Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
projekt dotyczy wprowadzenia do ustawy pojęcia ?pracy zarobkowej? obejmującego wykonywanie pracy lub świadczenie usług na podstawie umów cywilnoprawnych i w konsekwencji określenie minimalnej wysokości wynagrodzenia za godzinę pracy osób zatrudnionych na postawie takich umów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2362
- Data wpłynięcia: 2014-03-13
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2362
Druk nr 2362
Warszawa, 13 marca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Ryszarda Zbrzyznego.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Piotr Chmielowski; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz
Czykwin;
(-) Tomasz Garbowski; (-) Tadeusz Iwiński; (-) Dariusz
Joński; (-) Tomasz Kamiński; (-) Adam Kępiński; (-) Krystyna
Łybacka; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Grzegorz
Napieralski; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława
Prządka;
(-) Małgorzata
Sekuła-Szmajdzińska;
(-) Tadeusz
Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław
Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.
(projekt)
Ustawa
z dnia ……….2014 r.
o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
Art. 1. W ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z późn. zm.) wprowadza
się następujące zmiany:
1) w art. 1 po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
„10) Praca zarobkowa – wykonywanie pracy lub świadczenie
usług na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umowy
agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o współpracy, umowy o
dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni
produkcyjnej, spółdzielni kółek rolniczych lub spółdzielni
usług
rolniczych,
albo
wykonywanie
działalności
gospodarczej na rzecz jednego zleceniodawcy, w przypadku
których powstają zobowiązania w zakresie ubezpieczeń
społecznych.”
2) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
„Art. 6a. 1. Wysokość wynagrodzenia za godzinę pracy osoby
wykonującej
pracę
zarobkową
wyraża
iloraz
dwunastokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia
określonego w danym roku kalendarzowym oraz rocznego
nominału czasu pracy, obliczonego zgodnie z art. 130 w
związku z art. 129 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks
pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), z
zastrzeżeniem ust. 2.
2. Wysokość wynagrodzenia osoby określonej w ust. 1 w okresie pierwszego
roku wykonywania przez nią pracy nie może być niższa niż 80 % wysokości
wynagrodzenia określonego w ust. 1.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
UZASADNIENIE
1. Cel i potrzeba wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu w
regulowanej dziedzinie. Wykazanie różnicy pomiędzy stanem w
dziedzinie normowanej. Przedstawienie skutków społecznych,
gospodarczych, finansowych i prawnych.
Umowy prekaryjne tzw. śmieciowe stały się powszechną podstawą
umowną świadczenia pracy w Polsce. Stosuje się je głównie w celu
obejścia przepisów prawa pracy i obniżenia kosztów zatrudnienia
pracowników. Stawki umów niejednokrotnie są niższe niż 3 zł za godzinę
pracy. Wartość ta jest ponad trzykrotnie niższa niż ta, którą można
wyliczyć w oparciu o ustawę o minimalnym wynagrodzeniu (około 10
zł/godz.).
Powszechność tego zjawiska przyczynia się do ubożenia pracobiorców,
jak również konieczności podejmowania przez nich pracy
ponadwymiarowej, często skłaniającej do działań ryzykownych, np. pracy
bez zachowania przewidzianych dla stosunku pracy okresów
odpoczynku.
O ile normę czasu pracy określoną w art. 129 Kodeksu pracy można
uznać za zdobycz socjalną, czy wręcz osiągnięcie kulturowe, nie ma
żadnego uzasadnienia dla uznania, że praca zarobkowa wykonywana w
ramach umów tzw. śmieciowych stanowi inną wartość niż praca
wykonywana w ramach stosunku pracy. Trudno uznać takie
zróżnicowanie za zasadne.
Należy zauważyć, że umowy tzw. śmieciowe służą obejściu prawa, a w
szczególności art. 22 Kodeksu pracy. Stosowane są w celu uniknięcia
konsekwencji nawiązania stosunku pracy i kosztów ponoszonych przez
pracodawców w wyniku zatrudniania pracowników w ramach stosunku
pracy. Stosowane są również w celu ustalenia wynagrodzenia na niższym
poziomie niż ustawowe wynagrodzenie minimalne.
Proponowane zmiany mają więc służyć określeniu poziomu
wynagrodzeń wypłacanych w ramach pracy zarobkowe na poziomie
odpowiadającym minimalnemu wynagrodzeniu.
Projektowany stan prawny winien spowodować pozytywne zmiany na
rynku pracy oraz w stosunkach pracodawca – pracobiorca.
Po wejściu w życie projektu ustawy, mimo pierwotnego możliwego
nieznacznego podwyższenia cen towarów i usług, uzyskane zostaną w
dłuższym okresie czasu pozytywne skutki społeczne, gospodarcze,
finansowe i prawne, wyrażające się w szczególności wzrostem wpływów z
podatków od dochodów osobistych i wzrostem konsumpcji, jak również –
czy może przede wszystkim – aprecjacją osób wykonujących pracę
zarobkową poza zakresem prawa pracy.
2. Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa , czy
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Przedstawienie
założeń
projektów
podstawowych
aktów
wykonawczych.
Projekt ustawy nie przewiduje wydania projektów podstawowych
aktów wykonawczych.
4. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt ustawy jest zgodny z prawem
Unii Europejskiej.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji w stosunku do projektu ustawy.
W stosunku do projektu ustawy nie przeprowadzono konsultacji.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2362
› Pobierz plik