eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę

projekt dotyczy wprowadzenia do ustawy pojęcia ?pracy zarobkowej? obejmującego wykonywanie pracy lub świadczenie usług na podstawie umów cywilnoprawnych i w konsekwencji określenie minimalnej wysokości wynagrodzenia za godzinę pracy osób zatrudnionych na postawie takich umów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2362
  • Data wpłynięcia: 2014-03-13
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2362

 
Druk nr 2362 
 
 
Warszawa, 13 marca 2014 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia  
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 
 -  o zmianie ustawy o minimalnym 
wynagrodzeniu za pracę
 
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Ryszarda Zbrzyznego. 
 
 
 
 (-)   Romuald Ajchler;  (-)   Leszek Aleksandrzak;  (-)   Marek Balt;  (-)   Anna 
Bańkowska;   (-)   Piotr Chmielowski;  (-)   Jacek Czerniak;  (-)   Eugeniusz 
Czykwin; 
 (-)   Tomasz Garbowski;  (-)   Tadeusz  Iwiński;   (-)   Dariusz 
Joński;   (-)   Tomasz  Kamiński;   (-)   Adam  Kępiński;   (-)   Krystyna 
Łybacka;   (-)   Zbigniew Matuszczak;  (-)   Leszek Miller;  (-)   Grzegorz 
Napieralski;   (-)   Cezary Olejniczak;  (-)   Artur Ostrowski;  (-)   Stanisława 
Prządka; 
 (-)   Małgorzata 
Sekuła-Szmajdzińska; 
 (-)   Tadeusz 
Tomaszewski;   (-)   Jerzy Wenderlich;  (-)   Bogusław  Wontor;   (-)   Stanisław 
Wziątek;  (-)   Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny. 
 
 
 
 
 
 
 
 
(projekt) 
Ustawa  
z dnia ……….2014 r. 
o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę 
 
Art.  1.  W  ustawie  z  dnia  10  października  2002  r.  o  minimalnym 
wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z późn. zm.) wprowadza 
się następujące zmiany: 
1) w art. 1 po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu: 
„10)  Praca  zarobkowa  –  wykonywanie  pracy  lub  świadczenie 
usług na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umowy 
agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o współpracy, umowy o 
dzieło  albo  w  okresie  członkostwa  w  rolniczej  spółdzielni 
produkcyjnej,  spółdzielni  kółek  rolniczych  lub  spółdzielni 
usług 
rolniczych, 
albo 
wykonywanie 
działalności 
gospodarczej  na  rzecz  jednego  zleceniodawcy,  w  przypadku 
których  powstają  zobowiązania  w  zakresie  ubezpieczeń 
społecznych.”   
2) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu: 
„Art. 6a. 1. Wysokość  wynagrodzenia  za  godzinę  pracy  osoby 
wykonującej 
pracę 
zarobkową 
wyraża 
iloraz 
dwunastokrotności  kwoty  minimalnego  wynagrodzenia 
określonego  w  danym  roku  kalendarzowym  oraz  rocznego 
nominału  czasu  pracy,  obliczonego  zgodnie  z  art.  130  w 
związku z art. 129 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks 
pracy  (Dz.  U.  z  1998  r.  Nr  21,  poz.  94,  z  późn.  zm.), z 
zastrzeżeniem ust. 2. 
2. Wysokość wynagrodzenia osoby określonej w ust. 1 w okresie pierwszego 
roku  wykonywania przez nią pracy nie może być niższa niż 80 % wysokości 
wynagrodzenia określonego w ust. 1. 
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. 
UZASADNIENIE 
1.  Cel i potrzeba wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu w 
regulowanej  dziedzinie.  Wykazanie  różnicy  pomiędzy  stanem  w 
dziedzinie  normowanej.  Przedstawienie  skutków  społecznych, 
gospodarczych, finansowych i prawnych. 

Umowy  prekaryjne  tzw.  śmieciowe  stały  się  powszechną  podstawą 
umowną  świadczenia  pracy  w  Polsce.  Stosuje  się  je  głównie  w  celu 
obejścia  przepisów  prawa  pracy  i  obniżenia  kosztów  zatrudnienia 
pracowników. Stawki umów niejednokrotnie są niższe niż 3 zł za godzinę 
pracy.  Wartość  ta  jest  ponad  trzykrotnie  niższa  niż  ta,  którą  można 
wyliczyć  w  oparciu  o    ustawę  o  minimalnym  wynagrodzeniu  (około  10 
zł/godz.). 
Powszechność tego zjawiska przyczynia się do ubożenia pracobiorców, 
jak  również  konieczności  podejmowania  przez  nich  pracy 
ponadwymiarowej, często skłaniającej do działań ryzykownych, np. pracy 
bez  zachowania  przewidzianych  dla  stosunku  pracy  okresów 
odpoczynku.  
O  ile  normę  czasu  pracy  określoną  w  art.  129  Kodeksu  pracy  można 
uznać  za  zdobycz  socjalną,  czy  wręcz  osiągnięcie  kulturowe,  nie  ma 
żadnego  uzasadnienia  dla  uznania,  że  praca  zarobkowa  wykonywana  w 
ramach  umów  tzw.  śmieciowych  stanowi  inną  wartość  niż  praca 
wykonywana  w  ramach  stosunku  pracy.  Trudno  uznać  takie 
zróżnicowanie za zasadne. 
Należy zauważyć, że umowy tzw. śmieciowe służą obejściu prawa, a w 
szczególności  art.  22  Kodeksu  pracy.  Stosowane  są  w  celu  uniknięcia 
konsekwencji  nawiązania  stosunku  pracy  i  kosztów  ponoszonych  przez 
pracodawców  w wyniku zatrudniania pracowników w ramach stosunku 
pracy. Stosowane są również w celu ustalenia wynagrodzenia na niższym 
poziomie niż ustawowe wynagrodzenie minimalne. 
Proponowane  zmiany  mają  więc  służyć  określeniu  poziomu 
wynagrodzeń  wypłacanych  w  ramach  pracy  zarobkowe  na  poziomie 
odpowiadającym minimalnemu wynagrodzeniu. 
Projektowany stan prawny winien spowodować pozytywne zmiany na 
rynku pracy oraz w stosunkach pracodawca – pracobiorca. 
Po  wejściu  w  życie  projektu  ustawy,  mimo  pierwotnego  możliwego 
nieznacznego  podwyższenia  cen  towarów  i  usług,  uzyskane  zostaną  w 
dłuższym  okresie  czasu  pozytywne  skutki  społeczne,  gospodarcze, 
finansowe i prawne, wyrażające się w szczególności wzrostem wpływów z 
podatków od dochodów osobistych i wzrostem konsumpcji, jak również – 
czy  może  przede  wszystkim  –  aprecjacją  osób  wykonujących  pracę 
zarobkową poza zakresem prawa pracy.   
 
2.  Wskazanie  źródeł  finansowania,  jeżeli  projekt  ustawy  pociąga  za  sobą 
obciążenie  budżetu  państwa  lub  budżetów  jednostek  samorządu 
terytorialnego. 

Projekt  ustawy  nie  pociąga  za  sobą  obciążenie  budżetu  państwa  ,  czy 
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
 
3.  Przedstawienie 
założeń 
projektów 
podstawowych 
aktów 
wykonawczych. 
Projekt    ustawy  nie  przewiduje  wydania  projektów  podstawowych 
aktów wykonawczych. 
 
4.  Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej. 
Wnioskodawcy  oświadczają,  że  projekt  ustawy  jest  zgodny  z  prawem 
Unii Europejskiej. 
 
5.  Wyniki przeprowadzonych konsultacji w stosunku do projektu ustawy
W stosunku do projektu ustawy nie przeprowadzono konsultacji. 
 
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: