Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 82a ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U.
Nr 163, poz. 981, z późn. zm.). Rozporządzenie określa zakres formę i tryb przekazywania
próbek, o których mowa w art. 82 ust. 2 pkt 2 ustawy, zakres, formaty i tryb przekazywania
danych geologicznych oraz wyników badań próbek i zakres, formaty oraz tryb przekazywania
informacji dotyczących parametrów wydobywania węglowodorów ze złoża.
Przy wydaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw środowiska powinien
kierować się potrzebą zapewnienia kompletności i użyteczności informacji o bieżącym
rozpoznaniu geologicznym kraju dla udzielania koncesji przez organy koncesyjne oraz
wykonywania zadań państwa w zakresie geologii przez państwową służbę geologiczną.
W projekcie uwzględniono różnice w zakresie przekazywania informacji, wynikające ze
zróżnicowania zakresu i celu realizowanych prac, a w przypadku informacji pozyskiwanych
w związku z poszukiwaniem lub rozpoznawaniem złóż kopalin, także wynikające ze
specyfiki danej kopaliny.
W dotychczasowym stanie prawnym zakres i harmonogram przekazywania tego typu
informacji określać miała koncesja albo decyzja zatwierdzająca projekt robót geologicznych.
W celu ustalenia jednolitych standardów w zakresie przekazywania, a następnie
przetwarzania informacji z bieżąco prowadzonych robót geologicznych, określenie zakresu
obowiązku oraz formatu przekazywanych informacji przeniesiono na poziom rozporządzenia,
natomiast terminy realizacji tego obowiązku wynikają wprost z ustawy.
Projektowane przepisy, choć pod względem formalnym są nowością, nie wprowadzają
znacząco nowych rozwiązań w stosunku do istniejącego stanu faktycznego, lecz w znacznej
części konstytuują aktualny stan, porządkując go i opierając o określone standardy
umożliwiające wzajemne przekazywanie i przetwarzanie danych w interoperacyjnych
systemach informatycznych.
W zakresie próbek geologicznych, w projekcie określono katalog rodzajów próbek
podlegających obowiązkowi przekazania w taki sposób, aby przekazywaniu podlegał
możliwie pełny ich zakres we właściwej jakości oraz ilości. Standardowo jako próbkę
archiwalną podlegającą obowiązkowi przekazania do centralnego archiwum geologicznego
uznaje się nie mniej niż ½ rdzenia przeciętego zgodnie z płaszczyzną osiową walca,
– 18 –
pozostające w stanie nienaruszonym (bez śladów opróbowania tej części rdzenia) lub
w przypadku próbki okruchowej nie mniejszej niż ½ objętości próbki.
W przepisach wskazano także zakres informacji przekazywanych wraz z próbką
geologiczną umożliwiających identyfikację próbki oraz jej dalsze badania. Sposób oznaczania
próbek oraz procedura przekazania próbek odpowiada rozwiązaniom stosowanym obecnie
przez państwową służbę geologiczną. W projekcie określono uniwersalny wzór protokołu
przekazania próbek do centralnego archiwum geologicznego, natomiast dla zapewnienia
odpowiedniego stopnia zabezpieczenia próbek określono zestandaryzowany wzór skrzynki
w jakich mają być przekazywane i składowane próbki.
W odniesieniu do innych informacji uzyskanych w wyniku bieżącego dokumentowania
przebiegu prac geologicznych, w tym robót geologicznych, zgodnie z projektowanymi
przepisami obowiązkowi przekazania podlegają informacje zawierające:
1) aktualne parametry wyrobiska rozpoznawczego,
2) parametry wykonanych badań geofizycznych,
3) wyniki badań próbek geologicznych uzyskane w wyniku prac geologicznych,
w zakresach umożliwiających ich wykorzystanie, w tym dalsze przetwarzanie.
Ponadto przekazaniu podlegają informacje zawierające parametry wydobywania
węglowodorów.
Strukturę zbiorów metadanych, formaty danych i oraz wzory dokumentów tekstowych
określono w załącznikach nr 3–4 do projektu rozporządzenia.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 i z 2004 r. Nr 65,
poz. 597) i w związku z tym nie wymaga notyfikacji.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Środowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.), w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
– 19 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy organów administracji geologicznej, państwowej służby
geologicznej oraz wszystkich podmiotów zobligowanych do przekazywania informacji
geologicznej z bieżącego dokumentowania przebiegu prac geologicznych oraz
o dokumentujących aktualne parametry wydobywania węglowodorów ze złoża.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Środowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.), w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom. Ponadto
projekt zostanie przesłany do konsultacji publicznych z prośbą o opinię do następujących
podmiotów:
1) Marszałkowie Województw,
2) Sekcja Krajowa Geologiczno-Wiertnicza NSZZ „Solidarność”
ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa,
e-mail: ryszard.habryn@pgi.gov.pl,
3) Krajowy Związek Pracodawców Branży Geologicznej
Al. Korfantego 125a, 40-156 Katowice,
4) Wolny Związek Zawodowy „Sierpień 80” Komisja Krajowa
ul. Warszawska 19, 40-009 Katowice,
e-mail: kk@wzz.org.pl,
5) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność ”
ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk,
e-mail: przewodn@solidarnosc.org.pl,
6) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność 80”
ul. Piękna 22/8, 00-549 Warszawa
e-mail: kk@solidarnosc80.pl,
7) Konfederacja Lewiatan
ul. Zbyszka Cybulskiego 3
00-727 Warszawa
– 20 –
8) Konfederacja Pracodawców Polskich
ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa
e-mail: a.malinowski@kpp.org.pl,
9) Business Centre Club Związek Pracodawców
Plac Żelaznej Bramy 10, 00-136 Warszawa
e-mail: biuro@bcc.org.pl,
10) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
ul. Kopernika 36/40, 00-924 Warszawa
e-mail: guz@opzz.org.pl,
11) Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa
e-mail: pgi@pgi.waw.pl,
12) Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
ul. Kościuszki 30, 40-048 Katowice
e-mail: giph@coig.katowice.pl,
13) Porozumienie Pracodawców Przemysłu Wydobywczego
(Związek Pracodawców Górnictwa Węgla Kamiennego)
ul. Podgórna 4, 40-955 Katowice
e-mail: zpgwk@ internetem.pl,
14) Forum Przemysłu Wydobywczego
ul. Sienkiewicza 48/50, 25-501 Kielce
e-mail: sekretariat@pracodawcy.pl,
15) Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
ul. Sienkiewicza 48/50, 25-501 Kielce
e-mail: biuro@kruszpol.pl,
16) Regionalne Stowarzyszenie Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite
ul. Żwirki i Wigury 1, 96-200 Sieradz,
17) Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Górnictwa
ul. Powstańców 25, 40-952 Katowice
e-mail: zg@sitg.pl,
18) Porozumienie Związków Zawodowych „KADRA”
ul. Obroki 77, 40-833 Katowice
e-mail: kadra@kadra.org.pl,
– 21 –
19) Forum Związków Zawodowych
Pl. Teatralny 4, 85-069 Bydgoszcz
e-mail: biuro@fzz.org.pl,
20) Związek Rzemiosła Polskiego
ul. Miodowa 14, 00-246 Warszawa
e-mail: zrp@zrp.pl.
Projekt rozporządzenia nie będzie konsultowany z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego, gdyż obowiązek taki – wynikający z przepisów § 38 ust. 2 uchwały nr 49
Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979) ma miejsce tylko wówczas, gdy planowane do wprowadzenia regulacje
prawne dotyczą funkcjonowania samorządu terytorialnego.
W przypadku tego rozporządzenia okoliczności te nie zachodzą. Przepisy rozporządzenia
w żaden sposób nie dotyczą funkcjonowania samorządu terytorialnego i nie mają wpływu na
gospodarkę finansową samorządu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Określenie zasad przekazywania informacji z bieżącego dokumentowania przebiegu prac
geologicznych oraz aktualnych parametrów wydobywania węglowodorów ze złoża
zapewnienia kompletność i użyteczność standardowych informacji o bieżącym rozpoznaniu
geologicznym kraju ma duże znaczenie dla usprawnienia procesu udzielania koncesji przez
organy koncesyjne oraz wykonywania zadań państwa w zakresie geologii przez państwową
służbę geologiczną, a także umożliwia dostęp do zestandaryzowanych danych dla
przedsiębiorców co w znaczący sposób przyczynia się do wzrostu przedsiębiorczości
i konkurencyjności krajowej gospodarki.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik