eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych

Rządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych

projekt dotyczy uproszczenia otoczenia prawnego i stworzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2123
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych
  • data uchwalenia: 2014-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 822

2123

–  w  projektowanym  art.  70  ust.  4a  włączono  oświadczenie, o którym mowa 
w ust. 4  tego  przepisu  do  treści  wniosku  o  wpis  do  rejestru  podmiotów 
niebędących  przedsiębiorcami,  prowadzących  szkolenia  w  zakresie  środków 
ochrony roślin. 
Ponadto w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 
z  2013 r. poz. 672, 675, 983, 1036,  1238, 1304 i 1650)  (dalej  „ustawie  sdg”)  została 
wprowadzona regulacja art. 22ca. Celem wprowadzenia przedmiotowego przepisu jest 
umożliwienie przedsiębiorcom wniesienia pisma w postaci dokumentu elektronicznego 
do właściwych organów, w sytuacji gdy w odrębnych przepisach jest wskazany organ 
do zdefiniowania wzoru dokumentu elektronicznego w centralnym repozytorium 
wzorów dokumentów elektronicznych, a wzór ten nie został udostępniony. 
Mimo  obowiązków  nałożonych  na  właściwe  organy, np. przez art. 22e ustawy sdg, 
zdarzają się sytuacje, gdy wskutek przewlekłości działań związanych z definiowaniem 
wspomnianych  wzorów  dokumentów  elektronicznych,  realizacja  uprawnień 
przedsiębiorcy  do  załatwienia  sprawy  z  wykorzystaniem  środków  komunikacji 
elektronicznej jest niemożliwa lub bardzo utrudniona. 
Ustawowe  zobowiązanie  ministra  właściwego  do  spraw  gospodarki  do  zdefiniowania 
uniwersalnego  wzoru pisma  właściwego  do  wykorzystania  w  sprawach  leżących 
w zakresie regulacji ustawy sdg jest krokiem  ku  rozwiązaniu  zaistniałego  problemu. 
Ilekroć  bowiem  przedsiębiorca  nie  będzie  mógł  przekazać  do  właściwego  organu 
oświadczenia,  notyfikacji  lub  wniosku,  wypełniając  na  stronie  internetowej  formularz 
generujący  dokument  zgodny  z  dedykowanym  do  załatwienia danej sprawy wzorem, 
tylekroć będzie mógł wykorzystać dokument elektroniczny oparty o wspomniany wzór 
ogólny, zaś właściwy dla załatwienia danej sprawy organ będzie zobowiązany do jego 
przyjęcia i rozpatrzenia. 
Uniwersalny wzór pisma, o którym mowa w art. 22ca ustawy sdg, minister gospodarki 
zamieści  na  stronie  internetowej  punktu  kontaktowego,  o  którym  mowa  w  art.  22a 
ustawy sdg, a także na stronie BIP ministerstwa oraz w CRWD. Formularz taki będzie 
powiązany  z  opisem  informacji  niezbędnych  do  załatwienia danej sprawy. Z punktu 
widzenia przedsiębiorcy jest to ważny element informacji publikowanych na stronach 
punktu kontaktowego, zgodnie z  art.  22b  ust.  4  ustawy  sdg,  w  szczególności 
dotyczących  istotnych  elementów  pisma  oraz  przykładowej  jego  treści.  W  związku 
12 
 
z tym  będzie  to  czynnik  minimalizujący  ryzyko  odrzucenia  pisma  przez  organ  lub 
ewentualność wezwania wnioskodawcy do jego uzupełnienia. 
Formularz uniwersalnego pisma  ogólnego  będzie  powiązany  z  opisem  informacji 
dostępnych na stronie internetowej punktu kontaktowego, niezbędnych do załatwienia 
danej sprawy –  opisy  bowiem  będą  zawierać  listę  kluczowych  danych,  jakie  powinny 
znaleźć  się  w  treści  pisma,  oraz  przykłady  brzmienia  takich  pism.  Należy  przy  tym 
zauważyć,  że  odpowiedzialność  za  treść  ostatecznego  wniosku  będzie  zawsze 
spoczywała na przedsiębiorcy.  
Opracowanie  przykładowych  treści  pism  jest  przedmiotem  prac  nad  Elektronicznym 
Punktem Kontaktowym, realizowanych w ramach projektu Centralnej Ewidencji 
i Informacji  o  Działalności  Gospodarczej.  Ich  treść  będzie  związana  z odpowiedziami, 
jakich  udzieli  użytkownik  na  poszczególne pytania kreatora w ramach danej 
tzw. sytuacji życiowej. 
Jako sytuację życiową należy przy tym rozumieć takie zdarzenia, jak np. otwarcie biura 
podróży,  założenie  zakładu  fryzjerskiego.  Są  one  obsługiwane  za  pomocą  kreatorów 
opartych na komputerowych systemach ekspertowych, gdzie w ramach 
zaprogramowanego  algorytmu  użytkownik  odpowiada krok po kroku na zadawane 
pytania,  co  prowadzi  w  efekcie  do  określenia  jego  szczegółowych,  specyficznych 
potrzeb i przygotowania poradnika/scenariusza potrzebnych z jego strony działań, aby 
mógł osiągnąć pożądany cel. 
Funkcja ta jest dostępna od kilku miesięcy dla użytkowników strony www.eu-go.gov.pl. 
Ze  względu  na  obowiązek  ustawowy,  nałożony  na  ministra  właściwego  do  spraw 
gospodarki,  art.  22a  ustawy  sdg  musi  dysponować  instrumentem  pozwalającym  na 
skuteczne zapewnienie implementacji art. 8 dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu 
Europejskiego  i  Rady  z  dnia  12  grudnia  2006  r.  dotyczącej  usług  na  rynku 
wewnętrznym  (DU),  ponieważ  zaawansowanie  implementacji  tej  dyrektywy  przez 
poszczególne państwa członkowskie UE jest przedmiotem stałego monitoringu i analiz 
Komisji Europejskiej.  
Projekty wzorów pism zostały opracowane w ramach projektu „Uproszczenie procedur 
związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich 
elektronizację  i  wdrożenie  idei  „jednego  okienka””  (UEPA). Analizie poddano 112 
procedur, wskazanych –  zgodnie  z  informacją  podmiotu  realizującego  projekt  –  przez 
poszczególne  ministerstwa,  dla  których  przygotowano  wzory  pism.  Dzięki  temu,  że 
13 
 
wzory pism zostały opracowane w ramach ww. projektu, właściwe organy nie zostaną 
obciążone kosztami ich przygotowania. Wzory zostaną przekazane resortom bezpłatnie.  
Projekt ustawy w art. 23  wprowadza  przepis  przejściowy,  zgodnie  z  którym  przepisy 
wykonawcze wydane na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. 
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zachowują moc do dnia 
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy, 
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia 
wejścia  w  życie ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach 
administracyjnych. Wprowadzenie przepisu uzasadnione jest zapewnieniem 
odpowiedniego czasu na zmianę rozporządzenia Ministra Gospodarki, wydawanego na 
podstawie art. 9 ust. 4.  
Proponuje  się  6-miesięczny  okres  vacatio legis,  aby  pozostawić  organom  właściwym 
odpowiedni czas na publikację wzorów wprowadzanych niniejszą ustawą.  
Projekt ustawy stanowi I etap porządkowania procedur administracyjnych związanych 
z podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej na terytorium RP. 
Należy  podkreślić,  że  projekt  koncentruje  się  przede  wszystkim  na  zmianach 
w ustawach  szczegółowych  i  wprowadzeniu  rozwiązań  polegających  na  wskazaniu 
organów odpowiedzialnych za przygotowanie wzorów pism oraz zobowiązaniu  tych 
organów do ich opracowania, a także publikacji. 
 Projekt  jest  także  komplementarny  względem  projektu ustawy o zmianie ustawy 
o informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania  publiczne  oraz 
niektórych innych ustaw,  który zawiera  propozycje  rozwiązań  o  charakterze 
horyzontalnym, regulujących obowiązki organów w zakresie opracowania wzorów pism 
w postaci dokumentów elektronicznych,  w  przypadku  gdy  organ  jest  zobowiązany  do 
określenia  wzoru  pisma  przepisami  odrębnymi.  Ponadto w zakresie przepisów 
o charakterze  ogólnym  znajdują  się  kwestie  obowiązku  publikacji  w  CRWD  oraz 
aktualizacji wzorów opublikowanych, a  także  standardów,  jakie  powinny  spełniać 
wzory pism w postaci dokumentów elektronicznych i formularze elektroniczne.  
Ponadto przedmiotowy  projekt  wpisuje  się  w  działania  podejmowane  przez 
Ministerstwo  Gospodarki,  zmierzające  do  szeroko  rozumianej  deregulacji  otoczenia 
prawnego funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce.  
Projekt został  umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z przepisami 
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa 
14 
 
(Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414). Zarówno do założeń do projektu ustawy, jak i do 
projektu, nie zgłoszono wniosków w trybie ustawy o działalności lobbingowej.  
Projekt nie zawiera przepisów technicznych i  nie podlega notyfikacji, zgodnie 
z przepisami  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia 23 grudnia 2002 r. w  sprawie 
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i  aktów prawnych 
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.). 
 
15 
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI 
 
I. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego 
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na: 
–  obywateli, 
–  cudzoziemców, 
–  przedsiębiorców, 
–  podmioty  realizujące  zadania  publiczne,  tj.  organy  administracji  zobowiązane  do 
opracowania i zamieszczenia wzorów pism w centralnym repozytorium wzorów 
dokumentów elektronicznych (CRWD). 
 
II. Konsultacje społeczne 
Projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach 
administracyjnych został  opracowany  na  podstawie  założeń  do  projektu  ustawy 
o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych. 
Projekt  założeń  projektu  ustawy  o  standaryzacji niektórych wzorów pism 
w procedurach administracyjnych 
został  poddany konsultacjom społecznym 
z następującymi partnerami społecznymi: 
–  Krajową Izbą Gospodarczą, 
–  Instytutem Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, 
–  Związkiem Rzemiosła Polskiego, 
–  Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych, 
–  Forum Związków Zawodowych, 
–  Krajową Radą Spółdzielczą, 
–  Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”, 
–  Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych, 
–  Business Centre Club, 
–  Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, 
–  Izbą Informatyki i Telekomunikacji, 
–  Fundacją Małych i Średnich Przedsiębiorstw, 
–  Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji,  
–  Pracodawcami Rzeczpospolitej Polskiej, 
–  Polską Radą Biznesu. 
16 
 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: