Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii o przekazywaniu osób skazanych, podpisanej w Brasilii dnia 26 listopada 2012 r.
projekt dotyczy określenia zasady wzajemnego przekazywania skazanych; umożliwienia obywatelom RP skazanym w Brazylii powrót do kraju
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2247
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii o przekazywaniu osób skazanych, podpisanej w Brasilii dnia 26 listopada 2012 r.
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 912
2247
Skutki finansowe wynikające z wejścia w życie Umowy nie będą znaczne w skali
budżetu państwa. Z informacji uzyskanej z Komendy Głównej Policji wynika, iż koszt
konwoju jednego skazanego z Ameryki Południowej wynosi ok. 30 000 zł. Koszty te
tymczasowo ponosi Skarb Państwa. Jednakże art. 15 ust. 2 Umowy przewiduje, iż
państwo wykonania może podjąć działania zmierzające do odzyskania od osoby
skazanej poniesionych kosztów. Możliwość taką daje również kpk. W postanowieniu
o przekształceniu kary sąd polski rozstrzyga o kosztach procesu, zaliczając do nich
m.in. wydatki związane z tłumaczeniami pism i dokumentów oraz transportem
i konwojem. Orzeczenie w przedmiocie kosztów wydawane jest na podstawie
przepisów działu XIV kpk (koszty procesu). Sąd może zasądzić od skazanego
obowiązek zwrotu kosztów na rzecz Skarbu Państwa (art. 627 w zw. z art. 618 § 1
pkt 13 kpk).
Zobowiązania strony polskiej będą finansowane w ramach limitu wydatków
właściwych dysponentów części budżetowych przewidzianych corocznie w ustawie
budżetowej (Ministra Sprawiedliwości – m.in. koszty tłumaczeń oraz ministra
właściwego do spraw wewnętrznych – koszty konwoju) i nie będą stanowiły tytułu do
zwiększenia wydatków zarówno w roku ratyfikacji, jak i w latach następnych.
Umowa nie wywrze skutków gospodarczych i politycznych.
Umowa podlega w Polsce ratyfikacji w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji RP
i art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych
(Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.), bowiem dotyczy wolności, praw i obowiązków
obywatelskich określonych w Konstytucji (art. 41, art. 42 i art. 52 Konstytucji) oraz
spraw uregulowanych w ustawie – Kodeks postępowania karnego. W związku z tym, że
Umowa zawiera przepisy samowykonalne, nie będzie zachodziła konieczność
dokonywania zmian prawa wewnętrznego, bowiem będzie mogła ona być stosowana
bezpośrednio, mając pierwszeństwo przed ustawą z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks
postępowania karnego (art. 91 ust. 1 i 2 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.).
4
budżetu państwa. Z informacji uzyskanej z Komendy Głównej Policji wynika, iż koszt
konwoju jednego skazanego z Ameryki Południowej wynosi ok. 30 000 zł. Koszty te
tymczasowo ponosi Skarb Państwa. Jednakże art. 15 ust. 2 Umowy przewiduje, iż
państwo wykonania może podjąć działania zmierzające do odzyskania od osoby
skazanej poniesionych kosztów. Możliwość taką daje również kpk. W postanowieniu
o przekształceniu kary sąd polski rozstrzyga o kosztach procesu, zaliczając do nich
m.in. wydatki związane z tłumaczeniami pism i dokumentów oraz transportem
i konwojem. Orzeczenie w przedmiocie kosztów wydawane jest na podstawie
przepisów działu XIV kpk (koszty procesu). Sąd może zasądzić od skazanego
obowiązek zwrotu kosztów na rzecz Skarbu Państwa (art. 627 w zw. z art. 618 § 1
pkt 13 kpk).
Zobowiązania strony polskiej będą finansowane w ramach limitu wydatków
właściwych dysponentów części budżetowych przewidzianych corocznie w ustawie
budżetowej (Ministra Sprawiedliwości – m.in. koszty tłumaczeń oraz ministra
właściwego do spraw wewnętrznych – koszty konwoju) i nie będą stanowiły tytułu do
zwiększenia wydatków zarówno w roku ratyfikacji, jak i w latach następnych.
Umowa nie wywrze skutków gospodarczych i politycznych.
Umowa podlega w Polsce ratyfikacji w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji RP
i art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych
(Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.), bowiem dotyczy wolności, praw i obowiązków
obywatelskich określonych w Konstytucji (art. 41, art. 42 i art. 52 Konstytucji) oraz
spraw uregulowanych w ustawie – Kodeks postępowania karnego. W związku z tym, że
Umowa zawiera przepisy samowykonalne, nie będzie zachodziła konieczność
dokonywania zmian prawa wewnętrznego, bowiem będzie mogła ona być stosowana
bezpośrednio, mając pierwszeństwo przed ustawą z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks
postępowania karnego (art. 91 ust. 1 i 2 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.).
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2247
› Pobierz plik