Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2167
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 932
2167
realizacji podstawowych interesów bezpieczeństwa i obronności państwa, wprowadzenie do
umów offsetowych zobowiązań związanych z realizacją programów istotnych dla
bezpieczeństwa i obronności państwa oraz włączenie polskich podmiotów do tworzenia
innowacyjnej i konkurencyjnej europejskiej bazy technologiczno-przemysłowej sektora
obronnego, zwanego dalej „EDTIB”.
Utrzymanie przemysłu obronnego jest jednym z ważniejszych wyznaczników suwerenności
państwa oraz gotowości mobilizacyjnej jego struktur. Dlatego też w Polsce offset służy
rozwojowi tego sektora, tym samym chroniąc podstawowe interesy bezpieczeństwa państwa,
rozwijając zdolności obronne, zapewniając bezpieczeństwo dostaw oraz niezależność
operacyjną.
W Polsce w ostatnich latach rozwijany był przede wszystkim offset bezpośredni związany
z przedmiotem dostawy sprzętu wojskowego. Ponadto do umów offsetowych wprowadza się
zobowiązania offsetowe związane z realizacją programów istotnych dla bezpieczeństwa.
Należy podkreślić, iż offset stanowi jedną z płaszczyzn realizacji współpracy przez podmioty
przemysłu obronnego.
Potrzeba i cel wydania aktu wynika z konieczności zmiany ustawy offsetowej w takim
zakresie, aby jej regulacje odpowiadały postanowieniom TFUE, a konkretnie stosowania
art. 346 ust. 1 lit. b TFUE, zgodnie z którym „każde państwo członkowskie może
podejmować środki, jakie uważa za konieczne w celu ochrony podstawowych interesów jego
bezpieczeństwa, a które odnoszą się do produkcji lub handlu bronią, amunicją lub
materiałami wojennymi; środki takie nie mogą negatywnie wpływać na warunki konkurencji
na rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie do
celów wojskowych”. W związku z tym, niezbędne jest skorygowanie przepisów ustawy
offsetowej, tak aby nie stały w sprzeczności (nie zakłócały funkcjonowania) z dyrektywą
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji
procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez
instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
i zmieniającą dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009,
str. 76, z późn. zm.), zwaną dalej „dyrektywą obronną”, i były zgodne z Wytycznymi Komisji
2
Europejskiej w sprawie offsetu, zwanymi dalej „Wytycznymi”, oraz Komunikatem
Wyjaśniającym w sprawie zastosowania artykułu 296 Traktatu w zakresie zamówień
publicznych w dziedzinie obronności, zwanym dalej „Komunikatem Wyjaśniającym”.
Ponadto nowelizacja ustawy offsetowej ma na celu uwzględnienie postanowień zawartych
w Kodeksie Postępowania w Zakresie Offsetu (ang. Code of Conduct on Offsets), zwanym
dalej „Kodeksem”, wypracowanym na forum Europejskiej Agencji Obrony, zwanej dalej
„EDA”). Kodeks został zatwierdzony w październiku 2008 r., a wszedł w życie w lipcu
2009 r. Kodeks został znowelizowany w 2011 r. Jest on dobrowolnym i międzyrządowym
dokumentem, który nie posiada wiążącej mocy prawnej. Ustala ramowe zasady i wytyczne
dotyczące stosowania offsetu przy zamówieniach publicznych w obszarze bezpieczeństwa.
Kodeks przewiduje, że zawarte w nim postanowienia powinny zostać wdrożone w ramach
prawa UE. Jest on częścią międzyrządowego systemu, który został przyjęły „bez uszczerbku
dla praw i obowiązków wynikających z Traktatów”. Zgodnie z Kodeksem, offset ma być
wykorzystywany w celu wspierania wzrostu potencjału przemysłowego konkurencyjnego
i opartego na możliwościach technologicznych i finansowych. Offset ma pomóc nadać
pożądany kształt EDTIB. Ponadto ma przyczyniać się do rozwoju europejskiej bazy
dostawców związanych z przemysłem obronnym, m.in. poprzez wsparcie dla małych
i średnich przedsiębiorstw oraz dostawców w obszarze EDTIB. Między innymi, zgodnie
z Kodeksem wartość offsetu, zarówno proponowanego, jak i przyjętego, nie może
przekraczać wartości zamówienia.
Ponadto celem projektowanej ustawy jest doprecyzowanie istniejących przepisów ustawy
offsetowej i wprowadzenie rozwiązań umożliwiających bardziej efektywne wykorzystanie
offsetu. Z dotychczasowych doświadczeń związanych z realizacją umów offsetowych
wynika, że konieczne jest zwiększenie odpowiedzialności zagranicznego dostawcy z tytułu
braku realizacji lub nienależytej realizacji umowy offsetowej.
1) Zob. Guidance Note: offsets, dostępne na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego
i Usług Komisji Europejskiej.
2) Komunikat Wyjaśniający w sprawie zastosowania artykułu 296 Traktatu w zakresie zamówień publicznych
w dziedzinie obronności, COM(2006) 779 z 7 grudnia 2006 r. nie stanowi interpretacji podstawowych
interesów bezpieczeństwa państw członkowskich ani nie określa z góry, do których zamówień publicznych
stosuje się lub nie stosuje się zwolnienie przewidziane w art. 296 Traktatu WE (aktualnie art. 346 TFUE).
Zawiera raczej pewne wskazówki dla podmiotów udzielających zamówienia w zakresie ustalenia, czy
zastosowanie zwolnienia jest zasadne.
3) Kodeks Postępowania w Zakresie Offsetu został przyjęty mocą decyzji Nr 2008/31 Rady Sterującej EDA
w dniu 24 października 2008 r. w formule Narodowych Dyrektorów do Spraw Uzbrojenia jako część
„Międzyrządowego Reżimu Stymulującego Konkurencyjność Europejskiego Rynku Obronnego”, zmieniony
3 maja 2011 r.
3
W związku z decyzją Rady Ministrów z dnia 5 czerwca 2012 r. projektowana ustawa przenosi
odpowiedzialność ministra właściwego do spraw gospodarki za zawieranie umów
offsetowych na Ministra Obrony Narodowej. Wynika to z faktu, iż umowy offsetowe będą
służyły ochronie podstawowych interesów bezpieczeństwa, o których mowa w art. 346
TFUE, tym samym właściwym kompetencyjnie w zakresie zawierania umów offsetowych
jest Minister Obrony Narodowej. Przedsięwzięcia offsetowe ujęte w umowach offsetowych
będą ściśle związane z przedmiotem umowy dostawy sprzętu wojskowego, tym samym
stanowi to argument za przekazaniem Ministrowi Obrony Narodowej kompetencji w zakresie
zawierania umów offsetowych. Zgodnie z projektowaną ustawą, offset oznacza kooperację
między Skarbem Państwa i offsetobiorcą a zagranicznym dostawcą konieczną do utrzymania
lub ustanowienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału w zakresie zdolności
produkcyjnych, serwisowych i obsługowo-naprawczych, a także innych, niezbędnych
z punktu widzenia ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, polegającą
w szczególności na przekazaniu technologii, umowy know-how wraz z przeniesieniem
autorskich praw majątkowych lub korzystania z utworu na podstawie udzielonej licencji
w celu zapewnienia wymaganej przez Skarb Państwa niezależności od zagranicznego
dostawcy.
2. Różnice między dotychczasowym a proponowanym stanem prawnym
Przy zamówieniach realizowanych na podstawie art. 346 TFUE obowiązująca ustawa
offsetowa wprowadza obowiązek stosowania offsetu, nie uwzględnia ponadto obowiązku
jego uzasadnienia. Określa, że wymóg stosowania offsetu dotyczy umowy dostawy, której
wartość przekracza określony pułap i wiąże się z ustaleniem wskazanej wartości docelowej
w odniesieniu do bezpośrednich i pośrednich zobowiązań offsetowych. Nie wymaga oceny
poszczególnych przypadków w celu stwierdzenia, czy dany wymóg offsetowy jest konieczny
do ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa.
W obowiązującej ustawie offsetowej stwierdza się, że względy gospodarcze są głównym
celem stosowania offsetu. Wskazuje na to art. 5 ustawy offsetowej, zgodnie z którym
„umowa offsetowa zapewnia udział zagranicznych dostawców w restrukturyzacji i rozwoju
gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności przez zobowiązania offsetowe
zapewniające:
1)
rozwój polskiego przemysłu ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu obronnego;
4
2)
otwarcie nowych rynków eksportowych dla polskiego przemysłu lub zwiększenie jego
dotychczasowych możliwości eksportowych;
3)
przekazanie nowych technologii oraz usprawnień organizacyjnych do Rzeczypospolitej
Polskiej;
4)
rozwój prac naukowo-badawczych, rozwój polskich uczelni i jednostek badawczo-
-rozwojowych;
5)
tworzenie nowych miejsc pracy w Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności
w regionach zagrożonych bezrobociem;
6)
rozwój gospodarki opartej na wiedzy”.
W prawie UE nie ma de facto przepisów dotyczących bezpośrednio stosowania mechanizmu
offsetowego. Stosowanie offsetu przez państwa członkowskie UE wynika z ich polityki
bezpieczeństwa. Zgodnie z prawem UE wszelkie środki podejmowane przez państwa
członkowskie oraz instytucje/podmioty zamawiające muszą być zgodne z fundamentalnymi
swobodami oraz podstawowymi zasadami prawa.
Stosowanie offsetu można uzasadnić na podstawie jedynej derogacji przewidzianej w TFUE.
W przypadku zakupów związanych z bezpieczeństwem zwolnienie to przewiduje art. 346
ust. 1 lit. b TFUE. Wyłączenie to umożliwia stosowanie offsetu poza procedurami
obowiązującymi na rynku wewnętrznym z zastrzeżeniem, iż dotyczy wyjątkowych
przypadków (ang. case by case), i jest uzasadnione istotnym interesem bezpieczeństwa
państwa. Argumentację tę potwierdza prawo precedensowe Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej), zwany dalej „Trybunałem”. Według Trybunału wszelkie zwolnienia od zasad
mających na celu zapewnienie skuteczności praw nadanych TFUE należy interpretować
w rygorystyczny sposób, ponieważ zwolnienie w ramach art. 346 TFUE dotyczy
wyjątkowych i jasno określonych przypadków. Ze względu na swój ograniczony charakter,
artykuł ten nie podlega szerokiej interpretacji.
Według Komunikatu Wyjaśniającego, państwa członkowskie mogą podejmować środki, które
uznają za konieczne w celu ochrony podstawowych interesów swojego bezpieczeństwa.
4) Zwolnienie wynikające z art. 346 TFUE ogranicza się do wyjątkowych i jasno zdefiniowanych przypadków,
a podejmowane kroki nie mogą wykraczać poza ograniczenia tego typu przypadków. Derogacje należy ściśle
zinterpretować, a ciężar dowodu, że taka derogacja jest uzasadniona, spoczywa na państwie członkowskim,
które się na nią powołuje. Patrz: wyrok w sprawie C-414/97 Komisja przeciwko Hiszpanii, par. 22 i wyrok
z 15 grudnia 2009 roku, na przykład sprawa C-239/06, par. 68 oraz wyrok z 15 grudnia 2009 roku w sprawie
C-239/06, par. 69.
5
Celem uzasadniającym zwolnienie w ramach art. 346 TFUE jest wyłącznie ochrona
„podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa”. Inne względy, w szczególności
przemysłowe i gospodarcze, chociaż są powiązane z produkcją i handlem bronią, amunicją
i materiałami wojennymi, nie mogą stanowić samodzielnego uzasadnienia do zwolnienia na
podstawie art. 346 TFUE.
Komisja Europejska zwróciła uwagę w Komunikacie Wyjaśniającym na restrykcyjne warunki
zastosowania wyłączenia przewidzianego w art. 346 TFUE. Zapewniają one zachowanie
równowagi między interesem państw członkowskich w dziedzinie bezpieczeństwa
a fundamentalnymi zasadami i celami UE. Należy jednoznacznie podkreślić, iż Komisja
Europejska może zastosować procedurę wyjaśniającą, czy warunki zwolnienia na podstawie
art. 346 TFUE zostały spełnione przez państwo członkowskie. W takiej sytuacji zwraca się do
państwa członkowskiego o dostarczenie niezbędnych informacji wskazujących na to, że
zwolnienie było konieczne w celu ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa.
Komisja Europejska może również przekazać sprawę bezpośrednio do Trybunału, uznając, że
państwo członkowskie w niewłaściwy sposób wykorzystuje zwolnienie przewidziane
w art. 346 TFUE.
Zamówienia w dziedzinie bezpieczeństwa podlegają przepisom rynku wewnętrznego ujętym
w dyrektywie obronnej. Dyrektywa ta dopuszcza możliwość odstąpienia od stosowania reguł
dotyczących zamówień publicznych z uwagi na konieczność zapewnienia podstawowego
interesu bezpieczeństwa państwa.
Według Wytycznych, praktyki offsetowe bez względu na to, czy mają charakter cywilny czy
wojskowy, bezpośredni lub pośredni stanowią restrykcyjne środki sprzeczne z podstawowymi
zasadami TFUE. Dyskryminują bowiem wykonawców pozostałych państw członkowskich
i zakłócają swobodny przepływ towarów i usług. W przypadku zakupów związanych
z bezpieczeństwem można je uzasadnić jedynie na podstawie derogacji przewidzianej
w art. 346 TFUE.
Zgodnie z Wytycznymi zwolnienie wynikające z art. 346 TFUE ogranicza się do
wyjątkowych i jasno zdefiniowanych przypadków, a podejmowane kroki nie mogą
wykraczać poza ograniczenia tego typu przypadków. Wyłączenie, które korzysta ze
zwolnienia, musi być szczegółowo uzasadnione. Oznacza to, że powołując się na art. 346
TFUE w celu zastosowania wymogu offsetowego państwo członkowskie musi w każdym
przypadku udowodnić, że jest konieczny w celu ochrony podstawowego interesu
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2167
› Pobierz plik