Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2394
- Data wpłynięcia: 2014-05-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 277
2394
na wypadek awarii, udostępnia go do publicznego
wglądu, podaje do wiadomości w sposób zwyczajowo
przyjęty na obszarze województwa, udostępnia
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej obsługującego go urzędu i informuje
o możliwości składania uwag do tego projektu
we wskazanym miejscu oraz w terminie nie krótszym
niż 21 dni od dnia jego udostępnienia.
6. Wojewoda przekazuje uwagi zgłoszone do projektu
planu postępowania na wypadek awarii podmiotowi,
który zamierza prowadzić zamknięte użycie GMM
zaliczonych do III lub IV kategorii.
Art. 15q. 1. Podmiot, który zamierza prowadzić
zamknięte użycie GMM zaliczonych do III lub IV
kategorii,
przygotowując
plan
postępowania
na wypadek awarii, rozpatruje wyniki konsultacji,
o których mowa w art. 15p ust. 4, oraz uwagi,
o których mowa w art. 15p ust. 2 i 6, a w przypadku
nieuwzględnienia uwag i wyników konsultacji
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
środowiska
wyjaśnienie
przyczyn
ich nieuwzględnienia.
2. Plan postępowania na wypadek awarii przechowuje
się w miejscu dokonywania zamkniętego użycia
GMM zaliczonych do III lub IV kategorii
oraz w siedzibie dokonującego zamkniętego użycia
GMM zaliczonych do III lub IV kategorii, w sposób
umożliwiający swobodny dostęp do tego planu,
w szczególności w przypadku awarii.
3. Dokonujący zamkniętego użycia GMM zaliczonych
do III lub IV kategorii:
1)
zapoznaje z planem postępowania na wypadek
awarii i z jego aktualizacją osoby narażone
na bezpośrednie
zagrożenie
spowodowane
niekontrolowanym rozprzestrzenianiem się GMM,
w tym podaje treść tego planu do wiadomości
w środkach masowego przekazu o zasięgu lokalnym
lub na prowadzonej przez siebie stronie internetowej
i w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy
29
lub gmin potencjalnie narażonych na skutki awarii;
2)
dokonuje aktualizacji planu postępowania
na wypadek awarii, zgodnie z art. 15p oraz ust. 1:
a)
co najmniej raz na 2 lata – uwzględniając
postęp techniki i rozwój wiedzy,
b)
niezwłocznie – w przypadku stwierdzenia,
że zastosowane rodzaje środków bezpieczeństwa
nie są już wystarczające albo gdy zachodzą przesłanki
do zaliczenia danego zamkniętego użycia GMM
do wyższej kategorii,
3) przekazuje plan postępowania na wypadek awarii
oraz jego aktualizację ministrowi właściwemu
do spraw środowiska.
4. Minister właściwy do spraw środowiska przekazuje
plan postępowania na wypadek awarii oraz jego
aktualizację podmiotom, o których mowa w art. 15p
ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 3.
Art.14
1. Państwa członkowskie podejmują niezbędne
15)
po rozdziale 2 dodaje się rozdział 2a
środki w celu zapewnienia, że w razie awarii T
Art. 1
w brzmieniu:
użytkownik zobowiązany jest do natychmiastowego
poinformowania właściwego organu określonego
Art. 15t. 1. W przypadku awarii dokonujący
zamkniętego użycia GMM niezwłocznie:
w art. 10 i dostarczenia następujących informacji:
a) o okolicznościach awarii;
1)
podejmuje działania ratownicze i przystępuje
b) o tożsamości i ilości danych GMM;
do usuwania skutków awarii;
c) wszelkich informacji niezbędnych do oceny
2)
przekazuje zawiadomienie o awarii
wpływu
awarii
na
zdrowie
ludzkie
podmiotom, o których mowa w art. 15p ust. 1.
2. Zawiadomienie o awarii zawiera:
oraz na środowisko;
d) o podjętych środkach.
1)
informacje o okolicznościach awarii;
2)
nazwę, rodzaj i ilość uwolnionych GMM
2. W przypadku gdy informacja jest przekazana
oraz charakterystykę
zagrożenia,
które
może
na mocy ust. 1, państwa członkowskie zobowiązane
są do:
wystąpić;
a) zapewnienia, że zostały podjęte wszelkie
3)
informacje
o
dotychczas
podjętych
niezbędne środki, oraz do natychmiastowego
działaniach
ograniczających skutki awarii
zaalarmowania każdego państwa członkowskiego,
i ich skuteczności;
które mogłoby zostać objęte skutkami aw
4)
wstępną ocenę rozmiarów awarii i jej skutków
arii;
b) zbierania, w miarę możliwości, informacji
dla zdrowia ludzi lub dla środowiska.
niezbędnych do pełnej analizy awarii
3. Po otrzymaniu informacji o awarii lub po uzyskaniu
o niej informacji z urzędu minister właściwy do spraw
oraz, w odpowiednim przypadku, ustalenia
zaleceń mających na celu uniknięcie
środowiska, w drodze komunikatu, informuje
podobnych
awarii
w
przyszłości
o wystąpieniu awarii.
4. W komunikacie, o którym mowa w ust. 3, podaje
30
oraz ograniczenia ich skutków.
się:
1) przyczyny awarii;
2) skutki awarii, w tym w szczególności
dotyczące zagrożeniach dla ludzi lub środowiska.
5. Komunikat, o którym mowa w ust. 3, ogłasza się
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski”, a ponadto podaje do publicznej
wiadomości, w drodze obwieszczenia wojewody
właściwego ze względu na miejsce wystąpienia awarii
przez rozplakatowanie w miejscach publicznych,
a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym
obszarze.
6. Redaktorzy naczelni dzienników oraz nadawcy
programów radiowych i telewizyjnych są obowiązani
do
niezwłocznego,
nieodpłatnego
podania
do publicznej komunikatu ministra właściwego
do spraw środowiska o awarii.
Art. 15u. 1. Po otrzymaniu zawiadomienia o awarii
lub po uzyskaniu o niej informacji z urzędu minister
właściwy do spraw środowiska niezwłocznie:
1)
przekazuje je właściwym organom innych
niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich,
których terytoria mogą zostać narażone na skutki
awarii;
2)
powiadamia o awarii Komisję Europejską.
2. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
zawiera:
1)
szczegółowy opis okoliczności awarii;
2)
informacje o nazwie, rodzaju i ilości
uwolnionych GMM;
3)
opis podjętych działań ograniczających skutki
awarii i działań ratowniczych oraz ich skuteczności;
4)
wyniki analizy awarii, wraz z zaleceniami
dotyczącymi ograniczania skutków tej awarii
i uniknięcia podobnych awarii w przyszłości.
3. Minister właściwy do spraw środowiska zbiera
dane niezbędne do pełnej oceny skutków awarii,
a w razie
konieczności przygotowuje zalecenia
dla dokonujących zamkniętego użycia GMM, mające
na celu uniknięcie podobnych awarii w przyszłości
31
lub ograniczenie ich skutków. Zalecenia te minister
właściwy do spraw środowiska przekazuje
dokonującym zamkniętego użycia GMM.
4. Minister właściwy do spraw środowiska przekazuje
Komisji Europejskiej wyniki pełnej analizy awarii
wraz z zaleceniami dotyczącymi ograniczania
jej skutków
i uniknięcia podobnych awarii
w przyszłości.
Art. 13. Ustawy o zarządzaniu kryzysowym
1. Ministrowie i centralne organy administracji
rządowej, do których zakresu działania należą sprawy
związane
z
zapewnieniem
bezpieczeństwa
narodowego,
w
tym
ochrony
ludności
lub gospodarczych podstaw bezpieczeństwa państwa,
tworzą centra zarządzania kryzysowego.
2. Do zadań centrów, o których mowa w ust. 1,
należy:
1) pełnienie całodobowego dyżuru w celu
zapewnienia przepływu informacji na potrzeby
zarządzania kryzysowego;
2)
współdziałanie
z
centrami
zarządzania
kryzysowego organów administracji publicznej;
3) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania
i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania
ludności;
4) współpraca z podmiotami realizującymi monitoring
środowiska;
5) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje
ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
6)
dokumentowanie działań podejmowanych
przez centrum;
7) realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby
podwyższania gotowości obronnej państwa;
8) współdziałanie na wszystkich szczeblach
administracji rządowej w zakresie informowania
i przekazywania poleceń do wykonania w systemie
całodobowym dla jednostek ochrony zdrowia
w przypadkach awaryjnych, losowych, jak również
zaburzeń funkcjonowania systemu.
32
2a. Obowiązek utworzenia centrum zarządzania
kryzysowego uznaje się za spełniony jeżeli organ,
o którym mowa w ust. 1, utworzył komórkę
organizacyjną w urzędzie go obsługującym
lub jednostkę
organizacyjną
jemu
podległą
lub nadzorowaną,
odpowiedzialną za pełnienie
całodobowych dyżurów i stwarzającą gwarancję
realizacji zadań, o których mowa w ust. 2.
3. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi
organy administracji rządowej, które utworzą centra
zarządzania
kryzysowego, oraz sposób
ich funkcjonowania, uwzględniając w szczególności
warunki techniczne i standardy ich wyposażenia
oraz procedury współpracy z Rządowym Centrum
Bezpieczeństwa i innymi organami administracji
publicznej.
Art. 14.
1. Organem właściwym w sprawach zarządzania
kryzysowego na terenie województwa jest wojewoda.
2. Do zadań wojewody w sprawach zarządzania
kryzysowego należy:
1) kierowanie monitorowaniem, planowaniem,
reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń
na terenie województwa;
2) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego,
w tym:
a) wydawanie starostom zaleceń do powiatowych
planów zarządzania kryzysowego,
b) zatwierdzanie powiatowych planów zarządzania
kryzysowego,
c) przygotowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia
ministrowi właściwemu do spraw administracji
publicznej
wojewódzkiego planu zarządzania
kryzysowego,
d) realizacja wytycznych do wojewódzkich planów
zarządzania kryzysowego;
3) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń,
ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania
kryzysowego;
4)
wnioskowanie
o
użycie
pododdziałów
33
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2394
› Pobierz plik