Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
U Z A S A D N I E N I E
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 9 ust. 3
pkt 3 i 4 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r.
poz. 572, z późn. zm.). Rozporządzenie ma na celu określić szczegółowe kryteria i zakres
przeprowadzanej przez Polską Komisję Akredytacyjną – w celu zapewnienia właściwej
jakości kształcenia – oceny programowej i oceny instytucjonalnej. Konieczność wydania
rozporządzenia wynika z dokonywanej nowelizacji wyżej wymienionej ustawy, w ramach
której następuje zmiana treści przepisu upoważniającego – art. 9 ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy.
Dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia
29 września 2011 r. w sprawie warunków oceny programowej i oceny instytucjonalnej
(Dz. U. Nr 207, poz. 1232) zastąpione zostaje niniejszym rozporządzeniem,
uszczegóławiającym kryteria i zakres przeprowadzanej oceny programowej i instytucjonalnej.
Proponowane zmiany wydają się niezbędne w świetle nowelizacji ustawy,
wprowadzającej ostrzejszy podział na profil praktyczny i ogólnoakademicki (inne obowiązki,
inne rodzaje związków z otoczeniem i formy związków z regionem, inna rola praktyków),
zmianą w sposobach śledzenia losu absolwentów, związkiem oceny Polskiej Komisji
Akredytacyjnej z dotacją projakościową. Także potrzeba zrewidowania roli Polskiej Komisji
Akredytacyjnej w systemie szkolnictwa wyższego warunkuje konieczność doprecyzowania
w akcie prawnym powszechnie obowiązującym kryteriów i zakresu przeprowadzania oceny
przez instytucję działającą na rzecz doskonalenia jakości kształcenia. Przedstawione
rozwiązania są wynikiem zebranych doświadczeń w zakresie dokonywanych przez Polską
Komisję Akredytacyjną ocen.
W rozporządzeniu uregulowane zostały niezbędne elementy, które będą podlegać
odpowiednio ocenie programowej i instytucjonalnej, aby zapobiec powielaniu oceny tych
samym obszarów funkcjonowania uczelni. Doprecyzowane zostały również kwestie
wymaganych przez Komisję w procesie przeprowadzania oceny dokumentów oraz zakresu
danych i informacji. Zakres informacji wymaganych w raporcie samooceny może dotyczyć
wyłącznie dokumentacji, której sporządzenie przez uczelnię jest uwarunkowane spełnieniem
wymogów określonych w obowiązujących przepisach
Ocenie programowej, oprócz kierunków studiów, podlegać będą także studia
doktoranckie i studia podyplomowe. Dotychczas nie było bowiem możliwości weryfikacji
i oceny jakości prowadzonego kształcenia na studiach doktoranckich i studiach
– 7 –
podyplomowych. Dotychczasowe kryteria przeprowadzania oceny programowej zostaną
wzbogacone o ocenę: organizacji procesu dydaktycznego, stopnia umiędzynarodowienia
procesu kształcenia/studiów, sposobu funkcjonowania procesu potwierdzania efektów
uczelnia się, a także sposobu współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym przy
tworzeniu programów kształcenia, prowadzeniu kształcenia i badań naukowych.
Z kolei, Polska Komisja Akredytacyjna dokonując oceny instytucjonalnej działalności
podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni, uwzględniać będzie dodatkowo zgodność
jednostki z misją i strategią rozwoju uczelni oraz wyniki oceny parametrycznej dokonywanej
przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych.
Ponadto, ocenie instytucjonalnej będą podlegały wszystkie podstawowe jednostki
organizacyjne uczelni, a nie jak dotychczas tylko najlepsze.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm krajowych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597),
w związku z czym nie podlega obowiązkowi notyfikacji.
Opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej
Projektowane rozporządzenie stanowi wyłączną domenę prawa krajowego i nie jest
objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 8 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Rozporządzenie w sprawie warunków oceny programowej i oceny instytucjonalnej
będzie oddziaływać na Polską Komisję Akredytacyjną, uczelnie publiczne i niepubliczne,
w tym ich podstawowe jednostki organizacyjne i zamiejscowe jednostki organizacyjne
prowadzące kształcenie. Rozporządzenie będzie również oddziaływać na osoby zaliczane do
minimum kadrowego dla kierunku i poziomu kształcenia.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania do następujących partnerów
społecznych:
1) Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów,
2) Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
3) Polska Komisja Akredytacyjna,
4) Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
5) Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
6) Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
7) Konferencja Episkopatu Polski,
8) Polska Akademia Nauk,
9) Rada Główna Instytutów Badawczych,
10) Polska Akademia Umiejętności,
11) Komitet Polityki Naukowej,
12) Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych,
13) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
14) Narodowe Centrum Nauki,
15) Rada Młodych Naukowców,
16) Krajowa Reprezentacja Doktorantów,
17) Parlament Studentów RP,
– 9 –
18) Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej,
19) Niezależne Zrzeszenie Studentów,
20) Zrzeszenie Studentów Polskich,
21) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
22) Business Centre Club,
23) Związek Rzemiosła Polskiego,
24) Konfederacja Lewiatan,
25) Biuro Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
26) Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność”,
27) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
28) Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego,
29) Forum Związków Zawodowych,
30) Wolne Związki Zawodowe „Sierpień 80”,
31) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
32) Rada Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej.
Projekt rozporządzenia został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym
na bud et państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało wpływ na rynek pracy. Określenie
szczegółowych kryteriów i zakresu oceny programowej i oceny instytucjonalnej,
– 10 –
dokonywanej przez Polską Komisję Akredytacyjną, stwarza warunki do większej
efektywności w doskonaleniu jakości kształcenia. Wprowadzenie wymogu oceny organizacji
procesu dydaktycznego, współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, stopnia
umiędzynarodowienia procesu kształcenia oraz funkcjonowania procesu potwierdzania
efektów uczenia się wpłynie na podniesie jakości kształcenia i tym samym lepsze
przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia stwarza uczelniom lepsze możliwości dostosowywania
kształcenia do potrzeb rozwijającej się gospodarki. Dostosowanie wiedzy i umiejętności
absolwentów do potrzeb rynku pracy powinno pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
25/12-kt
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik