Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2167
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 932
2167
offsetowymi. Przepisy art. 4 ust. 2, art. 6, art. 7–8c, art. 10 i art. 12 ust. 2 stosuje się
odpowiednio.”;
21) w art. 19:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Umowa offsetowa wygasa, z zastrzeżeniem art. 23, z dniem stwierdzenia
przez Ministra Obrony Narodowej wykonania zobowiązań offsetowych przez
zagranicznego dostawcę albo w dniu zapłaty na rzecz Skarbu Państwa kary
umownej lub odszkodowania z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania
zobowiązań offsetowych.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadku niewykonania zobowiązania offsetowego wysokość kary
umownej stanowi równowartość niewykonanego zobowiązania offsetowego.”,
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. W przypadku nienależytego wykonania zobowiązania offsetowego
wysokość kary umownej stanowi równowartość nienależycie wykonanej części
zobowiązania offsetowego.
2b. Zapłata kary, o której mowa w ust. 1a i 2a, nie wyłącza odpowiedzialności
odszkodowawczej zagranicznego dostawcy w zakresie przewyższającym wysokość
tej kary.”;
22) uchyla się art. 19a;
23) w art. 20:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Tworzy się Komitet, który działa przy Ministrze Obrony Narodowej jako
organ opiniodawczo-doradczy.
2. W skład Komitetu wchodzi przedstawiciel:
1)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
2) Prezesa Rady Ministrów;
3)
Ministra Obrony Narodowej;
4)
ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
5)
ministra właściwego do spraw gospodarki;
6)
ministra właściwego do spraw nauki;
7)
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;
8) ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
– 16 –
9) ministra właściwego do spraw zagranicznych;
10) Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych;
11) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
12) Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego;
13) Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego.”,
b)
uchyla się ust. 3,
c) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu
bez prawa głosu inne osoby niż wymienione w ust. 2, w szczególności
przedstawicieli innych ministrów, Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz
ekspertów.
5. Przewodniczącym Komitetu jest przedstawiciel Ministra Obrony
Narodowej. Zastępcę Przewodniczącego Komitetu wybiera ze swego grona
Komitet.”;
24) w art. 21 w ust. 1:
a)
pkt 1–3 otrzymują brzmienie:
„1) określanie priorytetów w zakresie potrzeb offsetowych i przedkładanie ich
Ministrowi Obrony Narodowej;
2)
analizowanie potrzeb w zakresie podstawowych interesów bezpieczeństwa
Rzeczypospolitej Polskiej, mogących być przedmiotem zobowiązań
offsetowych;
3)
przedkładanie Ministrowi Obrony Narodowej wniosków z przeprowadzonej
analizy, o której mowa w pkt 2;”,
b)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) opiniowanie ofert offsetowych pod względem zapewnienia największych
korzyści dla bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedkładanie
Ministrowi Obrony Narodowej tych opinii;”,
c)
pkt 7 i 8 otrzymują brzmienie:
„7) przedkładanie Ministrowi Obrony Narodowej opinii, o których mowa w art. 7
ust. 3, w art. 8a, w art. 8b ust. 2 oraz w art. 15 ust. 1;
8)
przedkładanie Ministrowi Obrony Narodowej, w miarę potrzeb, innych opinii
w zakresie problematyki offsetowej.”;
– 17 –
25) art. 22 otrzymuje brzmienie:
„Art. 22. Nadzór nad wykonywaniem umów offsetowych sprawuje Minister
Obrony Narodowej.”;
26) art. 24 otrzymuje brzmienie:
„Art. 24. Minister Obrony Narodowej przedkłada Radzie Ministrów roczne
sprawozdanie z wykonania zobowiązań offsetowych przez zagranicznych dostawców,
które w szczególności prezentuje ocenę efektywności realizacji zobowiązań związanych
z przekazaniem technologii o charakterze innowacyjnym i know-how, w terminie do
końca drugiego kwartału po zakończeniu roku sprawozdawczego.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej
(Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) w art. 2 dodaje się pkt 22a w brzmieniu:
„22a) zawieranie i obsługa umów offsetowych, do których stosuje się ustawę z dnia
10 września 1999 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją
zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz. U.
z 2013 r. poz. 716 i …);”.
Art. 3. W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U.
z 2013 r. poz. 743 i 984) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dział gospodarka obejmuje sprawy gospodarki, w tym konkurencyjności
gospodarki, współpracy gospodarczej z zagranicą, energetyki, oceny zgodności, miar
i probiernictwa, własności przemysłowej, innowacyjności, działalności gospodarczej,
promocji gospodarki polskiej w kraju i za granicą, oraz współpracy z organizacjami
samorządu gospodarczego.”;
2)
w art. 19 w ust. 1 po pkt 2 dodaje się przecinek oraz pkt 3 w brzmieniu:
„3) umów offsetowych”.
Art. 4. 1. Do umów offsetowych zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki, w zakresie umów offsetowych zawartych
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, pozostaje ministrem właściwym
w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
– 18 –
3. Komitet do Spraw Umów Offsetowych, o którym mowa w art. 20 ustawy zmienianej
w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, do
czasu stwierdzenia wykonania umów offsetowych zawartych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, działa w składzie, na zasadach oraz w trybie określonych w przepisach
dotychczasowych.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki, w terminie do końca drugiego kwartału po
zakończeniu roku sprawozdawczego, przedkłada Radzie Ministrów roczne sprawozdanie
z wykonania przez zagranicznych dostawców zobowiązań offsetowych, wynikających
z umów, do których jest właściwy na podstawie ust. 2.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
02/09rch
UZASADNIENIE
Niniejszy projekt ustawy zmienia ustawę z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach
kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności
i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 716), zwaną dalej „ustawą offsetową”.
Projekt określa prawa i obowiązki stron oraz zasady zawierania umów w związku z realizacją
zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi,
stanowiących środki, o których mowa w art. 346 ust. 1 lit. b Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej, zwanego dalej „TFUE”, konieczne do ochrony podstawowych interesów
bezpieczeństwa państwa, których wykonanie wymaga offsetu. Zawarte w projekcie ustawy
rozwiązania zmierzają w kierunku m.in. redefinicji offsetu, zmiany celów stosowania offsetu,
co jest podyktowane potrzebą wprowadzenia rozwiązań prawnych stosowanie do prawa
i praktyki przyjętych w Unii Europejskiej, zwanej dalej „UE”.
1. Przedstawienie istniejącego stanu rzeczy w dziedzinie offsetu oraz wyjaśnienie potrzeby
i celu wydania aktu
W sytuacji, kiedy potrzeby związane z bezpieczeństwem nie mogą być zaspokojone przez
przemysł krajowy, państwo dokonuje zakupów sprzętu wojskowego za granicą, kosztem
lokowania zamówień w krajowym przemyśle obronnym. Offset jest instrumentem służącym
wzmocnieniu potencjału przemysłu obronnego państwa.
Aktualnie problematykę offsetu w Polsce reguluje ustawa offsetowa. Offset
ukierunkowywany jest m.in. na rozwój przemysłu obronnego w celu wspierania wzrostu
potencjału przemysłowego i konkurencyjności, który to potencjał jest oparty na
możliwościach technologicznych i finansowych. W Polsce przywiązuje się szczególną wagę
do rozwoju przedsiębiorstw krajowego przemysłu obronnego oraz prac badawczo-
-rozwojowych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa. Świadczą o tym zapisy
w Strategii rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022.
W zakresie przemysłowego potencjału obronnego Strategia wskazuje, że pobudzenie
koniunktury w przemyśle obronnym, w szczególności jego wzmocnienie pod względem
technologicznym może odbywać się poprzez efektywne wykorzystanie możliwości
związanych z realizacją offsetu. W kierunku interwencji 2.4.2 „Wzmacnianie przemysłowego
potencjału obronnego” za konieczne uznano: lokowanie zobowiązań offsetowych w polskim
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2167
› Pobierz plik