Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia do porządku prawnego instytucji umożliwiającej próbne podjęcie działalności gospodarczej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2250
- Data wpłynięcia: 2014-01-08
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2250
1) prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia
wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą działalność z wyłączeniem
działalności, o której mowa w art. 8 ust 6 pkt 4a;
2) wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed
dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku
kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy
czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia.
5
UZASADNIENIE
1.
Cele projektu.
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i niektórych
innych ustaw jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji umożliwiającej próbne
podjęcie działalności gospodarczej. Chodzi o to, by każdy, kto ma jakiś pomysł na uruchomienie
własnego biznesu, mógł go przetestować w praktyce i w ten sposób przekonać się, czy opłacalne jest
dalsze w niego inwestowanie. Założeniem projektu jest, by skorzystanie z tej formy działalności
gospodarczej było maksymalnie proste i wymagało od początkującego przedsiębiorcy minimum
formalności, a więc by każdy mógł taką działalność uruchomić „od ręki“. Co więcej, nowelizacja
niniejsza ma też za zadanie uchronić obywateli przed negatywnymi, finansowymi konsekwencjami
decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Dlatego projektodawcy postawili sobie za cel
zwolnienie przedsiębiorcy w okresie próby od obowiązku odprowadzania podatku dochodowego (do
kwoty 10 000 zł) oraz od opłacania z własnej kieszeni składek na ubezpieczenia społeczne.
Zakończenie działalności gospodarczej prowadzonej w okresie próbnym, niezależnie od powodzenia
tego przedsięwzięcia, a więc czy owo zakończenie będzie wynikiem decyzji o całkowitym
zaprzestaniu działalności, czy też skutkiem prowadzenia jej w dalszym ciągu na zasadach ogólnych,
nie będzie wiązało się z koniecznością uiszczenia zaległych podatków czy składek. Samo „przejście“
na ten ostatni typ działalności będzie również niezwykle proste i wymagało będzie jedynie
stosownego oświadczenia od przedsiębiorcy.
2.
Rzeczywisty stan w dziedzinie stanowiącej przedmiot regulacji.
W obecnym stanie prawnym osoby rozpoczynające działalność gospodarczą już na samym
początku jej prowadzenia zderzają się z podobnymi barierami natury biurokratycznej i fiskalnej, co
przedsiębiorcy od lat prowadzący swoje firmy.
Prawdą jest, iż w obecnym ustawodawstwie pojawiają się nieliczne przepisy ustanawiające
udogodnienia dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Za przykład może posłużyć art.
18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, określający preferencyjną wysokość składek na
ubezpieczenia społeczne w pierwszych 24 miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej.
Istnienie tego przepisu wskazuje, iż w obecnym systemie prawnym jednym z celów ustawodawcy jest
stworzenie systemu zachęt, w tym zachęt natury fiskalnej, dla zarejestrowania działalności
gospodarczej. Wspomniany cel jest jednak obecnie realizowany w stopniu zdecydowanie
niewystarczającym. Nawet bowiem w okresie pierwszych 24 miesięcy prowadzenia działalności
gospodarczej przedsiębiorca tytułem samych składek na ZUS oraz składki zdrowotnej płaci
miesięcznie ponad 420 zł, co jest z pewnością istotną barierą dla osób, które mają pomysł na
6
prowadzenie działalności gospodarczej, ale nie dysponują wystarczającym kapitałem, by ponieść
ryzyko związane z jej rozpoczęciem.
Warto zauważyć, iż przedmiotem obrad Sejmu VII kadencji był już projekt ustawy tworzący
realne udogodnienia dla przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej.
Zgłoszony przez grupę posłów Ruchu Palikota projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej, który wprowadzał możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w
trzymiesięcznym okresie próbnym na preferencyjnych zasadach został jednak w głosowaniu, które
miało miejsce w dniu 12 lipca 2013 r. odrzucony już po pierwszym czytaniu. Pretekstem do
odrzucenia projektu były nieznacznej wagi niedociągnięcia natury legislacyjnej, zbyt szeroki zakres
zwolnienia z obowiązku opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych oraz brak w
uzasadnieniu projektu części dowodzącej zgodności proponowanych rozwiązań z prawem Unii
Europejskiej.
W niniejszym projekcie ustawy, wszystkie ww. niedociągnięcia projektu ujętego w druku nr
1332 zostały usunięte. Tym samym znikają wszystkie prawdziwe i rzekome powody odrzucenia
propozycji wprowadzenia instytucji tzw. „firmy na próbę”. Należy więc oczekiwać, iż przedkładany
dziś projekt spotka się z poparciem większości sejmowej.
3.
Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.
Projektowane przepisy przewidują możliwość prowadzenia tzw. „działalności gospodarczej w
okresie próbnym”. Mówiąc najogólniej, działalność taka polega na umożliwieniu osobom fizycznym
prowadzenia działalności gospodarczej przez pierwsze 90 dni przy możliwie niewielkich obciążeniach
fiskalnych i parafiskalnych, oraz przy minimalnych wymaganiach biurokratycznych
„Uruchomienie“ działalności w okresie próbnym dokonuje się w wybranej przez siebie
formie, w tym również za pośrednictwem elektronicznego formularza, poprzez zgłoszenie podjęcia
takiej działalności gospodarczej do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej – nie
jest wymagane dokonywanie żadnych innych działań rejestracyjno-urzędowych. Działalność w
okresie próbnym mógłby podjąć – zgodnie z projektowanym art. 22g ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej – każdy, kto w okresie ostatnich pięciu lat nie prowadził działalności gospodarczej (w
tym działalności gospodarczej w okresie próbnym). Formularz zgłoszenia działalności gospodarczej
prowadzonej w okresie próbnym odpowiada formularzowi wniosku o wpis działalności gospodarczej.
Tym samym w razie dalszego prowadzenia działalności na zasadach ogólnych nie jest konieczne
powtórne składanie dokumentów przez przedsiębiorcę, ponieważ Centralna Ewidencja i Informacja
Działalności Gospodarczej będzie już dysponowała wszystkimi niezbędnymi informacjami i będzie
mogła przesłać je do właściwych organów. Rodzaj działalności prowadzonej w okresie próby co do
zasady jest dowolny, z wyjątkiem pewnych, bardzo nielicznych kategorii, wymagających uzyskania
pozwolenia lub koncesji.
7
Z prowadzoną w okresie próby działalnością wiąże się też poważne udogodnienie dla
przedsiębiorców, a mianowicie jest nim pokrycie ze środków powiatowych urzędów pracy składki na
ubezpieczenie zdrowotne oraz ubezpieczenia społeczne, płacone za czas faktycznego prowadzenia
działalności gospodarczej w okresie próbnym przez przedsiębiorcę. Podstawę wymiaru składki na
ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców działających w okresie próbnym stanowiłaby kwota zasiłku
dla bezrobotnych otrzymywana w okresie pierwszych trzech miesięcy prawa do zasiłku, ustalona
obecnie w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy. W przypadku składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne,
rentowe, chorobowe i wypadkowe) ich podstawą wymiaru byłaby kwota równa wysokości 30%
minimalnego wynagrodzenia. Projekt ustawy przewiduje także wprowadzenie zwolnienia z
opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z działalności
gospodarczej prowadzonej w okresie próbnym w kwocie nieprzekraczającej 10 000 zł.
W czasie prowadzenia działalności w okresie próbnym przedsiębiorca używałby oznaczenia
„działalność w okresie próbnym”. W każdym momencie prowadzenia działalności w okresie próbnym
przedsiębiorca mógłby bez ponoszenia konsekwencji zrezygnować z jej prowadzenia poprzez złożenie
prostego oświadczenia. W trakcie 90 dni prowadzenia działalności w okresie próbnym przedsiębiorca
mógłby również w dowolnym momencie złożyć oświadczenie o rozpoczęciu prowadzenia działalności
na ogólnych zasadach. Po upływie zaś wskazanego okresu 90 dni niejako automatycznie zostałoby
uznane, iż przedsiębiorca zaczyna prowadzić działalność na zasadach ogólnych.
4.
Przewidywane skutki prawne, gospodarcze i społeczne projektu.
Działalność gospodarcza prowadzona w okresie próbnym jest przede wszystkim propozycją
rozpoczęcia aktywności zawodowej dla osób, które wcześniej nie podejmowały działalności
gospodarczej. Tego rodzaju działalność jest adresowana przede wszystkim do młodych ludzi
rozpoczynających karierę zawodową, i to głównie na ich zaktywizowanie liczą projektodawcy. Z tej
formy prowadzenia działalności mogą też jednak skorzystać wszystkie inne osoby, chcące podjąć
działalność gospodarczą, a które nie potrafią do końca oszacować własnych szans na powodzenie
planowanego przedsięwzięcia lub zwyczajnie nie mają odwagi. Dlatego niniejsza nowelizacja ma za
zadanie skłonić ich do realizacji własnych pomysłów biznesowych. Co oczywiste, przynajmniej część
z nich okaże się rentowna i pozostanie na rynku na zasadach „zwykłej“ działalności. W dobie kryzysu
gospodarczego panującego w Polsce i na świecie, dalsze już tylko pozytywne konsekwencje takiego
stanu rzeczy są łatwe do przewidzenia. Spadek bezrobocia oraz wzrost dochodów budżetu państwa i
obniżenie kosztów świadczenia pomocy socjalnej z pewnością przyczyni się w sposób istotny do
poprawy koniunktury gospodarczej w Polsce i dalszego rozwoju gospodarczego.
8
5.
Przewidywane skutki finansowe projektu.
Projekt może pociągnąć za sobą pewne tymczasowe obciążenie budżetu w postaci ubytku wpływów
od tych osób fizycznych, które i tak zdecydowałyby się na rozpoczęcie działalności gospodarczej,
niezależnie od wprowadzenia przedmiotowych zmian w niniejszym projekcie. Według danych
zamieszczonych w opracowanym przez Ministerstwo Gospodarki raporcie „Przedsiębiorczość w
Polsce”, w 2011 roku zarejestrowano 346 tysięcy nowych podmiotów gospodarczych. Według danych
Ministerstwa Finansów przeciętny podatek należny podatników uzyskujących dochody wyłącznie z
pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowany wg skali podatkowej wyniósł 2 562 zł. Jeśli
założyć, że w kolejnych latach liczba zakładanych przedsiębiorstw byłaby podobna, i każdy z
zarejestrowanych przedsiębiorców już w pierwszych trzech miesiącach swojej aktywności płaciłby
podatek równy obecnej przeciętnej wysokości podatku należnego podatników uzyskujących dochody
wyłącznie z pozarolniczej działalności gospodarczej, to wówczas zwolnienie z obowiązku zapłaty
podatku dochodowego przedsiębiorców przez pierwsze trzy miesiące działalności wiązałoby ze stratą
dla budżetu rzędu 221 613 000 zł, przy założeniu, że osoby prowadzące firmę w okresie próbnym
osiągałyby w tym okresie dochód niższy niż 10 000 zł. Można jednak przewidzieć, iż wiele osób
prowadzących działalność w okresie próbnym będzie uzyskiwać w tym okresie dochód
przewyższający 10 000 zł, a tym samym ubytek środków budżetu państwa będzie odpowiednio
mniejszy. Konkludując strata dla budżetu państwa związana z wprowadzeniem ww. regulacji wyniesie
nie więcej niż 221 613 000 zł.
Poniesione koszty zostaną jednak zrównoważone. Można bowiem przewidzieć, iż dzięki
proponowanym w ustawie zachętom fiskalnym więcej osób zdecyduje się prowadzić działalność
gospodarczą. Według badania przeprowadzonego przez Instytut GfK Polonia na zlecenie Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan 42 % Polaków myśli o założeniu własnej firmy.
Wiele osób obawia się jednak kosztów związanych z otworzeniem swojej własnej firmy, przez co
rezygnuje z realizacji swoich planów. Projektodawcy liczą, że dzięki wprowadzonym w projekcie
zachętom fiskalnym osoby, które dziś deklarują chęć prowadzenia działalności gospodarczej zrealizują
to zamierzenie. Wystarczy, że powstałoby o ¼ więcej nowych firm (a więc 86 500 nowych
podmiotów), by oszacowane wyżej koszty dla budżetu zostały zrównoważone. Projektodawcy
przewidują że liczba nowych zarejestrowanych podmiotów gospodarczych będzie równa co najmniej
86 500 (o ile nie więcej), wskutek czego koszty dla budżetu określone na kwotę 221 613 000 zł
zostaną zrównoważone.
6. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Nowelizacja przepisów przedmiotowej ustawy nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
9
wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą działalność z wyłączeniem
działalności, o której mowa w art. 8 ust 6 pkt 4a;
2) wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed
dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku
kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy
czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia.
5
UZASADNIENIE
1.
Cele projektu.
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i niektórych
innych ustaw jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji umożliwiającej próbne
podjęcie działalności gospodarczej. Chodzi o to, by każdy, kto ma jakiś pomysł na uruchomienie
własnego biznesu, mógł go przetestować w praktyce i w ten sposób przekonać się, czy opłacalne jest
dalsze w niego inwestowanie. Założeniem projektu jest, by skorzystanie z tej formy działalności
gospodarczej było maksymalnie proste i wymagało od początkującego przedsiębiorcy minimum
formalności, a więc by każdy mógł taką działalność uruchomić „od ręki“. Co więcej, nowelizacja
niniejsza ma też za zadanie uchronić obywateli przed negatywnymi, finansowymi konsekwencjami
decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Dlatego projektodawcy postawili sobie za cel
zwolnienie przedsiębiorcy w okresie próby od obowiązku odprowadzania podatku dochodowego (do
kwoty 10 000 zł) oraz od opłacania z własnej kieszeni składek na ubezpieczenia społeczne.
Zakończenie działalności gospodarczej prowadzonej w okresie próbnym, niezależnie od powodzenia
tego przedsięwzięcia, a więc czy owo zakończenie będzie wynikiem decyzji o całkowitym
zaprzestaniu działalności, czy też skutkiem prowadzenia jej w dalszym ciągu na zasadach ogólnych,
nie będzie wiązało się z koniecznością uiszczenia zaległych podatków czy składek. Samo „przejście“
na ten ostatni typ działalności będzie również niezwykle proste i wymagało będzie jedynie
stosownego oświadczenia od przedsiębiorcy.
2.
Rzeczywisty stan w dziedzinie stanowiącej przedmiot regulacji.
W obecnym stanie prawnym osoby rozpoczynające działalność gospodarczą już na samym
początku jej prowadzenia zderzają się z podobnymi barierami natury biurokratycznej i fiskalnej, co
przedsiębiorcy od lat prowadzący swoje firmy.
Prawdą jest, iż w obecnym ustawodawstwie pojawiają się nieliczne przepisy ustanawiające
udogodnienia dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Za przykład może posłużyć art.
18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, określający preferencyjną wysokość składek na
ubezpieczenia społeczne w pierwszych 24 miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej.
Istnienie tego przepisu wskazuje, iż w obecnym systemie prawnym jednym z celów ustawodawcy jest
stworzenie systemu zachęt, w tym zachęt natury fiskalnej, dla zarejestrowania działalności
gospodarczej. Wspomniany cel jest jednak obecnie realizowany w stopniu zdecydowanie
niewystarczającym. Nawet bowiem w okresie pierwszych 24 miesięcy prowadzenia działalności
gospodarczej przedsiębiorca tytułem samych składek na ZUS oraz składki zdrowotnej płaci
miesięcznie ponad 420 zł, co jest z pewnością istotną barierą dla osób, które mają pomysł na
6
prowadzenie działalności gospodarczej, ale nie dysponują wystarczającym kapitałem, by ponieść
ryzyko związane z jej rozpoczęciem.
Warto zauważyć, iż przedmiotem obrad Sejmu VII kadencji był już projekt ustawy tworzący
realne udogodnienia dla przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej.
Zgłoszony przez grupę posłów Ruchu Palikota projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej, który wprowadzał możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w
trzymiesięcznym okresie próbnym na preferencyjnych zasadach został jednak w głosowaniu, które
miało miejsce w dniu 12 lipca 2013 r. odrzucony już po pierwszym czytaniu. Pretekstem do
odrzucenia projektu były nieznacznej wagi niedociągnięcia natury legislacyjnej, zbyt szeroki zakres
zwolnienia z obowiązku opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych oraz brak w
uzasadnieniu projektu części dowodzącej zgodności proponowanych rozwiązań z prawem Unii
Europejskiej.
W niniejszym projekcie ustawy, wszystkie ww. niedociągnięcia projektu ujętego w druku nr
1332 zostały usunięte. Tym samym znikają wszystkie prawdziwe i rzekome powody odrzucenia
propozycji wprowadzenia instytucji tzw. „firmy na próbę”. Należy więc oczekiwać, iż przedkładany
dziś projekt spotka się z poparciem większości sejmowej.
3.
Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.
Projektowane przepisy przewidują możliwość prowadzenia tzw. „działalności gospodarczej w
okresie próbnym”. Mówiąc najogólniej, działalność taka polega na umożliwieniu osobom fizycznym
prowadzenia działalności gospodarczej przez pierwsze 90 dni przy możliwie niewielkich obciążeniach
fiskalnych i parafiskalnych, oraz przy minimalnych wymaganiach biurokratycznych
„Uruchomienie“ działalności w okresie próbnym dokonuje się w wybranej przez siebie
formie, w tym również za pośrednictwem elektronicznego formularza, poprzez zgłoszenie podjęcia
takiej działalności gospodarczej do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej – nie
jest wymagane dokonywanie żadnych innych działań rejestracyjno-urzędowych. Działalność w
okresie próbnym mógłby podjąć – zgodnie z projektowanym art. 22g ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej – każdy, kto w okresie ostatnich pięciu lat nie prowadził działalności gospodarczej (w
tym działalności gospodarczej w okresie próbnym). Formularz zgłoszenia działalności gospodarczej
prowadzonej w okresie próbnym odpowiada formularzowi wniosku o wpis działalności gospodarczej.
Tym samym w razie dalszego prowadzenia działalności na zasadach ogólnych nie jest konieczne
powtórne składanie dokumentów przez przedsiębiorcę, ponieważ Centralna Ewidencja i Informacja
Działalności Gospodarczej będzie już dysponowała wszystkimi niezbędnymi informacjami i będzie
mogła przesłać je do właściwych organów. Rodzaj działalności prowadzonej w okresie próby co do
zasady jest dowolny, z wyjątkiem pewnych, bardzo nielicznych kategorii, wymagających uzyskania
pozwolenia lub koncesji.
7
Z prowadzoną w okresie próby działalnością wiąże się też poważne udogodnienie dla
przedsiębiorców, a mianowicie jest nim pokrycie ze środków powiatowych urzędów pracy składki na
ubezpieczenie zdrowotne oraz ubezpieczenia społeczne, płacone za czas faktycznego prowadzenia
działalności gospodarczej w okresie próbnym przez przedsiębiorcę. Podstawę wymiaru składki na
ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców działających w okresie próbnym stanowiłaby kwota zasiłku
dla bezrobotnych otrzymywana w okresie pierwszych trzech miesięcy prawa do zasiłku, ustalona
obecnie w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy. W przypadku składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne,
rentowe, chorobowe i wypadkowe) ich podstawą wymiaru byłaby kwota równa wysokości 30%
minimalnego wynagrodzenia. Projekt ustawy przewiduje także wprowadzenie zwolnienia z
opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z działalności
gospodarczej prowadzonej w okresie próbnym w kwocie nieprzekraczającej 10 000 zł.
W czasie prowadzenia działalności w okresie próbnym przedsiębiorca używałby oznaczenia
„działalność w okresie próbnym”. W każdym momencie prowadzenia działalności w okresie próbnym
przedsiębiorca mógłby bez ponoszenia konsekwencji zrezygnować z jej prowadzenia poprzez złożenie
prostego oświadczenia. W trakcie 90 dni prowadzenia działalności w okresie próbnym przedsiębiorca
mógłby również w dowolnym momencie złożyć oświadczenie o rozpoczęciu prowadzenia działalności
na ogólnych zasadach. Po upływie zaś wskazanego okresu 90 dni niejako automatycznie zostałoby
uznane, iż przedsiębiorca zaczyna prowadzić działalność na zasadach ogólnych.
4.
Przewidywane skutki prawne, gospodarcze i społeczne projektu.
Działalność gospodarcza prowadzona w okresie próbnym jest przede wszystkim propozycją
rozpoczęcia aktywności zawodowej dla osób, które wcześniej nie podejmowały działalności
gospodarczej. Tego rodzaju działalność jest adresowana przede wszystkim do młodych ludzi
rozpoczynających karierę zawodową, i to głównie na ich zaktywizowanie liczą projektodawcy. Z tej
formy prowadzenia działalności mogą też jednak skorzystać wszystkie inne osoby, chcące podjąć
działalność gospodarczą, a które nie potrafią do końca oszacować własnych szans na powodzenie
planowanego przedsięwzięcia lub zwyczajnie nie mają odwagi. Dlatego niniejsza nowelizacja ma za
zadanie skłonić ich do realizacji własnych pomysłów biznesowych. Co oczywiste, przynajmniej część
z nich okaże się rentowna i pozostanie na rynku na zasadach „zwykłej“ działalności. W dobie kryzysu
gospodarczego panującego w Polsce i na świecie, dalsze już tylko pozytywne konsekwencje takiego
stanu rzeczy są łatwe do przewidzenia. Spadek bezrobocia oraz wzrost dochodów budżetu państwa i
obniżenie kosztów świadczenia pomocy socjalnej z pewnością przyczyni się w sposób istotny do
poprawy koniunktury gospodarczej w Polsce i dalszego rozwoju gospodarczego.
8
5.
Przewidywane skutki finansowe projektu.
Projekt może pociągnąć za sobą pewne tymczasowe obciążenie budżetu w postaci ubytku wpływów
od tych osób fizycznych, które i tak zdecydowałyby się na rozpoczęcie działalności gospodarczej,
niezależnie od wprowadzenia przedmiotowych zmian w niniejszym projekcie. Według danych
zamieszczonych w opracowanym przez Ministerstwo Gospodarki raporcie „Przedsiębiorczość w
Polsce”, w 2011 roku zarejestrowano 346 tysięcy nowych podmiotów gospodarczych. Według danych
Ministerstwa Finansów przeciętny podatek należny podatników uzyskujących dochody wyłącznie z
pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowany wg skali podatkowej wyniósł 2 562 zł. Jeśli
założyć, że w kolejnych latach liczba zakładanych przedsiębiorstw byłaby podobna, i każdy z
zarejestrowanych przedsiębiorców już w pierwszych trzech miesiącach swojej aktywności płaciłby
podatek równy obecnej przeciętnej wysokości podatku należnego podatników uzyskujących dochody
wyłącznie z pozarolniczej działalności gospodarczej, to wówczas zwolnienie z obowiązku zapłaty
podatku dochodowego przedsiębiorców przez pierwsze trzy miesiące działalności wiązałoby ze stratą
dla budżetu rzędu 221 613 000 zł, przy założeniu, że osoby prowadzące firmę w okresie próbnym
osiągałyby w tym okresie dochód niższy niż 10 000 zł. Można jednak przewidzieć, iż wiele osób
prowadzących działalność w okresie próbnym będzie uzyskiwać w tym okresie dochód
przewyższający 10 000 zł, a tym samym ubytek środków budżetu państwa będzie odpowiednio
mniejszy. Konkludując strata dla budżetu państwa związana z wprowadzeniem ww. regulacji wyniesie
nie więcej niż 221 613 000 zł.
Poniesione koszty zostaną jednak zrównoważone. Można bowiem przewidzieć, iż dzięki
proponowanym w ustawie zachętom fiskalnym więcej osób zdecyduje się prowadzić działalność
gospodarczą. Według badania przeprowadzonego przez Instytut GfK Polonia na zlecenie Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan 42 % Polaków myśli o założeniu własnej firmy.
Wiele osób obawia się jednak kosztów związanych z otworzeniem swojej własnej firmy, przez co
rezygnuje z realizacji swoich planów. Projektodawcy liczą, że dzięki wprowadzonym w projekcie
zachętom fiskalnym osoby, które dziś deklarują chęć prowadzenia działalności gospodarczej zrealizują
to zamierzenie. Wystarczy, że powstałoby o ¼ więcej nowych firm (a więc 86 500 nowych
podmiotów), by oszacowane wyżej koszty dla budżetu zostały zrównoważone. Projektodawcy
przewidują że liczba nowych zarejestrowanych podmiotów gospodarczych będzie równa co najmniej
86 500 (o ile nie więcej), wskutek czego koszty dla budżetu określone na kwotę 221 613 000 zł
zostaną zrównoważone.
6. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Nowelizacja przepisów przedmiotowej ustawy nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2250
› Pobierz plik