mające na celu przygotowanie i zatwierdzenie zmian w standardach
kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo i położnictwo w zakresie rozszerzenia tematyki
dotyczącej wprowadzanych kompetencji dla wszystkich poziomach kształcenia czyli
studiach licencjackich, magisterskich oraz szkoleniach specjalizacyjnych.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga zostanie uwzględniona w zakresie zmiany standardów kształcenia na kierunku
pielęgniarstwo i położnictwo. Będą dokonane zmiany przepisów dotyczące
rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 roku
w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-
-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. poz. 631).
6) Ponadto wypisywanie recept przez pielęgniarki wymaga zapewnienia możliwości
dokumentowania oraz sprawozdawania ich z wykorzystaniem dostępnych dla
pielęgniarek systemów elektronicznego kodowania procedur np. kodu z ICNP: wypisanie
recepty [10015534], co ułatwi rozliczanie usługi z płatnikiem. Jest to szczególnie ważne
w związku z przygotowywaniem e-recepty.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona w zakresie odnotowywania recept w dokumentacji medycznej.
9. Uwaga zgłoszona przez Naczelną Izbę Aptekarską:
Naczelna Izba Aptekarska sprzeciwia się możliwości samodzielnego ordynowania leków,
wyrobów medycznych oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywiołowego i wystawiania na nie recepty przez pielęgniarki i położne. Dlatego postuluje
odrzucenie projektu w całości:
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona ponieważ stoi w sprzeczności z generalnymi założeniami zmian
zaproponowanych w projekcie ustawy.
10. Uwaga zgłoszona przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych:
Odrzucenie projektu w całości, w tym m. in. z uwagi na brak załączonych projektów
aktów wykonawczych do przedstawionego projektu ustawy, które będą określały
szczegółowe rozwiązania dotyczące wystawiania recept oraz wykazu leków, do których
ordynacji pielęgniarki i położne byłyby uprawnione samodzielnie
47
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga częściowo nieuwzględniona. Projekty rozporządzeń zostały załączone do projektu
ustawy.
11. Uwagi zgłoszone przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego:
1) ordynowanie leków powinno być wykonywane przez lekarza,
2) pielęgniarki nie powinny bez uzasadnionej potrzeby po zbadaniu pacjenta samodzielnie
wystawiać skierowania,
3) brak regulacji w art. 15a ust. 2, czy zlecenie na podstawie którego pielęgniarka jest
uprawniona do wystawiania recept ma charakter jednorazowy, wielokrotny, czy może być
stałe dla danego pacjenta.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona sprzeczne z istotą projektu.
12. Uwaga zgłoszona przez Kolegium Pielęgniarek i Położnych Rodzinnych:
wprowadzenie dodatkowych obowiązków dla pielęgniarek i położnych rodzinnych, które
ukończą kursy specjalistyczne w tym zakresie powinno wiązać się z jednoczesnym
ustaleniem dodatkowego wynagrodzenia za te świadczenia. Samodzielne ordynowanie
leków, w tym wystawianie na nie recept przez pielęgniarki, podobnie jak wystawianie
recept na określone leki niezbędne do kontynuacji leczenia wiąże się z ogromną
odpowiedzialnością i musi być poprzedzone badaniem lub przeprowadzeniem
określonego wywiadu. Ponadto, pielęgniarki i położne, które wyrażą wolę lub będą
musiały z racji zatrudnienia dokonywać ww. świadczeń, musza ukończyć kurs
specjalistyczny z tej dziedziny, co także wiąże się z dużymi kosztami.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona w zakresie badania poprzedzającego ordynację leków.
13. Uwagi zgłoszone przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych:
1) Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych wnioskuje o odrzucenie powyższego
projektu ustawy w zaproponowanym brzmieniu. Powyższy projekt nie zawiera
szczegółowych regulacji, które umożliwiłyby jego zaopiniowanie w sposób
całościowy. Brak jest propozycji normujących m.in. kwestie takie jak: leki, środki
spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, które będą
mogły ordynować pielęgniarki i położne.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona częściowo. Przygotowano projekt rozporządzenia zawierającego
wykaz leków do samodzielnej ordynacji.
2) nie przedstawiono również skutków finansowych planowanych zmian, co może
powodować przypuszczenie, że pielęgniarki i położne zostaną obciążone
dodatkowymi obowiązkami i odpowiedzialnością bez wzrostu wynagrodzenia.
48
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona. Projekt nie przewiduje skutków finansowych.
14. Uwaga zgłoszona przez Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia:
Odrzucenie projektu w całości.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona sprzeczne z istotą projektu.
15. Uwagi zgłoszone przez Porozumienie Zielonogórskie:
1) ordynacja leków jest zakończeniem procesu diagnostycznego, do którego
przeprowadzenia uprawniony jest wyłącznie lekarz a pielęgniarka powinna mieć tylko
możliwość podabnia jedynie ściśle określonych leków w ściśle określonych sytuacjach,
których niepodanie spowodowałoby śmierć pacjenta. Ii tylko wyłącznie w przypadku
braku obecności lekarza,
2) wprowadzane uprawnienie dla pielęgniarek polegające na ordynowaniu leków oraz
środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego jest kompetencją
lekarza. Szkolenie pielęgniarek nie jest prowadzone w sposób pozwalający
naprowadzenie leczenia przez pielęgniarki.
3) odbycie kursu ordynowania leków musiałoby polegać na odbyciu studiów na wydziale
lekarskim,
4) brak szczegółowych regulacji jak powinien przepisywać zlecenie lekarz pielęgniarce,
i w jakim zakresie różniłaby się recepta pielęgniarska od lekarskiej,
5) zapisy dotyczące wystawiania skierowań na badania diagnostyczne są za mało
precyzyjne,
6) brak logicznego powiązania uprawnień z ukończeniem kursu specjalistycznego,
którego nie musiałyby odbywać pielęgniarki po szkołach pielęgniarskich i szkołach
położnych.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwagi nieuwzględnione.
16. Uwagi zgłoszone przez Polską Unię Szpitali Specjalistycznych:
1) środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego nie wymagają posiadania
przez konsumenta recepty i dlatego uwaga z zakresie konieczności (obowiązku)
wystawiania recept na takie środki, np. na środki dla sportowców.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga niezasadna, w przypadku refundacji recepta jest wymagana.
49
2) projektodawca powinien wprost wskazać konkretne środki tak, jak to zostało
wskazane w art. 2 pkt 21 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga zasadna – wykaz środków spożywczych jest określony w projekcie nowego
rozporządzenia.
3) uzasadnienia wymaga propozycja tworzenia przez projektodawcę kolejnego
rozporządzenia w sprawie wyrobów medycznych, gdyż obecnie istnieją przepisy
określające wyroby medyczne wydawane na zlecenie. Należałoby dokonać zmiany art. 38
ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków środków spożywczych specjalnego
przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych w taki sposób, aby akt
wykonawczy wydawany na podstawie art. 38 ust. 5 obejmował również pielęgniarki
i położne w innym zakresie niż tylko kontynuacja zaopatrzenia.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga niezasadna – istniejące rozporządzenie nie uwzględnia samodzielnej ordynacji
wyrobów przez pielęgniarkę i położną i obejmuje jedynie kontynuację zleceń.
4) należałoby również dookreślić ewentualne kursy specjalistyczne prowadzone pod
nadzorem Ministerstwa Zdrowia lub nadającego stosowne certyfikaty jakości tych
kursów i gwarantowało po ich ukończeniu odpowiedni poziom potrzebnej wiedzy
i umiejętności. Kursy takie, zawierające stosowną liczbę godzin dedykowanych
zagadnieniom farmakologii, farmakoterapii i prawa farmaceutycznego, w okresie
przejściowym mogły uzupełniać ścieżkę wykształcenia personelu pielęgniarskiego ze
stopniem magistra, który byłby upoważniony do wystawiania recept.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga niezasadna – kształcenie podyplomowe jest uregulowane w ustawie
z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
5) w obecnie obowiązującej ustawie z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne
art. 23a ustawy określa kategorię dostępności produktów leczniczych dla pacjenta,
natomiast nie wskazuje osoby (czy to wykonującej czy to niewykonującej zawód
medyczny), która może dany produkt leczniczy wydać. Tym samym ma uzasadnienia, aby
tworzyć przepis wyłącznie po to, by wpisać tam pielęgniarki i położne. W związku z tym
w zakresie art. 2 projektu należy przepis ten usunąć. Należy wyraźnie podkreślić, że
wprowadzenie tej zmiany w ustawie spowoduje konieczność zmiany wszystkich
opakowań produktów leczniczych wydawanych na receptę, co skutkuje obciążeniem
finansowym, które nie zostały w uzasadnieniu do projektu wskazane.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona, odstąpiono od nowelizacji ustawy – Prawo farmaceutyczne.
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2504
› Pobierz plik