Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy w związku z powołaniem Min. Administracji i Cyfryzacji zmiany kompetencji (zakresu) działu "sprawy wewnętrzne" przez przekazanie poszczególnych zadań do działu administracja publiczna (np. przeciwdziałanie skutkom klęsk żywiołowych)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 215
- Data wpłynięcia: 2012-02-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-07-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 908
215
w życie niniejszej ustawy.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 30 ust. 7 ustawy
zmienianej w art. 33 zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 30 ust. 7 tej ustawy w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy.
Art. 41. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
art. 37 ust. 2, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
09/02/BS
15
UZASADNIENIE
Projektowana ustawa ma na celu dokonanie zmian w zakresie organizacji
administracji rządowej.
W związku z powołaniem Ministra Administracji i Cyfryzacji zachodzi potrzeba zmiany
zakresu działu sprawy wewnętrzne przez przekazanie m.in. zadań dotyczących
przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających
bezpieczeństwu powszechnemu oraz usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych
podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, do działu administracja
publiczna, podlegającego nowo powołanemu ministrowi. Charakter przekazywanych zadań
przemawia za przekazaniem ich ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej.
W projekcie dokonuje się zmian:
1.
w ustawie o działach administracji rządowej (art. 1):
1) sprawy związane z przeciwdziałaniem skutkom klęsk żywiołowych i ich
usuwaniem przenosi się z działu sprawy wewnętrzne do działu administracja
publiczna – co pociąga za sobą zmiany w:
a) ustawie o stanie klęski żywiołowej – m.in. przekazanie ministrowi
właściwemu ds. administracji publicznej kompetencji do kierowania
działaniami w zakresie zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich
usuwania,
b) ustawie o zarządzaniu kryzysowym – przekazanie ministrowi właściwemu
ds. administracji publicznej m.in. kompetencji do opracowania wytycznych do
wojewódzkich planów zarządzania kryzysowego, a także włączenie ministra
właściwego ds. administracji publicznej jako stałego członka Rządowego
Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
c) ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków
powodzi - minister właściwy ds. administracji publicznej (a nie – ds.
wewnętrznych) będzie upoważniony do wydania aktu wykonawczego
określającego tryb wypłaty i zwrotu zasiłku powodziowego przyznawanego na
podstawie ustawy oraz będzie w porozumieniu z ministrem właściwym ds.
wewnętrznych występował z wnioskiem o przyznane dodatkowych środków
na dotacje dla OSP
– zadania te wpisują się w ostatnią fazę zarządzania kryzysowego - reagowanie w
przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwanie ich skutków oraz
odtwarzanie zasobów, a także wiążą się z nadzorem ministra właściwego ds.
administracji publicznej nad wojewodami, w których kompetencji leży m.in.
zapobieganie klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz
zwalczanie i usuwanie ich skutków – zgodnie z ustawą o wojewodzie i
administracji rządowej w województwie – art. 22 pkt 2,
2) doprecyzowuje się zakres działu informatyzacja przez dodanie nowych zadań –
przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, rozwój usług świadczonych drogą
elektroniczną oraz usług na żądanie, koordynacja interoperacyjności, rozwój usług
świadczonych drogą elektroniczną oraz usług medialnych, z wyłączeniem polityki
audiowizualnej w zakresie działalności kulturalnej. Uzasadnieniem dla tej zmiany
jest tożsamość tematyczna działań zawartych w dziale informatyzacja.
Jednocześnie doprecyzowano zakres działu kultura i ochrona dziedzictwa
narodowego;
2. w ustawie o zbiórkach publicznych– zgodnie z zakresem spraw należących do działu
administracja publiczna – jako podmiot właściwy w sprawach udzielania pozwoleń na
przeprowadzenie zbiórki publicznej oraz wydania rozporządzenia dotyczącego w
szczególności sposobu przeprowadzania zbiórek publicznych i zakresu kontroli nad ich
przeprowadzaniem wskazuje się ministra właściwego ds. administracji publicznej, a nie –
jak dotychczas – ds. wewnętrznych; przepis przejściowy zakłada kontynuowanie spraw
wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy przed ministrem
właściwym ds. administracji publicznej;
3. w ustawie o ochronie przeciwpożarowej wskazuje się, iż nadzór nad systemem
powiadamiania ratunkowego sprawować będzie minister właściwy ds. administracji
publicznej, a nie jak dotychczas – ds. wewnętrznych, co wiąże się także ze zmianą
podmiotu uprawnionego do wydania aktu wykonawczego określającego m.in. sposób
funkcjonowania i organizacji centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich
centrów powiadamiania ratunkowego. To pociąga za sobą także zmianę upoważnienia do
wydania aktu wykonawczego dotyczącego organizacji i funkcjonowania centralnego
punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego w ustawie – Prawo
telekomunikacyjne. Podmiotem właściwym do wydania ww. aktów wykonawczych
będzie minister właściwy ds. administracji publicznej.
Powyższe zmiany związane są z koniecznością powierzenia ministrowi właściwemu do
spraw administracji publicznej nadzoru nad funkcjonowaniem systemu powiadamiania
ratunkowego w związku z zadaniami, jakie na wojewodów w zakresie jego
funkcjonowania nakłada art. 14a ust. 8 i 9 ustawy o ppoż.
4. w ustawie o dostępie do informacji publicznej proponuje się przekazanie upoważnienia
do wydania aktu wykonawczego w sprawie centralnego repozytorium, w którym
udostępnia się informacje publiczne o szczególnym znaczeniu dla rozwoju
innowacyjności w państwie i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, które ze względu na
sposób przechowywania i udostępniania pozwalają na ich ponowne wykorzystywanie,
ministrowi właściwemu ds. informatyzacji, a nie jak obecnie – Prezesowi Rady
Ministrów.
Zmiana wynika z faktu, iż dział administracji rządowej „informatyzacja” obejmuje
sprawy z zakresu rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Ma również związek z
zaleceniem Rządowego Centrum Legislacji wynikającym z decyzji Komitetu Rady
Ministrów odnośnie przekazywania – w miarę możliwości – kompetencji do wydawania
aktów wykonawczych ministrom, a nie – Radzie Ministrów czy Prezesowi Rady
Ministrów.
Pozostałe zmiany są wynikiem powyższych zmian organizacyjnych i polegają na
dostosowaniu nazw ministerstw i ministrów do wprowadzonych zmian organizacyjnych.
Technikę legislacyjną polegającą na zastępowaniu wyrazów innymi wyrazami zastosowano
w tych przepisach projektowanej ustawy, gdzie nadawanie pełnego brzmienia zmienianym
przepisom czyniłoby te nowelizacje zbyt obszernymi.
Jednocześnie zrezygnowano ze zmian ustawy z dnia 5 września 2008 r. o
komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” w
związku z potrzebą zachowania powiązania uprawnień właścicielskich i regulacyjnych
ministra właściwego ds. łączności.
aden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy
w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa ma wpływ na organy administracji rządowej, w szczególności
na ministra właściwego do spraw administracji publicznej, spraw wewnętrznych,
informatyzacji, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz Skarbu Państwa, organy
administracji rządowej właściwe w sprawach nadzoru właścicielskiego nad mieniem Skarbu
Państwa, Szefa Służby Cywilnej oraz na pracowników urzędów obsługujących te organy.
2. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt ustawy, z uwagi, iż zawiera jedynie zmiany organizacyjne, nie dotyczy zaś zmian w
zakresie kompetencji, nie wymaga poddania konsultacjom społecznym.
Projekt ustawy został przekazany Radzie Służby Cywilnej. W uchwale z dnia 24 stycznia
2012 r. RSC z jednej strony wyraziła wątpliwości związane z proponowanym w zmianach do
ustawy o służbie cywilnej wykonywaniem zadań Prezesa Rady Ministrów przez ministra
właściwego ds. administracji publicznej, z drugiej – wskazała, iż wzmocnienie pozycji ww.
ministra może pozwolić na uporządkowanie kwestii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie
cywilnej. Przepisy te zostały wykreślone z projektu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane zmiany nie pociągają za sobą skutków finansowych w postaci wzrostu
wydatków lub zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych, w tym
budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Przejęcie zadań przez ministra
właściwego do spraw administracji publicznej pociągnie za sobą przejście pracowników oraz
przejęcie składników majątkowych z urzędów obecnie obsługujących właściwych ministrów.
W projekcie proponuje się także przepis uprawniający Prezesa Rady Ministrów do dokonania
odpowiednich przeniesień wydatków i dochodów budżetu państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak jest wyraźnego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak jest wyraźnego wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Brak wyraźnego wpływu.
07/02/EP
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
215
› Pobierz plik