Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2162
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101
2162-cz-1
ryzyko, określona w przepisach wydanych na podstawie art. 101a ust. 5, ma charakter legislacyjny - art. 101s stanowi powtórzenie
dla gruntów występujących w miejscu użycia tej gleby lub ziemi.”;
dotychczasowego przepisu art. 104, który obecnie obowiązuje.
Zmiana polega na zamianie kryterium zanieczyszczenia jakim
obecnie są standardy jakości gleby i ziemi na dopuszczalne
zawartości substancji powodujących ryzyko określonych w
rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 101a ust. 5 oraz
doprecyzowaniu brzmienia.
Art 1 pkt 11
w art. 103 uchyla się ust. 3 i 4;
Uchylenie art. 103 ust. 3 i 4, art. 104 i art. 105, a także art. 109
(art. 103)
jest wynikiem wprowadzenia wyżej opisanych przepisów je
Art 1 pkt 12
uchyla się art. 104 i art. 105;
zastępujących.
(art. 104 art.
105)
Art 1 pkt 13
uchyla się art. 109;
(art. 109)
Art 1 pkt 14
art. 118c otrzymuje brzmienie:
Zmiana wynikająca ze zmian art. 145a
(art. 118c)
„Art. 118c. Wielkość emisji hałasu wyznacza się i ocenia na podstawie
pomiarów poziomu hałasu w środowisku.”;
Art 1 pkt 15
w art. 135:
Korekta dyspozycji delegacji do rozporządzenia.
(art. 135)
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Jeżeli obowiązek utworzenia obszaru ograniczonego
użytkowania wynika z postępowania w sprawie oceny
oddziaływania na środowisko, dla przedsięwzięcia polegającego na
budowie drogi krajowej, o której mowa ustawie z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260 i 843)
obszar ograniczonego użytkowania wyznacza się na podstawie
analizy porealizacyjnej. W decyzji
o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nakłada się
obowiązek sporządzenia analizy porealizacyjnej po upływie roku
od dnia oddania obiektu do użytkowania i jej przedstawienia
w terminie 18 miesięcy od dnia oddania obiektu do użytkowania.”;
b) uchyla się ust. 5a i 5b;
33
Art 1 pkt 17
art. 145 otrzymuje brzmienie:
Zmiana brzmienia art. 145 - 146 wynika z dotychczasowej
(art. 145)
„Art. 145. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia są współpracy z Rządowym Centrum Legislacji. Zdaniem RCL
obowiązani do:
wydanie na podstawie trzech różnych upoważnień jednego
1) dotrzymywania standardów emisyjnych, o których mowa w przepisach rozporządzenia dotyczącego standardów emisyjnych z
wydanych na podstawie art. 146 ust. 3 pkt 3 i 4, z uwzględnieniem instalacji (dotychczas stosowane było takie rozwiązanie) nie
warunków uznawania ich za dotrzymane, o których mowa w jest zgodne z zasadami techniki legislacyjnej. Ponadto, w
przepisach wydanych na podstawie art. 146 ust. 3 pkt 5 lit. a;
ocenie RCL, niektóre rozwiązania zawarte w obowiązującym
2) dotrzymywania standardów emisyjnych, o których mowa w przepisach rozporządzeniu w sprawie standardów emisyjnych z instalacji
wydanych na podstawie art. 169 ust. 3 pkt 3 lit. a;
wykraczały poza zakres upoważnień zawartych w ustawie -
3) zapewnienia
ich prawidłowej eksploatacji, polegającej w Poś. W celu dokonania odpowiednich zmian, z
szczególności na:
uwzględnieniem potrzeby implementacji przepisów art. 7 i 8
a) stosowaniu paliw, surowców lub materiałów zapewniających Dyrektywy IED w zakresie objętych przez ten dokument
ograniczanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko;
technologii produkcji, zaproponowano nowe brzmienie
b) podejmowaniu odpowiednich działań w przypadku powstania artykułów 145 i 146 oraz dodanie art. 145a.
zakłóceń w procesach technologicznych i operacjach technicznych Nowy przepis art. 145a reguluje kwestie przekazywania
lub w pracy urządzeń ochronnych ograniczających emisję, w celu pomiędzy organami ochrony środowiska i inspekcji ochrony
ograniczenia ich skutków dla środowiska;
środowiska informacji, danych, dokumentów lub deklaracji
4) postępowania w sposób, o którym mowa w art. 146 ust. 3 pkt 5 lit. e, w otrzymanych od podmiotów prowadzących instalacje i
przypadku zakłóceń w pracy urządzeń ochronnych ograniczających użytkowników urządzeń objętych standardami emisyjnymi.
emisję;
Dodanie tego przepisu ma związek z kontynuacją działań
5) wstrzymania podawania odpadów do spalania lub współspalania lub deregulacyjnych, które w odniesieniu do podmiotów
zatrzymania instalacji i urządzenia spalania lub współspalania prowadzących instalacje lub używających urządzenia objęte
odpadów, w przypadkach, o których mowa w art. 146 ust. 3 pkt 5 lit. f; standardami emisyjnymi będą przejawiać się w ograniczeniu
6) stosowania paliw, surowców lub materiałów, w tym substancji lub przekazywania przez te podmioty określonych informacji,
mieszanin, zgodnie z wymaganiami lub ograniczeniami, o których danych, dokumentów i deklaracji, co do zasady, do jednego
mowa w art. 146 ust. 3 pkt 5 lit. g;
organu.
7) stosowania rozwiązań technicznych, zgodnie z wymaganiami, o
których mowa w art. 146 ust. 3 pkt 5 lit. h;
Są to także zmiany wynikające pośrednio z transpozycji IED.
8) przekazywania organowi właściwemu do wydania pozwolenia,
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska lub ministrowi
właściwemu do spraw środowiska:
a)
informacji o niedotrzymaniu standardów emisyjnych oraz o
34
odstępstwach od standardów emisyjnych,
b)
informacji lub danych dotyczących warunków lub wielkości
emisji, a także działań zmierzających do ograniczenia emisji, w
tym realizacji planu obniżenia emisji
– w przypadkach, o których mowa w art. 146 ust. 3 pkt 5 lit. i.”;
Art 1 pkt 18
po art. 145 dodaje się art. 145a w brzmieniu:
(art. 145a)
„Art. 145a. 1. Organ właściwy do wydania pozwolenia, który otrzymał
informacje lub dane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 146
ust. 3 pkt 5 lit. i, albo deklaracje, dokumenty lub dane, o których mowa w
art. 146a ust. 1 lub 146b ust. 1 i 3, przekazuje niezwłocznie te informacje,
dane, deklaracje lub dokumenty wojewódzkiemu inspektorowi ochrony
środowiska oraz ministrowi właściwemu do spraw środowiska.
2. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, który otrzymał od
użytkownika urządzenia informacje lub dane w trybie art. 146 ust. 3 pkt 5
lit. i, przekazuje niezwłocznie te informacje lub dane ministrowi
właściwemu do spraw środowiska.”;
Art 1 pkt 21
w art. 147a:
Zmiana polegająca na doprecyzowaniu pojęcia „pomiaru”
(Art. 147 a)
a)
w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia są obowiązani
zapewnić wykonanie pomiarów wielkości emisji lub innych warunków
korzystania ze środowiska, w tym pobieranie próbek przez:”,
b)
ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia, posiadający
certyfikat systemu zarządzania jakością, mogą wykonywać pomiary
wielkości emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska, do
których wykonania są obowiązani, w tym pobieranie próbek, we własnym
laboratorium, pod warunkiem że laboratorium to jest również objęte
systemem zarządzania jakością lub jest zapewniony automatyczny pobór
prób przy użyciu próbobierni objętej nadzorem metrologicznym.”;
Art 1 pkt. 22
w art. 148 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
Zmiana brzmienia art. 148 bierze się z konieczności dodania
35
(art. 148 ust. 1, „1. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze do tego przepisu wytycznych, którymi powinien kierować się
2)
rozporządzenia, wymagania w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości organ wydający na jego podstawie akt wykonawczy do ustawy
emisji, o których mowa w art. 147 ust. 1 i 2, oraz pomiarów ilości oraz z dostosowania zakresu upoważnienia do potrzeb
pobieranej wody, o których mowa w art. 147 ust. 1, mając na uwadze wynikających z transpozycji dyrektywy IED.
potrzebę zapewnienia systematycznej kontroli wielkości emisji
z niektórych instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub
współspalania odpadów i kontroli ilości pobieranej wody.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, zostaną ustalone:
1) przypadki, w których są wymagane ciągłe pomiary emisji z instalacji,
źródła spalania paliw albo z urządzenia spalania lub współspalania
odpadów;
2) przypadki, w których wymagane są okresowe pomiary emisji z
instalacji, źródła spalania paliw albo z urządzenia spalania lub
współspalania odpadów, oraz częstotliwości prowadzenia tych
pomiarów;
3) zakres wykonywania niektórych pomiarów;
4) referencyjne metodyki wykonywania pomiarów;
5) sposób ewidencjonowania przeprowadzonych pomiarów.”;
Art. 1 pkt. 23 w art. 150 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Usuniecie odniesienia do nieistniejących przepisów.
(Art. 150 ust.1) „1. Organ ochrony środowiska może, w drodze decyzji, nałożyć na
prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek
prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji
wykraczających poza obowiązki, o których mowa w art. 147 ust. 1, 2 i 4,
jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie
standardów emisyjnych; do wyników przeprowadzonych pomiarów
stosuje się odpowiednio przepis art. 147 ust. 6.”;
Art. 1 pkt. 24 w art. 152 ust. 6 – 7a otrzymują brzmienie:
W art. 152 dokonano zmian porządkujących w odniesieniu
(art. 152 ust. 6-
„6. Prowadzący instalację, o której mowa w ust. 1, jest obowiązany:
do przypadków zmiany w eksploatacji instalacji, która została
7a)
1) przedłożyć organowi właściwemu do przyjęcia zgłoszenia informacje zgłoszona właściwemu organowi ochrony środowiska oraz
o:
zmiany w zakresie danych lub informacji zawartych w
a) rezygnacji z rozpoczęcia eksploatacji instalacji,
dokonanych zgłoszeniach instalacji.
b) zakończeniu eksploatacji instalacji,
36
c) zmianie w zakresie danych lub informacji, o których mowa w ust.
2;
2) dokonać
ponownego zgłoszenia instalacji, jeżeli zmiana
wprowadzona
w instalacji ma charakter istotnej zmiany.
7. Informacje, o których mowa w ust. 6, należy przekazać w terminie
14 dni od odpowiednio dnia:
a) rezygnacji z rozpoczęcia eksploatacji instalacji;
b) zakończenia eksploatacji instalacji;
c) zmiany w zakresie danych lub informacji, o których mowa w ust. 2.
7a. Informacje zawarte w zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1 i w ust. 6
pkt 2, oraz informacje, o których mowa w ust. 6 pkt 1, prowadzący
instalację, objętą obowiązkiem zgłoszenia z uwagi na wytwarzanie pól
elektromagnetycznych, przedkłada także państwowemu wojewódzkiemu
inspektorowi sanitarnemu.”;
Art.1 pkt. 25
w art. 153 w ust. 2 uchyla się pkt 3
Z art. 153 usunięto nieużywaną część przepisu
(Art. 153 ust.2)
delegacyjnego dotyczącą instalacji wymagających zgłoszenia
z uwagi na powodowanie hałasu. W trybie art. 153 ust. 1
ustawy – Poś, którego brzmienie nie było dotychczas
zmieniane w czasie obowiązywania tego przepisu, od dnia 1
października 2001 r., wydane były trzy rozporządzenia
Ministra Środowiska. W żadnym z tych rozporządzeń nie
objęto zgłoszeniami – ze względu na brak merytorycznego
uzasadnienia - instalacji, z których emitowany jest hałas do
środowiska. Także obecnie potrzeba taka nie występuje. Od
roku 2005 instalacje emitujące hałas do środowiska nie są
objęte systemem pozwoleń emisyjnych, natomiast w myśl art.
115a ustawy- Poś, organ ochrony środowiska, po stwierdzeniu,
na podstawie pomiarów, że w wyniku działalności zakładu
przekraczane są dopuszczalne poziomy hałasu, jest
obowiązany wydać dla tego zakładu decyzję o dopuszczalnym
poziomie hałasu. W decyzji takiej organ ochrony środowiska
37
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2162-cz-1
› Pobierz plik
-
2162-cz-2
› Pobierz plik