Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, 2 i 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.). Zawiera on regulacje
określające:
1)
warunki, jakie musi spełniać program kształcenia, oraz opis kwalifikacji pierwszego
i drugiego stopnia,
2)
warunki, jakie muszą spełniać podstawowe jednostki organizacyjne uczelni, aby
prowadzić studia na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, w tym:
a)
liczbę i kwalifikacje nauczycieli akademickich zaliczanych do minimum
kadrowego,
b) proporcje minimum kadrowego do liczby studentów na danym kierunku studiów,
c)
zakres informacji objętych wnioskiem o nadanie podstawowej jednostce
organizacyjnej uczelni uprawnienia do prowadzenia studiów na określonym
kierunku, poziomie i profilu kształcenia,
3)
kierunki studiów, które mogą być prowadzone jako jednolite studia magisterskie,
4)
kierunki studiów, które są prowadzone jako studia drugiego stopnia lub jako jednolite
studia magisterskie,
5)
szczegółowe warunki tworzenia i funkcjonowania filii i zamiejscowych podstawowych
jednostek organizacyjnych uczelni.
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia
studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. Nr 243, poz. 1445 oraz
z 2012 r. poz. 983), które utraci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na
podstawie art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, 2 i 5 ustawy z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo
o szkolnictwie wyższym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z nowelizacji wyżej wymienionej
ustawy, która wprowadziła nowe rozwiązania mające na celu zapewnienie lepszej jakości
kształcenia mające wpływ na kształtowanie programów kształcenia i w konsekwencji na
warunki jakie musi spełnić podstawowa jednostka organizacyjna uczelni, aby prowadzić
studia na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia.
– 19 –
Nowelizacja rozporządzenia ma na celu także uszczegółowienie i doprecyzowanie
obecnie obowiązujących uregulowań w zakresie kierunków studiów, które mogą być
prowadzone jako jednolite studia magisterskie oraz, które są prowadzone jako studia drugiego
stopnia lub jako jednolite studia magisterskie.
Opinia o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do Ministra Spraw Zagranicznych w celu
jego zaopiniowania w kwestii zgodności z prawem Unii Europejskiej.
– 20 –
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I ( O S R )
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projekt rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym
kierunku i poziomie kształcenia będzie oddziaływać na uczelnie publiczne i niepubliczne,
podstawowe jednostki organizacyjne uczelni i zamiejscowe jednostki organizacyjne uczelni,
które prowadzą albo chcą prowadzić kształcenie na określonym kierunku studiów poziomie
i profilu kształcenia. Projektowane rozporządzenie będzie również oddziaływać na studentów
i nauczycieli akademickich, w szczególności osoby zaliczane do minimum kadrowego dla
kierunku i poziomu kształcenia.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do zaopiniowania do następujących
partnerów społecznych:
1)
Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów,
2)
Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
3)
Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
4)
Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
5)
Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
6)
Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
7)
Konferencji Episkopatu Polski,
8)
Polskiej Akademii Nauk,
9)
Rady Głównej Instytutów Badawczych,
10) Polskiej Akademii Umiejętności,
11) Komitetu Polityki Naukowej,
12) Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych,
13) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
14) Narodowego Centrum Nauki,
15) Rady Młodych Naukowców,
16) Krajowej Reprezentacji Doktorantów,
17) Parlamentu Studentów RP,
18) Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej,
– 21 –
19) Niezależnego Zrzeszenia Studentów,
20) Zrzeszenia Studentów Polskich,
21) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
22) Business Centre Club,
23) Związku Rzemiosła Polskiego,
24) Konfederacja Lewiatan,
25) Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”,
26) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
27) Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego,
28) Forum Związków Zawodowych,
29) Wolnych Związków Zawodowych „Sierpień 80”,
30) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”,
31) Rady Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie podmiotowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, stosownie do przepisów uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
bud et państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ
projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
– 22 –
6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
11/12/BS
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik