Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
Propozycja zapisu:
Art. 86a ust. 7
7. Do pojazdów samochodowych o
których mowa w ust. 4 pkt 2 należą w
szczególności:
(…)
W
przypadku
nieuwzględnienia
powyższej propozycji i pozostawieniu w
projekcie przedmiotowego katalogu jako
katalogu
zamkniętego
zastrzeżenia
Związku Dealerów Samochodów budzi
fakt, że katalog w proponowanej treści
eliminuje możliwość pełnego odliczenia
dla pojazdów posiadających więcej niż
jeden rząd siedzeń, a posiadających
otwartą
część
przeznaczoną
do
przewożenia
ładunków
lub
klasyfikowanych jako pojazd
wielozadaniowy i van. Podobnie, projekt
uniemożliwia pełne odliczenie podatku
dla pojazdów z jednym rzędem siedzeń,
ale posiadających zamkniętą przestrzeń do
przewozu ładunków. W ocenie Związku
Dealerów Samochodów konieczne jest
zatem uzupełnienie katalogu o te rodzaje
pojazdów, jeszcze na etapie prac
legislacyjnych nad ustawą, tak ażeby nie
było w tym zakresie konieczne
wydawanie przez Ministra Finansów
odrębnego rozporządzenia, co też pozwoli
na uniknięcie wahań na rynku sprzedaży
32
takich pojazdów.
Art. 1 pkt 3
Sądecka Izba Gospodarcza Katalog wymieniający w sposób Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 86a ust. 7)
(KIG)
zamknięty (brak sformułowania „w Rozszerzono katalog pojazdów
szczególności”)
kategorie
pojazdów uznawanych z uwagi na ich konstrukcję
jako pojazdy wykorzystywane
„konstrukcyjnie” przeznaczonych do
stosowania pełnego odliczenia ujęty jest wyłącznie do działalności gospodarczej
zbyt wąsko. Przykładowo projekt ustawy – dodano pojazdy mające jeden rząd
siedzeń i zamkniętą przestrzeń do
eliminuje możliwość pełnego odliczenia przewozu ładunków.
dla pojazdów posiadających więcej niż Niewuzględniono w katalogu pojazdów
jeden rząd siedzeń, a posiadających z dwoma rzędami siedzeń, gdyż co do
otwartą
część
przeznaczoną
do zasady wykorzystywanie tego typu
przewożenia
ładunków
lub pojazdów do celów prywatnych nie
klasyfikowanych jako pojazd
może być uznane za nieistotne, tym
wielozadaniowy i van. Podobnie, projekt bardziej nie uznano za uzasadniona
uniemożliwia pełne odliczenie podatku uwagę stworzenia tutaj katalogu
dla pojazdów z jednym rzędem siedzeń, otwartego.
ale posiadających zamkniętą przestrzeń do
przewozu ładunków. Ów wąski katalog
może być uznaniowo uzupełniany w
drodze rozporządzenia wydanego przez
Ministra Finansów.
Art. 1 pkt 3
Katalog
wymieniający
w
sposób Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 86a ust. 7)
Federacja MSP - Fundacja
zamknięty (brak sformułowania „w Rozszerzono katalog pojazdów
szczególności”)
kategorie
pojazdów uznawanych z uwagi na ich konstrukcję
„konstrukcyjnie” przeznaczonych do
jako pojazdy wykorzystywane
stosowania pełnego odliczenia ujęty jest wyłącznie do działalności gospodarczej
zbyt wąsko. Przykładowo projekt ustawy – dodano pojazdy mające jeden rząd
siedzeń i zamkniętą przestrzeń do
eliminuje możliwość pełnego odliczenia
dla pojazdów posiadających więcej niż przewozu ładunków.
33
jeden rząd siedzeń, a posiadających Niewuzględniono w katalogu pojazdów
otwartą
część
przeznaczoną
do z dwoma rzędami siedzeń, gdyż co do
przewożenia
ładunków
lub zasady wykorzystywanie tego typu
klasyfikowanych jako pojazd
pojazdów do celów prywatnych nie
wielozadaniowy i van. Podobnie, projekt może być uznane za nieistotne, tym
uniemożliwia pełne odliczenie podatku bardziej nie uznano za uzasadniona
dla pojazdów z jednym rzędem siedzeń, uwagę stworzenia tutaj katalogu
ale posiadających zamkniętą przestrzeń do otwartego.
przewozu ładunków. Ów wąski katalog
może być uznaniowo uzupełniany w
drodze rozporządzenia wydanego przez
Ministra Finansów.
Art. 1 pkt 3
Katalog
wymieniający
w
sposób Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 86a ust. 7)
Stowarzyszenie Małych i zamknięty (brak sformułowania „w Rozszerzono katalog pojazdów
Średnich
Przedsiębiorstw szczególności”) kategorie pojazdów uznawanych z uwagi na ich konstrukcję
:Krak-Business”
„konstrukcyjnie” przeznaczonych do
jako pojazdy wykorzystywane
stosowania pełnego odliczenia ujęty jest wyłącznie do działalności gospodarczej
zbyt wąsko. Przykładowo projekt ustawy – dodano pojazdy mające jeden rząd
eliminuje możliwość pełnego odliczenia siedzeń i zamkniętą przestrzeń do
dla pojazdów posiadających więcej niż przewozu ładunków.
jeden rząd siedzeń, a posiadających Niewuzględniono w katalogu pojazdów
otwartą
część
przeznaczoną
do z dwoma rzędami siedzeń, gdyż co do
przewożenia
ładunków
lub zasady wykorzystywanie tego typu
klasyfikowanych jako pojazd
pojazdów do celów prywatnych nie
może być uznane za nieistotne, tym
wielozadaniowy i van. Podobnie, projekt
uniemożliwia pełne odliczenie podatku bardziej nie uznano za uzasadniona
dla pojazdów z jednym rzędem siedzeń, uwagę stworzenia tutaj katalogu
ale posiadających zamkniętą przestrzeń do otwartego.
przewozu ładunków. Ów wąski katalog
może być uznaniowo uzupełniany w
drodze rozporządzenia wydanego przez
34
Ministra Finansów.
Art. 1 pkt 3
POHiD
Lista aut wskazanych jako te, które będą Uwaga częściowo nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 7)
mogły korzystać z pełnego odliczenia Rozszerzono katalog pojazdów o
powinna zostać rozszerzona, choćby o pojazdy z jednym rzędem siedzeń i
auta wielozadaniowe i vany z dwoma odrębną od nadwozia kabiną.
rzędami siedzeń. Ponadto słusznym
rozwiązaniem byłoby wprowadzenie
prawa odliczenia bez żadnych limitów dla
aut typu Ford Transit, Opel Vivaro,
Renault Master. Ograniczenie w
odliczeniu VAT dla tego typu aut jest
niezasadne,
ponieważ
ich
wykorzystywanie poza działalnością
gospodarczą praktycznie nie występuje.
Art.1 pkt 3 (art. Związek Rzemiosła Polskiego
Uwaga nieuwzględniona.
Nie rozumiemy, dlaczego za bezsporne
86a ust. 7 i art.
uważa się stwierdzenie, że samochody, o Należy mieć na uwadze podstawową
9)
różnicę
między
samochodami
których mowa w nowym art. 86a ust.7 osobowymi a samochodami typu
pkt 1a) i b) projektowanej ustawy nie
mogą być obiektywnie wykorzystywane transporter. Samochód osobowy jest z
do celów prywatnych. Przykładowo założenia przeznaczony dla prywatnego
samochód typu transporter, z częścią użytku, a jedynie może jednocześnie
bagażową posiadający jeden rząd siedzeń, być wykorzystywany dla celów
potencjalnie może również służyć j
prowadzonej działalności gospodarczej.
ako
prywatny
środek
transportu Natomiast samochód typu transporter z
przedsiębiorcy. W
takiej sytuacji natury rzeczy przeznaczony jest dla
zwolnienie użytkowników tych pojazdów przedsiębiorcy
do
prowadzenia
z konieczności prowadzenia ewidencji działalności gospodarczej i ewentualnie
przebiegu i jednocześnie obciążenie takim może być wykorzystywany dla celów
obowiązkiem
przedsiębiorców prywatnych (z reguły w skali
użytkujących w prowadzonej działalności nieistotnej).
35
typowe samochody osobowe stanowi
nierówne traktowanie podatników.
Przykładem
takiego
niekorzystnego
zróżnicowania może być przedsiębiorca,
którego specyfika działalności nie
wymaga zakupu pojazdu, np. typu van, a
wystarczający jest normalny samochód
osobowy, i tylko z tego powodu
obciążany jest dodatkowymi uciążliwymi
obowiązkami ewidencyjnymi. W tym
przypadku, w nieuzasadniony sposób
korzystniej traktowany jest
przedsiębiorca, który tylko ze względu na
rodzaj prowadzonej działalności zakupił
pojazd typu van, i w związku z tym nie
będzie miał obowiązku prowadzenia
ewidencji przebiegu.
Wspomniane powyżej zróżnicowane
traktowanie podatników, którzy de facto
w ten sam sposób wykorzystują pojazdy
samochodowe w swojej działalności
gospodarczej,
w
praktyce
może
spowodować, że ci z nich, których będzie
na to stać zakupią do prowadzonej
działalności pojazdy spełniające kryteria,
które uwolnią ich od obowiązku
prowadzenia ewidencji (np. van), choć
obiektywnie pojazdy te nie będą
niezbędne do działalności. Dodatkowo
ciężar w postaci ograniczenia prawa do
odliczenia podatku VAT spadnie na
słabsze ekonomicznie, małe firmy,
36
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik