Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
określenie daty i miejsca wystawienia upoważnienia;
8)
podpis osoby wystawiającej upoważnienie, z podaniem
zajmowanego stanowiska służbowego;
9)
pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego.
4. Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega na analizie
wyjaśnień oraz dokumentów przedstawionych przez podmiot
realizujący Narodowy Cel Redukcyjny.
5. Upoważnionym pracownikom, o których mowa w ust. 2,
przysługuje prawo żądania od kontrolowanego podmiotu
realizującego Narodowy Cel Redukcyjny:
1)
ustnych i pisemnych wyjaśnień, a także przedstawienia
dokumentów dotyczących zapewnienia minimalnej wartości
ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia
paliw, o której mowa w art. 30b ust. 1;
2)
przedstawienia dokumentów umożliwiających sprawdzenie
zgodności stanu faktycznego z wielkością obliczoną zgodnie
z art. 30b ust. 2.
6. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który
w szczególności zawiera wnioski oraz pouczenie o sposobie
złożenia zastrzeżeń co do jego treści w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia.
7. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez
podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny, kontrolujący
dokonuje stosownej adnotacji w protokole. Odmowa podpisania
protokołu nie stanowi przeszkody do jego podpisania przez
kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może wezwać
podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny do usunięcia
uchybień określonych w protokole w terminie nie krótszym niż 7
dni.
Art. 1 ust 21 (art. 30h):
Art. 30h. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w
drodze rozporządzenia, po wydaniu przez Komisję Europejską
regulacji określonych w art. 7a ust. 5 dyrektywy 98/70/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r.
odnoszącej się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz
zmieniającej dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz. Urz. UE L 350 z
28.12.1998, str. 58, z późn. zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie
17
specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 182, z późn. zm.):
5) metodykę obliczania emisji gazów cieplarnianych w
przeliczeniu na jednostkę energii z paliw innych niż
biopaliwa ciekłe oraz z energii elektrycznej przez
podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny,
6) wskaźniki
emisji
gazów
cieplarnianych
dla
poszczególnych paliw oraz energii,
7) wielkość emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na
jednostkę energii z 2010 r.,
8) wartość opałową dla poszczególnych paliw oraz wartość
energetyczną energii elektrycznej
- mając na względzie regulacje przyjęte w Unii Europejskiej w
tym zakresie oraz stan wiedzy technicznej.
Art. 1 ust 25 (art. 35 a pkt 7)
7) podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny, który nie
wykonał obowiązku, o którym mowa w art. 30b ust. 1;
art 1 ust. 25 (art. 35c ust. 3):
3. Wysokość kary pieniężnej wymierzonej w przypadku, o którym
mowa w art. 35a pkt 7, oblicza się według wzoru:
K= S x O x W
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
K - wysokość kary pieniężnej, wyrażoną w złotych [zł],
S - stawkę 0,02, wyrażoną w złotych, za gram ekwiwalentu
ditlenku węgla [zł/gCO2eq],
O - wartość niezrealizowanego obowiązku, o którym mowa w art.
30b ust. 1, wyrażoną w gramach ekwiwalentu ditlenku węgla w
przeliczeniu na jednostkę energii [gCO2eq/MJ],
W – odpowiednio wartość opałową lub energetyczną sprzedanych,
zbytych w innej formie lub zużytych na potrzeby własne paliw
ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu skroplonego (LPG), sprężonego
gazu ziemnego (CNG) lub skroplonego gazu ziemnego (LNG)
oraz energii elektrycznej sprzedawanej odbiorcy końcowemu lub
zużywanej na potrzeby własne, wyrażoną w jednostkach energii
[MJ].
b) wskaźnikowego celu dodatkowego 2 % do dnia 31 grudnia 2020 N
Przepis nieobowiązkowy, nie wymaga wdrożenia.
r., z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1 lit. h), osiąganego za pośrednictwem
jednej lub obu następujących metod:
18
(i) zaopatrzenia transportu w energię dostarczaną w celu stosowania
we wszelkiego rodzaju pojazdach drogowych lub maszynach
jezdnych nieporuszających się po drogach (w tym w statkach
żeglugi śródlądowej), ciągnikach rolniczych i leśnych oraz statkach
rekreacyjnych;
(ii) wykorzystania wszelkich technologii (w tym wychwytywania i
składowania dwutlenku węgla) umożliwiających zmniejszenie
emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia dostarczonego paliwa
lub energii w przeliczeniu na jednostkę energii;
c)wskaźnikowego celu dodatkowego 2 % do dnia 31 grudnia 2020 r.,
z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1 lit. i), osiąganego za pośrednictwem
wykorzystania kredytów nabytych w ramach mechanizmu czystego
rozwoju protokołu z Kioto, na warunkach określonych w dyrektywie
2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13
października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami
emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, w celu redukcji w
sektorze dostaw paliw.
3. Emisje gazów cieplarnianych w cyklu życia biopaliw obliczane są T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
zgodnie z art. 7d. Emisje gazów cieplarnianych w cyklu życia innych
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
paliw i energii obliczane są z wykorzystaniem metodologii
określonej zgodnie z ust. 5 niniejszego artykułu.
4. Państwa członkowskie zapewniają, że grupa dostawców może T
Art. 1 ust. Art. 1 ust. 21 (art. 30d)
zadecydować o wspólnym wypełnianiu obowiązków wypływających
21 oraz Art. 30d. 1. Podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny
z ust. 2. W takim przypadku dla celów ust. 2 grupę dostawców
Art. 1 ust. mogą wspólnie realizować obowiązek, o którym mowa w art. 30b
uważa się za jednego dostawcę.
25
ust. 1.
2. Podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny
informują Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o wspólnej
realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 30b ust. 1,w terminie
do dnia 31 marca każdego roku.
3. W informacji, o której mowa w ust. 2, należy wskazać:
1) nazwę, adres i adres do doręczeń oraz siedzibę
podmiotów, o których mowa w ust. 1;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotów, o
których mowa w ust. 1, oraz numer identyfikacyjny
w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów
gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został
nadany, albo numer identyfikacyjny podmiotów w
odpowiednich rejestrach państwa obcego;
3) rodzaj oraz zakres wykonywanej działalności
19
gospodarczej przez podmioty,
o których mowa w ust. 1;
4) podmiot obowiązany do złożenia sprawozdania
rocznego, o którym mowa w art. 30i ust. 1.
4. Do informacji, o której mowa w ust. 2, każdy z
podmiotów dołącza oświadczenie, zawierające oznaczenie miejsca
i datę złożenia oraz podpis osoby uprawnionej do jego
reprezentowania, o następującej treści:
„Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia, oświadczam, że:
1) dane zawarte w informacji są kompletne i zgodne z
prawdą;
2) decyduję się na wspólną realizację obowiązku, o którym
mowa w art. 30b ust. 1, ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
(Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.) z następującymi
przedsiębiorcami: . .;
3) znane mi są warunki określone w art. 30b ustawy z dnia
25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i
kontrolowania jakości paliw.”.
Klauzula
ta
zastępuje
pouczenie
organu
o
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
5. Informacja, o której mowa w ust. 2, może być
sporządzona w postaci elektronicznej oraz przesyłana za
pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w
rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o
świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204,
z późn. zm.).
6. Podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny, które
wspólnie realizują obowiązek, o którym mowa w art. 30b ust. 1,
składają wspólne sprawozdanie roczne, o którym mowa
w art. 30i ust. 1. Do przekazywania sprawozdania rocznego jest
obowiązany podmiot wskazany w informacji, o której mowa w
ust. 3 pkt 4.
Art. 35b.
Art. 35b. 1. W przypadku niewykonania obowiązku, o którym
mowa w art. 30b ust. 1, przez podmioty realizujące wspólnie ten
20
obowiązek, karze pieniężnej podlega ten z podmiotów, który nie
zrealizował tego obowiązku.
2. W przypadku nieprzekazania sprawozdania rocznego, o którym
mowa w art. 30i ust. 1, karze pieniężnej podlega podmiot
wskazany zgodnie z art. 30d ust. 3 pkt 4.
5. Środki niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszego artykułu, T
Art. 1 ust Art. 30h. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w
mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszej
21
drodze rozporządzenia, po wydaniu przez Komisję Europejską
dyrektywy poprzez jej uzupełnienie, są przyjmowane zgodnie z
regulacji określonych w art. 7a ust. 5 dyrektywy 98/70/WE
procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, opisaną w art. 11 ust. 4.
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r.
Takie środki obejmują w szczególności:
odnoszącej się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz
a)metodologię obliczania emisji gazów cieplarnianych w całym
zmieniającej dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz. Urz. UE L 350 z
cyklu życia paliw innych niż biopaliwa oraz energii;
28.12.1998, str. 58, z późn. zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie
b) metodologię określającą, przed dnia 1 stycznia 2011 r.,
specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 182, z późn. zm.):
podstawowe normy dla paliw oparte na emisjach gazów
9) metodykę obliczania emisji gazów cieplarnianych w
cieplarnianych w cyklu życia paliw w przeliczeniu na jednostkę
przeliczeniu na jednostkę energii z paliw innych niż
energii z paliw kopalnych w 2010 r. dla celów ust. 2;
biopaliwa ciekłe oraz z energii elektrycznej przez
c)wszelkie przepisy konieczne w celu zastosowania przepisów ust.
podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny,
4;
10) wskaźniki
emisji
gazów
cieplarnianych
dla
d)metodologię obliczania wkładu elektrycznych pojazdów
poszczególnych paliw oraz energii,
drogowych, która jest zgodna z art. 3 ust. 4 dyrektywy 2009/28/WE.
11) wielkość emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na
jednostkę energii z 2010 r.,
12) wartość opałową dla poszczególnych paliw oraz wartość
energetyczną energii elektrycznej
- mając na względzie regulacje przyjęte w Unii Europejskiej w
tym zakresie oraz stan wiedzy technicznej.
Art. 1 „Artykuł 7b
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o biokomponentach i
ust. 6
Kryteria zrównoważonego rozwoju dotyczące biopaliw
biopaliwach ciekłych.
Artykuł 7c
Weryfikacja zgodności biopaliw z kryteriami zrównoważonego
rozwoju
Artykuł 7d
Obliczanie wpływu biopaliw na emisję gazów cieplarnianych w
całym cyklu życia
Artykuł 7e
Środki wdrażające i sprawozdania dotyczące zrównoważonego
rozwoju biopaliw
Art. 1 1. Państwa członkowskie monitorują zgodność z wymogami N
Przepis nie wymaga wdrożenia. Metody badania jakości paliw,
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik