Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy
projekt dotyczy wprowadzenia zakazu pozbawiania, ograniczania i zawieszania rodzicom władzy rodzicielskiej tylko ze względu na złą sytuację materialną rodziny w przypadku, gdy rodzice poprawie wypełniają inne obowiązki rodzicielskie względem dziecka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2181
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2181
Druk nr 2181
Warszawa, 16 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i
opiekuńczy.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Arkadiusza Mularczyka.
(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Ludwik Dorn; (-) Mieczysław
Golba; (-) Tomasz Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz
Mularczyk;
(-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward
Siarka; (-) Tadeusz Woźniak; (-) Marzena Dorota Wróbel; (-) Jan
Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław Żaczek.
Projekt
USTAWA
z dnia ……….. 2013 r.
o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Art. 1. W ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r.,
Nr 788 i 1529) po art. 111 dodaje się art. 1111 w brzmieniu:
„Art. 1111. Nie pozbawia się, nie ogranicza się ani nie zawiesza się rodzicom władzy
rodzicielskiej tylko ze względu na złą sytuację materialną rodziny w przypadku, gdy
rodzice poprawnie wypełniają inne obowiązki rodzicielskie względem dziecka.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia
UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel wydania ustawy
Na przestrzeni ostatnich lat w bardzo widoczny sposób ujawnia się problem braku
wystarczającej dbałości o dobro rodziny i jej wspierania, z którym związana jest
niejednokrotnie zbędna ingerencja organów państwowych w funkcjonowanie rodziny.
Największym problemem dotykającym tysiące rodzin na terenie naszego kraju jest
brak wystarczających środków na zapewnienie dzieciom godnego życia i
funkcjonowania. Potrzebujące rodziny oczekują od rządu oraz organizacji społecznych
wsparcia, zarówno finansowego jak i organizacyjnego. Niejednokrotnie natomiast,
zamiast faktycznej pomocy potrzebujące rodziny są rozbijane, a dzieci zamiast
otrzymać wsparcie państwa oddawane są do ośrodków wychowawczych lub innych
wyspecjalizowanych jednostek. Takie postępowanie jest niezwykle krótkowzroczne,
ponieważ prowadzi do rozbicia rodziny, a środki, które państwo mogłoby przekazać
na rzecz tych rodzin w celu ich wsparcia finansowego, przeznaczane są na rzecz
ośrodków wychowawczych. Co niezwykle istotne kwota przekazywana na utrzymanie
jednego podopiecznego ośrodka wychowawczego mogłaby być o wiele lepiej
spożytkowana, gdyby została przekazana bezpośrednio potrzebującej rodzinie bez
potrzeby jej rozbijania.
Podstawowym problemem dla wskazania prawidłowych przyczyn problemów w
rodzinie pozostaje finansowanie ośrodków pomocy społecznej, które nie dysponują
dostatecznymi środkami, by w sposób prawidłowy rozpoznać problemy w każdej
rodzinie potrzebującej pomocy. Źródłem problemu są również pracownicy tych
podmiotów, którzy zbyt dosłownie traktują obowiązującą literę prawa, zapominając o
podstawowym dobru osoby dorosłej i dziecka, jakim jest rodzina. Interes państwa
wymaga, by wspomóc materialnie rodzinę i zapewnić dzieciom możliwość
naturalnego rozwoju pod opieką rodziców zamiast przekazywania opieki nad dziećmi
i środków na tę opiekę wyspecjalizowanym ośrodkom. W takiej sytuacji niezbędna
wydaje się być zmiana obowiązujących przepisów w zakresie uniemożliwienia
odbioru dzieci rodzicom tylko ze względu na złą sytuację finansową rodziny.
2. Stan rzeczywisty w normowanej dziedzinie
W obecnym stanie prawnym możliwa jest sytuacja niedopuszczalna z punktu widzenia
dobra rodziny, która przejawia się w możliwości orzeczenia przez sąd na wniosek
organów pomocy społecznej zawieszenia, ograniczenia lub pozbawienia władzy
rodzicielskiej tylko ze względu na złą sytuację majątkową rodziców. Zdaniem
projektodawców obecny stan prawny nie zabezpiecza należycie dobra rodziny, która
zamiast faktycznego rodzica powinna uzyskać od państwa wsparcie finansowe.
Pozostawienie możliwości pozbawienia, zawieszenia lub ograniczenia władzy
rodzicielskiej tylko ze względu na złą sytuację materialną należy uznać za lukę w
prawie, która dla dobra rodziny powinna zostać usunięta z polskiego systemu
prawnego.
3. Różnica pomiędzy dotychczasowym, a projektowanym stanem prawnym
W projektowanym stanie prawnym wnioskodawcy proponują ustawowy zakaz
pozbawiania, ograniczania i zawieszania rodzicom władzy rodzicielskiej tylko ze
względu na złą sytuację materialną rodziny w przypadku, gdy rodzice poprawnie
wypełniają inne obowiązki rodzicielskie względem dziecka.
4. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Proponowana nowelizacja przyniesie pozytywne skutki społeczne, które związane
będą ze wzmocnieniem statutu rodziny i uniemożliwią ograniczanie, pozbawianie lub
zawieszanie władzy rodzicielskiej tylko ze względu na złą sytuację materialną rodziny,
jeżeli władza rodzicielska sprawowana jest w sposób prawidłowy.
Proponowana nowelizacja nie niesie żadnych skutków w sferze finansowej ani
gospodarczej. Skutki prawne regulacji zostały opisane powyżej.
5. Źródła finansowania jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt ustawy nie powoduje obciążenia budżetu państwa ani jednostek samorządu
terytorialnego.
6. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Proponowany projekt ustawy nie wymaga wydania przepisów wykonawczych.
7. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2181
› Pobierz plik