Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2493
- Data wpłynięcia: 2014-06-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych, ustawy - Prawo budowlane oraz ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1165
2493
zaprojektowanym i wykonanym obiektom budowlanym spełnienie podstawowych
wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, można stosować przy wykonywaniu
robót budowlanych wyłącznie, jeżeli wyroby te zostały wprowadzone do obrotu lub
udostępnione na rynku krajowym zgodnie z przepisami odrębnymi.”;
3)
w art. 22 po pkt 3d dodaje się pkt 3e w brzmieniu:
„3e) zapewnienie przy wykonywaniu robót budowlanych stosowania wyrobów, zgodnie
z art. 10;”;
4)
w art. 25 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) sprawdzanie jakości wykonywanych robót budowlanych i stosowania przy
wykonywaniu tych robót wyrobów zgodnie z art. 10, a w szczególności
zapobieganie zastosowaniu wyrobów wadliwych oraz wyrobów budowlanych
niedopuszczonych do stosowania w budownictwie;”;
5)
w art. 81 w ust. 1 w pkt 1 lit. e otrzymuje brzmienie:
„e) stosowania przy wykonywaniu robót budowlanych wyrobów zgodnie z art. 10;”;
6)
w art. 81c w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) świadczących, że wyroby stosowane przy wykonywaniu robót budowlanych,
a w szczególności wyroby budowlane, zostały wprowadzone do obrotu lub
udostępnione na rynku krajowym zgodnie z przepisami odrębnymi.”;
7)
w art. 84a w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) sprawdzanie wyrobów stosowanych przy wykonywaniu robót budowlanych
w zakresie zgodności z art. 10, w szczególności wyrobów budowlanych.”.
Art. 3. 1. Wyroby budowlane, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy wymienionej
w art. 1 niniejszej ustawy, wprowadzone do obrotu ze znakiem budowlanym przed dniem
wejścia w życie przepisów, o których mowa w art. 1 pkt 5–8 niniejszej ustawy, mogą być
udostępniane na rynku krajowym po tym dniu.
2. Dla wyrobów budowlanych, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy wymienionej
w art. 1 niniejszej ustawy, producent może sporządzić krajową deklarację właściwości
użytkowych na podstawie krajowej deklaracji zgodności wydanej przed dniem wejścia
w życie przepisów, o których mowa w art. 1 pkt 5–8 niniejszej ustawy.
3. Aprobaty techniczne wydane przed dniem wejścia w życie przepisów, o których
mowa w art. 1 pkt 5–8 niniejszej ustawy, mogą być wykorzystywane jako krajowe oceny
techniczne do końca okresu ważności tych aprobat.
– 21 –
Art. 4. Do kontroli wyrobów budowlanych i postępowań administracyjnych w sprawach
wyrobów budowlanych, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1
niniejszej ustawy, wprowadzonych do obrotu ze znakiem budowlanym przed dniem wejścia
w życie przepisów, o których mowa w art. 1 pkt 5–8 niniejszej ustawy, stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Art. 5. Do kontroli wyrobów budowlanych i postępowań administracyjnych w sprawach
wyrobów budowlanych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 6. 1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 8 ust. 6, art. 9
ust. 6 oraz art. 14 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1 niniejszej ustawy zachowują moc do
dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 6, art. 9
ust. 11 oraz art. 14 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1 niniejszej ustawy w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy
wymienionej w art. 1 niniejszej ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy wymienionej w art. 1 niniejszej
ustawy, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
3. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie w art. 7 ustawy
wymienionej w art. 2 niniejszej ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych
przepisów wykonawczych i mogą być zmieniane.
Art. 7. Przepisów, o których mowa w art. 2 pkt 1 niniejszej ustawy w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy:
1)
został złożony wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie
projektu budowlanego;
2)
zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych, w przypadku
gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
art. 1 pkt 5–8, które wchodzą w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
4-05-dg
UZASADNIENIE
W dniu 24 kwietnia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane
warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę
89/106/EWG, zwane dalej „rozporządzeniem nr 305/2011”, przy czym jego
podstawowe regulacje stosowane są od 1 lipca 2013 r.
Rozporządzenie nr 305/2011 ustala nowe zasady wprowadzania do obrotu
lub udostępniania na rynku (UE) wyrobów budowlanych poprzez ustanowienie
zharmonizowanych zasad wyrażania ich właściwości użytkowych oraz zasad
stosowania oznakowania CE na tych wyrobach. Rozporządzenie nr 305/2011 nadaje
obligatoryjny charakter oznakowaniu CE w odniesieniu do wyrobów objętych normą
zharmonizowaną.
Rozporządzenie to zasadniczo zmienia dotychczasowe, wynikające z dyrektywy
89/106/EWG, zasady tworzące wspólny, jednolity rynek wyrobów budowlanych,
odchodząc w tym zakresie od koncepcji „nowego podejścia” na rzecz wiarygodnego
opisywania właściwości użytkowych wyrobu budowlanego wprowadzanego do obrotu
lub udostępnianego na rynku przy użyciu zharmonizowanych specyfikacji
technicznych, a oznakowanie CE potwierdza zgodność oznakowanego wyrobu
budowlanego z deklarowanymi właściwościami użytkowymi.
Obowiązujące polskie przepisy dotyczące wyrobów budowlanych wdrażały uchyloną
rozporządzeniem nr 305/2011 dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r.
w sprawie zbliżenia przepisów państw członkowskich, odnoszących się do wyrobów
budowlanych. Dyrektywa ta, zaliczana do tzw. „dyrektyw nowego podejścia”, została
wdrożona do polskiego prawa przepisami trzech ustaw:
− ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz. U. Nr 92, poz. 881,
z późn. zm.) w zakresie zasad wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i ich
kontroli,
− ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 oraz
z 2014 r. poz. 40) w zakresie wymagań podstawowych dla obiektów budowlanych,
− ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r.
Nr 138, poz. 935, z późn. zm.), w zakresie wyznaczania i notyfikowania jednostek
uczestniczących w ocenie zgodności koordynacji działań kontrolnych.
Podobnie jak dyrektywa 89/106/EWG, rozporządzenie nr 305/2011, obejmując swoimi
regulacjami wyroby budowlane objęte normami zharmonizowanymi, pozostawia
państwom członkowskim możliwość określania, w ramach przepisów krajowych,
wymagań dla wyrobów nieobjętych takimi normami. Należy przy tym mieć na uwadze,
że wyroby te powinny umożliwiać spełnienie przez obiekty budowlane podstawowych
wymagań określonych w Załączniku 1 do rozporządzenia nr 305/2011 oraz
uwzględniać wynikającą z Traktatu o Unii Europejskiej „zasadę wzajemnego
uznawania” – odnoszącą się do wyrobów wprowadzonych legalnie na rynek w jednym
z państw członkowskich.
W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony interesów użytkownika obiektów
budowlanych wszystkie wyroby, mające wpływ na spełnienie ww. podstawowych
wymagań, powinny być objęte regulacjami określającymi zasady wprowadzania lub
udostępniania na rynku wyrobów budowlanych. W tym kontekście proponowane jest
przyjęcie podobnych rozwiązań jak w rozporządzeniu nr 305/2011 w odniesieniu do
zasad wprowadzania do obrotu lub udostępniania wyrobów nieobjętych normami
zharmonizowanymi. Należy przy tym zaznaczyć, że zbiór wyrobów budowlanych
podlegających przepisom rozporządzenia nr 305/2011 będzie sukcesywnie
powiększany, w miarę ustanawiania nowych norm zharmonizowanych, kosztem
ograniczenia zbioru wyrobów objętych regulacjami krajowymi, co wskazuje również na
potrzebę ścisłego powiązania regulacji rozporządzenia nr 305/2011 z przepisami
krajowymi.
W dniu 13 czerwca 2013 r. uchwalony został projekt poselski ustawy o zmianie ustawy
o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności (Dz. U. poz. 898).
Ustawa ta częściowo dostosowała krajowe przepisy dotyczące wyrobów budowlanych
do regulacji zawartych w rozporządzeniu nr 305/2011. Zmiana dotyczy w szczególności
zasady wprowadzania do obrotu i udostępniania na rynku krajowym wyrobów
budowlanych (nowa redakcja art. 5), określenie właściwości organów w zakresie
wykonywania zadań administracyjnych i ich obowiązków (ustalenie trybu powoływania
polskich jednostek oceny technicznej oraz określenie akredytacji, autoryzacji
i notyfikacji jednostek uczestniczących w procesie oceny i weryfikacji stałości
właściwości użytkowych) oraz wyznaczenie punktu kontaktowego ds. wyrobów
budowlanych (art. 14 ust. 1 pkt 7). Jednocześnie ustawa ta dostosowała przepisy ustawy
o systemie oceny zgodności do rozporządzenia nr 305/2011.
– 2 –
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy
– Prawo budowlane jest dostosowanie krajowych przepisów dotyczących obiektów
budowlanych (podstawowe wymagania) i wyrobów budowlanych do rozporządzenia
nr 305/2011, w zakresie nieobjętym ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy
o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności, jak również
dokonanie niezbędnych zmian dotychczasowych przepisów regulujących wprowadzanie
do obrotu lub udostępnianie na rynku wyrobów budowlanych nieobjętych
rozporządzeniem nr 305/2011, mając przy tym na względzie ustanowienie podobnej
relacji tych zmienionych przepisów z rozporządzeniem nr 305/2011, jak to ma miejsce
obecnie w stosunku do regulacji dyrektywy. Istotnym elementem projektowanych
zmian są zmiany związane z kontrolą wyrobów budowlanych na rynku, których celem
jest poprawa efektywności i skuteczności działań organów nadzoru budowlanego w tym
zakresie.
Ze względu na powyższe, w projektowanej regulacji proponuje się następujące zmiany:
I. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych:
W odniesieniu do ustawy o wyrobach budowlanych zakres przewidywanych
regulacji obejmuje:
− dostosowanie przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu lub udostępniania
na rynku wyrobów budowlanych w zakresie nieregulowanym w przepisach
rozporządzenia nr 305/2011, mając na uwadze ich funkcjonalne zbliżenie do
regulacji tego rozporządzenia;
− dostosowanie przepisów ustawy określających zasady kontroli wyrobów oraz
zasady działania organów nadzoru budowlanego do regulacji rozporządzenia
nr 305/2011, w tym zapewnienie poprawy skuteczności i efektywności działań
kontrolnych.
Projekt przewiduje w tym zakresie następujące szczegółowe zmiany legislacyjne
w ustawie o wyrobach budowlanych:
1) zmianę art. 2 (art. 1 pkt 1 projektu), w którym zdefiniowano pojęcia na potrzeby
ustawy;
2) zmiana tytułu rozdziału związana z dostosowaniem do rozporządzenia nr 305/2011
(art. 1 pkt 2 projektu);
3) zmiana redakcyjna art. 4 (art. 1 pkt 3 projektu) związana z dostosowaniem treści
przepisu do rozporządzenia nr 305/2011;
– 3 –
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2493
› Pobierz plik