eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Bermudów (zgodnie z upoważnieniem Rządu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Uzgodnień końcowych dotyczących interpretacji oraz stosowania Umowy, podpisanych w Londynie dnia 25 listopada 2013 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Bermudów (zgodnie z upoważnieniem Rządu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Uzgodnień końcowych dotyczących interpretacji oraz stosowania Umowy, podpisanych w Londynie dnia 25 listopada 2013 r.

projekt dotyczy zawarcia umowy na podstawie Modelowej Umowy OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych w przypadku Polski będzie to podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek dochodowy od osób fizycznych zaś w przypadku Bermudów będą to podatki bezpośrednie, bez względu na rodzaj i nazwę

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2379
  • Data wpłynięcia: 2014-05-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Bermudów (zgodnie z upoważnieniem Rządu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Uzgodnień końcowych dotyczących interpretacji oraz stosowania Umowy, podpisanych w Londynie dnia 25 listopada 2013 r.
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1110

2379

Stronie wnioskującej. Artykuł zawiera także m.in. uregulowania zobowiązujące
Umawiające się Strony do przekazania żądanych informacji, w formie zeznań
świadków i uwierzytelnionych kopii oryginalnych dokumentów oraz informacji
pochodzących z banków, innych instytucji finansowych oraz od wszelkich osób.
Obowiązek uchylenia tajemnicy bankowej ma duże znaczenie.
Art. 5 ust. 2 zobowiązuje Stronę proszoną o pomoc do podjęcia wszelkich działań
mających na celu dostarczenie wnioskowanych informacji. Przeznaczeniem
powyższego przepisu jest zapewnienie, aby Strona proszona o pomoc nie odmawiała
pomocy administracyjnej partnerowi umownemu z uwagi na brak wewnętrznego
interesu w posiadaniu danej kategorii informacji. Ma to przede wszystkim znaczenie
w odniesieniu do tzw. rajów podatkowych, gdzie przy braku podatków dochodowych,
informacje dotyczące dochodów rezydentów i nierezydentów nie są gromadzone przez
właściwe organy państwa.
Nie zachodzi również w tym przypadku niebezpieczeństwo wykroczenia poza zasady
obowiązujące w demokratycznym państwie prawa. Określenie „środki gromadzenia
informacji” zostało zdefiniowane w art. 4 ust. 1 lit. n Umowy, są to: „przepisy prawa
oraz procedury administracyjne lub sądowe umożliwiające Umawiającej się Stronie
uzyskiwanie i przekazywanie informacji będących przedmiotem wniosku.”.
Również art. 1 Umowy szczegółowo definiuje zakres wymienianej informacji.
Informacje będą wymieniane wyłącznie w celu weryfikacji i prawidłowego wdrażania
obowiązków podatkowych w gospodarczych relacjach Polska – Bermudy, zatem nie
występuje niebezpieczeństwo naruszenia klauzuli porządku publicznego bądź
powołania się na niniejsze zdanie w sposób nieuprawniony.
Obowiązek uchylenia tajemnicy bankowej ma duże znaczenie w procesie weryfikacji
przez organ podatkowy prawidłowości deklarowanej podstawy opodatkowania,
w odniesieniu do dochodów uzyskanych za granicą. Zobowiązanie do przekazania
stosownych informacji przez instytucje bankowe i finansowe wynika z art. 82 § 3 oraz
art. 182 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r.
poz. 749). Natomiast wymiana informacji podatkowych z administracjami innych
państw przebiega na podstawie treści działu VIIA ww. ustawy oraz zawartych umów
międzynarodowych.
9

Warunki odrzucenia wniosku o dostarczenie informacji
Art. 7 Umowy zawiera zwyczajowe powody odmówienia udzielenia informacji, jakie
można znaleźć w innych międzynarodowych aktach dotyczących wymiany informacji.
Ponadto zawiera także kilka ważnych innowacji i bardziej precyzyjnych sformułowań.
Jak wspomniano wyżej, Umowa nie zezwala na oddalenie prośby tylko dlatego, że
Strona proszona o pomoc nie potrzebuje danej informacji dla własnej praktyki
administracyjnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 6 lit. d wymagane jest podanie celu podatkowego, dla którego
informacja jest poszukiwana, a art. 5 ust. 6 lit. f–g zobowiązują Stronę wnioskującą do
oświadczenia, że wniosek jest zgodny z jej ustawodawstwem lub praktyką
administracyjną, a także gdyby informacja była dostępna w ramach jurysdykcji
wnioskującej, to właściwy organ Strony wnioskującej byłby w stanie uzyskać
informację na podstawie jej prawa lub w toku normalnej procedury administracyjnej
oraz że Strona wnioskująca wykorzystała wszelkie środki dostępne na jej terytorium dla
uzyskania informacji.
Koszty
Ustalenie ogólnej normy w kwestii dzielenia kosztów wynikających z wymiany
informacji w sprawach podatkowych jest niezwykle trudne. Jeżeli właściwe organy
Stron nie uzgodnią inaczej, zwykłe koszty poniesione w związku z udzieleniem pomocy
będą ponoszone przez Stronę proszoną o pomoc. Właściwe organy będą się
konsultować okresowo zgodnie z niniejszym artykułem, a w szczególności właściwy
organ Strony proszonej o pomoc będzie się konsultował z właściwym organem Strony
wnioskującej, jeżeli przewiduje, że koszty przekazania informacji w szczególnych
przypadkach mogą być znaczące.
Procedura Wzajemnego Porozumiewania się
Art. 11 stanowi, iż w momencie powstania problemów lub wątpliwości między
Umawiającymi się Stronami dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej
Umowy właściwe organy dołożą wszelkich starań, aby rozwiązać problem w drodze
wzajemnego porozumienia. Oprócz powyższego porozumienia, właściwe organy Stron
mogą uzgodnić procedury, które będą użyte w przypadkach zastosowania przepisów
Umowy dotyczących wymiany informacji na wniosek, automatycznej wymiany
10

informacji, dochodzenia podatkowego za granicą oraz kosztów związanych
z udzieleniem pomocy. Strony dołożą wszelkich starań, aby umówić się co do innych
form rozwiązywania sporów. W każdym przypadku procedura wzajemnego
porozumiewania się jest procedurą szczególną, pozostającą poza prawem
wewnętrznym. Art. 11 daje Stronom Umowy możliwość uzgodnienia, że spory będą
rozwiązywane w innych formach.
Uzgodnienia końcowe dotyczące interpretacji oraz stosowania Umowy
W celu właściwej interpretacji i stosowania Umowy, Strony zawarły uzgodnienia
końcowe. Przedmiotowe uzgodnienia wyjaśniają przede wszystkim kwestie ponoszenia
kosztów.

IV. Skutki wejścia w życie Umowy
Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Umowy.
Przepisy Umowy będą miały zastosowanie do organów polskiej administracji
podatkowej stosujących postanowienia Umowy w stosunkach gospodarczych między
Rzecząpospolitą Polską a Bermudami.

Sposób, w jaki Umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym
Umowa służy prawidłowej realizacji następujących ustaw:
− ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.
z 2012 r. poz. 361) – podmiot i przedmiot opodatkowania, źródła przychodów,
zwolnienia przedmiotowe, podstawa obliczenia i wysokość podatku, pobór podatku
lub zaliczek na podatek przez płatników, szczególne zasady ustalania dochodu,
− ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U.
z 2011 r. Nr 74, poz. 397)– podmiot i przedmiot opodatkowania, przychody, koszty
uzyskania przychodów, zwolnienia przedmiotowe, podstawa opodatkowania

i wysokość podatku, pobór podatku.
11

Z przedmiotową Umową są ponadto związane następujące akty prawne:
− ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – informacje podatkowe,
kontrola podatkowa, tajemnica skarbowa, wymiana informacji podatkowych
z innymi państwami,
− ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1015) – udzielanie pomocy obcemu państwu oraz
korzystanie z jego pomocy przy dochodzeniu należności pieniężnych,
− ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41,
poz. 214) – postępowania kontrolne,
− ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r.
poz. 186) – przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko
obowiązkom podatkowym,
− ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r.
Nr 101, poz. 926) – przekazywanie danych osobowych do państwa trzeciego,
− ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376) –
ujawnianie informacji stanowiących tajemnicę bankową.

Skutki finansowe
Wejście w życie Umowy nie będzie miało ujemnego skutku dla dochodów sektora
finansów publicznych. Umowa będzie skutecznym narzędziem weryfikacji
deklarowanych podstaw opodatkowania przez podatników osiągających dochody
w relacjach z Bermudami, zatem jej wejście w życie, również z uwagi na jej
prewencyjny charakter, będzie miało pozytywny wpływ na wysokość dochodów
budżetowych Skarbu Państwa.
Skutki społeczne i gospodarcze
Z uwagi na przeznaczenie Umowy nie przewiduje się jej skutków na płaszczyźnie
społecznej i gospodarczej.
12

Skutki polityczne
Zawarcie Umowy o wymianie informacji podatkowych z Bermudami może być
ważnym krokiem w kierunku rozwoju dwustronnej współpracy podatkowej. Efektywne
funkcjonowanie takiej Umowy w następnych latach podatkowych może stanowić
podstawę podjęcia rozmów zmierzających do zawarcia pełnej umowy o unikaniu
podwójnego opodatkowania z Bermudami.

Skutki prawne wejścia w życie Umowy
Umowa stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów wymiany
informacji podatkowych. Po jej wejściu w życie rozszerzeniu ulegnie zakres
terytorialny jurysdykcji, z którymi Polska prowadzi efektywną wymianę informacji
podatkowych.

Postanowienia Umowy nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem
ani z prawem Unii Europejskiej.

V. Tryb związania się przez Rzeczpospolitą Polską Umową
Umowa ma rangę umowy międzyrządowej.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z 2002 r. Nr 216, poz. 1824, z 2010 r.
Nr 213, poz. 1395 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676) związanie Umową nastąpi w drodze
ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ Umowa ta spełniać
będzie przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.).
Procedura ratyfikacji za zgodą wyrażoną w ustawie została przewidziana z uwagi na
elementy Umowy, które dotyczą spraw uregulowanych w ustawie lub w których
Konstytucja RP wymaga ustawy. Są to:
– art. 1 Umowy, który m.in. stwierdza, iż „Prawa i środki ochrony zagwarantowane
osobom przez ustawodawstwo lub praktykę administracyjną Strony proszonej
o pomoc są nadal stosowane, o ile nie ograniczają one nadmiernie lub nie opóźniają
efektywnej wymiany informacji.”; powyższe oznacza, iż w przypadku gdy prawa
przyznane prawem wewnętrznym osobom są przez nie wykorzystywane do
13

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: