eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2162
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101

2162-cz-1

a)
teren wymagający przeprowadzenia remediacji, poprzez wskazanie
adresu i numerów działek ewidencyjnych oraz jego powierzchni,
b)
zawartości w glebie i w ziemi substancji powodujących ryzyko, do
jakich doprowadzi remediacja,
c)
sposób przeprowadzenia remediacji,
d)
termin rozpoczęcia i zakończenia remediacji,
e)
sposób potwierdzenia przeprowadzenia remediacji oraz termin
przedłożenia dokumentacji z jej przeprowadzenia, w tym wyników badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi wykonanych przez laboratorium, o którym
mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
3.
Przy wydawaniu decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się
odpowiednio przepisy art. 101l ust. 5.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się
przepisów art. 362.
5.
Do należności z tytułu obowiązku zwrotu kosztów opracowania
projektu planu remediacji stosuje się odpowiednio przepisy działu III
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z tym że
uprawnienia organów podatkowych przysługują regionalnemu
dyrektorowi ochrony środowiska.
6.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, opracowanie projektu
planu remediacji regionalny dyrektor ochrony środowiska może zlecić
wykonawcy, który ze względu na posiadane kompetencje, doświadczenie
oraz warunki techniczne i organizacyjne będzie gwarantował należyte jego
opracowanie.
7.
Jeżeli zanieczyszczenie wystąpiło na terenie, do którego inny
sprawca nie posiada tytułu prawnego, władający powierzchnią ziemi jest
obowiązany umożliwić wykonanie badań zanieczyszczenia gleby i ziemi, a
także przeprowadzenie remediacji zgodnie z planem remediacji ustalonym
w decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
Art 1 pkt 10
Art. 101n. 1. Regionalny dyrektor ochrony środowiska dokonuje oceny Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101n)
przeprowadzenia remediacji, która polega na stwierdzeniu zgodności stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
remediacji z ustalonym planem remediacji.
wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
28

2.
W przypadku gdy stwierdzono niezgodność przeprowadzonej zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
remediacji z ustalonym planem remediacji, stosuje się przepisy o 3 i 4 dyrektywy IED - obowiązek remediacji zanieczyszczeń
postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
gleby i wód gruntowych. Część z nich będzie stanowiła szkodę
w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu przepisów
ustawy szkodowej (zgodnie z dyrektywą 2004/35/WE, tzw.
ELD). Jednak zanieczyszczenia, które powstały przed dniem
30 kwietnia 2007 r., podlegają rekultywacji na podstawie
dotychczasowych krajowych przepisów o ochronie
powierzchni ziemi z ustawy – Poś.
Intencją wprowadzenia art. 101n jest zapewnienie zgodności
wykonania remediacji z planem remediacji, ustalonym w
drodze decyzji wydanej na podstawie art. 101l lub 101m.
Bardziej szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu –
w uzasadnieniu do projektu ustawy.
Art 1 pkt 10
Art. 101o. 1. Jeżeli regionalny dyrektor ochrony środowiska przeprowadza Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101o)
remediację, o której mowa w art. 101i, władający powierzchnią ziemi jest stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
obowiązany umożliwić jej przeprowadzenie z zachowaniem warunków wpływają na jego stosowanie.
określonych w decyzji, o której mowa w ust. 2, a także prowadzenie badań Przepis art. 101o wskazuje potrzebę ustalenia w drodze decyzji
zanieczyszczenia gleby i ziemi.
planu remediacji, również w przypadku gdy remediację
2.
Regionalny dyrektor ochrony środowiska, w celu przeprowadzenia wykonuje regionalny dyrektor ochrony środowiska (patrz
remediacji, określa, w drodze decyzji, skierowanej do władającego uzasadnienie do art. 101i). W takim przypadku wydawana
powierzchnią ziemi, zakres udostępnienia przez niego powierzchni ziemi przez rdoś decyzja jest kierowana do władającego
oraz ustala plan remediacji:
powierzchnią ziemi, celem wyeliminowania działań
1)
zawierający informacje o:
ograniczających bądź uniemożliwiających wykonanie
a)
aktualnym
i
planowanym
sposobie
użytkowania remediacji przez rdoś. Przepis stanowi ujednolicenie z art. 17
zanieczyszczonego terenu,
ustawy szkodowej.
b)
właściwościach gleby oraz rodzaju pokrycia terenu, w tym
roślinności
i zabudowy,
c)
nazwach substancji powodujących ryzyko wraz z wynikami badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a,
29

d)
ocenie występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub
stanu środowiska,
e)
budowie geologicznej i warunkach hydrogeologicznych, jeżeli jest
to niezbędne do dokonania oceny, o której mowa w lit. d;
2)
określający:
a)
teren wymagający przeprowadzenia remediacji, poprzez wskazanie
adresu i numerów działek ewidencyjnych oraz jego powierzchni,
b)
zawartości w glebie i w ziemi substancji powodujących ryzyko, do
jakich doprowadzi remediacja,
c)
sposób przeprowadzenia remediacji,
d)
termin rozpoczęcia i zakończenia remediacji,
e)
sposób potwierdzenia przeprowadzenia remediacji oraz termin
przedłożenia dokumentacji z jej przeprowadzenia, w tym wyników badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi wykonanych przez laboratorium, o którym
mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
3.
Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w ust. 2,
wszczyna się z urzędu.
4.
Przy wydawaniu decyzji, o której mowa w ust. 2, stosuje się
odpowiednio przepisy
art. 101l ust. 5.
5.
W przypadku, o którym mowa w art. 101i, opracowanie projektu
planu remediacji lub przeprowadzenie remediacji regionalny dyrektor
ochrony środowiska może zlecić wykonawcy, który ze względu na
posiadane kompetencje, doświadczenie oraz warunki techniczne i
organizacyjne będzie gwarantował odpowiednio należyte ich lub
opracowanie lub przeprowadzenie.
Art 1 pkt 10
Art. 101p. 1. Dokonując oceny występowania znaczącego zagrożenia dla Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101p)
zdrowia ludzi lub stanu środowiska, o której mowa w art. 101l ust. 3 pkt 6, stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
art. 101m ust. 2 pkt 1 lit. d oraz art. 101o ust. 2 pkt 1 lit. d, uwzględnia się wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
w szczególności:
zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
1)
postać chemiczną, w jakiej występuje zanieczyszczenie i jego 3 i 4 dyrektywy IED - obowiązek remediacji zanieczyszczeń
biodostępność;
gleby i wód gruntowych. Część z nich będzie stanowiła szkodę
30

2)
możliwość rozprzestrzeniania się zanieczyszczenia;
w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu przepisów
3)
potencjalne drogi narażenia, z uwzględnieniem rozprzestrzeniania ustawy szkodowej (zgodnie z dyrektywą 2004/35/WE, tzw.
się zanieczyszczeń w zależności od właściwości gleby, ukształtowania, ELD). Jednak zanieczyszczenia, które powstały przed dniem
budowy geologicznej i warunków hydrogeologicznych, a także pokrycia 30 kwietnia 2007 r., podlegają rekultywacji na podstawie
terenu;
dotychczasowych krajowych przepisów o ochronie
4)
środowisko oraz ludzi, którzy mogliby ucierpieć w wyniku powierzchni ziemi z ustawy – Poś.
zanieczyszczenia;
Wprowadzenie art. 101p ma na celu uszczegółowienie zakresu
5)
występowanie na terenie zanieczyszczonym i w jego okolicy oraz czynników jakie należy brać pod uwagę przy
zwłaszcza gruntów uprawnych, ogrodów, parków, placów zabaw, terenów dokonywaniu oceny występowania znaczącego zagrożenia dla
sportowych, budynków mieszkalnych i użytkowych, form ochrony zdrowia ludzi lub stanu środowiska, która jest elementem
przyrody, zasobów wody pitnej i ujęć wody.
planu remediacji. Bardzo istotnym i znacznie łagodzącym
2.
Jeżeli ocena występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia dotychczasowe przepisy uregulowaniem jest art. 101p ust. 3,
ludzi lub stanu środowiska wykaże, że nie występuje znaczące zagrożenie który pozwala regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska
dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska regionalny dyrektor ochrony podjąć decyzję o zaniechaniu remediacji, jeżeli
środowiska może zwolnić władającego powierzchnią ziemi lub innego przeprowadzona ocena występowania znaczącego zagrożenia
sprawcę, w drodze decyzji, z obowiązku przeprowadzenia remediacji albo dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska wykaże, że takie
nie przeprowadzać remediacji, o której mowa w art. 101i.
zagrożenie nie występuje.
3.
Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z Bardziej szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu –
ministrem właściwym do spraw zdrowia, kierując się potrzebą w uzasadnieniu do projektu ustawy.
ujednolicenia sposobu wykonywania oceny występowania znaczącego
zagrożenia dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska, może określić, w
drodze rozporządzenia, sposób oceny występowania znaczącego
zagrożenia dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska.
Art 1 pkt 10
Art. 101r. 1. Dopuszcza się następujące sposoby przeprowadzenia Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101r)
remediacji:
stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
1) usunięcie zanieczyszczenia, przynajmniej do dopuszczalnej zawartości wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
w glebie i w ziemi substancji powodujących ryzyko,
zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
2) inne, niż wskazany w pkt 1, prowadzące do usunięcia znaczącego 3 i 4 dyrektywy IED - obowiązek remediacji zanieczyszczeń
zagrożenia dla zdrowia ludzi i stanu środowiska, z uwzględnieniem gleby i wód gruntowych. Część z nich będzie stanowiła szkodę
obecnego
w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu przepisów
i planowanego sposobu użytkowania terenu, takie jak:
ustawy szkodowej (zgodnie z dyrektywą 2004/35/WE, tzw.
a) zmniejszenie ilości zanieczyszczeń, lub
ELD). Jednak zanieczyszczenia, które powstały przed dniem
31

b) ograniczenie możliwości rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń i 30 kwietnia 2007 r., podlegają rekultywacji na podstawie
kontrolowanie zanieczyszczenia poprzez okresowe prowadzenie badań dotychczasowych krajowych przepisów o ochronie
zanieczyszczenia gleby i ziemi w określonym czasie, lub
powierzchni ziemi z ustawy – Poś.
c) przeprowadzenie samooczyszczania powierzchni ziemi, ewentualne Wprowadzenie nowego art. 101r dotyczącego ustalania w
działania
wspomagające
samooczyszczanie,
kontrolowanie planie remediacji sposobu prowadzenia remediacji łagodzi
zanieczyszczenia poprzez okresowe prowadzenie badań zanieczyszczenia dotychczasowe przepisy i wprowadza doprecyzowanie zasad
gleby i ziemi w określonym czasie, ewentualne ograniczenie dostępu ludzi dokonywania
wyboru
najwłaściwszego
sposobu
do zanieczyszczonego terenu i ewentualna konieczność zmiany sposobu przeprowadzenia remediacji. Wprowadzona w związku
użytkowania zanieczyszczonego terenu.
z transpozycją Dyrektywy IED definicja remediacji oraz
2. Przy planowaniu lub określaniu sposobu przeprowadzenia remediacji związane z tym zniesienie obowiązku bezwzględnego
w pierwszej kolejności należy rozważyć usunięcie zanieczyszczenia, o oczyszczania gleby i ziemi do stanu wymaganego standardami
którym mowa w ust. 1 pkt 1.
jakości powoduje, że konieczne będzie indywidualne
3. Odstąpienie od usunięcia zanieczyszczenia, o którym mowa w ust. 1 określanie
celów remediacji dla każdego terenu
pkt 1,
zanieczyszczonego. Art. 101r określa dopuszczalne sposoby
i przeprowadzenie remediacji w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przeprowadzenia remediacji oraz wskazówki dotyczące
dopuszcza się, jeżeli:
wyboru sposobu przeprowadzenia remediacji. Bardziej
1) nie są znane technologie lub sposoby pozwalające na usunięcie szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu – w
zanieczyszczenia lub
uzasadnieniu do projektu ustawy.
2) negatywne dla środowiska skutki działań prowadzonych w celu
usunięcia zanieczyszczenia byłyby niewspółmiernie wysokie do korzyści
osiągniętych w środowisku lub
3) przeprowadzono analizę kosztów i korzyści dla kilku wariantów
sposobu przeprowadzenia remediacji, która wykazała, że koszty
oczyszczania doprowadzające do usunięcia zanieczyszczenia byłyby
nieproporcjonalnie wysokie w stosunku do korzyści osiągniętych w
środowisku i zasadne jest przeprowadzenie remediacji sposobem, o
którym mowa w ust. 1 pkt 2, lub
4) obowiązany
do przeprowadzenia remediacji wykaże, że
zanieczyszczenie nastąpiło przed dniem 1 września 1980 r.
Art 1 pkt 10
Art. 101s. Zabrania się używania do prac ziemnych gleby lub ziemi, w tym Dotychczasowy przepis, który zostaje zachowany po
(art. 101s)
używanych do tych prac osadów pochodzących z dna zbiorników uporządkowaniu, uaktualnieniu dostosowaniu do całkowitej
powierzchniowych wód stojących lub wód płynących, jeżeli jest zmiany konstrukcji i terminologii rozdziału o ochronie
32

strony : 1 ... 20 ... 60 ... 70 . [ 71 ] . 72 ... 80 ... 85

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: