eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

Projekt 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   N A U K I   I   S Z K O L N I C T W A   W Y Ż S Z E G O 1)  
z dnia 
w sprawie szczegółowych kryteriów i zakresu oceny programowej i oceny 
instytucjonalnej 
Na  podstawie  art.  9  ust.  3  pkt  3  i  4  ustawy  z  dnia  27  lipca  2005  r.  –  Prawo 
o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje: 
§ 1. Rozporządzenie określa kryteria i szczegółowy zakres: 
1) 
oceny  programowej  na  określonym  kierunku  studiów,  poziomie  i  profilu  kształcenia, 
a także na studiach doktoranckich i studiach podyplomowych, 
2) 
oceny  instytucjonalnej  w  podstawowej  jednostce  organizacyjnej  uczelni,  zwanej  dalej 
„jednostką” 
– 
dokonywanej przez Polską Komisję Akredytacyjną, zwanej dalej „Komisją”. 
§ 2. 1. Komisja dokonuje oceny programowej na kierunku studiów.  
2.  Komisja  formułuje  ocenę  na  podstawie  przygotowanego  przez  uczelnię  raportu 
samooceny,  sporządzanego  przez  Komisję  raportu  z  wizytacji,  a  także  przy  wykorzystaniu 
danych i informacji dostępnych w Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym POL-on. 
3.  Raport  z  wizytacji,  o  którym  mowa  w  ust.  2,  zawiera  ocenę  informacji  i  danych 
zawartych w raporcie samooceny. 
4.  Zakres  informacji  wymaganych  w  raporcie  samooceny  może  dotyczyć  wyłącznie 
dokumentacji, której sporządzenie przez uczelnię jest uwarunkowane spełnieniem wymogów 
określonych w obowiązujących przepisach.  
5.  W  raporcie  samooceny  w  odniesieniu  do  poszczególnych  kryteriów  oceny  należy 
przedstawić stan obecny i planowane w przyszłości zmiany. 
6. Raport samoceny przekazywany jest wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego 
w  rozumieniu  przepisów  o  informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania 
                                                 
1)  Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej  – szkolnictwo  wyższe,  na 
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie 
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483). 
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz 
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650. 
– 2 – 
publiczne  lub  w  formie  dokumentu  elektronicznego  opatrzonego  bezpiecznym  podpisem 
elektronicznym  weryfikowanym  za  pomocą  kwalifikowanego  certyfikatu  w  rozumieniu 
przepisów  o  podpisie  elektronicznym,  za  pomocą  środków  komunikacji  elektronicznej 
w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. 
§ 3. Ocena programowa obejmuje ocenę: 
1) 
warunków  prowadzenia  studiów  na  określonym  kierunku,  poziomie  i  profilu 
kształcenia,  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  9  ust.  3  pkt  1  i  2 
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej dalej „ustawą”, 
w tym ocenę: 
a) 
zgodności związku kierunku studiów ze strategią i misją rozwoju uczelni, 
b)  opracowanych przez jednostkę zakładanych efektów kształcenia w odniesieniu  do 
efektów kształcenia opisanych w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa 
Wyższego, 
c) 
programu  studiów,  w  tym  realizacji  zakładanych  efektów  kształcenia  oraz 
sposobów weryfikacji osiągniętych efektów kształcenia, metod pracy ze studentem 
i  metod  oceniania  studentów,  wkładu  pracy  własnej  studenta  i  sposobu  jej 
weryfikacji, obsady zajęć dydaktycznych i liczebności grup studenckich, 
d)  sposobu  przypisania  punktów  ECTS  do  poszczególnych  modułów  kształcenia  
– zajęć lub grupy zajęć – w programie studiów, 
e) 
spełniania  wymagań  dotyczących  minimum  kadrowego  i  kwalifikacji  nauczycieli 
akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne na kierunku studiów, 
f) 
sposobu  wykorzystania  infrastruktury  dydaktycznej,  w  szczególności  dostępu  do 
bazy  dydaktycznej,  laboratoryjnej,  biblioteki  wirtualnej  oraz  literatury  zalecanej 
w ramach  kształcenia  na  kierunku  studiów,  studiach  doktoranckich,  studiach 
podyplomowych; 
2) 
sposobu funkcjonowania procesu potwierdzania efektów uczenia się; 
3) 
roli,  jakości  i  warunków  prowadzenia  kształcenia  na  odległość,  jeżeli  program 
kształcenia przewiduje prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia 
na odległość; 
4) 
funkcjonowania  wewnętrznego  systemu  zapewniania  jakości  kształcenia  –  w  zakresie 
analizy efektów kształcenia i jego działania na rzecz doskonalenia programu kształcenia; 
5) 
dostosowania efektów kształcenia do potrzeb rynku pracy, w tym: 
a) 
wykorzystania wyników monitorowania karier zawodowych absolwentów, 
– 3 – 
b)  wykorzystania opinii pracodawców przy tworzeniu programów kształcenia, 
c) 
organizacji praktyk oraz wyników analizy i weryfikacji zakładanych i uzyskanych 
efektów realizacji tych praktyk; 
6) 
zarządzania  procesem  dydaktycznym  w  zakresie  kierunku  studiów,  w  tym  zmian 
dokonywanych w programie kształcenia wynikających z jego doskonalenia; 
7) 
współpracy  z  otoczeniem  społeczno-gospodarczym  przy  tworzeniu  programów 
kształcenia, a także prowadzeniu kształcenia i badań naukowych; 
8)  stopnia  umiędzynarodowienia  procesu  kształcenia/studiów,  w  tym  współpracę 
międzynarodową  w  zakresie  kształcenia,  wymianę  studentów  i  nauczycieli 
akademickich,  a  także  proporcje  liczby  studentów  z  zagranicy  do  ogólnej  liczby 
studentów oraz prowadzenie zajęć w językach obcych; 
9) 
zakresu  współpracy  międzynarodowej  w  odniesieniu  do  badań  naukowych,  jeżeli 
jednostka  prowadzi  w  ramach  kierunku  studia  drugiego  stopnia,  jednolite  studia 
magisterskie lub prowadzi studia doktoranckie. 
§ 4.  1.  W  przypadku  kierunków  studiów  o  profilu  ogólnoakademickim  Komisja 
dokonuje w szczególności oceny, o której mowa w § 3 pkt 7 i 8. 
2.  W  przypadku  kierunków  studiów  o  profilu  praktycznym  Komisja  dokonuje 
w szczególności oceny, o której mowa w § 3 pkt 4 i 6. 
§ 5. Jeżeli jednostka prowadzi w ramach kierunku studia drugiego stopnia lub jednolite 
studia magisterskie, ocena programowa obejmuje również sprawdzenie, czy są prowadzone 
badania  naukowe  w  co  najmniej  jednym  obszarze  wiedzy  odpowiadającym  obszarowi 
kształcenia,  do  którego  przyporządkowano  kierunek  studiów.  Ocenie  podlega  także  sposób 
wykorzystania  badań  w  procesie  dydaktycznym  i  udział  studentów  w  badaniach 
prowadzonych przez jednostkę. 
§ 6. Jeżeli jednostka prowadzi w ramach kierunku studiów zajęcia przygotowujące do 
uzyskania  kwalifikacji  uprawniających  do  wykonywania  zawodu  nauczyciela,  ocena 
programowa  obejmuje  również  ocenę  dostosowania  programu  studiów  do  warunków 
określonych  w  standardach  kształcenia  przygotowującego  do  wykonywania  zawodu 
nauczyciela, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy. 
§ 7.  Jeżeli  jednostka  prowadzi  studia  na  kierunkach:  lekarskim,  lekarsko- 
-dentystycznym, farmacja, pielęgniarstwo, położnictwo, weterynaria oraz architektura, ocena 
programowa  obejmuje  również  ocenę  dostosowania  programów  studiów  do  warunków 
– 4 – 
określonych  w  standardach  kształcenia  dla  tych  kierunków,  określonych  w  przepisach 
wydanych na podstawie art. 9b ustawy. 
§ 8. Komisja dokonując oceny programowej na kierunku, poziomie i profilu kształcenia 
realizowanym  w  ramach  indywidualnych  studiów  międzyobszarowych,  uwzględnia  także 
specyfikę tej formy organizacyjnej prowadzenia kształcenia. 
§ 9.  Komisja  dokonując  oceny  instytucjonalnej  działalności  jednostki,  uwzględnia 
wyniki oceny programowej na wszystkich prowadzonych w tej jednostce kierunkach studiów 
oraz  wyniki  oceny  parametrycznej  dokonywanej  przez  Komitet  Ewaluacji  Jednostek 
Naukowych. 
§ 10. Ocena instytucjonalna obejmuje ocenę: 
1) 
rozwoju  misji  i  strategii  rozwoju  jednostki  w  odniesieniu  do  podstawowych  zadań 
uczelni, w szczególności kształcenia studentów i prowadzenia badań naukowych; 
2) 
zgodności związku strategii rozwoju jednostki ze strategią rozwoju uczelni; 
3) 
funkcjonowania i doskonalenia wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia, 
w  tym  jego  konstrukcji  i  oddziaływania  na  doskonalenie  jakości  kształcenia,  przy 
uwzględnieniu  środków  przeznaczanych  na  zapewnienie  jakości  i  wskazanej 
metodologii  wykorzystania uzyskanych ocen do modyfikacji treści  kształcenia i  metod 
dydaktycznych; 
4) 
sposobu  podnoszenia  jakości  kształcenia  na  studiach  podyplomowych  prowadzonych 
w jednostce;  
5) 
sposobu  podnoszenia  jakości  procesu  kształcenia  na  studiach  doktoranckich 
prowadzonych w jednostce, w szczególności w zakresie prowadzonych badań; 
6) 
metod rozwoju potencjału kadry dydaktycznej i naukowej; 
7) 
rozwoju badań naukowych prowadzonych w jednostce; 
8) 
rozwoju relacji jednostki z otoczeniem lokalnym, krajowym, międzynarodowym; 
9) 
doskonalenia systemu zarządzania w jednostce; 
10)  wykorzystywania i rozwoju istniejącej bazy dydaktycznej i naukowej;  
11)  polityki rekrutacyjnej, w tym zasadności doboru kryteriów stosowanych przy określaniu 
warunków przyjęcia na studia.  
§ 11.  Ocena  instytucjonalna  dokonywana  będzie  z  wykorzystaniem  analizy  SWOT 
w odniesieniu do wszystkich kryteriów oceny wskazanych w § 10. 
– 5 – 
§ 12.  Dokonując  oceny  programowej  i  oceny  instytucjonalnej,  Polska  Komisja 
Akredytacyjna  uwzględnia  akredytacje  i  certyfikaty  uzyskane  w  wyniku  oceny 
przeprowadzonej  przez  międzynarodowe  i  krajowe  komisje  branżowe  dokonujące  ocen 
w wybranych  obszarach  kształcenia  oraz  przez  agencje  akredytacyjne  zarejestrowane 
w Europejskim  Rejestrze  Agencji  Akredytacyjnych  (EQAR)  lub  agencje,  z  którymi  Polska 
Komisja Akredytacyjna zawarła umowy o uznawalności ocen akredytacyjnych. 
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ... . 
 
MINISTER 
 NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: