eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmian m.in. zadań Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i sposobu ich realizacji, składu Rady Programowej KSSP i trybu wybierania jej składu, zasad i trybu powoływania dyrektora KSSP, wprowadzenia stanowisk zastępców dyrektora KSSP, dodania nowego rozdziału dotyczącego kształcenia ustawicznego, likwidacji aplikacji ogólnej, zmian w zakresie prowadzenia aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2356
  • Data wpłynięcia: 2014-04-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 694

2356

– 4 – 
7. Co  najmniej  jednym  z  zastępców  Dyrektora  Krajowej  Szkoły  jest 
prokurator albo prokurator w stanie spoczynku, powoływany po zasięgnięciu opinii 
Prokuratora Generalnego. 
8. Do zastępców Dyrektora Krajowej Szkoły stosuje się odpowiednio przepisy 
ust. 3 i 4 oraz art. 14.”; 
4) 
uchyla się art. 13; 
5) 
w art. 15 w ust. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie: 
„8)  realizowanie zadań związanych z przygotowywaniem i przeprowadzeniem naboru 
na aplikację sędziowską i prokuratorską, a także prowadzeniem tych aplikacji, oraz 
przygotowaniem 

przeprowadzaniem 
egzaminów 
sędziowskiego 
i prokuratorskiego;”; 
6) 
po rozdziale 2 dodaje się rozdział 2a w brzmieniu: 
„Rozdział 2a 
Kształcenie ustawiczne 
Art. 15a. 1. Szkolenia  zawodowe  sędziów,  asesorów  prokuratury,  prokuratorów, 
referendarzy  sądowych,  asystentów  sędziów,  asystentów  prokuratorów, kuratorów 
sądowych  oraz  urzędników  sądów  i  prokuratury  odbywają  się  zgodnie  z  rocznym 
harmonogramem  działalności  szkoleniowej,  o  którym  mowa  w  art.  10  ust.  1  pkt  2, 
zwanym dalej „harmonogramem”. 
2. Minister  Sprawiedliwości  na  wniosek  prezesa  sądu  apelacyjnego lub, 
w uzasadnionych przypadkach,  z  własnej  inicjatywy  może  zlecić  Krajowej  Szkole 
przeprowadzanie  dodatkowych  szkoleń,  nieuwzględnionych  w  harmonogramie,  dla 
sędziów,  referendarzy  sądowych,  asystentów  sędziów,  kuratorów  sądowych  oraz 
urzędników sądów. 
3. Prokurator Generalny  w porozumieniu  z  Ministrem  Sprawiedliwości  może 
zlecić  Krajowej  Szkole  przeprowadzanie  dodatkowych  szkoleń,  nieuwzględnionych 
w harmonogramie, dla asesorów prokuratury, prokuratorów, asystentów prokuratorów 
oraz urzędników prokuratury. 
4. Wydatki  związane  z  przeprowadzeniem  szkoleń,  o  których  mowa  w  ust.  2  i  3, 
pokrywane są z budżetu państwa odpowiednio z części „Sądy powszechne” z budżetu 
części  obszaru  apelacji,  z  którego  sędziowie,  referendarze  sądowi,  asystenci  sędziów, 
kuratorzy  sądowi  oraz  urzędnicy  sądowi  będą  uczestniczyć  w  przeprowadzanych 
szkoleniach, albo z części „Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury”. 
– 5 – 
5. Uwzględniając szczególnie uzasadnione potrzeby, Krajowa Szkoła – niezależnie 
od szkoleń i innych form doskonalenia zawodowego ujętych w harmonogramie – może, 
po  zatwierdzeniu  przez  Radę,  organizować  dodatkowe  szkolenia  i  inne  formy 
doskonalenia zawodowego, zawiadamiając o tym zainteresowanych. 
Art. 15b. 1. Harmonogram  uwzględnia  potrzeby  szkoleniowe  zgłaszane przez 
Ministra  Sprawiedliwości,  Prokuratora  Generalnego,  Krajowa  Radę  Sądownictwa, 
Krajową  Radę  Prokuratury,  prezesów  sądów  apelacyjnych  oraz  prokuratorów 
apelacyjnych. 
2. Rada po opracowaniu harmonogramu przekazuje go do zaopiniowania 
Ministrowi Sprawiedliwości. 
3. Minister  Sprawiedliwości,  po  uzyskaniu  stanowiska  Prokuratora  Generalnego, 
może, w terminie 30 dni od otrzymania harmonogramu, zaproponować wprowadzenie 
do niego zmian. 
4. W terminie 30 dni Rada odnosi się do zmian  zaproponowanych przez Ministra 
Sprawiedliwości. 
Art. 15c. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb 
opracowania  harmonogramu,  mając  na  względzie  konieczność  zaspokojenia  potrzeb 
szkoleniowych  sędziów,  referendarzy  sądowych,  asystentów  sędziów,  kuratorów 
sądowych,  asesorów  prokuratury,  prokuratorów,  asystentów  prokuratorów  oraz 
urzędników sądów i prokuratury.”; 
7) 
rozdział 3 otrzymuje brzmienie: 
„Rozdział 3 
Aplikacja sędziowska i prokuratorska 
Art. 16. Minister  Sprawiedliwości  sprawuje  nadzór  merytoryczny  nad  aplikacjami 
sędziowską i prokuratorską. 
Art. 17. 1. Minister Sprawiedliwości zarządza, w zależności od potrzeb kadrowych 
sądów i prokuratury, nabór na aplikacje sędziowską oraz prokuratorską i jednocześnie 
wyznacza limity przyjęć  na  tych  aplikacjach.  Wyznaczając  limit  przyjęć  na aplikacji 
prokuratorskiej, Minister Sprawiedliwości zasięga opinii Prokuratora Generalnego. 
2. Dyrektor  Krajowej  Szkoły  zamieszcza  w  dwóch  dziennikach  o  zasięgu 
ogólnopolskim oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie 
z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, 
– 6 – 
z  późn.  zm.)), zwanym dalej „Biuletynem Informacji Publicznej”,  a  także  na  stronie 
internetowej Krajowej Szkoły, zarządzenie Ministra Sprawiedliwości, o którym mowa 
w ust. 1, oraz ogłoszenie o naborze na aplikacje sędziowską oraz prokuratorską. 
3. W  ogłoszeniu  o  naborze  na  aplikacje  sędziowską  i  prokuratorską  podaje  się 
w szczególności: 
1) 
termin przeprowadzenia konkursu; 
2) 
termin i miejsce złożenia zgłoszenia do konkursu; 
3) 
wysokość i sposób uiszczenia opłaty za udział w konkursie. 
4. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, powinno zawierać: 
1) 
ankietę personalną; 
2) 
kopię  dokumentu  potwierdzającego  ukończenie  wyższych  studiów  prawniczych 
w Rzeczypospolitej Polskiej i  uzyskanie  tytułu  zawodowego  magistra lub 
zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej albo 
zaświadczenie o zdanym egzaminie magisterskim;”; 
3) 
dowód uiszczenia opłaty za udział w konkursie; 
4) 
oświadczenie  składającego  zgłoszenie,  że  nie  jest  prowadzone  przeciwko niemu 
postępowanie  o  przestępstwo  ścigane  z  oskarżenia  publicznego  lub  przestępstwo 
skarbowe; 
5) 
kopię dowodu osobistego; 
6) 
zaświadczenie stwierdzające, że składający zgłoszenie jest zdolny, ze względu na 
stan  zdrowia,  do  wykonywania  obowiązków  aplikanta  aplikacji  sędziowskiej  lub 
aplikacji prokuratorskiej. 
5. Wydanie zaświadczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 6, oraz badanie kandydata 
na aplikanta aplikacji sędziowskiej lub aplikacji prokuratorskiej odbywa się na zasadach 
dotyczących kandydata na stanowisko sędziowskie. 
6. Dokumenty,  o  których  mowa  w  ust.  4,  mogą  być  składane  również  w  formie 
elektronicznej.  Decyzję  o  możliwości  składania  dokumentów  w  formie  elektronicznej 
podejmuje  Dyrektor  Krajowej  Szkoły  i  informuje  o  niej  w  ogłoszeniu  o  naborze  na 
aplikacje sędziowską oraz prokuratorską. 
                                                 
3)  Zmiany  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2002  r.  Nr  153,  poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, 
poz. 2407, z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 204, 
poz. 1195, z 2012 r. poz. 473 i 908 oraz z 2013 r. poz. 1474. 
– 7 – 
Art. 18. 1. Nabór  na  aplikację  sędziowską  i  prokuratorską  odbywa  się  w  drodze 
konkursu składającego się z 2 etapów: 
1) 
testu sprawdzającego wiedzę z poszczególnych dziedzin prawa; 
2) 
pracy  pisemnej  sprawdzającej  umiejętność  stosowania  argumentacji  prawniczej, 
zasad wykładni oraz kwalifikowania stanów faktycznych. 
2. Warunkiem dopuszczenia do drugiego etapu konkursu jest uzyskanie z testu 
minimum punktów określonego, w drodze zarządzenia, przez Ministra Sprawiedliwości. 
Jeżeli  liczba  kandydatów,  którzy  uzyskali  minimum  punktów,  jest  większa  niż 
dwukrotność limitu przyjęć na aplikacje sędziowską oraz prokuratorską w danym roku, 
do  drugiego  etapu  konkursu  dopuszczeni  zostają  kandydaci,  stosownie  do  liczby 
uzyskanych punktów,  w  liczbie  odpowiadającej  dwukrotności  limitu  przyjęć.  Przepis 
art. 25 ust. 3 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. 
Art. 19. 1 Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Rady, powołuje zespół 
konkursowy, który opracowuje test oraz zadania na drugi  etap  konkursu,  a  także 
wytyczne  dotyczące  sposobu  przygotowania  tych  zadań.  Test,  zadania  oraz  wytyczne 
dotyczące sposobu ich przygotowania są zatwierdzane przez Ministra Sprawiedliwości. 
2. W skład zespołu konkursowego, o którym mowa w ust. 1, wchodzi: 
1) 
3  sędziów  wskazanych  przez  Ministra  Sprawiedliwości  spośród  sędziów  sądów 
okręgowych,  sędziów  sądów  apelacyjnych  lub  sędziów  wojewódzkich  sądów 
administracyjnych,  specjalistów  z  poszczególnych  dziedzin  prawa  podlegających 
sprawdzeniu w toku konkursu; 
2) 
3 prokuratorów wskazanych przez Prokuratora Generalnego spośród prokuratorów 
prokuratur  okręgowych,  prokuratorów  prokuratur  apelacyjnych  lub  prokuratorów 
Prokuratury Generalnej, specjalistów z poszczególnych dziedzin prawa 
podlegających sprawdzeniu w toku konkursu; 
3) 
2 pracowników naukowych, naukowo-dydaktycznych  lub  dydaktycznych  szkoły 
wyższej w Rzeczypospolitej Polskiej, posiadających co najmniej stopień naukowy 
doktora habilitowanego z zakresu nauk prawnych, wskazanych przez Dyrektora 
Krajowej  Szkoły  spośród  nauczycieli  akademickich  będących  wykładowcami 
Krajowej Szkoły. 
3. Członkami zespołu konkursowego, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być 
sędziowie w stanie spoczynku lub prokuratorzy w stanie spoczynku. 
– 8 – 
4. Przewodniczącego  zespołu  konkursowego  wyznacza,  spośród  jego  członków, 
Minister Sprawiedliwości. Przewodniczący zespołu konkursowego kieruje jego pracami. 
5. Minister 
Sprawiedliwości  odwołuje  członka  zespołu  konkursowego 
w przypadku: 
1) 
złożenia rezygnacji; 
2) 
choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków członka zespołu; 
3) 
cofnięcia  rekomendacji  przez  organ  wskazujący  kandydata,  o  którym  mowa 
w ust. 2; 
4) 
niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków; 
5) 
skazania  prawomocnym  wyrokiem  sądu  za  przestępstwo  lub  przestępstwo 
skarbowe; 
6) 
wszczęcia  przeciwko  niemu  postępowania  karnego  o  przestępstwo  umyślne 
ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. 
6. Członek zespołu konkursowego podlega wyłączeniu od udziału w jego pracach, 
jeżeli kandydat pozostaje z nim w stosunku: 
1) 
małżeństwa lub we wspólnym pożyciu; 
2) 
pokrewieństwa albo powinowactwa do trzeciego stopnia; 
3) 
przysposobienia, opieki lub kurateli; 
4) 
zależności służbowej; 
5) 
osobistym  tego  rodzaju,  że  mógłby  wywołać  wątpliwości  co  do jego 
obiektywizmu. 
7. Powody wyłączenia trwają pomimo ustania małżeństwa, przysposobienia, opieki 
lub kurateli. 
8. Członkowie  zespołu  konkursowego  przed  rozpoczęciem  prac  zespołu  składają 
pisemne oświadczenie, iż nie zachodzą w ich przypadku powody wyłączenia, o których 
mowa w ust. 6, oraz powody odwołania, o których mowa w ust. 5 pkt 2, 5 i 6. 
Art. 20. 1. Konkurs przeprowadza komisja  konkursowa  powoływana  przez 
Ministra Sprawiedliwości na wniosek Dyrektora Krajowej Szkoły zaopiniowany przez 
Radę. Członkami komisji konkursowej mogą być osoby, których wiedza, doświadczenie 
zawodowe i autorytet dają rękojmię prawidłowego przebiegu konkursu. 
2. W skład komisji konkursowej wchodzi: 
1) 
sekretarz  wskazany  przez  Dyrektora  Krajowej  Szkoły  spośród  sędziów 
i prokuratorów delegowanych do Krajowej Szkoły; 
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: