Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2493
- Data wpłynięcia: 2014-06-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych, ustawy - Prawo budowlane oraz ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1165
2493
35) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
36) Polska Korporacja Techniki Sanitarnej, Grzewczej, Gazowej i Klimatyzacji
37) Polska Korporacja Termorenowacji
38) Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Zarząd Główny
39) Polski Związek Firm Deweloperskich
40) Polski Związek Pracodawców Budownictwa
41) Polski Związek Producentów Płyt Warstwowych
42) Polski Związek Producentów i Przetwórców Izolacji Poliuretanowych PUR i PIR
SIPUR
43) Polskie Okna i Drzwi, Związek Producentów, Dostawców i Dystrybutorów
44) Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Zarząd Główny
45) Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu
46) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej
47) Stałe Przedstawicielstwo Kongresu Budownictwa Polskiego
48) Stowarzyszenie Architektów Polskich
49) Stowarzyszenie Budowniczych Domów i Mieszkań
50) Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Pożarnictwa
51) Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych
52) Stowarzyszenie Nowoczesne Budynki
53) Stowarzyszenie „Kominy Polskie”
54) Stowarzyszenie Producentów Betonu
55) Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce
56) Stowarzyszenie Producentów Cementu
57) Stowarzyszenie Producentów Pap
58) Stowarzyszenie Producentów Styropianu
59) Stowarzyszenie Producentów Wełny Mineralnej i Szklanej
60) Stowarzyszenie Wykonawców Dachów Płaskich i Fasad „DAFA”
61) Związek Pracodawców – Producentów Materiałów Budowlanych dla Budownictwa
62) Związek Producentów Ceramiki Budowlanej i Silikatów
63) Związek Zawodowy Budowlani
64) Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
– 24 –
Uwagi do projektu ustawy zgłosiło 21 podmiotów. Szereg zgłoszonych uwag zostało
uwzględnionych, w wyniku czego wprowadzono stosowne zmiany w projekcie ustawy:
− uzupełniono wytyczne do upoważnienia dla ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa do wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 8 ust. 6,
umożliwiając objęcie regulacjami ustawy wyrobów budowlanych nieobjętych
załącznikiem IV do rozporządzenia nr 305/2011 o szczególnym znaczeniu dla
spełnienia podstawowych wymagań przez obiekty budowlane,
− doprecyzowano przepisy art. 9, określające zasady wydawania krajowych ocen
technicznych, w tym określono dodatkowe kryteria dotyczące zasad powoływania
jednostek upoważnionych do wydawania krajowych ocen technicznych,
− przeredagowano przepisy dotyczące obowiązków producentów i importerów w celu
ich doprecyzowania,
− odstąpiono od możliwości nakładania grzywny w postaci mandatu w przypadku
udostępniania niekompletnej dokumentacji technicznej przez kontrolowanego,
− zmieniono przepisy przejściowe dotyczące wyrobów wprowadzonych do obrotu ze
znakiem budowlanym przed 1 stycznia 2014 r. w celu usunięcia nieścisłości
z przepisami art. 5 ust. 1,
− wprowadzono zmiany redakcyjne, jak np. wyrazy „wymagania podstawowe”
zastąpiono wyrazami „podstawowe wymagania”, tak jak formułuje to rozporządzenie
nr 305/2011.
Pozostałe uwagi szczegółowe do projektu ustawy nie zostały przyjęte ze względów
merytorycznych i formalnych. Kilka uwag i propozycji nie zostało uwzględnionych,
ponieważ wykraczały poza zakres przedmiotowy projektu ustawy określony
w założeniach do ustawy. Propozycje te dotyczyły m.in. daleko idących zmian
w ustawie o normalizacji i w ustawie o systemie oceny zgodności.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie ma wpływu na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego. Przyjęte w projekcie ustawy rozwiązania nie spowodują
zwiększenia wydatków jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do
wielkości wynikających z obowiązujących przepisów. Dodatkowe zadania dla
administracji rządowej, wynikające z rozszerzenia zakresu działań koordynacyjnych
– 25 –
i nadzorczych oraz możliwość pobierania próbek na budowach realizowanych
z udziałem środków publicznych nie będą wymagały zaangażowania dodatkowych
środków z budżetu państwa. Finansowanie realizacji wprowadzanych zmian
ustawowych będzie odbywać się w ramach dostępnych środków, gdyż powinny one być
wykonywane z wykorzystaniem istniejących zasobów kadrowych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja, określająca zasady wprowadzania do obrotu i udostępniania na
rynku wyrobów budowlanych nieobjętych rozporządzeniem nr 305/2011, nie wpłynie
bezpośrednio na rynek pracy. Należy jednak zauważyć, że ustanowione przez
rozporządzenie nr 305/2011 zasady dotyczące wprowadzania wyrobów budowlanych na
rynek wewnętrzny UE, stosowane od 1 lipca 2012 r. (wprowadzone do polskiego
systemu prawnego ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o wyrobach
budowlanych i ustawy o systemie oceny zgodności (Dz. U. poz. 898) ograniczają
skuteczniej niż czyniła to dyrektywa, bariery techniczne w zakresie swobodnego
przepływu wyrobów na tym rynku, a tym samym mogą poszerzyć rynek zbytu
wyrobów budowlanych i wpłynąć pozytywnie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przyjęte w projekcie rozwiązania w zakresie wprowadzania do obrotu lub udostępniania
na rynku wyrobów budowlanych nieobjętych przepisami rozporządzenia nr 305/2011,
podobne do zasad wprowadzania do obrotu i udostępniania na rynku unijnym wyrobów
budowlanych objętych przepisami rozporządzenia nr 305/2011, stwarzają potencjalne
możliwości skuteczniejszego stosowania traktatowej zasady wzajemnego uznawania
w odniesieniu do tych wyrobów w przypadku ich wprowadzania na rynki innych
państw członkowskich UE. Mogą powstać w ten sposób dodatkowe możliwości zbytu
dla polskich producentów wyrobów budowlanych na rynku Unii Europejskiej. Z uwagi
na niższe koszty wytwarzania wyrobów budowlanych w Polsce można oczekiwać, że
projektowana regulacja wpłynie pozytywnie na konkurencyjność polskich
przedsiębiorców.
Ponadto projektowane zmiany w zakresie kontroli wyrobów budowlanych, ograniczą
nieuczciwą konkurencję polegającą na deklarowaniu właściwości użytkowych wyrobu
budowlanego niezgodnych ze stanem faktycznym, stwarzając przez to obiektywne
warunki do rozwoju uczciwej konkurencji na krajowym rynku wyrobów budowlanych.
– 26 –
Projektowane rozwiązania stworzą nowe, dotychczas niestosowane ułatwienia przy
wprowadzaniu do obrotu lub udostępnianiu wyrobów budowlanych na rynku,
w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw. W celu zmniejszenia obciążenia
finansowego tych przedsiębiorstw wprowadzono uproszczone procedury sporządzania
krajowej deklaracji właściwości użytkowych, tak jak ma to miejsce w przypadku
sporządzania przez te przedsiębiorstwa deklaracji właściwości użytkowych zgodnie
z rozporządzeniem nr 305/2011. Zmiany te stworzą korzystne warunki rozwoju tym
przedsiębiorstwom.
Przepisy nowego rozdziału 2a określające obowiązki producentów, upoważnionych
przedstawicieli producentów, importerów i sprzedawców, w zakresie wyrobów
budowlanych znakowanych znakiem budowlanym oraz analogiczne przepisy określone
w rozdziale III rozporządzenia nr 305/2011 w odniesieniu do obowiązków
producentów,
upoważnionych
przedstawicieli producentów, importerów
i dystrybutorów, w zakresie wyrobów budowlanych oznakowanych CE, mają
w znacznej mierze charakter porządkowy. Obowiązki te występują już obecnie
i wynikają z przepisów obowiązującej ustawy o wyrobach budowlanych, jak i innych
przepisów horyzontalnych dotyczących tego typu działalności gospodarczej. W związku
z tym zredagowanie tych obowiązków w jednym akcie prawnym, z uwzględnieniem
zmienionych wymagań wynikających z dostosowania polskich przepisów do
rozporządzenia nr 305/2011, nie stwarza dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców,
a raczej ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Przewiduje się, że projektowana regulacja może pośrednio pozytywnie wpłynąć na
sytuację i rozwój regionów. Wprowadzone procedury uproszczone sporządzania
krajowej deklaracji właściwości użytkowych przez małe i średnie przedsiębiorstwa
stwarzają możliwość rozwoju tych przedsiębiorstw na rynkach lokalnych. Może to mieć
pozytywny wpływ na rozwój regionalny obszarów, na których przedsiębiorstwa te
działają. Spodziewany jest pozytywny wpływ projektowanej regulacji na poszczególne
segmenty rynku wyrobów budowlanych w układzie terytorialnym. Natomiast wielkość
tego wpływu nie będzie w sposób zauważalny różnicować sytuacji poszczególnych
regionów.
– 27 –
7. Wpływ regulacji na środowisko
Zgodnie z określonymi w rozporządzeniu nr 305/2011 podstawowymi wymaganiami
dla obiektów budowlanych wznoszonych na terenie Unii Europejskiej, projekt ustawy
obejmuje zmiany w prawie budowlanym odnoszące się do obiektów budowlanych
wznoszonych na terytorium Polski. W szczególności wprowadza się dodatkowe
wymaganie dotyczące zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych.
Wymaganie to wiąże się z koniecznością zwiększenia stopnia ponownego
wykorzystania wyrobów budowlanych lub ich recyklingu, a także stosowania wyrobów
przyjaznych środowisku. W perspektywie długookresowej zmiana ta powinna wpłynąć
pozytywnie na ochronę środowiska naturalnego poprzez ograniczenie zużycia
z dnia
w sprawie sposobów deklarowania zgodności wyrobów budowlanych oraz sposobu
znakowania ich znakiem budowlanym
Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych
(Dz. U. Nr 92, poz. 881, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
sposób deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych;
2)
krajowe systemy oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów
budowlanych;
3)
grupy wyrobów budowlanych objętych obowiązkiem sporządzania krajowej deklaracji
właściwości użytkowych oraz właściwe dla tych grup krajowe systemy oceny
i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych;
4)
wzór i treść krajowej deklaracji właściwości użytkowych;
5)
sposób dostarczania krajowej deklaracji właściwości użytkowych odbiorcom wyrobów
budowlanych;
6)
sposób znakowania wyrobów budowlanych znakiem budowlanym oraz zakres
informacji towarzyszącej temu znakowi.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
krajowej specyfikacji technicznej – należy przez to rozumieć Polską Normę wyrobu,
niemającą statusu normy wycofanej, lub krajową ocenę techniczną;
2)
zakładowej kontroli produkcji – należy przez to rozumieć udokumentowaną, stałą
i wewnętrzną kontrolę produkcji w zakładzie produkcyjnym zgodnie ze stosownymi
krajowymi specyfikacjami technicznymi;
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, lokalne
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. z 2013 r. poz. 1391).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97, z 2010 r. Nr 114,
poz. 760, z 2011 r. Nr 102, poz. 586, z 2012 r. poz. 951, z 2013 r. poz. 898 oraz ….
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2493
› Pobierz plik