Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A N A U K I I S Z K O L N I C T W A W Y Ż S Z E G O 1)
z dnia
w sprawie szczegółowych kryteriów i zakresu oceny programowej i oceny
instytucjonalnej
Na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa kryteria i szczegółowy zakres:
1)
oceny programowej na określonym kierunku studiów, poziomie i profilu kształcenia,
a także na studiach doktoranckich i studiach podyplomowych,
2)
oceny instytucjonalnej w podstawowej jednostce organizacyjnej uczelni, zwanej dalej
„jednostką”
–
dokonywanej przez Polską Komisję Akredytacyjną, zwanej dalej „Komisją”.
§ 2. 1. Komisja dokonuje oceny programowej na kierunku studiów.
2. Komisja formułuje ocenę na podstawie przygotowanego przez uczelnię raportu
samooceny, sporządzanego przez Komisję raportu z wizytacji, a także przy wykorzystaniu
danych i informacji dostępnych w Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym POL-on.
3. Raport z wizytacji, o którym mowa w ust. 2, zawiera ocenę informacji i danych
zawartych w raporcie samooceny.
4. Zakres informacji wymaganych w raporcie samooceny może dotyczyć wyłącznie
dokumentacji, której sporządzenie przez uczelnię jest uwarunkowane spełnieniem wymogów
określonych w obowiązujących przepisach.
5. W raporcie samooceny w odniesieniu do poszczególnych kryteriów oceny należy
przedstawić stan obecny i planowane w przyszłości zmiany.
6. Raport samoceny przekazywany jest wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego
w rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650.
– 2 –
publiczne lub w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu
przepisów o podpisie elektronicznym, za pomocą środków komunikacji elektronicznej
w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
§ 3. Ocena programowa obejmuje ocenę:
1)
warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu
kształcenia, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1 i 2
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej dalej „ustawą”,
w tym ocenę:
a)
zgodności związku kierunku studiów ze strategią i misją rozwoju uczelni,
b) opracowanych przez jednostkę zakładanych efektów kształcenia w odniesieniu do
efektów kształcenia opisanych w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa
Wyższego,
c)
programu studiów, w tym realizacji zakładanych efektów kształcenia oraz
sposobów weryfikacji osiągniętych efektów kształcenia, metod pracy ze studentem
i metod oceniania studentów, wkładu pracy własnej studenta i sposobu jej
weryfikacji, obsady zajęć dydaktycznych i liczebności grup studenckich,
d) sposobu przypisania punktów ECTS do poszczególnych modułów kształcenia
– zajęć lub grupy zajęć – w programie studiów,
e)
spełniania wymagań dotyczących minimum kadrowego i kwalifikacji nauczycieli
akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne na kierunku studiów,
f)
sposobu wykorzystania infrastruktury dydaktycznej, w szczególności dostępu do
bazy dydaktycznej, laboratoryjnej, biblioteki wirtualnej oraz literatury zalecanej
w ramach kształcenia na kierunku studiów, studiach doktoranckich, studiach
podyplomowych;
2)
sposobu funkcjonowania procesu potwierdzania efektów uczenia się;
3)
roli, jakości i warunków prowadzenia kształcenia na odległość, jeżeli program
kształcenia przewiduje prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia
na odległość;
4)
funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia – w zakresie
analizy efektów kształcenia i jego działania na rzecz doskonalenia programu kształcenia;
5)
dostosowania efektów kształcenia do potrzeb rynku pracy, w tym:
a)
wykorzystania wyników monitorowania karier zawodowych absolwentów,
– 3 –
b) wykorzystania opinii pracodawców przy tworzeniu programów kształcenia,
c)
organizacji praktyk oraz wyników analizy i weryfikacji zakładanych i uzyskanych
efektów realizacji tych praktyk;
6)
zarządzania procesem dydaktycznym w zakresie kierunku studiów, w tym zmian
dokonywanych w programie kształcenia wynikających z jego doskonalenia;
7)
współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym przy tworzeniu programów
kształcenia, a także prowadzeniu kształcenia i badań naukowych;
8) stopnia umiędzynarodowienia procesu kształcenia/studiów, w tym współpracę
międzynarodową w zakresie kształcenia, wymianę studentów i nauczycieli
akademickich, a także proporcje liczby studentów z zagranicy do ogólnej liczby
studentów oraz prowadzenie zajęć w językach obcych;
9)
zakresu współpracy międzynarodowej w odniesieniu do badań naukowych, jeżeli
jednostka prowadzi w ramach kierunku studia drugiego stopnia, jednolite studia
magisterskie lub prowadzi studia doktoranckie.
§ 4. 1. W przypadku kierunków studiów o profilu ogólnoakademickim Komisja
dokonuje w szczególności oceny, o której mowa w § 3 pkt 7 i 8.
2. W przypadku kierunków studiów o profilu praktycznym Komisja dokonuje
w szczególności oceny, o której mowa w § 3 pkt 4 i 6.
§ 5. Jeżeli jednostka prowadzi w ramach kierunku studia drugiego stopnia lub jednolite
studia magisterskie, ocena programowa obejmuje również sprawdzenie, czy są prowadzone
badania naukowe w co najmniej jednym obszarze wiedzy odpowiadającym obszarowi
kształcenia, do którego przyporządkowano kierunek studiów. Ocenie podlega także sposób
wykorzystania badań w procesie dydaktycznym i udział studentów w badaniach
prowadzonych przez jednostkę.
§ 6. Jeżeli jednostka prowadzi w ramach kierunku studiów zajęcia przygotowujące do
uzyskania kwalifikacji uprawniających do wykonywania zawodu nauczyciela, ocena
programowa obejmuje również ocenę dostosowania programu studiów do warunków
określonych w standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu
nauczyciela, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy.
§ 7. Jeżeli jednostka prowadzi studia na kierunkach: lekarskim, lekarsko-
-dentystycznym, farmacja, pielęgniarstwo, położnictwo, weterynaria oraz architektura, ocena
programowa obejmuje również ocenę dostosowania programów studiów do warunków
– 4 –
określonych w standardach kształcenia dla tych kierunków, określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 9b ustawy.
§ 8. Komisja dokonując oceny programowej na kierunku, poziomie i profilu kształcenia
realizowanym w ramach indywidualnych studiów międzyobszarowych, uwzględnia także
specyfikę tej formy organizacyjnej prowadzenia kształcenia.
§ 9. Komisja dokonując oceny instytucjonalnej działalności jednostki, uwzględnia
wyniki oceny programowej na wszystkich prowadzonych w tej jednostce kierunkach studiów
oraz wyniki oceny parametrycznej dokonywanej przez Komitet Ewaluacji Jednostek
Naukowych.
§ 10. Ocena instytucjonalna obejmuje ocenę:
1)
rozwoju misji i strategii rozwoju jednostki w odniesieniu do podstawowych zadań
uczelni, w szczególności kształcenia studentów i prowadzenia badań naukowych;
2)
zgodności związku strategii rozwoju jednostki ze strategią rozwoju uczelni;
3)
funkcjonowania i doskonalenia wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia,
w tym jego konstrukcji i oddziaływania na doskonalenie jakości kształcenia, przy
uwzględnieniu środków przeznaczanych na zapewnienie jakości i wskazanej
metodologii wykorzystania uzyskanych ocen do modyfikacji treści kształcenia i metod
dydaktycznych;
4)
sposobu podnoszenia jakości kształcenia na studiach podyplomowych prowadzonych
w jednostce;
5)
sposobu podnoszenia jakości procesu kształcenia na studiach doktoranckich
prowadzonych w jednostce, w szczególności w zakresie prowadzonych badań;
6)
metod rozwoju potencjału kadry dydaktycznej i naukowej;
7)
rozwoju badań naukowych prowadzonych w jednostce;
8)
rozwoju relacji jednostki z otoczeniem lokalnym, krajowym, międzynarodowym;
9)
doskonalenia systemu zarządzania w jednostce;
10) wykorzystywania i rozwoju istniejącej bazy dydaktycznej i naukowej;
11) polityki rekrutacyjnej, w tym zasadności doboru kryteriów stosowanych przy określaniu
warunków przyjęcia na studia.
§ 11. Ocena instytucjonalna dokonywana będzie z wykorzystaniem analizy SWOT
w odniesieniu do wszystkich kryteriów oceny wskazanych w § 10.
– 5 –
§ 12. Dokonując oceny programowej i oceny instytucjonalnej, Polska Komisja
Akredytacyjna uwzględnia akredytacje i certyfikaty uzyskane w wyniku oceny
przeprowadzonej przez międzynarodowe i krajowe komisje branżowe dokonujące ocen
w wybranych obszarach kształcenia oraz przez agencje akredytacyjne zarejestrowane
w Europejskim Rejestrze Agencji Akredytacyjnych (EQAR) lub agencje, z którymi Polska
Komisja Akredytacyjna zawarła umowy o uznawalności ocen akredytacyjnych.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ... .
MINISTER
NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik