eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2493
  • Data wpłynięcia: 2014-06-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych, ustawy - Prawo budowlane oraz ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1165

2493

wydanych na podstawie art. 7 ustawy – Prawo budowlane. W związku z tym w art. 6
ust. 3 projektu wskazano na możliwość stosowania tych przepisów wykonawczych
w dotychczasowym brzmieniu do czasu wejścia w życie nowych przepisów.
Zgodnie z art. 7 projektu zmienionych przepisów art. 5 ust. 1 ustawy – Prawo
budowlane nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy został
złożony wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie
projektu budowlanego oraz gdy zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania
robót budowlanych, w przypadku gdy nie jest wymagane pozwolenie na budowę.
Wnioski o pozwolenie na budowę lub o zatwierdzenie projektu budowlanego oraz
zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych opracowane zostały na
podstawie przepisów dotychczasowych.
Zgodnie z art. 8 projektu przepisy ustawy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów zmieniających zasady wprowadzania do obrotu lub
udostępniania na rynku wyrobów budowlanych zgodnie z art. 5 ust. 2 (wyroby
znakowane znakiem budowlanym, tj. art. 1 pkt 5–8 projektu ustawy), które wejdą
w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia. Umożliwi to producentom,
dystrybutorom i importerom wyrobów budowlanych dostosowanie się do nowych zasad
wprowadzania do obrotu i udostępniania na rynku wyrobów budowlanych nieobjętych
przepisami rozporządzenia nr 305/2011.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa podlega procedurze notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji. Dotychczas żaden podmiot nie wyraził zainteresowania pracami
nad projektem w trybie ww. ustawy.


– 19 –

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy
– Prawo budowlane jest wprowadzenie do polskiego systemu prawnego podstawowych
wymagań dla obiektów budowlanych określonych w rozporządzeniu nr 305/2011
(Załącznik I), jak również dokonanie niezbędnych zmian dotychczasowych przepisów
regulujących wprowadzanie do obrotu lub udostępnianie na rynku wyrobów
budowlanych nieobjętych rozporządzeniem nr 305/2011, na tych samych zasadach jak
ma to miejsce w rozporządzeniu nr 305/2011 w odniesieniu do wyrobów znakowanych
CE. Nowe regulacje nie nakładają nowych obowiązków i obciążeń na uczestników
rynku wyrobów budowlanych, a jedynie dostosowują już istniejące regulacje do
wymagań wynikających z rozporządzenia nr 305/2011. W projekcie zmieniono warunki
udostępniania na polskim rynku wyrobów budowlanych nieobjętych przepisami
rozporządzenia nr 305/2011, czyli wyrobów nieobjętych normami zharmonizowanymi
lub wyrobów, dla których nie została wydana europejska ocena techniczna.
W odniesieniu do tych wyrobów utrzymano dotychczasowy wymóg znakowania
znakiem budowlanym z jednoczesnym zastąpieniem dotychczas wymaganej deklaracji
zgodności z Polską Normą lub krajową aprobatą techniczną – krajową deklaracją
właściwości użytkowych sporządzaną przez producenta wyrobu budowlanego
w oparciu o Polską Normę wyrobu lub krajową ocenę techniczną. Powyższe zmiany dla
wyrobów oznakowanych znakiem B, niewynikające bezpośrednio z rozporządzenia
nr 305/2011, nie stanowią dodatkowego obciążenia dla podmiotów działających na
rynku wyrobów budowlanych. Natomiast przyjęcie w projektowanej regulacji takich
samych jak w rozporządzeniu nr 305/2011 rozwiązań dla wyrobów nieobjętych
przepisami tego rozporządzenia, spowoduje ujednolicenie obowiązujących zasad
i procedur stosowanych przy wprowadzaniu do obrotu lub udostępnianiu na rynku
krajowym wyrobów budowlanych, a tym samym zapewni jednakową wiarygodność
deklarowanych przez producentów właściwości użytkowych wyrobów niezależnie od
sposobu wprowadzenia ich do obrotu. Przyjęcie takiego rozwiązania będzie korzystne
zarówno dla przedsiębiorców, użytkowników, jak i organów nadzoru.
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy – Prawo
budowlane oddziałuje na następujące podmioty:
– 20 –

1) przedsiębiorców działających na rynku wyrobów budowlanych, tj. producentów,
importerów i dystrybutorów wyrobów budowlanych w zakresie obowiązku
stosowania zmienionych zasad wprowadzania do obrotu lub udostępniania na rynku
krajowym wyrobów budowlanych nieobjętych rozporządzeniem nr 305/2011.
Podmioty te powinny dostosować swoją organizację i wewnętrzne procedury do
nowych wymagań w tym zakresie, m.in. dotyczy to innego niż dotychczas
deklarowania właściwości użytkowych wyrobu oraz związanych z tym
deklarowaniem wymaganych dokumentów i informacji. Z każdym wyrobem
przekazana będzie kopia krajowej deklaracji właściwości użytkowych, instrukcje
stosowania i obsługi oraz informacje o zawartości substancji niebezpiecznych
w wyrobie budowlanym (obowiązek udostępniania takiej informacji wynika
z obowiązujących przepisów). Powyższe zmiany oddziałujące na wymienione
podmioty gospodarcze będą wprowadzane w sposób stopniowy, poprzez
przewidziane przepisy przejściowe. Zmiany te nie zwiększają dotychczasowych
obciążeń wynikających z obecnie obowiązujących regulacji określających zasady
wprowadzania do obrotu wyrobów ze znakiem budowlanym. Wprowadzane zmiany
nie generują dodatkowych kosztów i obciążeń w stosunku do tych, które wynikają
z obecnych przepisów;
2) organy nadzoru budowlanego, poprzez dostosowanie procedur i zakresu kontroli do
zasad określonych w rozporządzeniu nr 305/2011, w szczególności:
− rozszerzenie działań koordynacyjnych i nadzorczych Głównego Inspektora
Nadzoru Budowlanego w stosunku do wojewódzkich inspektorów nadzoru
budowlanego,
− wprowadzenie możliwości pobierania do badań próbek wyrobów budowlanych
składowanych na terenie budów prowadzonych z wykorzystaniem środków
publicznych,
− zastosowanie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia w odniesieniu
do większości naruszeń przepisów ustawy o wyrobach budowlanych, które
dotychczas kwalifikowane były jako przestępstwo objęte przepisami Kodeksu
karnego, co stwarza możliwość wprowadzenia trybu mandatowego w stosunku
do tego rodzaju naruszeń.
– 21 –

Wymienione powyżej zmiany wpłyną pozytywnie na podniesienie skuteczności
i efektywności działań organów nadzoru budowlanego w tym obszarze, a tym
samym wpłynie to na jakość wyrobów budowlanych na polskim rynku;
3) użytkowników wyrobów budowlanych – krajowa deklaracja właściwości
użytkowych wyrobu przekazywana będzie wraz z każdym wyrobem. W ten sposób
nabywca ma jasną i precyzyjną informację o zadeklarowanych przez producenta
właściwościach użytkowych wyrobu, podobnie jak w przypadku wyrobów
znakowanych CE. Ponadto przekazywane wraz z wyrobem informacje o zawartości
w nim substancji niebezpiecznych w wyrobach budowlanych gwarantują wysoki
poziom ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników używających wyrobów
budowlanych przy budowie obiektów budowlanych oraz użytkowników tych
obiektów budowlanych. Projektowana regulacja wpłynie zatem pozytywnie na
użytkowników wyrobów budowlanych.
2. Omówienie wyników konsultacji społecznych
Projekt założeń projektu ustawy, na podstawie których został opracowany projekt
ustawy, został przekazany do szerokich konsultacji społecznych. Nadesłane przez
13 podmiotów uwagi miały charakter ogólnego komentarza lub stanowiły propozycję
konkretnych zapisów w ustawie, które zostały przeanalizowane podczas
opracowywania projektu ustawy. Rozwiązania zaproponowane w projekcie założeń
spotkały się z aprobatą podmiotów, do których został przekazany. Dodatkowo,
w ramach konsultacji społecznych projektu założeń, w dniu 27 września 2012 r.
w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odbyła się
konferencja pt. „Rozporządzenie Parlamentu i Rady (UE) nr 305/2011 – zmiany
w przepisach dotyczących wyrobów budowlanych oraz ich wpływ na działalność
gospodarczą w tym zakresie”. Celem konferencji było rozpoznanie problemów
i postulatów przedsiębiorców w odniesieniu do rozwiązań proponowanych w projekcie
założeń oraz próba zidentyfikowania i wyjaśnienia problemów i możliwości
związanych z bezpośrednio stosowanymi przepisami rozporządzenia nr 305/2011.
Dodatkowo projekt ustawy został przekazany do konsultacji społecznych do
następujących podmiotów:
1) Business Centre Club
2) COBO Sp. z o. o. – Centralny Ośrodek Badawczo-Projektowy Budownictwa
Ogólnego
– 22 –

3) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
4) Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych, Naczelna Organizacja Techniczna
5) Federacja Związków Zawodowych Pracowników Gospodarki Komunalnej
i Terenowej
6) Forum Związków Zawodowych
7) Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości
8) Fundacja Wszechnicy Budowlanej
9) Geodezyjna Izba Gospodarcza
10) Główny Instytut Górnictwa
11) Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych
12) Instytut Gospodarki Nieruchomościami
13) Izba Projektowania Budowlanego
14) Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości
15) Konfederacja Właścicieli Mieszkań i Wspólnot Mieszkaniowych, Zarząd Krajowy
16) Korporacja Przedsiębiorców Budowlanych „UNI-BUD”
17) Krajowa Izba Gospodarcza
18) Krajowa Rada Izby Architektów RP
19) Krajowa Rada Izby Urbanistów
20) Krajowa Sekcja Budownictwa NSZZ „Solidarność”
21) Krajowy Sekretariat Budownictwa i Przemysłu Drzewnego NSZZ „Solidarność”
22) NSZZ „Solidarność”
23) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
24) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
25) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Firm Tynkarskich
26) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Producentów Zabezpieczeń Przeciwpożarowych
i Sprzętu Ratunkowego
27) Polska Federacja Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości
28) Polska Federacja Producentów i Dystrybutorów Materiałów Budowlanych
29) Polska Federacja Rynku Nieruchomości
30) Polska Federacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych
31) Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Krajowa Rada
32) Polska Izba Gospodarcza Elektrotechniki
33) Polska Izba Handlu
– 23 –

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: