Rządowy projekt ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym, o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy opodatkowania wydobycia węglowodorów przez wprowadzenia specjalnego podatku węglowodorowego od zysków z działalności wydobywczej węglowodorów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2351
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym
- data uchwalenia: 2014-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1215
2351
renty surowcowej przejmowanej obecnie przez państwo, konieczne jest opracowanie systemu
fiskalnego zapewniającego:
− odpowiedni udział Skarbu Państwa w zyskach z wydobycia węglowodorów – jako
właścicielowi nieodnawialnych surowców energetycznych oraz
− odpowiednią stopę zwrotu inwestorom.
Opracowując założenia do nowego systemu opodatkowania wydobycia węglowodorów,
uwzględniono m.in. rozwiązania obowiązujące w innych krajach.
Polska
Wielka
Kanada
Kraj
Australia
Norwegia
Dania
Holandia
(proponowany
Brytania
(Alberta)
system)
10–12,5%
Brak
Brak
Brak
< 7%
10% – 45%
1,5% – 6%
(dochód zarówno
(dochód
(dochód
Podatek od
wartości/ilości
poszczególnych
korony)
federalny)
stanów, jak
(dochód
wydobytego
i rządu
Funduszu
surowca
federalnego)
Powierniczego
dla Alberty)
Wartość
Brak
Brak
Brak
Wartość
Wartość
Wartość
produkcji z
produkcji
produkcji
wydobytego
Podstawa
odwiertów ropy
z odwiertów
z odwiertów
gazu ziemnego
opodatkowania
naftowej i gazu
ropy naftowej
ropy naftowej
oraz ropy
i gazu
i gazu
naftowej
30%
28%
30%
25%
25%
25%
19%
(od dochodu,
(od dochodu,
(od dochodu,
(od dochodu,
(od dochodu,
(od dochodu,
(od dochodu,
zasady ogólne,
zasady ogólne,
zasada ring-
zasada ring-
zasady ogólne,
zasady ogólne,
zasady ogólne,
bez ring - fence)
bez ring - fence)
fence)
fence)
bez ring fence)
bez ring fence)
bez ring fence)
(dochód
(CIT
(dochód
korony)
(dochód
(dochód
prowincjonalny
CIT
federalny)
(dochód
(dochód
korony)
korony)
+ federalny)
Rządowego
korony)
(dochód
Funduszu
federalny
Rentowego
i prowincjo-
Norwegii)
nalny)
Amortyzacja
Co do zasady
Brak
Brak
Brak
Koszty nabycia
Odwierty
w okresie 20 lat,
amortyzacja
odmienności od
odmienności –
odmienności –
sprzętu
rozpoznawcze
metoda kosztowa
zależna od
reguł ogólnych
stawka i metoda
ustalenie
wykorzystywan
oraz
zaliczenia do
(np. urządzenia
zależna od
metody
ego
wydobywcze,
jednej
i maszyny
rodzaju
amortyzacji
w eksploracji
platformy
z dziesięciu
amortyzowane
aktywów
pozostaje
ropy i gazy
wiertnicze
grup aktywów,
łącznie (pool)
(np. maszyny
w gestii
grupowane są
amortyzowane
metoda
metodą
i urządzenia
podatnika:
razem (pool)
stawkami
degresywna,
degresywną
amortyzowane
w przypadku
i odliczane
indywidualnie
stawki max.
25%; dla ś.t.
pool metodą
większości ś.t
w wysokości
ustalanymi
2–30%.
o okresie
degresywną
stawka nie
25% rocznie.
(max 20%).
Inwestycje na
wykorzystania
25%; środki o
może
W pozostałym
szelfie
>25 lat stawka
długim okresie
przekroczyć
zakresie stawka
kontynentalnym
wynosi 10%)
wykorzystania
20%.
amortyzacyjna
Amortyzacja
amortyzowane
(np. platformy
uzależniona od
w okresie 6 lat
wiertnicze)
rodzaju środka
metodą liniową
obecnie stawka
trwałego.
(16 2/3%).
19%, docelowo
16%).
Amortyzacja
ś.t. związanych
z
poszukiwaniem
i eksploatacją
może zostać
odroczona do
roku, w którym
rozpoczęto
wydobycie.
19) Pobierany w przypadku niepobierania PRRT.
20) Nowe odwierty gazu łupkowego, z których produkcja opodatkowana jest podatkiem royalty w wysokości
5% przez 36 miesięcy bez limitu wielkości produkcji i ta stawka została wykorzystana do wymodelowania
obciążeń podatkowych, które zostały przedstawione w wykresie poniżej.
6
Resource Rent
40%
50%
50%
52%
50%
Brak
0%–25%
Tax (RRT)
(zysków
(zysków ze
(zysków ze
(zysków ze
(zysków
(zysków
z projektu
sprzedaży)
sprzedaży)
sprzedaży
z działalności
z działalności
(specjalny
naftowego)
(dot. złóż z
węglowodorów)
związanej
wydobywczej
podatek od
(dochód
koncesjami
z produkcją
węglowodorów)
zysków
(dochód
Rządowego
uzyskanymi
70%
węglowodorów)
z produkcji
federalny)
Funduszu
przed
(dot. złóż
węglowodorów)
Rentowego
16.03.1993 r.)
z koncesjami
(dochód
Norwegii)
32%
uzyskanymi
korony)
(opłata
przed 2004 r.)
dodatkowa od
zysków)
(dochód
(dochód
korony)
korony)
Występuje
Występuje
Występuje
Brak
Brak
Brak
Brak
Uplift Method
(7,5% w okresie
(metody
4 lat, możliwość
waloryzacji
potrącenia
nieodliczonych
z przyszłych
w danym roku
zysków
podatkowych
podlegające
kosztów)
podatkowi)
Informacja o rozwiązaniach podatkowych w wybranych krajach dotyczy sektora
wydobywczego węglowodorów bez rozróżniania na wydobycie ze złóż konwencjonalnych
lub niekonwencjonalnych.
Rozwiązania preferencyjne stosowane w innych krajach, dedykowane wydobyciu ze złóż
niekonwencjonalnych, różnią się od siebie i są powiązane z charakterystyką danego obszaru.
Należy zauważyć jednak, że preferencyjne rozwiązania stosowane w innych krajach nie są
adresowane bezpośrednio i wyłącznie do wydobycia gazu łupkowego, ale do definiowanego
szerzej wydobycia ze złóż niekonwencjonalnych, niskodochodowych bądź złóż położonych
na dużych głębokościach.
Przykładowo w kanadyjskiej prowincji Alberta wprowadzono program Natural Gas Deep
Drilling, dotyczący wydobycia ze złóż położonych poniżej 2000 m (każdy wydrążony metr
poniżej tej głębokości wynagradzany jest zniżką w opłacie eksploatacyjnej). Całkowita zniżka
nie może przekroczyć kwoty 8 mln USD dla jednego punktu wydobywczego (10 mln USD
dla wierceń poszukiwawczych). Ulgi dotyczą także odwiertów nietrafionych oraz odwiertów
rozgałęzionych (multilateral wells – odwierty, w których występuje więcej niż jeden
horyzontalny boczny odwiert połączony z odwiertem głównym). W Albercie w 2010 roku
wprowadzono także rozwiązanie w formie programu zatytułowanego The Emerging
Resources and Technologies Initiative, służącego zachęcaniu firm do nowych poszukiwań,
nowych odwiertów w złożach zlokalizowanych na dużej głębokości, odwiertów generujących
wysokie koszty, odwiertów horyzontalnych oraz wydobywania gazu z łupków. Obejmuje
złoża niekonwencjonalne, ryzykowne i niskodochodowe. Zaproponowane w ramach
programu stawki podatku royalty obowiązują dla odwiertów, z których produkcja rozpoczęła
się 1 maja 2010 roku lub później. Spośród kilku rodzajów preferencji, wskazać można Shale
7
Gas New Well Royalty Rate – nowe odwierty gazu łupkowego, z których produkcja
opodatkowana jest podatkiem royalty w najniższej wysokości 5% (maksymalny poziom
royalty wynosi 45%) przez 36 miesięcy bez limitu wielkości produkcji. Dla odwiertów
horyzontalnych wprowadzono Horizontal Gas New Well Royalty Rate – początkowa
produkcja uzyskana z nowych horyzontalnych odwiertów w złożach gazu opodatkowana jest
podatkiem royalty w wysokości 5% przez pierwszych 18 miesięcy z limitem wielkości
produkcji w tym czasie w wysokości 500 mln stóp sześciennych w ekwiwalencie gazu.
Cechy nowego systemu fiskalnego
Projektując nowy system fiskalny dotyczący wydobycia węglowodorów, kierowano się
następującymi zasadami:
a) równości i powszechności opodatkowania,
b) sprawiedliwości opodatkowania – co oznacza zasadniczo właściwe ustalenie wysokości
ciężarów podatkowych,
c) efektywności opodatkowania – zapewnienie odpowiedniego poziomu dochodów
budżetowych bez znacznego zwiększania kosztów poboru podatków,
d) wyłączności ustawy w zakresie określenia wszystkich istotnych elementów
konstrukcyjnych podatków, tj. podmiotu, przedmiotu, stawki podatkowej, ulg oraz
zwolnień podatkowych.
Projektowany system opodatkowania wydobycia węglowodorów powinien być również
konkurencyjny w stosunku do innych jurysdykcji podatkowych (zachęta inwestycyjna),
spójny, przejrzysty i możliwie prosty, zwłaszcza w jego początkowej fazie. Oprócz
zapewnienia odpowiednich wpływów do budżetu państwa, powinien realizować również cele
pozafiskalne, w tym przede wszystkim efektywne i racjonalne wykorzystanie zasobów
surowcowych oraz zapewnienie stabilnego rozwoju gospodarczego Polski. Nie bez znaczenia
pozostaje również stworzenie atrakcyjnych warunków do inwestowania w sektor
węglowodorów w Polsce.
Nowo projektowany system ciężarów fiskalnych będzie obejmował wszystkich
przedsiębiorców działających w sektorze węglowodorów – nie tylko nowych
koncesjonariuszy, ale też i przedsiębiorców prowadzących już obecnie działalność
wydobywczą, w tym polskie podmioty, np. PGNiG.
8
Części składowe nowego systemu fiskalnego (zachowanie obecnych opłat i podatków,
modyfikacja obowiązujących zasad, wprowadzenie nowych, relacja do innych systemów
podatkowych)
Poziom przejmowanej przez państwo renty surowcowej powinien oscylować w okolicach
40% (szczegóły w wykresie poniżej oraz OSR niniejszego projektu). Instrumentami
fiskalnymi służącymi do osiągnięcia tego celu będą:
a) podatek od wydobycia niektórych kopalin – w zakresie wydobycia gazu ziemnego stawka
uzależniona od rodzaju eksploatowanego złoża, tj. konwencjonalnego lub
niekonwencjonalnego, i będzie wynosić odpowiednio 3% i 1,5%, natomiast w zakresie
wydobycia ropy naftowej stawka również uzależniona od rodzaju złoża i będzie wynosić
6% przy eksploatacji złoża konwencjonalnego oraz 3% w przypadku złoża
niekonwencjonalnego; przewiduje się możliwość odliczania od podatku nieodliczonej
straty od podatku dochodowego z działalności wydobywczej węglowodorów,
b) specjalny podatek węglowodorowy – stawka od 0% do 25% uzależniona od relacji
skumulowanych przychodów do skumulowanych wydatków,
c) podatek CIT (zdecydowana większość inwestycji jest prowadzona w formie osób
prawnych, niemniej w ustawie PIT przewiduje się również liniowe opodatkowanie
dochodów z działalności gospodarczej na takim samym poziomie, jak w podatku CIT) –
stawka 19%; nowa stawka amortyzacyjna na odwierty,
d) opłaty eksploatacyjne – gaz ziemny wysokometanowy – 24 zł/1000 m3, gaz ziemny
zaazotowany – 20 zł/1000 m3, ropa naftowa – 50 zł/t (regulacje dotyczące podwyższenia
opłaty nie są częścią niniejszego projektu),
e) podatek od nieruchomości.
W związku z powyższym, nowymi instrumentami podatkowymi będą podatek od wydobycia
niektórych kopalin w zakresie wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej oraz specjalny
podatek węglowodorowy. Modyfikacje zostaną wprowadzone w zakresie podatków
dochodowych.
Jak podkreślono powyżej, nowy system podatkowy w zakresie wydobycia węglowodorów
powinien być konkurencyjny w stosunku do systemów podatkowych krajów, w których
wydobywa się węglowodory na skalę przemysłową, zapewniając jednocześnie odpowiedni
poziom dochodów budżetowych państwa. Przedstawiona powyżej propozycja części
składowych nowego systemu fiskalnego oraz poziom poszczególnych obciążeń spowodują, iż
poziom renty surowcowej przejmowanej przez państwo w odniesieniu do poziomu renty
9
surowcowej przejmowanej w innych krajach w zakresie opodatkowania wydobycia
węglowodorów będzie przedstawiał się w następujący sposób:
Wykres stanowi wypadkową poziomu renty surowcowej obliczonej dla projektu złoża niekonwencjonalnego
(38,32%) oraz złoża konwencjonalnego (42%). Poziom przejmowanej renty surowcowej obliczony dla Polski
nie uwzględnia zwolnienia dla odwiertów niskoproduktywnych, zatem realny poziom renty surowcowej
w przypadku Polski będzie niższy niż zaprezentowano.
Podatek od wydobycia niektórych kopalin różni się zasadniczo w swoim charakterze od
opłaty eksploatacyjnej. Istotę opłaty eksploatacyjnej określił Trybunał Konstytucyjny
w wyroku z 9 lutego 1999 r. sygn. U 4/98, stwierdzając, że opłata eksploatacyjna „jest
wynagrodzeniem za gospodarcze korzystanie ze środowiska, nie zaś dodatkowym
opodatkowaniem niektórych dziedzin produkcji” (OTK ZU nr 1/1999, poz. 4). Trybunał
Konstytucyjny w wyroku z dnia z 13 lipca 2011 r. sygn. akt K 10/09 podtrzymał ten pogląd,
dostrzegając podobieństwo opłaty eksploatacyjnej do opłat za korzystanie ze środowiska
(zob. W. Radecki, Opłaty i kary pieniężne w ochronie środowiska, Warszawa 2009, s. 30–32).
Pogląd, że opłata eksploatacyjna „jest wynagrodzeniem za gospodarcze korzystanie ze
środowiska, nie zaś dodatkowym opodatkowaniem niektórych dziedzin produkcji”, znalazł
także wyraz w orzecznictwie sądów. W wyroku z 15 września 1998 r. sygn. akt II SA 526/98
NSA w Warszawie stwierdził, że: „Opłata eksploatacyjna ma (…) stanowić w pewnym
zakresie również rekompensatę za szkody, jakie eksploatacja kopalin wywołuje w naturalnym
środowisku”. Opłata eksploatacyjna, zachowując charakter daniny publicznej, nie spełnia
jednak cech podatku, co szczegółowo wywiódł Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia
z 13 lipca 2011 r. sygn. akt K 10/09. Tym samym otwarta pozostaje możliwość
wprowadzenia, przy zachowaniu reżimu wyznaczonego przez art. 217 Konstytucji, podatku
od wydobycia niektórych kopalin.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2351
› Pobierz plik