Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
c) hydrogeologicznej,
d) geologiczno-inżynierskiej,
e) inne niż określone w lit. a–d;
3) w zakresie, o którym mowa w art. 162c pkt 3 ustawy – o udzielonych koncesjach na
poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, koncesjach na poszukiwanie lub
rozpoznawanie złóż węglowodorów i wydobywanie węglowodorów ze złóż, decyzjach
inwestycyjnych oraz koncesjach na wydobywanie kopalin ze złóż, a także o zatwierdzonych
lub zgłoszonych projektach robót geologicznych;
4) w zakresie, o którym mowa w art. 162c pkt 4 ustawy – o obszarach górniczych
i terenach górniczych;
5) w zakresie, o którym mowa w art. 162c pkt 5 ustawy – o parametrach wydobywania
węglowodorów ze złoża, o których mowa w art. 49zc ust. 1 ustawy.
§ 3. Geoinfonet w ramach minimalnej funkcjonalności zapewnia następujące usługi:
1) przyjmowanie danych;
2) weryfikacja i zapis przyjmowanych danych;
3) generowanie raportów z udostępnienia danych zgromadzonych w Geoinfonecie;
4) udostępnianie raportów oraz danych z zasobów Geoinfonetu;
5) scalanie danych według zadanych kryteriów;
6) generowanie i przesyłanie komunikatów zwrotnych;
7) weryfikacja uprawnień dostępu do zasobów Geoinfonetu;
8) generowanie, przesyłanie i odbiór komunikatów i dokumentów elektronicznych;
9) weryfikacja tożsamości użytkowników Geoinfonetu.
§ 4. Geoinfonet zapewnia:
1) rejestrację i monitoring logowań i prób logowania do systemu oraz rejestrację
czynności wykonywanych przez użytkowników;
2) bezpieczne przechowywanie i zabezpieczanie danych.
– 3 –
§ 5. Administrator Geoinfonetu w zakresie niezbędnym dla właściwego jego działania
opracowuje i ustanawia, wdraża i eksploatuje, monitoruje i przegląda oraz utrzymuje
i doskonali systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji zapewniające poufność,
dostępność i integralność informacji.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ŚRODOWISKA
– 4 –
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 162f ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163,
poz. 981, z późn. zm.). Rozporządzenie określa warunki organizacyjno-techniczne
funkcjonowania Geoinfonetu, w tym standard komunikowania się jego elementów,
informacji, które obejmuje oraz zasad administrowania systemem.
Projektując rozporządzenie, Minister Środowiska kierował się potrzebą zgromadzenia
w jednym systemie teleinformatycznym informacji o:
– danych geologicznych i próbkach uzyskanych w wyniku robót geologicznych oraz
wynikach ich badań;
– przekazanych dokumentacjach geologicznych (złóż kopalin z wyłączeniem złóż
węglowodorów, geologiczno-inwestycyjnych złóż węglowodorów, hydrogeologicznych,
geologiczno-inżynierskich i innych);
– udzielonych koncesjach na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, koncesjach
na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż węglowodorów i wydobywanie węglowodorów ze
złóż, decyzjach inwestycyjnych oraz koncesjach na wydobywanie kopalin ze złóż, a także
o zatwierdzonych lub zgłoszonych projektach robót geologicznych;
– o obszarach górniczych i terenach górniczych;
– parametrach wydobywania węglowodorów ze złoża.
Minister Środowiska oczekuje że prowadzenie Geoinfonetu usprawni proces udzielania
koncesji przez organy koncesyjne oraz wykonywanie zadań państwa w zakresie geologii
przez państwową służbę geologiczną, a także umożliwi dostęp do zestandaryzowanych
danych dla przedsiębiorców.
W celu usprawnienia wyżej wymienionego procesu udzielania koncesji, wykonywania
zadań państwa w zakresie geologii oraz umożliwienia dostępu do zestandaryzowanych
danych Geoinfonet zapewni przyjmowanie danych, ich weryfikację i zapis, generowanie
i udostępnianie raportów oraz danych, scalanie danych według zadanych kryteriów,
generowanie i przesyłanie komunikatów zwrotnych, weryfikację uprawnień dostępu do
zasobów, generowanie, przesyłanie i odbiór komunikatów i dokumentów elektronicznych,
weryfikację tożsamości użytkowników. Geoinfonet będzie też zapewniał rejestrację
i monitoring logowań i prób logowania do systemu oraz rejestrację czynności wykonywanych
przez użytkowników, a także bezpieczne przechowywanie danych.
– 5 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy organów administracji geologicznej, państwowej służby
geologicznej oraz wszystkich podmiotów zobligowanych do przekazywania informacji
geologicznej z bieżącego dokumentowania przebiegu prac geologicznych oraz
o dokumentujących aktualne parametry wydobywania węglowodorów ze złoża.
2. Zakres konsultacji publicznych
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Środowiska oraz Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu
Badawczego, w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom. Ponadto
projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych do zaopiniowania do następujących
podmiotów:
1) Marszałkowie Województw,
2) Starostowie Powiatów,
3) Sekcja Krajowa Geologiczno-Wiertnicza NSZZ „Solidarność”, ul. Rakowiecka 4, 00-975
Warszawa
4) Krajowy Związek Pracodawców Branży Geologicznej, Al. Korfantego 125a, 40-156
Katowice,
5) Wolny Związek Zawodowy „Sierpień 80” Komisja Krajowa, ul. Warszawska 19, 40-009
Katowice,
6) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk,
7) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, ul. Klonowa 6, 00-591 Warszawa,
8) Konfederacja Pracodawców Polskich, ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa,
9) Business Center Club Związek Pracodawców, Plac Żelaznej Bramy 10, 00-136
Warszawa,
10) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, ul. Kopernika 36/40, 00-924
Warszawa,
11) Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy, ul. Rakowiecka 4,
00-975 Warszawa,
12) Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa, ul. Kościuszki 30, 40-048 Katowice,
13) Porozumienie Pracodawców Przemysłu Wydobywczego (Związek Pracodawców
Górnictwa Węgla Kamiennego), ul. Podgórna 4, 40-955 Katowice,
– 6 –
14) Forum Przemysłu Wydobywczego, ul. Sienkiewicza 48/50, 25-501 Kielce,
15) Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw, ul. Sienkiewicza 48/50,
25-501 Kielce,
16) Regionalne Stowarzyszenie Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite,
ul. Żwirki i Wigury 1, 96-200 Sieradz,
17) Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Górnictwa, ul. Powstańców 25,
40-952 Katowice,
18) Porozumienie Związków Zawodowych „KADRA”, ul. Obroki 77, 40-833 Katowice,
19) Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Górnictwa Nafty i Gazu.
Projekt rozporządzenia nie zostanie skierowany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Określenie warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Geoinfonetu doprecyzuje
zasady przekazywania informacji z bieżącego dokumentowania przebiegu prac geologicznych
oraz aktualnych parametrów wydobywania węglowodorów ze złoża i zapewni kompletność
i użyteczność standardowych informacji o bieżącym rozpoznaniu geologicznym kraju. Będzie
to miało duże znaczenie dla usprawnienia procesu udzielania koncesji przez organy
koncesyjne oraz wykonywanie zadań państwa w zakresie geologii przez państwową służbę
geologiczną, a także umożliwi dostęp do zestandaryzowanych danych dla przedsiębiorców co
w znaczący sposób przyczynia się do wzrostu przedsiębiorczości i konkurencyjności krajowej
gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei