Rządowy projekt ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym, o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy opodatkowania wydobycia węglowodorów przez wprowadzenia specjalnego podatku węglowodorowego od zysków z działalności wydobywczej węglowodorów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2351
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym
- data uchwalenia: 2014-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1215
2351
w zdaniu pierwszym. Dniem dostawy wydobytych węglowodorów jest dzień wystawienia
faktury lub innego dokumentu z tytułu tej dostawy.
5. W przypadku kiedy zapłata należności lub uregulowanie należności w naturze
w terminie wskazanym w ust. 4 zostanie dokonana częściowo, przepis ust. 2 oraz ust. 4
stosuje się odpowiednio.
6. W przypadku gdy cena za MWh gazu ziemnego lub tonę ropy naftowej wynikająca
z dostawy wydobytych węglowodorów stanowi mniej niż 90%:
1)
ceny gazu ziemnego ustalonej na Towarowej Giełdzie Energii S.A. (Rynek Dnia
Następnego) w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień dostawy wydobytego
gazu zimnego lub
2)
ceny ropy naftowej ustalonej przez Organization of the Petroleum Exporting Countries
(OPEC Daily Basket Price) w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień dostawy
wydobytej ropy naftowej
− przychód stanowi iloczyn 90% ceny odpowiednio gazu ziemnego lub ropy naftowej
ustalonej na podstawie pkt 1 lub pkt 2 oraz ilości gazu ziemnego albo ropy naftowej
wynikającej z tej dostawy.
7. Wartość 90% średniej ceny gazu ziemnego lub ropy naftowej, o której mowa w ust. 6,
zaokrągla się w górę z dokładnością do jednego złotego.
8. Wartość rzeczy, praw lub innych świadczeń otrzymanych w naturze w związku
z dostawą wydobytych węglowodorów określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych
w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem
w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
9. W przypadku gdy cena określona przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na obrót
paliwami gazowymi dla podmiotu posiadającego największy udział w polskim rynku
sprzedaży gazu ziemnego wysokometanowego grupy (E) dla odbiorców charakteryzujących
się największą mocą umowną, obowiązująca w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym
dzień dostawy wydobytego gazu ziemnego, jest niższa niż 90% ceny gazu ziemnego
określonej na podstawie ust. 6, właściwa dla ustalenia przychodu jest cena określona przez
Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na obrót paliwami gazowymi dla podmiotu
posiadającego największy udział w polskim rynku sprzedaży gazu ziemnego
wysokometanowego grupy (E) dla odbiorców charakteryzujących się największą mocą
umowną obowiązująca w dniu dostawy wydobytych węglowodorów.
– 6 –
10. Przepis ust. 6 nie dotyczy gazu ziemnego wydobywanego jako kopalina
towarzysząca. W tym przypadku przychód stanowi faktyczna cena uzyskana z tytułu dostawy
wydobytych węglowodorów.
11. Do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.
12. Przychody pomniejsza się o zwrócone zaliczki oraz przedpłaty.
13. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego
dzień uzyskania przychodu.
Art. 9. 1. W przypadku powstania przychodu na podstawie art. 8 ust. 4 lub ust. 5 oraz
uregulowania należności w terminie późniejszym niż określony w art. 8 ust. 4, podatnik
dokonuje zwiększenia przychodu (dodatnie różnice kursowe) lub jego zmniejszenia (ujemne
różnice kursowe) o różnice wynikające z wartości określonych w ust. 2 i 3.
2. Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość przychodu wyrażonego w walucie
obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank
Polski jest niższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według
faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia.
3. Ujemne różnice kursowe powstają, jeżeli wartość przychodu wyrażonego w walucie
obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank
Polski jest wyższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według
faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia.
4. Przy obliczaniu różnic kursowych, o których mowa w ust. 2 i 3, uwzględnia się kursy
faktycznie zastosowane w przypadku sprzedaży lub kupna walut obcych oraz otrzymania
należności lub zapłaty zobowiązań. W pozostałych przypadkach, a także gdy do otrzymanych
należności lub zapłaty zobowiązań nie jest możliwe uwzględnienie faktycznie zastosowanego
kursu waluty w danym dniu, stosuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski
z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten dzień.
5. Jeżeli faktycznie zastosowany kurs waluty, o którym mowa w ust. 2 i 3, jest wyższy
lub niższy odpowiednio o więcej niż powiększona lub pomniejszona o 5% wartość kursu
średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego
poprzedzającego dzień faktycznie zastosowanego kursu waluty, organ podatkowy może
wezwać strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających
zastosowanie kursu waluty. W razie niedokonania zmiany wartości lub niewskazania
– 7 –
przyczyn, które uzasadniają zastosowanie faktycznego kursu waluty, organ podatkowy
określi ten kurs, opierając się na kursach walut ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski.
6. Przez średni kurs ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, o którym mowa w ust. 2
i 3, rozumie się kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania
przychodu.
Art. 10. 1. Kwota przychodów nieuregulowanych w całości lub w części, powstających
na podstawie art. 8 ust. 4 lub ust. 5, zwiększa wydatki kwalifikowane w przypadku
udokumentowania nieściągalności tych wierzytelności.
2. Za wierzytelności, o których mowa w ust. 1, uważa się te wierzytelności, których
nieściągalność została udokumentowana:
1)
postanowieniem o nieściągalności, uznanym przez wierzyciela jako odpowiadającym
stanowi faktycznemu, wydanym przez właściwy organ postępowania egzekucyjnego,
albo
2)
postanowieniem sądu o:
a)
oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy
majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów
postępowania, lub
b)
umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy
zachodzi okoliczność wymieniona w lit. a, lub
c)
ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, albo
3)
protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane koszty
procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo
wyższe od jej kwoty.
Rozdział 3
Wydatki kwalifikowane
Art. 11. 1. Za wydatki kwalifikowane uznaje się wydatki poniesione przez podatnika
w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia tych przychodów, w tym
wydatki na poszukiwanie, rozpoznawanie, wydobywanie, magazynowanie lub dostawę
wydobytych węglowodorów oraz zakończenie działalności wydobywczej węglowodorów,
niezwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, z wyjątkiem wydatków wymienionych
w art. 12 ust. 1.
– 8 –
2. Jeżeli wydatki kwalifikowane poniesione zostały w naturze, to ich wysokość określa
się na podstawie wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie lub wytworzenie
składników majątku przekazywanych w celu uregulowania zobowiązań podatnika.
3. Za wydatki kwalifikowane uznaje się w szczególności:
1)
wydatki dotyczące poszukiwania i rozpoznawania geologicznego, badań i analizy
danych sejsmicznych i otworowych, wierceń poszukiwawczych i rozpoznawczych;
2)
wydatki związane z przygotowaniem odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych,
w tym z pracami projektowania, inżynieryjnymi, geologicznymi i geofizycznymi,
wydatki związane z uzyskaniem dostępu i przygotowaniem miejsca prac wiertniczych
i ich organizacji, wydatki związane z realizacją prac wiertniczych, wydatki na
uruchomienie i utrzymanie odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych oraz
produkcji, w tym zabiegi intensyfikacji;
3)
wydatki związane z zaprojektowaniem, przygotowaniem i budową infrastruktury
wspierającej działalność wydobywczą węglowodorów, w tym budynki i budowle,
urządzenia, maszyny i inne konstrukcje oraz wyposażenie;
4)
wydatki związane z utrzymaniem, konserwacją i odtworzeniem infrastruktury i urządzeń
służących działalności wydobywczej węglowodorów, w tym wydatki na zapewnienie
bezpieczeństwa, łączności, nadzoru technicznego;
5)
wydatki związane z ochroną środowiska w zakresie prowadzonej działalności
wydobywczej, w tym analizy stanu środowiska i raporty oceny oddziaływania na
środowisko, wydatki związane z zarządzaniem i utylizacją odpadów oraz wody, opłaty
i wydatki na zapewnienie dostępu do wody i innych mediów;
6)
wydatki na budowę, zakup, ulepszenie lub utrzymanie platform produkcyjnych,
pływających
jednostek
produkcyjno-magazynowo-rozładunkowych,
platform
wiertniczych, zakładów przetwórczych na platformach, rurociągów eksportowych oraz
innych urządzeń związanych z wydobyciem z dna morskiego;
7)
wydatki związane z przygotowaniem wydobytych węglowodorów do dostawy oraz
wydatki związane z przechowywaniem nieoczyszczonych (nieprzetworzonych)
węglowodorów;
8)
wydatki związane z transportem wydobytych węglowodorów do miejsca wprowadzenia
do sieci przesyłowej, sieci dystrybucyjnej, innego środka transportu lub magazynu;
9)
wydatki związane z zakończeniem działalności wydobywczej węglowodorów, w tym
wydatki poniesione na likwidację odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych lub
– 9 –
zakładu górniczego, oraz rekultywacją gruntów po działalności górniczej, pomniejszone
o wydatki sfinansowane z funduszu, o którym mowa w pkt 10;
10) środki przeznaczone na fundusz likwidacji zakładu górniczego tworzony zgodnie
z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze w każdym roku
podatkowym w wysokości nie większej niż 10% rocznych odpisów amortyzacyjnych od
środków trwałych zakładu górniczego, ustalanych stosownie do przepisów o podatku
dochodowym oraz dodatkowe koszty rekultywacji w części niepokrytej środkami
zgromadzonymi na takim funduszu;
11) podatki i opłaty administracyjne związane z nieruchomościami, na których znajduje się
zakład górniczy;
12) podatek dochodowy w części dotyczącej działalności wydobywczej węglowodorów;
13) podatek od wydobycia niektórych kopalin dotyczący gazu ziemnego oraz ropy naftowej;
14) opłatę eksploatacyjną uiszczaną z tytułu wydobycia węglowodorów;
15) wynagrodzenie za ustanowienie użytkowania górniczego;
16) wydatki zwrócone przez podmiot przystępujący do umowy o współpracy pozostałym
uczestnikom tej umowy w związku z przystąpieniem do tej umowy.
4. Wydatki kwalifikowane są potrącane od przychodu w dacie ich poniesienia,
z zastrzeżeniem ust. 13. Za dzień poniesienia wydatku uznaje się dzień uregulowania
zobowiązania w jakiejkolwiek formie.
5. Podatek dochodowy w części dotyczącej działalności wydobywczej węglowodorów,
o której mowa w ust. 3 pkt 12, określa się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych.
Jeżeli określenie wysokości podatku dochodowego w sposób określony w zdaniu pierwszym
nie jest możliwe, podatnik określa podatek dochodowy w części dotyczącej działalności
wydobywczej węglowodorów w takiej proporcji, w jakiej przychody uzyskane w roku
podatkowym z tytułu dostawy wydobytych węglowodorów pozostają w ogólnej kwocie
przychodów danego podatnika, określonych na podstawie przepisów ustawy o podatku
dochodowym, uzyskanych w tym roku podatkowym.
6. W przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej, spółki jawnej lub
spółki komandytowej, wydatkiem kwalifikowanym spółki, o którym mowa w ust. 3 pkt 12,
jest podatek zapłacony przez każdego ze wspólników, w części dotyczącej działalności
wydobywczej węglowodorów. W takim przypadku każdy ze wspólników zobowiązany jest
do prowadzenia ksiąg rachunkowych w sposób zapewniający określenie wysokości podatku
dochodowego dotyczącego działalności wydobywczej węglowodorów.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2351
› Pobierz plik