eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2394
  • Data wpłynięcia: 2014-05-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 277

2394

lub oddziałów
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej do wykonywania zadań, o których mowa
w art. 25 ust. 3;
5) wykonywanie przedsięwzięć wynikających
z dokumentów planistycznych wykonywanych
w ramach planowania operacyjnego realizowanego
w województwie;
6) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków
zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
6a) współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego
w
zakresie
zapobiegania,
przeciwdziałania i usuwania skutków zdarzeń
o charakterze terrorystycznym;
7) organizacja wykonania zadań z zakresu ochrony
infrastruktury krytycznej;
8) (uchylony).
3. Minister właściwy do spraw administracji
publicznej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym
do spraw wewnętrznych oraz po zasięgnięciu opinii
dyrektora Centrum, wydaje, w drodze zarządzenia,
wojewodom wytyczne do wojewódzkich planów
zarządzania kryzysowego.
4. Minister właściwy do spraw administracji
publicznej w uzgodnieniu z ministrem właściwym
do spraw wewnętrznych zatwierdza wojewódzkie
plany zarządzania kryzysowego i ich aktualizacje,
po zasięgnięciu opinii dyrektora Centrum.
5. Zadania, o których mowa w ust. 2, wykonuje
wojewoda we współpracy z właściwymi organami
administracji publicznej.
6. Do zadań komórki organizacyjnej właściwej
w sprawach zarządzania kryzysowego w urzędzie
wojewódzkim należy w szczególności:
1) gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena
zagrożeń występujących na obszarze województwa;
2) monitorowanie, analizowanie i prognozowanie
rozwoju zagrożeń na obszarze województwa;
3) dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących
aktualnego stanu bezpieczeństwa dla wojewódzkiego
zespołu
zarządzania
kryzysowego,
zespołu

34
zarządzania kryzysowego działającego w urzędzie
obsługującym ministra właściwego do spraw
wewnętrznych oraz Centrum;
4) współpraca z powiatowymi zespołami zarządzania
kryzysowego;
5) zapewnienie funkcjonowania wojewódzkiego
zespołu
zarządzania
kryzysowego,
w tym dokumentowanie jego prac;
6) realizacja zadań stałego dyżuru w ramach
gotowości obronnej państwa;
7) opracowywanie i aktualizacja wojewódzkiego
planu zarządzania kryzysowego;
8) przygotowywanie, w oparciu o analizę zagrożeń
w poszczególnych powiatach, zaleceń wojewody
do powiatowych planów zarządzania kryzysowego;
9) opiniowanie oraz przedkładanie do zatwierdzenia
wojewodzie powiatowych planów zarządzania
kryzysowego;
10) gromadzenie i przetwarzanie informacji
dotyczących infrastruktury krytycznej zlokalizowanej
na terenie województwa;
11) planowanie wsparcia innych organów właściwych
w sprawach zarządzania kryzysowego;
12) planowanie użycia pododdziałów lub oddziałów
Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
do wykonywania zadań, o których mowa w art. 25
ust. 3;
13) planowanie wsparcia przez organy administracji
publicznej
realizacji
zadań
Sił
Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej.
7. Organem pomocniczym wojewody w zapewnieniu
wykonywania zadań zarządzania kryzysowego
jest wojewódzki zespół zarządzania kryzysowego,
powoływany
przez wojewodę, który określa
jego skład, organizację, siedzibę oraz tryb pracy,
zwany dalej „zespołem wojewódzkim”.
8. Do zadań zespołu wojewódzkiego należy
w szczególności:
1) ocena występujących i potencjalnych zagrożeń
mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne

35
i prognozowanie tych zagrożeń;
2)
przygotowywanie
propozycji
działań
i przedstawianie wojewodzie wniosków dotyczących
wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych
w wojewódzkim planie zarządzania kryzysowego;
3) przekazywanie do wiadomości publicznej
informacji związanych z zagrożeniami;
4) opiniowanie wojewódzkiego planu zarządzania
kryzysowego;
5) (uchylony).
9. W skład zespołu wojewódzkiego wchodzą
wojewoda jako przewodniczący, kierownik komórki
organizacyjnej właściwej w sprawach zarządzania
kryzysowego w urzędzie wojewódzkim jako zastępca
przewodniczącego, a także inne osoby wskazane
przez przewodniczącego w zależności od potrzeb
spośród:
1) kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży
wojewódzkich;
2) osób zatrudnionych w urzędzie wojewódzkim
lub w jednostkach organizacyjnych służb, inspekcji
i straży wojewódzkich;
3) osób zatrudnionych w regionalnych zarządach
gospodarki wodnej, wojewódzkich
zarządach
melioracji i urządzeń wodnych oraz Instytucie
Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
10. W skład zespołu wojewódzkiego wchodzi również
szef wojewódzkiego sztabu wojskowego lub jego
przedstawiciel.
11. W skład zespołu wojewódzkiego może wchodzić
przedstawiciel samorządu województwa, wyznaczony
przez marszałka województwa.
12. W skład zespołu wojewódzkiego mogą wchodzić
inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.
Art.15
1. Państwa członkowskie zobowiązane są do:
Art.

15)
po rozdziale 2 dodaje się rozdział 2a

a)
konsultowania się z innymi państwami 15.1
Art. 1
w brzmieniu:
członkowskimi, które mogłyby zostać objęte T
Art. 15u. 1. Po otrzymaniu zawiadomienia o awarii
skutkami awarii, proponowanego wprowadzenia
lub po uzyskaniu o niej informacji z urzędu minister
w życie planów postępowania awaryjnego;

właściwy do spraw środowiska niezwłocznie:
b) poinformowania Komisji, tak szybko jak to
1)
przekazuje je właściwym organom innych

36
możliwe, o każdej awarii objętej zakresem niniejszej
niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich,
dyrektywy, z podaniem szczegółów dotyczących
których terytoria mogą zostać narażone na skutki
okoliczności awarii, tożsamości i ilości GMM,
awarii;
których dotyczyła awaria, podjętych środków
2)
powiadamia o awarii Komisję Europejską.
zaradczych i ich skuteczności oraz analizy awarii,
2. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
łącznie z zaleceniami służącymi ograniczeniu
zawiera:
jej skutków i uniknięciu
podobnych awarii
1)
szczegółowy opis okoliczności awarii;
w przyszłości.

2)
informacje o nazwie, rodzaju i ilości

2. Komisja, po konsultacji z państwami
uwolnionych GMM;
członkowskimi, ustanawia procedurę wymiany
3)
opis podjętych działań ograniczających skutki
informacji na mocy ust. 1. Tworzy ona także Art.
awarii i działań ratowniczych oraz ich skuteczności;
15.2
4)
wyniki analizy awarii, wraz z zaleceniami
i udostępnia państwom członkowskim rejestr awarii
objętych
zakresem
normowania
niniejszej N
dotyczącymi ograniczania skutków tej awarii
dyrektywy, łącznie z analizą przyczyn awarii,
i uniknięcia podobnych awarii w przyszłości.
zdobytym doświadczeniem oraz środkami podjętymi
3. Minister właściwy do spraw środowiska zbiera
w celu uniknięcia podobnych awarii w przyszłości.
dane niezbędne do pełnej oceny skutków awarii,

a w razie
konieczności przygotowuje zalecenia
dla dokonujących zamkniętego użycia GMM, mające
na celu uniknięcie podobnych awarii w przyszłości
lub ograniczenie ich skutków. Zalecenia te minister
właściwy do spraw środowiska przekazuje
dokonującym zamkniętego użycia GMM.
4. Minister właściwy do spraw środowiska przekazuje
Komisji Europejskiej wyniki pełnej analizy awarii
wraz z zaleceniami dotyczącymi ograniczania
jej skutków
i uniknięcia podobnych awarii
w przyszłości.
Art.16
Państwa członkowskie zapewniają organizowanie T
Art.2,
Art. 2. W ustawie z dnia 14 marca 1985 r. Szerszy zakres

przez właściwe organy inspekcji i innych środków
Art. 3,
o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2011 r. kontroli
nadzoru mających na celu zapewnienie zgodności
Art. 4
Nr 212, poz. 1263, z późn. zm. )) wprowadza się (nie ograniczający się
postępowania użytkowników z niniejszą dyrektywą.
Art.11
następujące zmiany:
wyłącznie


1)
w art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
do niniejszej
„2. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji dyrektywy) wynika
Sanitarnej w dziedzinie
bieżącego nadzoru z konieczności
sanitarnego należy również:
sprawowania
1) kontrola przestrzegania przepisów dotyczących przez Państwową
wprowadzania do obrotu produktów biobójczych Inspekcję
Sanitarną
i substancji czynnych oraz ich stosowania
kontroli
w działalności zawodowej;
nad żywnością
2) kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia genetycznie

37
22 czerwca 2001 r. o mikroorganizmach
zmodyfikowaną

i organizmach genetycznie zmodyfikowanych (Dz. U. zgodnie
z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 z wymienionymi
oraz z ……. r. poz. …. ), w zakresie warunków rozporządzeniami
dotyczących higieny pracy w zakładach inżynierii WE.
genetycznej;
3) kontrola przestrzegania przepisów rozporządzenia
(WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie
zmodyfikowanej żywności i paszy (Dz. Urz. UE
L 268 z 18.10.2003, str. 1, Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 32, str. 432)
w zakresie identyfikacji organizmów genetycznie
zmodyfikowanych w żywności oraz znakowania
żywności genetycznie zmodyfikowanej;
4) kontrola przestrzegania przepisów rozporządzenia
(WE) nr 1830/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 22 września 2003 r. dotyczącego możliwości
śledzenia
i
etykietowania
organizmów
zmodyfikowanych genetycznie oraz możliwości
śledzenia żywności i produktów paszowych
wyprodukowanych z organizmów zmodyfikowanych
genetycznie i zmieniającego dyrektywę 2001/18/WE
(Dz. Urz. UE L 268 z 18.10.2003, str. 24, z późn. zm.,
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13,
t. 32, str. 455) w zakresie przekazywania
i przechowywania wymaganej dokumentacji
dotyczącej żywności genetycznie zmodyfikowanej;
5) kontrola przestrzegania przepisów rozporządzenia
(WE) nr 1946/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie transgranicznego
przemieszczania organizmów genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. Urz. UE L 287 z 05.11.2003,
str. 1, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz.
15, t. 7, str. 650), w zakresie transgranicznego
przemieszczania organizmów genetycznie
zmodyfikowanych przeznaczonych do bezpośredniego
wykorzystania jako żywność w rozumieniu przepisów
tego rozporządzenia.”;
2)
w art. 12 w ust. 1a dodaje się pkt 3

38
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: