eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2162
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101

2162-cz-2

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.
Cel wprowadzenia rozporządzenia
Celem projektu jest wprowadzenie do polskiego prawa regulacji gwarantujących
implementację postanowień Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia
24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych, zwanej dalej „dyrektywą IED”.

2.
Podmioty, na które będzie oddziaływał projektowany akt normatywny
Projekt rozporządzenia oddziałuje na prowadzących instalacje oraz użytkowników
urządzeń, zobligowanych, na mocy przepisów art. 147 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo ochrony
środowiska, do prowadzenia pomiarów wielkości emisji i pomiarów ilości pobieranej wody.
Obowiązki wynikające z art. 147 ust. 1 i 2 ustawy są konkretyzowane w sytuacjach
określonych w przedmiotowym akcie wykonawczym. Obowiązki te są już obecnie
realizowane, na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r.
Dodatkowe wymagania pomiarowe w stosunku do obecnie obowiązujących
wprowadzane są dla operatorów „dużych” źródeł spalania węgla kamiennego lub brunatnego,
w zakresie emisji rtęci. Pomiary będą prowadzone okresowo, raz do roku. Jednostkowy koszt
takich pomiarów wynosi ok. 2000 zł (według danych GIOŚ). Roczne obciążenia z tytułu
wykonywania pomiarów emisji rtęci zależeć będą dla każdego operatora od liczby
eksploatowanych przez niego źródeł spalania paliw opalanych węglem kamiennym lub
brunatnym i ewentualnie od lokalizacji stanowisk do pomiarów wielkości emisji.
Ponadto, w związku z postanowieniami części 3 załącznika VIII do dyrektywy IED,
prowadzący instalację do produkcji dwutlenku tytanu będą zobligowani do wykonywania
ciągłych pomiarów wielkości emisji, w miejsce realizowanych dotychczas pomiarów
okresowych, obejmujących:
− SO z procesów kalcynacji i rozkładu surowca w zakresie emisji z instalacji do
2
oczyszczania gazów odlotowych, przy czym pomiary te powinny być okresowo
uzupełniane pomiarami emisji związków siarki (SO2, SO3 i H2SO4), w celu realizacji
wymogu ciągłego monitorowania tych procesów – w instalacjach stosujących proces
siarkowania,
− pyłu z procesów mielenia surowców i mielenia suchego pigmentu,
− chloru z głównych źródeł w instalacjach stosujących proces chlorowania.
W Polsce produkcja dwutlenku tytanu jest prowadzona w jednym zakładzie (Z.Ch. „Police”
S.A.), z zastosowaniem instalacji wykorzystujących metodę sulfatyzacji. Uwagi wniesione
przez podmiot prowadzący te instalacje do projektu rozporządzenia w toku konsultacji
społecznych, dotyczące doprecyzowania zakresu prowadzenia ciągłych pomiarów wielkości
emisji pyłu i dwutlenku siarki, zostały uwzględnione.

38

3.
Konsultacje
Projekt został poddany konsultacjom z następującymi podmiotami:
1) Zakłady Pomiarowo-Badawcze Energetyki ENERGOPOMIAR Spółka z o.o.
w Gliwicach;
2) Polska Akademia Nauk;
3) Instytut Ochrony Środowiska w Warszawie;
4) Instytut na Rzecz Ekorozwoju w Warszawie;
5) Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych w Katowicach;
6) Politechnika Warszawska - Wydział Inżynierii Środowiska;
7) Politechnika Wrocławska;
8) Centrum Prawa Ekologicznego we Wrocławiu;
9) Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ekologii Miast w Łodzi;
10) Polski Klub Ekologiczny;
11) Polska Zielona Sieć;
12) Polski Komitet Normalizacyjny;
13) Polskie Centrum Akredytacji;
14) Krajowa Izba Gospodarcza;
15) Stowarzyszenie Producentów Cementu i Wapna w Krakowie;
16) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami w Kutnie;
17) Towarzystwo Gospodarcze – Polskie Elektrownie w Warszawie;
18) Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych;
19) Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie;
20) Izba Energetyki Przemysłowej;
21) Biuro Studiów i Projektów Energetycznych „Energoprojekt”;
22) Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego;
23) Polska Izba Druku;
24) Polska Izba Przemysłu Skórzanego;
25) Polska Izba Przemysłu Chemicznego – Związek Pracodawców;
26) Instytut Technologii Organicznej i Tworzyw Sztucznych, Wydziału Chemicznego
Politechniki Wrocławskiej;
27) Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych;
28) Izba Gospodarcza „Farmacja Polska” w Warszawie;
29) Polski Związek Pracodawców Prywatnych Przemysłu Motoryzacyjnego i Ciągników;
30) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa w Warszawie;
31) Polska Izba Gospodarcza „Ekorozwój” w Warszawie;
32) Polskie Stowarzyszenie Laboratoriów Emisyjnych;
33) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
34) wojewodowie;
35) marszałkowie województw;
36) Główny Inspektor Sanitarny;
37) NFOŚiGW;
38) Państwowa Rada Ochrony Środowiska.
39

Projekt został umieszczony na ogólnodostępnej stronie internetowej Rządowego
Procesu Legislacyjnego w zakładce „Rządowy Proces Legislacyjny”, do której odesłanie
znajduje się także na stronie Ministerstwa Środowiska w zakładce „Prawo” – „Projekty aktów
prawnych”.
Do projektu rozporządzenia wniesiono ponad 40 uwag, z których część miała charakter
redakcyjno-porządkowy lub legislacyjny. Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz 26 uwag
uwzględniono, w tym 4 uwagi – w części. Zastrzeżenia merytoryczne do projektu zostały
zgłoszone przez:
1) Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie Warszawie;
2) PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. w Bełchatowie;
3) POLDANOR S.A. w Przechlewie;
4) Polską Izbę Przemysłu Chemicznego w Warszawie;
5) Polskie Stowarzyszenie Laboratoriów Emisyjnych w Lublinie;
6) Zakłady Pomiarowo-Badawcze Energetyki „ENERGOPOMIAR” Sp. z o.o. w Gliwicach;
7) Polski Komitet Normalizacyjny w Warszawie;
8) Fundację ClientEarth Polska;
9) CEE Bankwatch Network;
10) Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych LEWIATAN;
11) Marszałka Województwa Mazowieckiego;
12) Marszałka Województwa Opolskiego;
13) Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami.
Najważniejsze uwagi, które wpłynęły na zmianę brzmienia niektórych przepisów
projektu rozporządzenia (w stosunku do wersji projektu przekazanego do konsultacji)
dotyczyły:
• § 2 ust. 7 – przeredagowania przepisu w sposób wskazujący jednoznacznie, że dla
wymagających pozwoleń emisyjnych źródeł spalania paliw nieobjętych pomiarami
ciągłymi niezbędne jest wykonywanie pomiarów okresowych,
• § 3 ust. 3 – rezygnacji z tego przepisu z uwagi na fakt, że uregulowania przyjęte
w trybie innych przepisów nie dopuszczają sytuacji, kiedy w pozwoleniach
emisyjnych dla podlegających standardom emisyjnym instalacji spalania lub
współspalania odpadów pominięte byłyby ustalenia w zakresie wielkości
dopuszczalnej emisji tlenków azotu,
• § 3 ust. 3 i 4 – braku wyraźnego odniesienia do ust. 1 § 3, tj. określenia, że te ustępy
dotyczą instalacji albo urządzeń spalania lub współspalania odpadów,
• § 3 ust. 3 i 4 – konieczności określenia referencyjnych metodyk pomiarów
okresowych chlorowodoru i fluorowodoru, z uwagi na odstępstwa wynikające z tych
przepisów oraz konieczności wskazania według jakiej metodyki dokonywana być
powinna kontrola systemów do pomiarów ciągłych w przypadku pomiarów emisji
fluorowodoru,
• § 3 ust. 7 – doprecyzowania lub skreślenia tego przepisu wobec licznych zastrzeżeń
do nieprecyzyjnego wskazania warunków umożliwiających zmniejszenie
częstotliwości wykonywania pomiarów okresowych niektórych substancji dla
40

instalacji lub urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Jakkolwiek przepisy te są
zgodne z pkt 2.5. akapit drugi oraz 2.6. części VI załącznika VI do dyrektywy IED, to
jest to przepis dyrektywy wskazujący na możliwość wprowadzenia takiego
odstępstwa przez państwo członkowskie. W związku z wątpliwościami dotyczących
zasadności skorzystania z tej możliwości i jej skutków, podjęto decyzję
o niewprowadzaniu tego odstępstwa,
• § 6 ust. 2 – doprecyzowania zakresu prowadzenia ciągłych i okresowych pomiarów
emisji pyłu i związków siarki ze źródeł eksploatowanych w ramach z instalacji do
produkcji dwutlenku tytanu, w których stosowana jest metoda siarkowa.
Uwzględniono także niektóre uwagi wniesione do załączników do rozporządzenia,
w szczególności do:
1)
Załącznika nr 1 w zakresie:
a)
zwiększenia w Lp. 5 tabeli dopuszczalnej niepewności pomiaru O2 do wartości
1,0 % obj. O2. Propozycja ta wynika z istnienia na rynku dobrych analizatorów,
które posiadają niepewności wyższe od wartości 0,7 % obj. O2 – np. Ultramat U23,
którego niepewność wynosi 0,72 % obj. O2 i jest zgodna z normą
PN-EN 15267-3:2008 (podane w tej normie wartości kryterialne dla analizatorów
gazów są wyższe),
b)
zmiany brzmienia Pouczenia 3, w szczególności w części dotyczącej określenia
referencyjnych metodyk dla pomiarów równoległych SO2,
c)
wprowadzenia okresu przejściowego na dostosowanie się do realizacji pełnego
zakresu normy PN-EN 14181,
d)
zmiany brzmienia Pouczenia 6 i doprecyzowania zakresu dotyczącego
niesprawności, w szczególności wskazania czy 3 nieprawidłowe wartości dotyczą
odczytów wykonanych w ramach badania jednego parametru czy szerszej grupy
parametrów.

2)
Załącznika nr 2 w zakresie doprecyzowania, że pomiar emisji rtęci powinien
obejmować rtęć ogólną, tj. sumę zawartości rtęci w gazach odlotowych, niezależnie od
formy występowania (gazowa, rozpuszczona w kropelkach, stała, zaadsorbowana na
cząstkach stałych).

3)
Załącznika nr 3 w zakresie:
a)
określenia w Tabeli B metodyki wykonywania okresowych pomiarów emisji HCl
i HF,
b)
zmiany brzmienia Pouczenia 1, w szczególności w części dotyczącej określenia
referencyjnych metodyk pomiarów równoległych SO2 , HCl, HF.

4)
Załącznika nr 5 i 6 w zakresie doprecyzowania obowiązku prowadzenia ciągłych
i okresowych pomiarów emisji związków siarki (SO2, SO3 i H2SO4) dla instalacji do
produkcji dwutlenku tytanu.

41

Nie uwzględniono natomiast, uznając za niezasadne, m.in. uwag dotyczących:

rezygnacji ze słowa „niektórych” w § 1 pkt 3,

nieobejmowania obowiązkami pomiarowymi, w § 2 ust. 1, silników Diesla i kotłów
odzysknicowych,

rezygnacji z odstępstwa wynikającego z § 2 ust. 6 pkt 2 lit. b i c,

sprecyzowania w § 2 ust. 10 wymagań pomiarowych dla źródeł wielopaliwowych,

uzupełnienia projektu o definicję komina oraz uregulowania dotyczące monitoringu
źródeł szczytowych,

zastrzeżeń do wskazanej w § 3 ust. 3 i 4 możliwości prowadzenia okresowych, a nie
ciągłych pomiarów emisji HCl, HF i SO2,

wskazania w § 5 ust. 3 algorytmu przeliczeniowego dla wykazania, że wyniki kolejnych
10 pomiarów nie różnią się między sobą o więcej niż 5 %,

wprowadzenia obowiązku pomiarów emisji LZO tylko dla tych emitorów, które są
poprzedzone urządzeniami ochrony atmosfery,

zastąpienia w § 14 pozwolenia na budowę pozwoleniem zintegrowanym,

dopuszczenia odstępstw w zakresie pomiarów emisji tlenków azotu w przeliczeniu na
dwutlenek azotu,

zmiany brzmienia zapisu w Lp. 5 tabeli w załaczniku nr 2, dotyczącego pomiaru emisji
Hg, skutkujacej wskazaniem jako referencyjnej metody pomiarów okresowych emisji Hg
metody instrumentalnej zgodnej z normą PN-EN 14884.
Po uzgodnieniach międzyresortowych do projektu rozporządzenia załączona zostanie
opinia ministra właściwego do spraw zagranicznych o zgodności z prawem Unii Europejskiej.

4.

Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
dochody i wydatki budżetu państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego.

5.
Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowej regulacji prawnej nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.

6.
Wpływ
projektowanej
regulacji
na konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowego projektu nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki.

7.
Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego projektu nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.

42

strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: