Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 229
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 707
229-cz-1
broni jądrowej, sporządzonego w Moskwie,
Waszyngtonie i Londynie dnia 1 lipca
1968 r. (Dz. U. z 1970 r. Nr 8, poz. 60),
Konwencji o zakazie prowadzenia badań,
produkcji i gromadzenia zapasów broni
bakteriologicznej (biologicznej) i toksycznej
oraz o ich zniszczeniu, sporządzonej
w Moskwie, Londynie i Waszyngtonie dnia
10 kwietnia 1972 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 1,
poz. 1) oraz Konwencji o zakazie prowa-
dzenia badań, produkcji, składowania
i użycia broni chemicznej oraz
o
zniszczeniu jej zapasów, sporządzonej
w Paryżu dnia 13 stycznia 1993 r. (Dz. U.
z 1999 r. Nr 63, poz. 703),
c) w ramach Grupy Australijskiej, Reżimu
Kontroli Technologii Rakietowych,
Komitetu Zanggera, Grupy Dostawców
Jądrowych, Porozumienia z Wassenaar
i Haskiego
kodeksu
postępowania
przeciwko proliferacji rakiet balistycznych;
2) istnieje ryzyko, że przeznaczone do wywozu
uzbrojenie mogłoby zostać użyte do:
a) represji wewnętrznych,
b) działań stanowiących naruszenie między-
narodowego prawa humanitarnego;
3) przeznaczone do wywozu uzbrojenie mogłoby
wywołać lub przedłużyć konflikty zbrojne lub
zaostrzyć istniejące napięcia lub konflikty
w państwie końcowego użytkownika;
19
4) istnieje ryzyko, że przeznaczone do wywozu
uzbrojenie będzie używane przez państwo
zagranicznego odbiorcy przeciwko innemu
państwu, w szczególności gdy istnieje konflikt
zbrojny między państwem zagranicznego
odbiorcy a innym państwem lub istnieje
prawdopodobieństwo zaistnienia takiego
konfliktu, lub państwo zagranicznego odbiorcy
ma roszczenia terytorialne przeciwko innemu
państwu, które w przeszłości próbowało
zrealizować lub groziło ich zrealizowaniem za
pomocą siły;
5) wymagają tego potrzeby obronności lub
bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
6) podmiot nie daje rękojmi zgodnego z prawem
prowadzenia obrotu;
7) przeznaczone do wywozu uzbrojenie mogłoby
być w całości lub w części wykorzystane do
nielegalnej lub sprzecznej z interesem Rzeczy-
pospolitej Polskiej produkcji, eksploatacji,
obsługi, konserwacji, przechowywania lub
identyfikacji uzbrojenia.
2. Organ kontroli obrotu może odmówić, w drodze
decyzji administracyjnej, wydania zezwolenia
indywidualnego lub zezwolenia globalnego na obrót
uzbrojeniem, jeżeli:
1) jego udzielenie miałoby negatywny wpływ na:
a) interesy związane z obroną i bezpie-
czeństwem Rzeczypospolitej Polskiej oraz
innych państw członkowskich Unii
Europejskiej oraz państw sojuszniczych
i sprzymierzonych,
20
b) poszanowanie praw człowieka,
c) pokój, bezpieczeństwo i stabilność
w regionie;
2) istnieje ryzyko, że przeznaczone do wywozu
uzbrojenie zostanie użyte przeciwko siłom
zbrojnym państw członkowskich Unii
Europejskiej oraz państw sojuszniczych i sprzy-
mierzonych;
3) państwo końcowego użytkownika:
a) popiera terroryzm lub międzynarodową
przestępczość zorganizowaną,
b) nie przestrzega międzynarodowych zobo-
wiązań, w szczególności dotyczących niesto-
sowania siły oraz międzynarodowego prawa
humanitarnego,
c) nie jest zaangażowane w sprawy nieroz-
przestrzeniania broni jądrowej oraz kontroli
zbrojeń i rozbrojenia, w szczególności nie
podpisało, nie ratyfikowało lub nie
wprowadziło w życie Układu o nieroz-
przestrzenianiu broni jądrowej i konwencji,
o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b;
4) istnieje ryzyko, że nastąpi zmiana końcowego
użytkownika i końcowego przeznaczenia lub
ponownego wywozu uzbrojenia na niepożą-
danych warunkach;
5) przeznaczone do wywozu uzbrojenie nie
odpowiada technicznym i ekonomicznym
możliwościom państwa odbiorcy;
6) podmiot naruszył przepisy dotyczące obrotu
towarami o znaczeniu strategicznym.
21
3. Organ kontroli obrotu informuje właściwe organy
państw członkowskich Unii Europejskiej o odmowie
wydania zezwolenia na obrót uzbrojeniem
z przyczyn określonych w ust. 1 i 2, dołączając
uzasadnienie odmowy jego wydania.
Art. 17. 1. Organ kontroli obrotu może, w drodze decyzji
administracyjnej, cofnąć lub zmienić zezwolenie
indywidualne lub zezwolenie globalne, jeżeli:
1) zaistnieją przesłanki, o których mowa w art. 15
i art. 16 ust. 1 i 2;
2) podmiot dokonuje obrotu wbrew warunkom
określonym w zezwoleniu indywidualnym lub
zezwoleniu globalnym;
3) podmiot w sposób zawiniony utracił rękojmię
zgodnego z prawem prowadzenia obrotu.
2. Przed wydaniem decyzji w sprawie cofnięcia lub
zmiany zezwolenia indywidualnego lub zezwolenia
globalnego organ kontroli obrotu może wystąpić
do organów opiniujących o zajęcie stanowiska. Do
stanowiska stosuje się odpowiednio art. 12 ust. 2
i art. 12a.
3. Cofnięcie lub zmiana zezwolenia indywidualnego
lub zezwolenia globalnego z przyczyn leżących po
stronie podmiotu następuje bez odszkodowania.”;
11) po art. 17 dodaje się art. 17a w brzmieniu:
„Art. 17a. 1. Organ kontroli obrotu jest organem właściwym
w zakresie:
1) wykonywania obowiązków dotyczących
informowania określonych w art. 4 ust. 1 – 3
i 6, art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 2 i 3, art. 9 ust. 4
22
lit. b i c i ust. 6, art. 11 ust. 2, art. 13, art. 17
ust. 2 i art. 25 rozporządzenia nr 428/2009;
2) rozstrzygania o konieczności uzyskania
zezwolenia na wywóz produktów podwójnego
zastosowania niewymienionych w załączniku I
do rozporządzenia nr 428/2009 w przypadku,
o którym mowa w art. 4 ust. 4 rozporządzenia
nr 428/2009;
3) wydawania zakazu tranzytu w przypadku,
o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia
nr 428/2009;
4) przedstawienia Komisji Europejskiej wykazu,
o którym mowa w art. 10 ust. 4 rozporządzenia
nr 428/2009;
5) zasięgania i wydawania opinii w przypadku,
o którym mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia
nr 428/2009;
6) występowania do właściwego organu państwa
członkowskiego Unii Europejskiej o nieudzie-
lanie zezwolenia albo jego unieważnienie,
zawieszenie, modyfikację lub odwołanie
w przypadku, o którym mowa w art. 11 ust. 2
zdanie pierwsze rozporządzenia nr 428/2009,
a także prowadzenia konsultacji, zgodnie
z art. 11 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia
nr 428/2009, z właściwym organem państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, który
wystąpił do organu kontroli obrotu
o
nieudzielanie zezwolenia, jego unieważ-
nienie, zawieszenie, modyfikację lub
odwołanie;
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
229-cz-1
› Pobierz plik

-
229-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei