Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o Funduszu Kolejowym
projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań umożliwiających finansowanie działalności zarządcy infrastruktury kolejowej na zasadach niezbędnych dla właściwego wdrożenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-512/10, usunięcia luki w prawie polegającej na braku regulacji sytuacji, kiedy Prezes UTK odmówi zatwierdzenia proponowanych przez zarządcę wysokości stawek dostępu i wyeliminowania z systemu prawnego regulacji, które powodują generowanie po stronie zarządcy infrastruktury kolejowej, nieuzasadnionych strat finansowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2191
- Data wpłynięcia: 2013-10-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o Funduszu Kolejowym
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 644
2191
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy oddziałuje na ministra właściwego ds. finansów publicznych, ministra
właściwego ds. transportu, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz na podmioty będące
zarządcą infrastruktury w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym.
2.
Konsultacje społeczne
Projektowana ustawa wymagałaby konsultacji społecznych z następującymi podmiotami:
przewoźnicy kolejowi, którzy na podstawie licencji wykonują przewozy kolejowe
osób lub rzeczy,
zarządcy infrastruktury wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu
infrastrukturą kolejową na zasadach określonych w ustawie o transporcie kolejowym,
Związek Pracodawców Kolejowych,
Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych,
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego,
Krajowa Izba Gospodarcza,
Rail Business Forum,
Stowarzyszenie Ekspertów i Menadżerów Transportu szynowego,
Dotychczas projekt został przekazany do zaopiniowania PKP PLK S.A.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt przewiduje docelowe zwiększenie wydatków ze środków publicznych, w tym budżetu
państwa na funkcjonowanie infrastruktury kolejowej o ok. 900 mln zł w skali roku.
Projekt częściowo zapobiega nałożeniu kar na Rzeczpospolitą Polską z tytułu niewykonania
wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-512/10.
Projekt nie wpływa na budżety jednostek samorządu terytorialnego
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowa regulacja poprawi warunki funkcjonowania zarządców infrastruktury,
którzy podlegać będą nowym zasadom finansowania. W szczególności dotyczyć to będzie
PKP PLK S.A., w przypadku której wyeliminowany zostanie od 2014 r. ujemny wynik
finansowy.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy stwarza warunki prawne do wypełnienia zobowiązań RP, o których mowa
w dyrektywie 2001/14/WE i w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
w sprawie C-512/10, a tym samym jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2191
› Pobierz plik