Poselski projekt ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy zagwarantowania lasom stanowiącym własność Skarbu Państwa ochrony przed procesem przekształceń własnościowych w tym komercjalizacji i prywatyzacji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2374
- Data wpłynięcia: 2014-03-13
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 83 dnia 17-12-2014
2374
odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie. W odniesieniu do zakresu
podmiotowego tego obowiązku w piśmiennictwie prawniczym podnosi się, że jego adresatem
jest nie tylko obywatel RP, ale każda osoba znajdująca się pod władzą Państwa Polskiego, i co
wymaga podkreślenia chodzi tu nie tylko o osoby fizyczne, ale i o osoby prawne (jednostki
gospodarcze), gdyż to właśnie ich działalność w większym stopniu może zagrażać środowisku.
W sumie, przepisy Konstytucji ustanawiają prawo człowieka do środowiska w
znaczeniu przedmiotowym, którego treść wyprowadzić można z art. 5, art. 68 ust. 4, art. 74
oraz art. 86 Konstytucji RP, z której to treści z kolei wyprowadza się prawo podmiotowe, czyli
uprawnienia i obowiązki. Właśnie prawo do środowiska powinno obejmować wszystkie jego
elementy składowe, a więc zarówno uprawnienia, jak i obowiązki. Przeto istotnym elementem
składającym się na treść zasady powszechności ochrony jest obowiązek ochrony nałożony na
człowieka. Oto człowiekowi przyznaje się uprawnienie do korzystania z wartości środowiska,
ale jednocześnie z uprawnieniem tym wiąże się nakładany na człowieka obowiązek ochrony
środowiska naturalnego. W literaturze prawniczej zaznacza się, że powyższy obowiązek
posiada cechę nowości w polskim porządku konstytucyjnoprawnym. Wskazuje się, że
obowiązek dbałości o stan środowiska nie polega tylko na powstrzymaniu się
(zaniechaniu) od działań mogących szkodzić środowisku, ale chodzi tutaj również o
zachowania czynne, o przeciwdziałanie lub zapobieganie szkodliwym wpływom na
środowisko – w tym związanym ze strukturą własnościową – oraz o działania mające na
celu utrzymanie stanu równowagi przyrodniczej, która nie istnieje bez zachowanych
kompleksów leśnych, wymagających prowadzonej w sposób właściwy gospodarki leśnej.
Przedmiotowa regulacja stanowi również odzwierciedlenie realizacji trzech doniosłych zasad
ustrojowych wyrażonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, znajdujących również
szeroki oddźwięk w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Są to zasada solidaryzmu,
zasada dobra ogółu (dobra wspólnego) oraz zasada sprawiedliwości społecznej. Zgodnie z
zasadą solidaryzmu, której wykładni dokonał Trybunał Konstytucyjny m. in. w orzeczeniu z
dnia 24 kwietnia 2007 r., (sygn. akt SK 49/05) oraz w wyroku z 24 października 2005 r.,(sygn.
akt. P 13/04) na system prawny i poszczególne jego elementy należy patrzeć nie tylko w
kontekście interesów jednostkowych, ale także interesów ogółu. W ocenie Trybunału zasada ta,
mająca swoją podstawę w samej preambule do Konstytucji RP wymusza konieczność
ponoszenia przez członków społeczeństwa istotnych kosztów związanych ze skutkami różnego
rodzaju wydarzeń nadzwyczajnych, z uwzględnienie w równym stopniu interesów wszystkich
zainteresowanych. Pojęcie „dobra wspólnego” występuje w Konstytucji i tym samym stanowi
nadrzędną wartość konstytucyjną, pomimo tego, że nie zostało przez ustrojodwcę wyraźnie
zdefiniowane. W orzeczeniu z dnia 24 października 2005 r., sygn. P 13/04 , Trybunał
Konstytucyjny wskazał, iż zasada „dobra ogółu” nakazuje patrzeć na system nie tylko w
świetle interesów jednostkowych, ale i ogółu. Trzecia zaś ze wskazanych zasad – zasada
sprawiedliwości społecznej – określona w art. 2 Konstytucji RP winna być celem, który ma
urzeczywistniać demokratyczne państwo prawne. Demokratyczne państwo prawa winno
realizować ideę sprawiedliwości rozumianą jako dążenie do zachowania równowagi w
stosunkach społecznych i powstrzymywania się od kreowania niesprawiedliwych,
niepopartych obiektywnymi wymogami i kryteriami przywilejów dla wybranych grup
obywateli. Poszanowanie zasady sprawiedliwości społecznej jest jednym z istotnych
obowiązków władzy ustawodawczej.
Z kolei, zawarty w projektowanych zmianach przepisów zwrot „szczególna ochrona”
oznacza odmienności ukształtowania tej ochrony, czego egzemplifikacją jest projektowany
zakaz przekształceń własnościowych – i to na poziomie konstytucyjnym. Jednocześnie
projektowany przepis w przedmiocie gospodarowania lasami odsyła do ustawy, co oznacza, że
„szczególna ochrona” dotyczy też poziomu ustawodawstwa zwykłego oraz sposobu stosowania
tego ustawodawstwa.
Należy podkreślić, że lasy mają charakter dóbr publicznych, gdyż są one w znacznej
mierze niepodzielne, co ogranicza regulację ich użytkowania za pomocą procesów rynkowych.
Dziś lasów nie można bowiem już postrzegać głównie jako producentów i dostawców drewna.
Pełnią one wiele daleko ważniejszych funkcji pozaprodukcyjnych i dostarczają społeczeństwu
zidentyfikowanych, choć trudnych do wyceny użyteczności. Dotyczy to zwłaszcza korzystnego
oddziaływania lasu na klimat, wodę, glebę, zdrowie ludności itd. Mają więc dla społeczeństwa
i rozwoju gospodarki fundamentalne znaczenie. Las jest dobrem narodowym i powinien być
traktowany jako zasadniczy element naszej kultury i jeden z naturalnych fundamentów
cywilizacji. Wartości, które prezentują lasy są wyjątkowe i nieprzemijające i nie dają się
zastąpić. Z tego też względu troska o nie i obowiązek utrzymania lasów w należytym stanie
spoczywa na Państwie.
Z wyżej wymienionych względów – w ocenie projektodawców – niniejsza zmiana
Konstytucji RP jest niezbędna i konieczna do zapobiegnięcia jakimkolwiek próbom
zmiany struktury własnościowej lasów i ma za zadanie takie przekształcenia
uniemożliwiać. Proponuje się również, aby lasy stanowiące własność Skarbu Państwa
były udostępniane dla ludności na równych zasadach, co wynika z istoty pojęcia „dobro
wspólne”, a co niemożliwe byłoby bez projektowanego konstytucyjnego zakazu zmian
własnościowych.
Mając przekonanie, że lasy są dobrem wspólnym należy, ponad wszelkimi
podziałami, za społeczną akceptacją, uznać lasy w Polsce za dziedzictwo narodowe,
będące trwałą własnością publiczną nie podlegającą procesom przekształceń
własnościowych. Dotychczasowe uregulowania prawne dotyczące lasów wydają się być
niewystarczające. Akty prawne dotyczące lasów powinny zyskać spójną, prawną, ogólną
koncepcję, która byłaby nadrzędną zasadą i na trwale wytyczonym kierunkiem działania.
Zmiana ustawy zasadniczej w proponowanym zakresie na trwałe zagwarantuje lasom
stanowiącym własność Skarbu Państwa ochronę przed procesem przekształceń
własnościowych w tym komercjalizacją i prywatyzacją. Ukierunkowanie działalności na
zysk, typowe dla podmiotów komercyjnych, stanowiłoby zagrożenie dla trwałości lasów i
bezpieczeństwa ekologicznego państwa. Przedmiotowy zapis zapewni, w zmiennych
uwarunkowaniach polityczno –gospodarczych, stabilność i trwałość lasom gwarantując
tym samym możliwość korzystania z dobrodziejstw lasu przyszłym pokoleniom.
Przedmiotowa ustawa nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa, ani
jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotowa ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2374
› Pobierz plik