Rządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych
projekt dotyczy uproszczenia otoczenia prawnego i stworzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2123
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 822
2123
– w projektowanym art. 70 ust. 4a włączono oświadczenie, o którym mowa
w ust. 4 tego przepisu do treści wniosku o wpis do rejestru podmiotów
niebędących przedsiębiorcami, prowadzących szkolenia w zakresie środków
ochrony roślin.
Ponadto w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
z 2013 r. poz. 672, 675, 983, 1036, 1238, 1304 i 1650) (dalej „ustawie sdg”) została
wprowadzona regulacja art. 22ca. Celem wprowadzenia przedmiotowego przepisu jest
umożliwienie przedsiębiorcom wniesienia pisma w postaci dokumentu elektronicznego
do właściwych organów, w sytuacji gdy w odrębnych przepisach jest wskazany organ
do zdefiniowania wzoru dokumentu elektronicznego w centralnym repozytorium
wzorów dokumentów elektronicznych, a wzór ten nie został udostępniony.
Mimo obowiązków nałożonych na właściwe organy, np. przez art. 22e ustawy sdg,
zdarzają się sytuacje, gdy wskutek przewlekłości działań związanych z definiowaniem
wspomnianych wzorów dokumentów elektronicznych, realizacja uprawnień
przedsiębiorcy do załatwienia sprawy z wykorzystaniem środków komunikacji
elektronicznej jest niemożliwa lub bardzo utrudniona.
Ustawowe zobowiązanie ministra właściwego do spraw gospodarki do zdefiniowania
uniwersalnego wzoru pisma właściwego do wykorzystania w sprawach leżących
w zakresie regulacji ustawy sdg jest krokiem ku rozwiązaniu zaistniałego problemu.
Ilekroć bowiem przedsiębiorca nie będzie mógł przekazać do właściwego organu
oświadczenia, notyfikacji lub wniosku, wypełniając na stronie internetowej formularz
generujący dokument zgodny z dedykowanym do załatwienia danej sprawy wzorem,
tylekroć będzie mógł wykorzystać dokument elektroniczny oparty o wspomniany wzór
ogólny, zaś właściwy dla załatwienia danej sprawy organ będzie zobowiązany do jego
przyjęcia i rozpatrzenia.
Uniwersalny wzór pisma, o którym mowa w art. 22ca ustawy sdg, minister gospodarki
zamieści na stronie internetowej punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 22a
ustawy sdg, a także na stronie BIP ministerstwa oraz w CRWD. Formularz taki będzie
powiązany z opisem informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy. Z punktu
widzenia przedsiębiorcy jest to ważny element informacji publikowanych na stronach
punktu kontaktowego, zgodnie z art. 22b ust. 4 ustawy sdg, w szczególności
dotyczących istotnych elementów pisma oraz przykładowej jego treści. W związku
12
z tym będzie to czynnik minimalizujący ryzyko odrzucenia pisma przez organ lub
ewentualność wezwania wnioskodawcy do jego uzupełnienia.
Formularz uniwersalnego pisma ogólnego będzie powiązany z opisem informacji
dostępnych na stronie internetowej punktu kontaktowego, niezbędnych do załatwienia
danej sprawy – opisy bowiem będą zawierać listę kluczowych danych, jakie powinny
znaleźć się w treści pisma, oraz przykłady brzmienia takich pism. Należy przy tym
zauważyć, że odpowiedzialność za treść ostatecznego wniosku będzie zawsze
spoczywała na przedsiębiorcy.
Opracowanie przykładowych treści pism jest przedmiotem prac nad Elektronicznym
Punktem Kontaktowym, realizowanych w ramach projektu Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej. Ich treść będzie związana z odpowiedziami,
jakich udzieli użytkownik na poszczególne pytania kreatora w ramach danej
tzw. sytuacji życiowej.
Jako sytuację życiową należy przy tym rozumieć takie zdarzenia, jak np. otwarcie biura
podróży, założenie zakładu fryzjerskiego. Są one obsługiwane za pomocą kreatorów
opartych na komputerowych systemach ekspertowych, gdzie w ramach
zaprogramowanego algorytmu użytkownik odpowiada krok po kroku na zadawane
pytania, co prowadzi w efekcie do określenia jego szczegółowych, specyficznych
potrzeb i przygotowania poradnika/scenariusza potrzebnych z jego strony działań, aby
mógł osiągnąć pożądany cel.
Funkcja ta jest dostępna od kilku miesięcy dla użytkowników strony www.eu-go.gov.pl.
Ze względu na obowiązek ustawowy, nałożony na ministra właściwego do spraw
gospodarki, art. 22a ustawy sdg musi dysponować instrumentem pozwalającym na
skuteczne zapewnienie implementacji art. 8 dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku
wewnętrznym (DU), ponieważ zaawansowanie implementacji tej dyrektywy przez
poszczególne państwa członkowskie UE jest przedmiotem stałego monitoringu i analiz
Komisji Europejskiej.
Projekty wzorów pism zostały opracowane w ramach projektu „Uproszczenie procedur
związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich
elektronizację i wdrożenie idei „jednego okienka”” (UEPA). Analizie poddano 112
procedur, wskazanych – zgodnie z informacją podmiotu realizującego projekt – przez
poszczególne ministerstwa, dla których przygotowano wzory pism. Dzięki temu, że
13
wzory pism zostały opracowane w ramach ww. projektu, właściwe organy nie zostaną
obciążone kosztami ich przygotowania. Wzory zostaną przekazane resortom bezpłatnie.
Projekt ustawy w art. 23 wprowadza przepis przejściowy, zgodnie z którym przepisy
wykonawcze wydane na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach
administracyjnych. Wprowadzenie przepisu uzasadnione jest zapewnieniem
odpowiedniego czasu na zmianę rozporządzenia Ministra Gospodarki, wydawanego na
podstawie art. 9 ust. 4.
Proponuje się 6-miesięczny okres vacatio legis, aby pozostawić organom właściwym
odpowiedni czas na publikację wzorów wprowadzanych niniejszą ustawą.
Projekt ustawy stanowi I etap porządkowania procedur administracyjnych związanych
z podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej na terytorium RP.
Należy podkreślić, że projekt koncentruje się przede wszystkim na zmianach
w ustawach szczegółowych i wprowadzeniu rozwiązań polegających na wskazaniu
organów odpowiedzialnych za przygotowanie wzorów pism oraz zobowiązaniu tych
organów do ich opracowania, a także publikacji.
Projekt jest także komplementarny względem projektu ustawy o zmianie ustawy
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz
niektórych innych ustaw, który zawiera propozycje rozwiązań o charakterze
horyzontalnym, regulujących obowiązki organów w zakresie opracowania wzorów pism
w postaci dokumentów elektronicznych, w przypadku gdy organ jest zobowiązany do
określenia wzoru pisma przepisami odrębnymi. Ponadto w zakresie przepisów
o charakterze ogólnym znajdują się kwestie obowiązku publikacji w CRWD oraz
aktualizacji wzorów opublikowanych, a także standardów, jakie powinny spełniać
wzory pism w postaci dokumentów elektronicznych i formularze elektroniczne.
Ponadto przedmiotowy projekt wpisuje się w działania podejmowane przez
Ministerstwo Gospodarki, zmierzające do szeroko rozumianej deregulacji otoczenia
prawnego funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce.
Projekt został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
14
(Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414). Zarówno do założeń do projektu ustawy, jak i do
projektu, nie zgłoszono wniosków w trybie ustawy o działalności lobbingowej.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega notyfikacji, zgodnie
z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
15
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na:
– obywateli,
– cudzoziemców,
– przedsiębiorców,
– podmioty realizujące zadania publiczne, tj. organy administracji zobowiązane do
opracowania i zamieszczenia wzorów pism w centralnym repozytorium wzorów
dokumentów elektronicznych (CRWD).
II. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach
administracyjnych został opracowany na podstawie założeń do projektu ustawy
o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych.
Projekt założeń projektu ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism
w procedurach administracyjnych
został poddany konsultacjom społecznym
z następującymi partnerami społecznymi:
– Krajową Izbą Gospodarczą,
– Instytutem Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym,
– Związkiem Rzemiosła Polskiego,
– Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
– Forum Związków Zawodowych,
– Krajową Radą Spółdzielczą,
– Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”,
– Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych,
– Business Centre Club,
– Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
– Izbą Informatyki i Telekomunikacji,
– Fundacją Małych i Średnich Przedsiębiorstw,
– Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji,
– Pracodawcami Rzeczpospolitej Polskiej,
– Polską Radą Biznesu.
16
w ust. 4 tego przepisu do treści wniosku o wpis do rejestru podmiotów
niebędących przedsiębiorcami, prowadzących szkolenia w zakresie środków
ochrony roślin.
Ponadto w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
z 2013 r. poz. 672, 675, 983, 1036, 1238, 1304 i 1650) (dalej „ustawie sdg”) została
wprowadzona regulacja art. 22ca. Celem wprowadzenia przedmiotowego przepisu jest
umożliwienie przedsiębiorcom wniesienia pisma w postaci dokumentu elektronicznego
do właściwych organów, w sytuacji gdy w odrębnych przepisach jest wskazany organ
do zdefiniowania wzoru dokumentu elektronicznego w centralnym repozytorium
wzorów dokumentów elektronicznych, a wzór ten nie został udostępniony.
Mimo obowiązków nałożonych na właściwe organy, np. przez art. 22e ustawy sdg,
zdarzają się sytuacje, gdy wskutek przewlekłości działań związanych z definiowaniem
wspomnianych wzorów dokumentów elektronicznych, realizacja uprawnień
przedsiębiorcy do załatwienia sprawy z wykorzystaniem środków komunikacji
elektronicznej jest niemożliwa lub bardzo utrudniona.
Ustawowe zobowiązanie ministra właściwego do spraw gospodarki do zdefiniowania
uniwersalnego wzoru pisma właściwego do wykorzystania w sprawach leżących
w zakresie regulacji ustawy sdg jest krokiem ku rozwiązaniu zaistniałego problemu.
Ilekroć bowiem przedsiębiorca nie będzie mógł przekazać do właściwego organu
oświadczenia, notyfikacji lub wniosku, wypełniając na stronie internetowej formularz
generujący dokument zgodny z dedykowanym do załatwienia danej sprawy wzorem,
tylekroć będzie mógł wykorzystać dokument elektroniczny oparty o wspomniany wzór
ogólny, zaś właściwy dla załatwienia danej sprawy organ będzie zobowiązany do jego
przyjęcia i rozpatrzenia.
Uniwersalny wzór pisma, o którym mowa w art. 22ca ustawy sdg, minister gospodarki
zamieści na stronie internetowej punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 22a
ustawy sdg, a także na stronie BIP ministerstwa oraz w CRWD. Formularz taki będzie
powiązany z opisem informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy. Z punktu
widzenia przedsiębiorcy jest to ważny element informacji publikowanych na stronach
punktu kontaktowego, zgodnie z art. 22b ust. 4 ustawy sdg, w szczególności
dotyczących istotnych elementów pisma oraz przykładowej jego treści. W związku
12
z tym będzie to czynnik minimalizujący ryzyko odrzucenia pisma przez organ lub
ewentualność wezwania wnioskodawcy do jego uzupełnienia.
Formularz uniwersalnego pisma ogólnego będzie powiązany z opisem informacji
dostępnych na stronie internetowej punktu kontaktowego, niezbędnych do załatwienia
danej sprawy – opisy bowiem będą zawierać listę kluczowych danych, jakie powinny
znaleźć się w treści pisma, oraz przykłady brzmienia takich pism. Należy przy tym
zauważyć, że odpowiedzialność za treść ostatecznego wniosku będzie zawsze
spoczywała na przedsiębiorcy.
Opracowanie przykładowych treści pism jest przedmiotem prac nad Elektronicznym
Punktem Kontaktowym, realizowanych w ramach projektu Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej. Ich treść będzie związana z odpowiedziami,
jakich udzieli użytkownik na poszczególne pytania kreatora w ramach danej
tzw. sytuacji życiowej.
Jako sytuację życiową należy przy tym rozumieć takie zdarzenia, jak np. otwarcie biura
podróży, założenie zakładu fryzjerskiego. Są one obsługiwane za pomocą kreatorów
opartych na komputerowych systemach ekspertowych, gdzie w ramach
zaprogramowanego algorytmu użytkownik odpowiada krok po kroku na zadawane
pytania, co prowadzi w efekcie do określenia jego szczegółowych, specyficznych
potrzeb i przygotowania poradnika/scenariusza potrzebnych z jego strony działań, aby
mógł osiągnąć pożądany cel.
Funkcja ta jest dostępna od kilku miesięcy dla użytkowników strony www.eu-go.gov.pl.
Ze względu na obowiązek ustawowy, nałożony na ministra właściwego do spraw
gospodarki, art. 22a ustawy sdg musi dysponować instrumentem pozwalającym na
skuteczne zapewnienie implementacji art. 8 dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku
wewnętrznym (DU), ponieważ zaawansowanie implementacji tej dyrektywy przez
poszczególne państwa członkowskie UE jest przedmiotem stałego monitoringu i analiz
Komisji Europejskiej.
Projekty wzorów pism zostały opracowane w ramach projektu „Uproszczenie procedur
związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich
elektronizację i wdrożenie idei „jednego okienka”” (UEPA). Analizie poddano 112
procedur, wskazanych – zgodnie z informacją podmiotu realizującego projekt – przez
poszczególne ministerstwa, dla których przygotowano wzory pism. Dzięki temu, że
13
wzory pism zostały opracowane w ramach ww. projektu, właściwe organy nie zostaną
obciążone kosztami ich przygotowania. Wzory zostaną przekazane resortom bezpłatnie.
Projekt ustawy w art. 23 wprowadza przepis przejściowy, zgodnie z którym przepisy
wykonawcze wydane na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach
administracyjnych. Wprowadzenie przepisu uzasadnione jest zapewnieniem
odpowiedniego czasu na zmianę rozporządzenia Ministra Gospodarki, wydawanego na
podstawie art. 9 ust. 4.
Proponuje się 6-miesięczny okres vacatio legis, aby pozostawić organom właściwym
odpowiedni czas na publikację wzorów wprowadzanych niniejszą ustawą.
Projekt ustawy stanowi I etap porządkowania procedur administracyjnych związanych
z podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej na terytorium RP.
Należy podkreślić, że projekt koncentruje się przede wszystkim na zmianach
w ustawach szczegółowych i wprowadzeniu rozwiązań polegających na wskazaniu
organów odpowiedzialnych za przygotowanie wzorów pism oraz zobowiązaniu tych
organów do ich opracowania, a także publikacji.
Projekt jest także komplementarny względem projektu ustawy o zmianie ustawy
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz
niektórych innych ustaw, który zawiera propozycje rozwiązań o charakterze
horyzontalnym, regulujących obowiązki organów w zakresie opracowania wzorów pism
w postaci dokumentów elektronicznych, w przypadku gdy organ jest zobowiązany do
określenia wzoru pisma przepisami odrębnymi. Ponadto w zakresie przepisów
o charakterze ogólnym znajdują się kwestie obowiązku publikacji w CRWD oraz
aktualizacji wzorów opublikowanych, a także standardów, jakie powinny spełniać
wzory pism w postaci dokumentów elektronicznych i formularze elektroniczne.
Ponadto przedmiotowy projekt wpisuje się w działania podejmowane przez
Ministerstwo Gospodarki, zmierzające do szeroko rozumianej deregulacji otoczenia
prawnego funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce.
Projekt został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
14
(Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414). Zarówno do założeń do projektu ustawy, jak i do
projektu, nie zgłoszono wniosków w trybie ustawy o działalności lobbingowej.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega notyfikacji, zgodnie
z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
15
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na:
– obywateli,
– cudzoziemców,
– przedsiębiorców,
– podmioty realizujące zadania publiczne, tj. organy administracji zobowiązane do
opracowania i zamieszczenia wzorów pism w centralnym repozytorium wzorów
dokumentów elektronicznych (CRWD).
II. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach
administracyjnych został opracowany na podstawie założeń do projektu ustawy
o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych.
Projekt założeń projektu ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism
w procedurach administracyjnych
został poddany konsultacjom społecznym
z następującymi partnerami społecznymi:
– Krajową Izbą Gospodarczą,
– Instytutem Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym,
– Związkiem Rzemiosła Polskiego,
– Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
– Forum Związków Zawodowych,
– Krajową Radą Spółdzielczą,
– Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”,
– Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych,
– Business Centre Club,
– Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
– Izbą Informatyki i Telekomunikacji,
– Fundacją Małych i Średnich Przedsiębiorstw,
– Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji,
– Pracodawcami Rzeczpospolitej Polskiej,
– Polską Radą Biznesu.
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2123
› Pobierz plik