eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2087
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088

2087

– 5 – 
Regulacji Energetyki o przyjęciu obowiązku, o którym mowa w art. 30b 
ust. 1; 
30)  import  –  import w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008  r. o podatku 
akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.); 
31)  nabycie 
wewnątrzwspólnotowe 
– 
nabycie 
wewnątrzwspólnotowe 
w rozumieniu ustawy wymienionej w pkt 30; 
32)  cykl  życia  paliw  lub  energii  –  okres  obejmujący  etapy  niezbędne  do 
wytworzenia danego paliwa lub energii  elektrycznej,  uwzględniający 
w szczególności 
uprawę  lub  wydobycie,  transport,  wytwarzanie, 
przetwarzanie,  aż  do  zużycia  tego paliwa w transporcie lub energii 
elektrycznej w pojazdach samochodowych; 
33)  gazy cieplarniane – ditlenek węgla, podtlenek azotu oraz metan; 
34)  emisja  gazów  cieplarnianych  w  cyklu  życia  paliw  –  wprowadzenie do 
powietrza gazów cieplarnianych, wynikające z cyklu życia paliw, niezależnie 
od źródła pochodzenia tej emisji; 
35)  emisja gazów cieplarnianych w  cyklu  życia  energii  –  wprowadzenie do 
powietrza  gazów  cieplarnianych,  wynikające  z  cyklu  życia  energii, 
niezależnie od źródła pochodzenia tej emisji; 
36)  emisja  gazów  cieplarnianych  w  przeliczeniu  na  jednostkę  energii  –  iloraz 
całkowitej  masy  emisji  gazów  cieplarnianych wprowadzonych do powietrza 
w  cyklu  życia  paliw  lub  energii,  przeliczonej  na  ditlenek  węgla,  oraz 
całkowitej wartości opałowej paliwa lub wartości energetycznej dostarczonej 
energii, wyrażony jako gCO2eq/MJ; 
37)  dodatki metaliczne –  dodatki  do benzyn silnikowych produkowane na bazie 
manganu, w tym trikarbonylek (metylocyklopentadieno) manganowy; 
38)  dystrybutor  –  odmierzacz  paliw  będący  instalacją  pomiarową,  przeznaczony 
do tankowania paliw na stacjach paliwowych i zakładowych.”; 
                                                 
5) 
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2011  r.  Nr 120, poz. 690, 
Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1208, Nr 232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 1342 i 1456 oraz 
z 2013 r. poz. 939 i 1231. 
– 6 – 
3) 
w art. 3: 
a) 
ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
„1.  Paliwa transportowane, magazynowane, wprowadzane do obrotu oraz 
gromadzone  w  stacjach  zakładowych  powinny  spełniać  wymagania  jakościowe, 
określone dla danego paliwa ze względu na ochronę środowiska, wpływ na zdrowie 
ludzi  oraz  prawidłową  pracę  silników  zamontowanych  w  pojazdach,  w tym 
ciągnikach  rolniczych,  maszynach  nieporuszających  się  po  drogach,  a  także 
rekreacyjnych jednostkach pływających.”, 
b) 
w ust. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu: 
„5)  skroplonego  gazu  ziemnego  (LNG),  biorąc  pod  uwagę  wartości  parametrów 
jakościowych,  określone  w  odpowiednich  normach  w  tym  zakresie, stan 
wiedzy  technicznej  wynikający  z  badań  tego  paliwa,  a  także  doświadczeń 
w jego stosowaniu; 
6) 
innych paliw odnawialnych, biorąc pod uwagę stan wiedzy technicznej w tym 
zakresie  wynikający  z  badań  tych  paliw,  a  także  doświadczeń  w  ich 
stosowaniu.”, 
c) 
dodaje się ust. 3 w brzmieniu: 
„3.  Paliwa  wyprodukowane  lub  dopuszczone  do  obrotu  w  innym  niż 
Rzeczpospolita  Polska  państwie  członkowskim  Unii  Europejskiej,  w  Republice 
Turcji  albo  w  państwie  członkowskim  Europejskiego  Porozumienia  o  Wolnym 
Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie 
z  przepisami  obowiązującymi  w  tych  państwach,  które  spełniają  wymagania 
wynikające  z  przepisów  Unii  Europejskiej  w  tym  zakresie,  mogą  być 
transportowane, magazynowane, wprowadzane do obrotu oraz gromadzone na 
stacjach zakładowych, o ile odpowiadają wymaganiom wynikającym z przepisów 
technicznych, wydanych ze względu na ochronę zdrowia i życia ludzi i zwierząt, 
środowiska lub interesów konsumentów.”; 
4) 
w art. 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie: 
„3.  Po uzyskaniu zgody, o której mowa w ust.  2,  minister  właściwy  do  spraw 
gospodarki może określić, w drodze rozporządzenia, na czas oznaczony, nie dłuższy niż 
6 miesięcy: 
1) 
wymagania jakościowe dla paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych inne niż określone 
w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 lub 2, 
– 7 – 
2) 
rodzaj  oznaczenia  numerycznego  umożliwiającego  identyfikację  paliw  ciekłych 
lub biopaliw ciekłych oraz ich nazwy, 
3) 
terminy  obowiązywania  wymagań  jakościowych  dla  poszczególnych  rodzajów 
paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych 
–  mając  na  względzie  ochronę  środowiska,  zdrowie  ludzi  oraz  wpływ  stosowania  tych 
paliw,  odpowiadających  takim  wymaganiom,  na  eksploatację  pojazdów,  w tym 
ciągników rolniczych, maszyn nieporuszających się po drogach, a także rekreacyjnych 
jednostek pływających.”; 
5) 
w art. 7: 
a) 
w ust. 1 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu: 
„3)  innych  paliw  odnawialnych  niespełniających  wymagań  jakościowych 
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 6.”, 
b) 
dodaje się ust. 7 w brzmieniu: 
„7. Zabrania się wprowadzania do obrotu skroplonego gazu ziemnego (LNG) 
oraz  jego  używania  w  stacjach  zakładowych,  jeżeli  nie  spełnia  wymagań 
jakościowych  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  3  ust.  2 
pkt 5.”; 
6) 
w art. 9 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu: 
„2a.  Prezes  Urzędu  Ochrony  Konkurencji  i  Konsumentów  może  wezwać 
właściciela lub użytkownika wybranej floty do uzupełnienia zgłoszenia w terminie nie 
krótszym niż 7 dni. 
2b. Termin, o którym mowa w ust. 2 w zdaniu drugim, biegnie od dnia otrzymania 
uzupełnienia zgłoszenia.”; 
7) 
w art. 9a: 
a) 
ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
„1.  Przedsiębiorcy  wykonujący  działalność  gospodarczą  w  zakresie 
wprowadzania do obrotu paliw ciekłych na stacjach paliwowych są obowiązani do 
zamieszczenia  na  stacjach  paliwowych  czytelnych  informacji  dotyczących 
zawartości  biokomponentów  w  paliwach  ciekłych  wprowadzanych  do  obrotu  na 
tych stacjach, w  szczególności  informacji  o  zawartości  bioetanolu  w  benzynach 
silnikowych.”, 
b) 
uchyla się ust. 4; 
– 8 – 
8) 
po art. 9a dodaje się art. 9b–9d w brzmieniu: 
„Art.  9b.  1.  Przedsiębiorcy  wykonujący  działalność  gospodarczą  w  zakresie 
wprowadzania do obrotu na stacjach paliwowych benzyn silnikowych zawierających od 
5,0%  do  10,0%  objętościowo  bioetanolu  lub  od  15,0%  do  22,0%  objętościowo  eteru 
etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego są obowiązani także wprowadzać 
do obrotu na tych stacjach benzyny silnikowe o zawartości: 
1) 
tlenu – wynoszącej do 2,7% masy; 
2) 
bioetanolu  –  wynoszącej  do  5,0%  objętościowo,  lub  eteru etylo-tert-butylowego 
lub eteru etylo-tert-amylowego – wynoszącej do 15,0% objętościowo. 
2.  Dystrybutory  używane  na  stacjach  paliwowych  do  benzyn  silnikowych 
zawierających  od  5,0%  do  10,0%  objętościowo  bioetanolu  lub  od  15,0%  do  22,0% 
objętościowo  eteru  etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego  należy 
oznakować: 
1) 
w  sposób  umożliwiający  identyfikację  rodzaju  paliwa  ciekłego  i maksymalnych 
udziałów objętościowych tego biokomponentu zawartego w paliwie, wyrażonych 
w procentach; 
2) 
umieszczając  na  nich  informacje  dotyczące  konieczności  upewnienia  się  przez 
konsumenta, czy paliwa te mogą być stosowane w używanym przez niego silniku. 
3.  Wymóg oznakowania dystrybutorów,  o  którym  mowa  w  ust.  2,  dotyczy  także 
dystrybutorów używanych na stacjach zakładowych. 
4.  Minister  właściwy  do  spraw  gospodarki  określi,  w  drodze  rozporządzenia, 
szczegółowy  sposób  oznakowania  dystrybutorów  używanych  na  stacjach,  o których 
mowa w ust. 2 i 3, uwzględniając konieczność rozróżnienia rodzajów paliw oraz interes 
konsumentów. 
Art. 9c. 1. Dystrybutory używane na stacjach paliwowych do benzyn silnikowych 
zawierających  dodatki  metaliczne  należy  oznakować,  umieszczając  na  nich  widoczną 
i czytelną informację o następującej treści: „Zawiera dodatki metaliczne”. 
2.  Wymóg  oznakowania  dystrybutorów,  o  którym  mowa  w  ust.  1,  dotyczy  także 
dystrybutorów używanych na stacjach zakładowych. 
Art.  9d.  1.  Kontrolę  wykonania  obowiązków,  o  których  mowa w art. 9a, art. 9b 
ust. 1–3 oraz art. 9c, przeprowadza Inspekcja Handlowa. 
– 9 – 
2. Do kontroli wykonania obowiązków, o których mowa w art. 9a, art. 9b ust. 1–3 
oraz art. 9c,  oraz  do  postępowania  pokontrolnego  stosuje  się  przepisy  ustawy  z dnia 
15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej.”; 
9) 
art. 10 otrzymuje brzmienie: 
„Art.  10.  W  działalności  badawczej  prowadzonej przez jednostki naukowe, 
o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.  o zasadach 
finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, 
poz. 1092 oraz z 2013 r. poz. 675), dopuszcza  się  stosowanie  biopaliw  ciekłych  oraz 
innych  paliw  odnawialnych  niespełniających  wymagań  jakościowych  określonych 
w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 2 i 6 oraz art. 4 ust. 2.”; 
10)  w art. 12 w ust. 2: 
a) 
pkt 1 otrzymuje brzmienie: 
„1)  prowadzenie wykazów: 
a) 
przedsiębiorców  wykonujących  działalność  gospodarczą  w  zakresie 
wytwarzania, transportowania oraz magazynowania paliw, 
b) 
stacji paliwowych oraz stacji zakładowych, 
c) 
hurtowni paliw 
–  sporządzanych  w  szczególności  na  podstawie  danych  z  kontroli 
przeprowadzanych przez Inspekcję Handlową;”, 
b) 
pkt 9 otrzymuje brzmienie: 
„9)  określanie  minimalnej  liczby  stacji  paliwowych  oraz  stacji  zakładowych, 
w których  dokonywana  będzie  kontrola  jakości  gazu  skroplonego  (LPG), 
sprężonego gazu ziemnego (CNG) lub skroplonego gazu ziemnego (LNG);”, 
c) 
pkt 11 otrzymuje brzmienie: 
„11) sporządzanie planu kontroli jakości paliw;”; 
11)  w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
„1.  Do przeprowadzania kontroli, zabezpieczania dowodów, pobierania i badania 
próbek oraz postępowania pokontrolnego w zakresie nieuregulowanym niniejszą ustawą 
stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej.”; 
12)  po art. 19 dodaje się art. 19a w brzmieniu: 
„Art.  19a.  Minister  właściwy  do  spraw  gospodarki  określi,  w  drodze 
rozporządzenia, sposób pobierania próbek: 
1) 
innych paliw odnawialnych, 
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: