Rządowy projekt ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym, o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy opodatkowania wydobycia węglowodorów przez wprowadzenia specjalnego podatku węglowodorowego od zysków z działalności wydobywczej węglowodorów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2351
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym
- data uchwalenia: 2014-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1215
2351
wydobycia z odwiertów o bardzo niskiej produktywności. Dotyczy to odwiertów, z których
miesięczne wydobycie gazu ziemnego nie przekracza równowartości 1100 MWh, i
odwiertów, z których miesięczne wydobycie ropy naftowej nie przekracza 80 ton. Spadek
produktywności odwiertu wynika z warunków geologicznych i z faktu, że naturalne ciśnienie
po określonym czasie wydobycia ulega znaczącemu obniżeniu. Odwierty takie, określane
jako marginalne, generują znikome zyski, mimo, że nadal zawierają duże ilości zasobów.
W celu uniknięcia „porzucenia” takich odwiertów zaproponowano zwolnienie z podatku od
wydobycia niektórych kopalin, co powinno pozytywnie wpłynąć na decyzje inwestorów
o kontynuacji wydobycia.
W przypadku projektów wydobywczych, generujących nadmierne koszty, wynikające
z ograniczonej i utrudnionej dostępności węglowodorów w złożach z powodu specyficznych
warunków geologicznych (dotyczy to także gazu łupkowego), zaproponowane zostało
rozwiązanie w postaci elastycznego podatku o charakterze dochodowym, jakim jest specjalny
podatek węglowodorowy. Zakłada się, że w przypadku kosztochłonnego projektu, w którym
zysk nie powstanie z powodu wysokich kosztów działalności, podatnik nie zostanie
obciążony SPW. Ponadto Minister Finansów proponuje wprowadzenie „dochodu wolnego od
specjalnego podatku węglowodorowego” przez wskazanie, że w przypadku gdy relacja
skumulowanych przychodów do skumulowanych wydatków kwalifikowanych nie przekroczy
1,5, stawka podatku będzie wynosiła 0%. Natomiast, gdy wskaźnik R (relacja
skumulowanych przychodów do skumulowanych wydatków kwalifikowanych) osiągnie
wartość 1,5, skutkować to będzie zastosowaniem stawki podatkowej, która następnie będzie
progresywnie rosła aż do wskaźnika R = 2, gdzie osiągnie poziom 25%.
Dopiero w sytuacji, gdy projekt wydobywczy wygeneruje znaczące zyski, podatnik będzie
zobowiązany do zapłaty podatku według 25% stawki. Powyższe rozwiązania są zatem formą
elastycznego opodatkowania, które korzystnie wpłynie na decyzje inwestorów
o podejmowaniu wydobycia, nie ograniczając go w początkowej fazie działalności
nadmiernymi obciążeniami fiskalnymi, zaś planowany system będzie miał charakter
reaktywny.
Przyjęte rozwiązanie jest zatem formą elastycznego podatku dochodowego, który korzystnie
wpłynie na decyzje inwestorów o podejmowaniu wydobycia, nie ograniczając go
w początkowej fazie działalności nadmiernymi obciążeniami.
11
Szczegółowe rozwiązania
Art. 1 określa zakres przedmiotowy ustawy. Dochody ze specjalnego podatku
węglowodorowego będą zasilały budżet państwa.
Art. 2 stanowi słowniczek definicji ustawowych. W przepisie tym, na potrzeby
przedmiotowej ustawy, zostały zdefiniowane podstawowe terminy, takie jak: węglowodory,
dostawa wydobytych węglowodorów, kopalina towarzysząca oraz działalność wydobywcza
węglowodorów.
Przez określenie definicji węglowodorów wyłączono z zakresu opodatkowania metan
występujący w złożach węgla kamiennego oraz metan występujący jako kopalina
towarzysząca. Wyłączenie z opodatkowania metanu usuwanego z pokładów węgla jest
uzasadnione względami bezpieczeństwa górników pracujących pod ziemią (wprowadzenie
nowych regulacji podatkowych nie może w żaden sposób prowadzić do ograniczenia kosztów
przeznaczanych na odmetanowywanie kopalni węgla) oraz podyktowane jest czynnikami
związanymi z ochroną środowiska naturalnego – metan wykorzystywany w zakładach
wydobywczych do celów pozyskiwania energii na użytek własny nie zostaje biernie
odprowadzony do atmosfery.
Definicja dostawy wydobytych węglowodorów oraz działalności wydobywczej ma
ograniczyć krąg podatników do podmiotów które wydobywają węglowodory i następnie je
przekazują innym podmiotom. Projektowane regulacje nie obejmą podmiotów
odsprzedających oraz przekazujących wcześniej zakupione węglowodory oraz nie obejmą
również firm świadczących usługi wydobywcze.
Proponuje się również wprowadzić definicję kopaliny towarzyszącej, z uwagi na fakt, że
legalna definicja nie występuje w innych, obecnie obowiązujących aktach prawnych oraz
z uwagi na okoliczność odstąpienia od obowiązku stosowania 90% poziomu ceny
normatywnej w przypadku dostawy gazu ziemnego będącego kopaliną towarzyszącą.
Zgodnie z art. 3 projektu ustawy, podatnikami specjalnego podatku węglowodorowego
ustanawia się prowadzącą działalność wydobywczą węglowodorów osobę fizyczną, osobę
prawną i jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, w tym spółkę cywilną,
której wspólnikom udzielono koncesji. Przez jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej należy rozumieć także spółki osobowe prawa handlowego.
W przypadku prowadzenia działalności wydobywczej węglowodorów w ramach umowy
o współpracy podatnikiem jest każda strona tej umowy, zaś w przypadku wspólników spółki
cywilnej podatnikiem jest ta spółka.
12
W art. 4 ustalono, że rok podatkowy w przypadku specjalnego podatku węglowodorowego
jest tożsamy z rokiem podatkowym przyjętym przez podatnika w zakresie podatku
dochodowego.
Powyższe
rozwiązanie
zagwarantuje
kompatybilność
okresów
rozliczeniowych w podatkach dochodowych uiszczanych w związku z prowadzoną
działalnością wydobywczą węglowodorów. Ponadto, na podstawie tego przepisu, zmiana
roku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych będzie skutkowała
jednoczesną zmianą roku podatkowego w specjalnym podatku węglowodorowym.
W przedmiotowym zakresie proponuje się również określić zasady ustalania roku
podatkowego, w przypadku gdy działalność wydobywcza węglowodorów będzie prowadzona
przez spółkę osobową, niebędącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, albo
jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. W tym przypadku rokiem
podatkowym będzie rok obrotowy w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613).
Art. 5 ustawy zobowiązuje podatnika specjalnego podatku węglowodorowego do
prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania sprawozdań finansowych, poddawania
badaniu tych sprawozdań, składania do właściwego rejestru sądowego, udostępniania
i ogłaszania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Księgi
rachunkowe powinny być prowadzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób
zapewniający określenie wysokości zysku (straty), wysokości skumulowanych przychodów,
skumulowanych wydatków kwalifikowanych, podstawy opodatkowania i wysokości
należnego podatku za rok podatkowy. Przepis nakłada na podatnika obowiązek
wyodrębnienia księgowości związanej z działalnością wydobywczą węglowodorów, co
wynika z charakteru przedmiotowego podatku, który dotyczy wyłącznie tej działalności.
W przypadku gdyby ustalenie zysku lub straty z działalności wydobywczej okazało się
niemożliwe, zysk lub strata ustalane będą w drodze oszacowania, na podstawie metod
określonych w art. 23 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art. 6, w przypadku określenia przez organ podatkowy lub organ kontroli
skarbowej dochodów lub przychodów danego podmiotu oraz podatku należnego w drodze
oszacowania dla celów i na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób
fizycznych lub podatku dochodowym od osób prawnych oraz rozporządzeniach
wykonawczych do tej ustawy, wielkość określonych przychodów, kosztów uzyskania
przychodów oraz podatku należnego, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 6, przyjmuje się odpowiednio
dla celów określenia wysokości przychodów, wydatków kwalifikowanych oraz należnego
specjalnego podatku węglowodorowego.
13
Powyższy przepis ma na celu zapewnienie tożsamych regulacji w zakresie cen transferowych
obowiązujących w podatkach dochodowych oraz w specjalnym podatku węglowodorowym.
Ewentualne zmiany w wielkościach kosztów oraz przychodów dla celów jednego z podatków
będą automatycznie miały wpływ na regulacje drugiego podatku.
Z kolei zgodnie z art. 7 w przypadku wydania przez właściwy organ podatkowy, na podstawie
przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, decyzji o uznaniu prawidłowości wyboru
i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi dla celów
podatku dochodowego od osób fizycznych lub podatku dochodowego od osób prawnych,
w zakresie określonym w tej decyzji, będzie stosowało się, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 6,
metodę w niej wskazaną również dla celów niniejszej ustawy.
Zastrzeżenia poczynione w ww. art. 6 oraz art. 7 nakazujące odpowiednie stosowanie
przepisu art. 8 ust. 6 mają na celu zagwarantowanie minimalnego poziomu cen
węglowodorów, zarówno przy szacowaniu zysków, jak i w zakresie objętym decyzją
o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między
podmiotami powiązanymi. Jeżeli ceny gazu ziemnego oraz ropy naftowej będą faktycznie
wyższe niż minimalny, normatywny 90% poziom średniej ceny, wówczas zastosowanie
znajdzie faktyczna cena wynikająca z dostawy wydobytych węglowodorów.
Art. 8 określa pojęcie przychodu jako otrzymane pieniądze, wartości pieniężne oraz wartość
należności uregulowanych w naturze, w tym zaliczki oraz przedpłaty, z tytułu dostawy
wydobytych węglowodorów. Co do zasady, za datę powstania przychodu uważa się dzień
otrzymania należności za dostawę wydobytych węglowodorów. Za datę powstania przychodu
uważa się dzień otrzymania należności w jakiejkolwiek formie (metoda kasowa). Niemniej
jednak przewiduje się w art. 8 memoriałowy sposób rozpoznania przychodu w przypadku
nieuregulowania należności w określonym terminie.
W przypadku gdy zapłata należności lub uregulowanie jej w naturze nie zostanie dokonana w
terminie 3 miesięcy od dnia dostawy wydobytych węglowodorów, przychód stanowi kwota
należna za dostawę wydobytych węglowodorów. Wówczas przychód powstanie ostatniego
dnia 3-miesięcznego terminu, o którym mowa w zdaniu powyżej. Ww. regulacja ma na celu
wyeliminowanie możliwości nierozpoznawania przychodu dla celów podatkowych
w przypadku nieuregulowania należności. Za dzień dostawy wydobytych węglowodorów
uważa się dzień wystawienia faktury lub innego dokumentu z tytułu tej dostawy.
Ust. 5 art. 8 przewiduje również sytuację częściowego uregulowania należności
w 3 miesięcznym terminie. Wówczas, zgodnie z zasadą ogólną, przychód od części
uregulowanej w 3-miesięcznym terminie zostanie rozpoznany kasowo, natomiast
14
nieuregulowana w tym terminie część zostanie rozpoznana memoriałowo ostatniego dnia
3-miesięcznego okresu.
Ust. 6 art. 8 stanowi regulację zabezpieczającą w przypadku otrzymania należności
w wysokości niższej od ceny wolnorynkowej. Gdy cena za MWh gazu ziemnego lub tonę
ropy naftowej wynikająca z dostawy wydobytych węglowodorów będzie stanowiła mniej niż
90% średniej ceny gazu ziemnego ustalonej na Towarowej Giełdzie Energii S.A. (Rynek Dnia
Następnego) w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień dostawy wydobytego gazu
ziemnego lub średniej ceny ropy naftowej ustalonej przez Organization of the Petroleum
Exporting Countries (OPEC Daily Basket Price) w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym
dzień dostawy wydobytej ropy naftowej, wówczas przychód będzie stanowił iloczyn 90%
ceny gazu ziemnego lub ropy naftowej określonych zgodnie z powyższymi kryteriami i ilości,
zaokrąglonych w górę z dokładnością do jednego złotego, oraz ilości surowców wynikającej
z tej dostawy.
W ww. przepisie przyjęto poziom 90% średniej ceny z uwagi na możliwość sprzedaży gazu
po cenie niższej niż wolnorynkowa, wynikającej z ustaleń kontraktowych lub innych
dodatkowych zobowiązań. Przyjęty w projekcie 10% margines odchyleń od średniej ceny
gazu ziemnego lub ropy naftowej pozwala uwzględnić okoliczności, które mają wpływ na
odstępstwo od ceny wolnorynkowej, wyłączając jednocześnie potencjalną możliwość
obniżania przez podatnika przychodu do opodatkowania przez zaniżenie ceny sprzedaży
węglowodorów. Z uwagi na fakt, że kontrakty mogą de facto przewidywać każdy możliwy
poziom odchylenia od ceny rynkowej węglowodorów, przyjęty 10% margines jest
odpowiedni. Niniejsza zasada zmniejsza ryzyko agresywnego planowania podatkowego po
stronie przychodowej, zabezpieczając podstawę opodatkowania w specjalnym podatku
węglowodorowym.
Od powyższych zasad wprowadzono odstępstwo, w przypadku gdy cena, określona przez
Prezesa URE na obrót paliwami gazowymi dla podmiotu posiadającego największy udział
w polskim rynku sprzedaży gazu ziemnego wysokometanowego grupy (E) dla odbiorców
charakteryzujących się największą mocą umowną, obowiązująca w ostatnim dniu roboczym
poprzedzającym dzień dostawy wydobytego gazu ziemnego, będzie niższa niż 90% ceny gazu
lub ropy naftowej określonej na podstawie ust. 6, właściwa do ustalenia przychodu będzie
cena określona przez Prezesa URE jak wskazano powyżej. W przypadku zatem
„nieuwolnienia” rynku gazu podatnik będzie stosował ceny regulowane, w sytuacji, gdy te
okażą się niższe od wolnorynkowych.
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2351
› Pobierz plik