Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; nowelizacji przepisu art. 244 par. 2 kpk i wyraźnego wskazania, że osoba zatrzymana dysponuje prawem do złożenia oświadczenia i odmowy złożenia oświadczenia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2335
- Data wpłynięcia: 2014-03-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2335
Druk nr 2335
Warszawa, 14 marca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Komisja Ustawodawczej
UST 020-3/14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
Komisja Ustawodawcza wnosi projekt ustawy:
- o zmianie ustawy -
Kodeks
postępowania karnego.
Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Wojciech Szarama.
Przewodniczący Komisji
(-) Wojciech Szarama
projekt
USTAWA
z dnia…………….2014 r.
o zmianie ustawy - Kodeks postepowania karnego
Art. 1. W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego
(Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.) w art. 244 § 2 otrzymuje brzmienie:
"§ 2. Zatrzymanego należy natychmiast poinformować o przyczynach zatrzymania i o
przysługujących mu prawach, w tym o prawie do skorzystania z pomocy adwokata oraz o
prawie do złożenia oświadczenia, jak i do odmowy złożenia oświadczenia w przedmiocie
zatrzymania, a także wysłuchać go."
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Cel projektowanych zmian
W dniu 20 maja 2013 r. do Trybunału Konstytucyjnego wpłynął wniosek Rzecznika
Praw Obywatelskich z dnia 17 maja 2013 r. w sprawie stwierdzenia niezgodności art. 244 § 2
Kodeksu postępowania karnego – w zakresie, w jakim nie przewiduje prawa zatrzymanego do
odmowy złożenia oświadczeń i obowiązku poinformowania zatrzymanego o takim prawie – z
art. 42 ust. 2 i art. 42 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.
Zarówno Prokurator Generalny w swoim stanowisku z dnia 4 października 2013 r., jak i
Marszałek Sejmu w swoim piśmie z dnia 13 grudnia 2013 r. podzielili wątpliwości
przedstawione przez Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wnioskodawcy wnoszą powyższy projekt celem wyeliminowania powyższych
wątpliwości i doprowadzenia normy zawartej w art. 244 § 2 Kodeksu postępowania karnego
do stanu zgodnego z Konstytucją RP.
2. Przedstawienie stanu obecnego oraz różnice między dotychczasowym a
przewidywanym stanem prawnym
W art. 244 Kodeksu postępowania karnego unormowano instytucję tzw. zatrzymania
procesowego. Organem uprawnionym do dokonania tego rodzaju zatrzymania jest Policja, a
także inne służby, którym przysługują uprawnienia Policji, w szczególności Straż Graniczna,
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służba Celna i Centralne Biuro Antykorupcyjne
(zob. art. 312 Kodeksu postępowania karnego).
Jak wynika expressis verbis z przepisów art. 244 § 1, 1a, 1b i 4 Kodeksu postępowania
karnego zatrzymania dokonuje się wobec osoby podejrzanej, czyli takiej osoby w stosunku do
której faktycznie skierowano ściganie karne, aczkolwiek nie przedstawiono jej jeszcze
formalnie zarzutów, ani nie przesłuchano w charakterze podejrzanego.
Przesłanki zatrzymania osoby podejrzanej opisano w art. 244 § 1,1a i 1b Kodeksu
postępowania karnego. Zgodnie z tymi przepisami można dokonać zatrzymania w dwóch
1 Zob. np. K. T. Boratyńska, (w:) K.T. Boratyńska, A Górski, A Sakowicz, A. Ważny, Kodeks postępowania
karnego, Komentarz, Warszawa 2012, komentarz do art. 244, nb. 3).
sytuacjach, a mianowicie: po pierwsze gdy istnieje uzasadnione przypuszczenie, że osoba
podejrzana popełniła przestępstwo, a jednocześnie zachodzi obawa jej ucieczki lub ukrycia
się albo zatarcia śladów przestępstwa, bądź też nie można ustalić jej tożsamości albo istnieją
przesłanki do przeprowadzenia przeciwko tej osobie postępowania w trybie przyspieszonym
(§ 1) oraz po drugie istniej uzasadnione przypuszczenie, że osoba podejrzana popełniła
przestępstwo z użyciem przemocy na szkodę osoby wspólnie zamieszkującej, a jednocześnie
zachodzi obawa, że ponownie popełni przestępstwo z użyciem przemocy wobec tej osoby,
zwłaszcza gdy popełnieniem takiego przestępstwa grozi (§ 1a). Z kolei w art. 244 § 1b
Kodeksu postępowania karnego unormowano obligatoryjną podstawę zatrzymania, która
aktualizuje się, gdy przestępstwo, o którym mowa w § 1a, zostało popełnione przy użyciu
broni palnej, noża lub innego niebezpiecznego przedmiotu, a zachodzi obawa, że osoba
podejrzana ponownie popełni przestępstwo z użyciem przemocy wobec osoby wspólnie
zamieszkującej, zwłaszcza gdy popełnieniem takiego przestępstwa grozi.
Zgodnie z treścią zakwestionowanego przez Rzecznika Praw Obywatelskich przepisu
art. 244 § 2 Kodeksu postępowania karnego organ zatrzymujący, natychmiast po dokonaniu
zatrzymania, obowiązany jest wykonać następujące czynności: 1) poinformować
zatrzymanego o przyczynach zatrzymania; 2) poinformować zatrzymanego o przysługujących
mu prawach, w tym o prawie do skorzystania z pomocy adwokata; 3) wysłuchać
zatrzymanego. Ponadto organ zatrzymujący, w myśl art. 244 § 3 Kodeksu postępowania
karnego, obowiązany jest sporządzić protokół z zatrzymania. W protokole wskazuje się m.in.
przyczynę zatrzymania z podaniem, o jakie przestępstwo podejrzewa się zatrzymanego. Do
protokołu wciąga się także złożone przez zatrzymanego oświadczenia.
Rzecznik Praw Obywatelskich – wychodząc z założenia, że już „pierwsza czynność
organów procesowych skierowana na ściganie określonej osoby, a nie przedstawienie
zarzutów popełnienia przestępstwa czyni ją podmiotem prawa do obrony” – w odniesieniu do
kwestionowanego przepisu podnosi brak „należytych gwarancji prawa do obrony dla
zatrzymanego w zakresie wysłuchania go”. Brak tych gwarancji ma polegać przede
wszystkim na nieprzyznaniu zatrzymanemu prawa do odmowy złożenia oświadczeń, co
stanowi istotę konstytucyjnego prawa do obrony.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę, że art. 244 § 2 Kodeksu postępowania
karnego nie wskazuje, jakich okoliczności ma dotyczyć wysłuchanie zatrzymanego, jednakże
przyjmuje, iż może, a nawet powinno obejmować m. in. okoliczności przestępstwa, o
popełnienie którego zatrzymany jest podejrzewany. Jednocześnie, jak wywodzi Rzecznik
Praw Obywatelskich, zatrzymany nie dysponuje statusem podejrzanego, a więc nie korzysta z
prawa do milczenia.
Na powyższym tle Rzecznik Praw Obywatelskich podnosi, że złożenie przez
zatrzymanego oświadczenia nie stanowi wyjaśnień w rozumieniu Kodeksu postępowania
karnego, a po przedstawieniu mu zarzutu popełnienia przestępstwa takie oświadczenie nie
będzie miało waloru dowodu. Mimo to, jak podkreśla Rzecznik Praw Obywatelskich, treść
złożonego oświadczenia może stanowić podstawę do uzyskania dowodów przeciwko
zatrzymanemu. W konsekwencji, zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich: „Osoba
zatrzymywana, która nie jest jeszcze podejrzanym, składająca oświadczenia w ramach
wysłuchania, pozbawiona gwarancji milczenia, może przeciwko sobie dostarczać dowodów,
które potem zostaną wykorzystywane przeciwko niej np. poprzez przesłuchanie
funkcjonariusza na okoliczność jej wypowiedzi w ramach wysłuchania”. To zaś, w ocenie
Rzecznika Praw Obywatelskich, stanowi „nadmierne wkroczenie w prawo do obrony oraz
gwarancję prawa do milczenia płynącą z zasady domniemania niewinności, przez co
unicestwia ich istotę we wczesnym etapie postępowania, które ma istotny wpływ na cały
proces”.
Uznając racje przedstawione przez Rzecznika Praw Obywatelskich, że „pierwsza
czynność organów procesowych skierowana na ściganie określonej osoby, a nie
przedstawienie zarzutu popełnienia przestępstwa czyni ją podmiotem prawa do obrony” i, że
wysłuchanie, o którym mowa w art. 244 § 2 Kodeksu postępowania karnego, „sprawia, iż
osoba wysłuchiwana pozbawiona jest gwarancji, stanowiących istotę prawa do obrony, tj.
odmowy składania oświadczeń” oraz przychylając się do poglądów doktryny, że osoba
podejrzana (zatrzymana) nie jest jeszcze stroną postępowania karnego i że przysługują jej
tylko takie prawa, jakie „ustawodawca nadaje uczestnikom którego dotyczy dana czynność
procesowa” proponuje się wskazanie wyraźnie w nowelizowanym art. 244 § 2 Kodeksu
postępowania karnego, że osoba zatrzymana dysponuje prawem do złożenia oświadczenia i
odmowy złożenia oświadczenia.
3. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze i prawne
Należy zakładać, że wejście w życie niniejszej nowelizacji spowoduje pozytywne skutki
społeczne i prawne. Nowelizacji przepisu art. 244 § 2 Kodeksu postępowania karnego
2 Zob. m. in. (w:) T. Grzegorczyk (w:) T. Grzegorczyk, J. Tylman, Polskie postępowanie karne, Warszawa 2003,
s. 314).
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2335 › Pobierz plik