Rządowy projekt ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym, o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy opodatkowania wydobycia węglowodorów przez wprowadzenia specjalnego podatku węglowodorowego od zysków z działalności wydobywczej węglowodorów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2351
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym
- data uchwalenia: 2014-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1215
2351
3)
w art. 22 § 2a otrzymuje brzmienie:
„§ 2a. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, ogranicza pobór zaliczek na
podatek, jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki obliczone według zasad
określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do
podatku należnego od dochodu lub zysku przewidywanego na dany rok podatkowy.”;
4)
w art. 53a § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do zaliczek na specjalny podatek
węglowodorowy oraz zaliczek na podatek od towarów i usług.”;
5)
w art. 73 § 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) deklaracji rocznej – dla podatników specjalnego podatku węglowodorowego;”;
6)
w art. 298 pkt 6c otrzymuje brzmienie:
„6c) organom nadzoru górniczego – w celu weryfikacji pomiaru urobku rudy miedzi,
wydobytego gazu ziemnego oraz wydobytej ropy naftowej w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych
kopalin (Dz. U. poz. 362 oraz z 2014 r. poz. …).”.
Art. 22. W ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U.
z 2013 r. poz. 186, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 75a:
a)
§ 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Tej samej karze podlega podatnik podatku od wydobycia niektórych
kopalin, który wbrew obowiązkowi nie dokonuje pomiaru ilości urobku rudy
miedzi, koncentratu, gazu ziemnego lub ropy naftowej, lub dokonuje pomiaru
z naruszeniem zasad określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1, ust. 5 lub
art. 15a ustawy z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin,
przez co naraża podatek od wydobycia niektórych kopalin na uszczuplenie.”,
b)
dodaje się § 3 w brzmieniu:
„§ 3. Jeżeli kwota narażona na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca
czynu zabronionego określonego w § 1 oraz § 2 podlega karze grzywny do
720 stawek dziennych.”;
11) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w) zasobów gazu ziemnego, zaś na przedgórzu Karpat
znajduje się 26% tych zasobów.
W 2011 roku stan wydobywalnych zasobów gazu ziemnego wynosił 144,881 mld m3
i w porównaniu z rokiem poprzednim zmniejszył się o 2,51 mld m3. Ubytek w ilości zasobów
spowodowany został głównie wydobyciem surowca. Zasoby wydobywalne
zagospodarowanych złóż gazu ziemnego wynoszą 120,24 mld m3, co stanowi 83% ogólnej
ilości zasobów wydobywalnych. Zasoby przemysłowe) złóż gazu ziemnego w 2011 roku
wyniosły 62,96 mld m3.
W 2011 roku udokumentowano 84 złoża ropy naftowej, z czego najwięcej znajduje się na
Niżu Polskim (42 złoża), w Karpatach (29 złóż) i na przedgórzu karpackim (11 złóż) oraz na
Bałtyku (2 złoża). Zasoby w złożach w rejonie Karpat obecnie znajdują się na wyczerpaniu
i ich znaczenie stopniowo maleje na rzecz zasobów Niżu Polskiego oraz bałtyckich.
1) część zasobów złoża możliwa do wydobycia.
2) część zasobów złoża, której wydobycie ma swoje uzasadnienie ekonomiczne.
Zasoby wydobywalne ropy naftowej i kondensatu wynosiły w 2011 roku 25,99 mln ton.
W porównaniu z rokiem poprzednim zasoby uległy zwiększeniu o 0,21 mln ton z powodu
udokumentowania nowych złóż.
Wydobycie ropy naftowej i kondensatu w 2011 roku ze złóż na lądowym obszarze kraju oraz
z polskiej strefy ekonomicznej Bałtyku (off shore) wynosiło 601,99 tys. ton. W stosunku do
roku poprzedniego wydobycie zmalało o 65,47 tys. ton).
Eksploatacja zidentyfikowanych złóż gazu ziemnego oraz ropy naftowej nie zaspokaja jednak
zapotrzebowania państwa na te surowce energetyczne. W 2011 roku całkowite zużycie gazu
ziemnego w Polsce wyniosło 14 380,99 mln m3. Dostawy gazu importowanego w ilości
10 915,28 mln m3 uzupełnione zostały gazem pochodzącym z produkcji krajowej w ilości
4 329,42 mln m3, co stanowiło blisko 30% całkowitego zaopatrzenia kraju w gaz ziemny. Gaz
importowany pochodzi głównie z Rosji oraz w niewielkim stopniu obejmuje dostawy
wewnątrzwspólnotowe z Niemiec i Czech. Import gazu ziemnego z kierunku wschodniego
realizowany jest w ramach długoterminowego kontraktu, na podstawie którego zakupiono
w 2011 r. ok. 9 335,54 mln m3 gazu ziemnego, co stanowiło ok. 85% całkowitego importu
tego surowca na terytorium Polski.
W 2011 roku import ropy naftowej wyniósł 22,872 mln ton, z czego około 90% pochodziło
z Rosji, i był wyższy od importu w roku poprzednim o 0,784 mln ton. Produkcja ropy
naftowej stanowi około 2,5% krajowego zapotrzebowania na ten surowiec.
Zasoby węglowodorów w formacjach łupkowych według U.S. Energy Information
Administration
Zgodnie z szacunkami na terenie Polski znajdują się znaczne zasoby gazu ze źródeł
niekonwencjonalnych. Według raportu Agencji Informacji Energetycznej – USA (EIA –
Energy Information Agency), opublikowanego w kwietniu 2011, prognostyczne zasoby
wydobywalne gazu z formacji łupkowych w Polsce wynoszą 5,3 bln m3. Zakładając obecny
poziom konsumpcji gazu ziemnego na poziomie 14 mld m3/rok, zasoby te wystarczyłyby na
3) Bilans zasobów złóż kopalin w Polsce wg stanu na 31 XII 2011 r., Państwowy Instytut Geologiczny,
Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2012.
4) Sprawozdanie z działalności Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w 2011 roku, Urząd Regulacji Energetyki,
Warszawa, marzec 2012 r.
5) Rocznik Statystyczny Handlu Zagranicznego 2012, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2012.
6) World Shale Gas Resources: An Initial Assessment of 14 Regions Outside the United States, U.S Energy
Information Administration, 2011.
2
ok. 380 lat). Z uwagi na zwiększające się zapotrzebowanie tego surowca okres ten może ulec
skróceniu.
Zasoby węglowodorów w formacjach łupkowych według Państwowego Instytutu
Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego
Według raportu Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu
Badawczego (dalej PIG) pt. „Ocena zasobów wydobywalnych gazu ziemnego i ropy naftowej
w formacjach łupkowych dolnego paleozoiku w Polsce (basen bałtycko-podlasko-lubelski)”),
opublikowanego w marcu 2012 r., najbardziej prawdopodobna wielkość zasobów gazu
łupkowego w Polsce zawiera się w przedziale od 346 do 768 mld m3. Jest to ilość 5,5 razy
większa od udokumentowanych do tej pory zasobów ze złóż konwencjonalnych. Należy
jednak mieć na względzie, że raport ten opracowany został na podstawie danych
archiwalnych, uzyskanych z 39 odwiertów, które powstały w Polsce w latach 1950–1990.
Wraz z napływem danych z wierceń poszukiwawczych i rozpoznawczych, prowadzonych od
2010 roku, szacunki będą weryfikowane.
Przy obecnym rocznym zapotrzebowaniu na gaz ziemny w Polsce, wskazana w raporcie
wielkość produkcji wystarczyłaby na zaspokojenie potrzeb polskiego rynku na gaz ziemny
przez prawie 65 lat. Jak obliczają eksperci, to także blisko 200 lat produkcji gazu ziemnego
w Polsce na dotychczasowym poziomie.
Potwierdzone zasoby gazu z łupków zapewniłyby Polsce bezpieczeństwo energetyczne na
dziesiątki lat. Szacunki wynikające z raportu zakładają 5-krotnie większe zasoby gazu
ziemnego i 10-krotnie większą ilość ropy naftowej niż dotychczas. Posiadając takie zasoby,
Polska stałaby się trzecim krajem w Europie, po Norwegii i Holandii, z największymi
zasobami tego surowca i perspektywą istotnych korzyści z jego wydobycia.
Raport PIG zawiera także szczegółowo opisane szacunki zasobów ropy łupkowej w Polsce.
Mieszczą się one z największym prawdopodobieństwem w przedziale 215–268 mln ton,
a więc są to zasoby 8,5–10,5-krotnie większe od udokumentowanych do tej pory zasobów ze
złóż konwencjonalnych (około 26 mln ton). Przy obecnym rocznym zapotrzebowaniu na ropę
naftową w Polsce (24 mln ton), uwzględniając dotychczasowe zasoby ze złóż
7) Wraz z rozwojem gospodarki roczne zużycie gazu będzie z pewnością wzrastać, wobec czego szacowane
zasoby mogą wystarczyć na krócej niż 380 lat.
8) Raport zamieszczony na stronie internetowej Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu
Badawczego www.pgi.gov.pl
9) Źródło: http://www.pgi.gov.pl/
3
konwencjonalnych, oznaczałoby to realizację zapotrzebowania polskich rafinerii na ropę
naftową na 12 lat.
Zasoby węglowodorów w formacjach łupkowych według U.S. Geological Survey
Zgodnie z raportem U.S. Geological Survey pt. „Potential for Technically Recoverable
Unconventional Gas and Oil Resources in the Polish-Ukrainian Foredeep”), Polska posiada
jedynie 38,1 mld m3 gazu łupkowego, co stanowi 2,5-letnie zapotrzebowanie na gaz ziemny
w Polsce.
Informacja o przyznanych koncesjach
Wydobyciem zasobów gazu naturalnego i ropy naftowej zainteresowanych jest wiele
przedsiębiorstw, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych koncernów naftowych, które
uzyskały w Polsce koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż ropy i gazu ziemnego,
także ze źródeł niekonwencjonalnych. Pierwsze koncesje na poszukiwanie złóż gazu
łupkowego zostały wydane w październiku 2007 roku, natomiast według aktualnego stanu na
1 lipca 2013 roku Ministerstwo Środowiska udzieliło 108 koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złóż ropy naftowej i gazu ziemnego w Polsce. W związku ze znaczącym
zainteresowaniem uzyskiwaniem koncesji przez przedsiębiorstwa zarówno polskie, jak
i zagraniczne, można spodziewać się, że w niedługim okresie firmy będą występowały
o pierwsze koncesje wydobywcze i rozpoczną wydobycie gazu. Istotne zainteresowanie
koncesjami świadczy także o wiarygodności danych dotyczących zasobów oraz
o atrakcyjności polskiego rynku wydobywczego dla inwestorów.
Największa ilość koncesji jest w posiadaniu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa
S.A. (16 koncesji typu shell gas)), Marathon Oil Poland Sp. z o.o. (11 koncesji typu shell
gas)), Orlen Upstream Sp. z o.o. (9 koncesji) i Lotos Petrobaltic (6 koncesji na obszary
morskie).
Renta surowcowa (w tym renta surowcowa państwa) oraz obecny system fiskalny w Polsce
dotyczące wydobycia węglowodorów
Z wydobyciem i sprzedażą surowców wiąże się uzyskiwanie tzw. renty surowcowej (resource
rent), która stanowi nadwyżkę przychodów ze sprzedaży surowca nad całkowitymi kosztami
10) Źródło: www.pgi.gov.pl
11) Źródło: http://pubs.usgs.gov/fs/2012/3102/fs2012-3102.pdf
12) Źródło: www.mos.gov.pl
13) Źródło: www.mos.gov.pl
14) Źródło: http://www.marathonoil.com/Global_Operations/Poland/O_firmie
4
jego wydobycia. Skarb Państwa, jako właściciel podziemnych złóż surowców, ma prawo
do części renty surowcowej), którą przejmować może przykładowo w formie podatków
i innych opłat.
Obecnie przedsiębiorcy działający w sektorze wydobywania węglowodorów, oprócz
tradycyjnego opodatkowania podatkiem dochodowym, obciążeni są następującymi
dodatkowymi daninami publicznymi:
a) opłatą za udzielenie koncesji, której wysokość zależy od wielkości obszaru objętego
koncesją (obecnie stawka opłaty za koncesję na poszukiwanie złóż kopalin wynosi
105,81 zł/km2, na rozpoznawanie oraz łącznie na poszukiwanie i rozpoznawanie kopalin
– 211,62 zł/km2, przy czym brak opłaty za koncesję na wydobywanie kopalin),
b) opłatą (wynagrodzeniem) za użytkowanie górnicze ustalaną w umowie między
koncesjonariuszem (użytkownikiem górniczym) a Skarbem Państwa, reprezentowanym
przez ministra właściwego do spraw środowiska (wysokość tej opłaty nie jest regulowana
przepisami prawa),
c) opłatą eksploatacyjną za wydobytą kopalinę – obecnie 6,06 zł/1000 m3 gazu ziemnego
oraz 35,87 zł/t ropy naftowej, która stanowi dochód budżetów gminy i Narodowego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW),
d) podatkiem od nieruchomości – stanowiącym w przypadku budowli 2% jej wartości,
w odniesieniu do gruntów i budynków podatek obliczany od powierzchni nieruchomości,
przy czym maksymalne stawki podatku za m2 zostały określone w ustawie.
Powyższe obciążenia nie gwarantują jednak państwu udziału w rencie surowcowej
w należytej wysokości, tj. udziału porównywalnego z uzyskiwanym w innych krajach.
Zgodnie z wyliczeniami Ministerstwa Finansów, obecny poziom renty surowcowej państwa
z działalności wydobywczej węglowodorów wynosi około 21%. Przykładowo poziom renty
surowcowej państwa w Wielkiej Brytanii, Norwegii czy Australii wynosi odpowiednio 62%,
72% oraz 56%).
15) Np. United Nations Statistics Division definiuje rentę surowcową jako: „różnicę pomiędzy całkowitymi
przychodami z wydobycia surowców naturalnych a całkowitymi kosztami związanymi z tym wydobyciem,
wyłączając podatki, opłaty oraz inne koszty nie związane bezpośrednio z wydobyciem; koszty całkowite
obejmują
również
minimalny
zwrot
na zainwestowanym kapitale”; por.
http://unstats.un.org/unsd/ENVIRONMENTGL/gesform.asp?getitem=1269%20
16) Art. 10 ust. 1 oraz 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2011 r.,
Nr 163, poz. 981).
17) Wyliczenia MF w oparciu o modele pól wydobywczych węglowodorów. Wartość renty surowcowej
przejmowanej przez państwo w wysokości nominalnej bez dyskontowania.
18) Poziom renty surowcowej państwa dla tych krajów opracowany na podstawie modelu pola wydobywczego
węglowodorów.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2351
› Pobierz plik