Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2167
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 932
2167
bezpieczeństwa stanowiący określony wymóg offsetu. Stosowanie offsetu musi mieć wpływ
na ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (a nie interesów
gospodarczych)).
Ponadto Wytyczne będące interpretacją stosowania offsetu stanowią, że niestosowanie przez
państwo członkowskie przepisów dyrektywy obronnej w oparciu o art. 346 TFUE z przyczyn
innych niż bezpieczeństwo nie jest możliwe. W związku z powyższym zamówienia
w obszarze bezpieczeństwa mogą zostać zwolnione ze stosowania przepisów dyrektywy
obronnej z powodów dotyczących bezpieczeństwa. Zwolnienie takie, aczkolwiek nie oznacza
zgody na stosowanie offsetu w odniesieniu do zamówień będących przedmiotem zwolnionej
umowy dostawy sprzętu wojskowego. Stosowanie offsetu musi być następnie uzasadniane
dodatkowo oraz oddzielnie poprzez powołanie się na konieczność ochrony podstawowych
interesów bezpieczeństwa państwa.
Należy podkreślić, że offset jest narzędziem stosowanym w skali globalnej. Jest ważnym
czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo. Występuje on w różnej formie, przybiera różne
nazwy, jednakże idea jego stosowania skierowana jest na te same cele. W państwach
członkowskich UE offset postrzegany jest jako wsparcie dla wzrostu potencjału
przemysłowego, który byłby odpowiedni, konkurencyjny, i oparty na możliwościach
technologicznych i finansowych. Aktualnie ma on zapewniać pożądany kształt EDTIB. Baza
ta stanowi podstawę wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.
Na forum EDA zaobserwowano, że wykorzystanie offsetu pozostaje stałą praktyką przy
zamówieniach w obszarze bezpieczeństwa. Z przeglądu funkcjonowania Kodeksu wynika, iż
funkcjonuje on zgodnie z prawem UE. Offset na rynku europejskim nie jest traktowany jako
kompensacja, ale jako narzędzie umożliwiające rozwój przemysłowych zdolności obronnych,
transfer technologii i zachowanie bezpieczeństwa dostaw i suwerenności operacyjnej.
Offset jest stosowany również poza terytorium UE chociażby w państwach, takich jak
Kanada, Korea Południowa i wielu innych. Dla przykładu Indie realizują system zakupów
sprzętu wojskowego, którym towarzyszą praktyki offsetowe ukierunkowane na pozyskanie
5) Zgodnie z pkt 22 Wytycznych względy ekonomiczne nie stanowią podstawy uzasadniającej ograniczenia
swobód gwarantowanych przez Traktat. Środki mogące naruszyć zakaz dyskryminacji pod względem
przynależności państwowej mogą być dopuszczalne jedynie wtedy, gdy można je uzasadnić na jednej
z podstaw nieekonomicznych, o których mowa w art. 36, 51, 52, 62 i 346 TFUE. Oznacza to, że tego typu
restrykcyjne środki muszą być konieczne dla interesów bezpieczeństwa, a nie interesów ekonomicznych lub
interesów związanych z zatrudnieniem.
7
nowoczesnych technologii systemów obronnych w ramach długoterminowej współpracy
z zagranicznymi dostawcami. Bardzo restrykcyjne metody, porównywalne do offsetu, stosują:
Korea Południowa, Japonia oraz Stany Zjednoczone. Uważają one, że offset zakłóca
mechanizmy rynkowe, dlatego nie należy zawierać umów offsetowych, jednakże mimo to
stosują politykę braku ingerencji. Japonia dąży do włączania krajowych firm do współpracy
z zagranicznymi dostawcami sprzętu wojskowego przede wszystkim ze Stanów
Zjednoczonych. Japonii zależy bowiem na pozyskiwaniu licencji, praw do produkcji, jak
również promocji własnych rozwiązań wojskowych bezpośrednio u zagranicznego dostawcy.
Pomimo, iż Stany Zjednoczone są najdłużej działającym i największym dostawcą na świecie
zamówień realizowanych poprzez umowy offsetowe, państwo to nie deklaruje określonej
polityki w tym zakresie. Wychodzą bowiem z założenia, iż we współczesnej wymianie
handlowej w dziedzinie bezpieczeństwa nie da się uniknąć umów offsetowych. W Stanach
Zjednoczonych praktyki offsetowe zbliżone są do offsetu i stanowią część handlu
uzbrojeniem lub sprzętem wojskowym.
3. Charakterystyka i ocena przewidywanych, związanych z wejściem w życie aktu skutkach
prawnych, w tym w szczególności dotyczących ograniczenia uznaniowości
i uproszczenia stosowanych procedur
Wprowadzone regulacje prawne w projektowanej ustawie pozwolą na zawieranie umów
offsetowych zgodnie z prawem UE. W głównej mierze projektodawcy zależy na zmianie
przepisów ustawy offsetowej w świetle wymogów art. 346 TFUE, którego stosowanie zostało
zaprezentowane w Wytycznych oraz w Komunikacie Wyjaśniającym.
Zaproponowane rozwiązania prawne umożliwią zawieranie umów offsetowych, które są
ukierunkowane na ochronę podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa, a więc
przewidujące wyłącznie offset bezpośredni, co wpłynie na rozwój potencjału obronnego
Rzeczypospolitej Polskiej.
W szczególności projekt ustawy offsetowej precyzuje prawa i obowiązki stron oraz zasady
zawierania umów w związku z realizacją zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią,
amunicją lub materiałami wojennymi, o których mowa w art. 346 ust. 1 lit. b TFUE,
koniecznych do ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa, których
wykonanie wymaga offsetu. Projekt ustawy doprecyzowuje m.in. pojęcie zobowiązania
offsetowego, wskazując, iż jest to zobowiązanie zagranicznego dostawcy wobec Skarbu
Państwa i offsetobiorcy, polegające w szczególności na przekazaniu technologii lub know-
8
-how, wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych lub praw do korzystania z utworu
na podstawie udzielonej licencji, zapewniające wymaganą przez Skarb Państwa niezależność
od zagranicznego dostawcy w celu utrzymania lub ustanowienia na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej potencjału w zakresie przeniesienia zdolności produkcyjnych,
serwisowych i obsługowo-naprawczych, a także innych, niezbędnych z punktu widzenia
ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Ponadto projekt wprowadza
definicję offsetu oznaczającą kooperację między Skarbem Państwa i offsetobiorcą,
a zagranicznym dostawcą konieczną do utrzymania lub ustanowienia na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej potencjału w zakresie zdolności produkcyjnych, serwisowych
i obsługowo-naprawczych, a także innych, niezbędnych z punktu widzenia ochrony
podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, polegającą w szczególności na przekazaniu
technologii, umowy know-how wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych lub
korzystania z utworu na podstawie udzielonej licencji w celu zapewnienia wymaganej przez
Skarb Państwa niezależności od zagranicznego dostawcy.
W celu zapewnienia zgodności projektowanej ustawy z prawem UE likwiduje się próg
5 000 000 euro wartości umowy dostawy, który zobowiązywał do zawarcia umowy
offsetowej ponad wskazaną wartość. Należy podkreślić, że próg stanowił główne zastrzeżenie
Komisji Europejskiej, według której stanowiło to tzw. klauzulę offsetową nakładającą
obowiązek zawierania umowy offsetowej. Przyjęte rozwiązanie umożliwi zawarcie umowy
offsetowej również od niższej wartości umowy dostawy, ale pod warunkiem że zostanie
uznane, iż realizacja umowy jest konieczna do zapewnienia podstawowych interesów
bezpieczeństwa.
Należy podkreślić, że projektowana ustawa wprowadza zmiany w zakresie organu
właściwego w sprawach umów offsetowych (z ministra właściwego do spraw gospodarki na
Ministra Obrony Narodowej). Decyzja w tym zakresie została podjęta w dniu 5 czerwca
2012 r. podczas rozpatrywania projektu ustawy przez Radę Ministrów, która zdecydowała
o przeniesieniu spraw dotyczących umów offsetowych do właściwości Ministra Obrony
Narodowej. Przewidziane projektowaną ustawą przeniesienie całokształtu zagadnień
związanych z zawieraniem i realizacją umów offsetowych z właściwości ministra właściwego
do spraw gospodarki do kompetencji Ministra Obrony Narodowej pociąga za sobą potrzebę
zmiany również innych ustaw. W konsekwencji, projektowana ustawa zmienia ustawę z dnia
4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 743 i 984) oraz
9
ustawę z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 189 i 852), których przepisy obecnie sankcjonują właściwość Ministra Gospodarki w
zakresie offsetu, określoną w ustawie offsetowej. Konkretne propozycje zawarto w części
dotyczącej przepisów zmieniających.
Na zwrócenie uwagi zasługuje również procedura zawarcia umowy offsetowej, która została
doprecyzowana pod kątem wypełnienia praktyki stosowania art. 346 TFUE. Między innymi
zawarcie umowy offsetowej wymaga uzasadnienia stosownie do art. 346 TFUE.
W związku z likwidacją mnożnika offsetowego projektowana ustawa wskazuje, że wartość
umowy offsetowej będzie ustalana indywidualnie dla każdej umowy offsetowej. Ustalenie
wartości umowy offsetowej uzależnione jest od podstawowych interesów bezpieczeństwa
państwa, których realizację ma zapewnić umowa offsetowa.
Projektowana ustawa tworzy Komitet Offsetowy, jako organ opiniodawczo-doradczy
działający przy Ministrze Obrony Narodowej – zmieniając przepisy ustawy offsetowej
dotyczące Komitetu do Spraw Umów Offsetowych, działającego dotychczas przy ministrze
właściwym do spraw gospodarki. Ostatni będzie funkcjonował tylko dla spraw wynikających
z zawartych przez ministra właściwego do spraw gospodarki umów offsetowych przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Projekt ustawy wprowadza również przepisy dotyczące procedur antykorupcyjnych.
UZASADNIENIE SZCZEGÓŁOWE
Art. 1 pkt 1
Tytuł ustawy offsetowej uległ zmianie w związku z przyjętą koncepcją odejścia od pojęcia
kompensata kojarzonego jedynie z uzyskiwaniem korzyści ekonomicznych. Powodem
zmiany nazwy ustawy jest fakt, iż obejmuje swoim zakresem umowy offsetowe zawierane
w związku z art. 346 TFUE.
Art. 1 pkt 2
Ze względu na regulacje prawa pierwotnego i wtórnego Unii Europejskiej konieczne jest
podkreślenie ścisłego związku umowy offsetowej z podstawowym interesem bezpieczeństwa
Rzeczypospolitej Polskiej, który to związek pozwala za zastosowanie przepisu art. 346
TFUE. Mając na uwadze Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące offsetu oraz motyw
17 dyrektywy nr 2009/81/WE, podnieść należy, iż zakres unormowania projektowanej
10
zmiany wymaga również wskazania, że wymogi zawarte w umowie offsetowej muszą być
konieczne do ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.
Art. 1 pkt 3
Zostaje uchylony w całości art. 2 ustawy offsetowej. Pozostawianie w ustawie offsetowej
przepisów dotyczących wyłączeń nie jest konieczne z uwagi na fakt, iż każdy przypadek
zawarcia umowy offsetowej będzie rozpatrywany oddzielnie i będzie wymagał uzasadnienia
zgodnie z art. 346 TFUE. Przesłanką obowiązku zawarcia umowy offsetowej będzie
realizacja zamówienia stosowanie do art. 346 ust. 1 TFUE niezależnie od wartości umowy
dostawy. Uchylenie art. 2 ustawy offsetowej nie spowoduje ograniczenia stosowania
instrumentu offsetu.
Art. 1 pkt 4
W związku z tym, iż projektowana ustawa ma się odnosić jedynie do offsetu bezpośredniego,
który dotyczy ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa wynikających
z zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla
bezpieczeństwa państwa, proponuje się wprowadzenie nowego brzmienia definicji
zobowiązania offsetowego, zagranicznego dostawcy, offsetobiorcy, umowy offsetowej,
zamawiającego, offsetodawcy, podmiotu dominującego, podmiotu zależnego definicji
przekazania technologii oraz wprowadza się definicję offsetu.
Art. 1 pkt 5
Projekt nadaje nowe brzmienie art. 4 ust. 3 oraz dodaje do tego przepisu ust. 4. Przepisy te
precyzują obowiązek zawarcia przez zagranicznego dostawcę umowy offsetowej na zasadach
określonych w ustawie offsetowej.
Art. 1 pkt 6
Doprecyzowano brzmienie art. 4a ustawy offsetowej. Zmiana porządkuje kwestie związane
z jawnością umów offsetowych. Potrzeba dokonania zmiany wynika z faktu, iż umowy
offsetowe będą zawierane stosownie do wymogów art. 346 TFUE, chroniąc podstawowe
interesy bezpieczeństwa, tym samym niezbędne jest ograniczenie przekazywania informacji
związanych z umowami offsetowymi do firmy offsetobiorcy i offsetodawcy, wartości umowy
offsetowej, informacji dotyczącej przedmiotu dostawy oraz terminu realizacji umowy
offsetowej.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2167
› Pobierz plik