Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-II
okres wykonywania pracy, z którą dodatek jest związany ze środków na wynagrodzenia i nie
może przekraczać 40% wynagrodzenia zasadniczego pracownika.
W § 5 projektu określone zostały warunki ustalania prawa do ekwiwalentu pieniężnego
i jego wysokości dla pracowników artystycznych, którzy za zgodą pracodawcy używają
własnego instrumentu, akcesoriów do instrumentów, ubioru scenicznego, rekwizytu lub
narzędzi. Dyrektor przyzna prawo do takiego ekwiwalentu kierując się ponoszonymi przez
pracownika kosztami według scen rynkowych.
W § 6 projektu określone zostały warunki ustalania prawa do nagrody jubileuszowej
oraz warunki jej wypłacania. W tym zakresie projekt w szczególności stanowi, że pracownik
nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w określonej wysokości w dniu upływu okresu
uprawniającego do tej nagrody. Warunkiem ustalenia prawa do nagrody jubileuszowej jest
udokumentowanie przez pracownika prawa do tej nagrody, jeżeli w aktach osobowych brak
jest takiej dokumentacji. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie
przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to
korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Nagroda wypłacana
jest pracownikowi niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
W § 7 projektu określone zostały warunki ustalania prawa do jednorazowej odprawy
pieniężnej w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz
warunki jej wypłacania. W tym zakresie projekt stanowi, że warunkiem ustalenia prawa do
wskazanej jednorazowej odprawy pieniężnej jest udokumentowanie przez pracownika prawa
do tej odprawy, jeżeli w aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji.
Jednorazowa odprawa jest wypłacana w dniu ustania stosunku pracy, a jeżeli pracownik
pozostawał równocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy, do okresu pracy
uprawniającego do tej odprawy wlicza się jeden z tych okresów. Zasadą jest, że pracownik,
który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
W związku z terminem dotyczącym wypłat wynagrodzeń w projekcie rozporządzenia
proponuje się, aby przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie pierwszego dnia miesiąca
następującego po miesiącu ogłoszenia.
W związku ze zmianą upoważnienia ustawowego do wydania przedmiotowego aktu
wykonawczego w projektowanym rozporządzeniu nie będą wymienione nazwy stanowisk
pracy w instytucjach kultury , co w sposób jednoznaczny umożliwi ustalenie przez instytucję
takich stanowisk, które są niezbędne w świetle rodzaju prowadzonej w niej działalności.
Natomiast zrezygnowanie z określania w projektowanym rozporządzeniu wysokości
minimalnego, miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego za pracę w pełnym wymiarze
– 8 –
zatrudnienia będzie skutkowało tym, że wysokość wynagrodzenia będzie określał pracodawca
z uwzględnieniem aktualnie obowiązującej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004
r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z wymogami określonymi w art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.) zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego na ="http://bip.mkidn.gov.pl/"oraz w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
– 9 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana rozporządzenie
Projektowana regulacja ma zastosowanie do:
1) pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury, o których mowa w art. 8 i 9
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(Dz. U. z 2012 r. poz.406);
2) organizatorów instytucji kultury, czyli na ministrów oraz kierowników urzędów
centralnych, tworzących państwowe instytucje kultury oraz jednostki samorządu
terytorialnego odpowiedzialne za tworzenie samorządowych instytucji kultury.
W Polsce jest około 14 tysięcy instytucji kultury, w których są zatrudnione około
73 tysiące osób.
2. Konsultacje społeczne
Przedmiotowy projekt będzie konsultowany zŚ
1)
organizacjami związkowymiŚ
a) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność",
b) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
c) Żorum Związków Zawodowych,
d) Sekretariatem Kultury i rodków Przekazu KK NSZZ „Solidarność",
e) Żederacją Związków Zawodowych Pracowników Kultury i Sztukiś
2)
organizacjami pracodawców:
a) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
b) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej,
c) Związkiem Pracodawców Business Centrę Club,
d) Związkiem Rzemiosła Polskiegoś
3)
organizacjami pozarządowymiŚ
a) Stowarzyszeniem Żilmowców Polskich,
b) Związkiem Artystów Scen Polskich,
c) Związkiem Polskich Artystów Plastyków,
d) Stowarzyszeniem Bibliotekarzy Polskich,
e) Stowarzyszeniem Muzealników Polskich,
f ) Obywatelskim Żorum Sztuki Współczesnej,
– 10 –
g) Sekcją Polską Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA,
h) Stowarzyszeniem Dyrektorów Teatrów,
i)
Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków,
j) Polskim Ośrodkiem Lalkarskim UNIMA (POLUNIMA),
k) Zrzeszeniem Filharmonii Polskich,
l) Otwartym Żorum Muzyków Orkiestrowych,
m) Otwartym Żorum rodowisk Sztuki Tańca,
n) Unią Polskich Teatrów,
o) Żorum Kraków,
p) Polskim Związkiem Bibliotekś
4) ogólnopolskimi organizacjami jednostek samorządu terytorialnegoŚ
a) Unią Metropolii Polskich,
b) Unią Miasteczek Polskich,
c) Związkiem Gmin Wiejskich RP,
d) Związkiem Miast Polskich,
e) Związkiem Powiatów Polskich,
f ) Związkiem Województw RP.
Ze względu na materię projektu, w tym podmioty, na które oddziałuje projektowane
rozporządzenie, projekt będzie przedstawiony do opinii Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżet
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek
pracy.
– 11 –
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej regulacji nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
05/03/BS
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik