eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

– 6 – 
U Z A S A D N I E N I E 
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 9 ust. 3 
pkt 3 i 4 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. 
poz.  572,  z  późn.  zm.).  Rozporządzenie  ma  na  celu  określić  szczegółowe  kryteria  i  zakres 
przeprowadzanej  przez  Polską  Komisję  Akredytacyjną  –  w  celu  zapewnienia  właściwej 
jakości  kształcenia  –  oceny  programowej  i  oceny  instytucjonalnej.  Konieczność  wydania 
rozporządzenia  wynika  z  dokonywanej  nowelizacji  wyżej  wymienionej  ustawy,  w  ramach 
której  następuje  zmiana  treści  przepisu  upoważniającego  –  art.  9  ust.  3  pkt  3  i  4  ustawy. 
Dotychczas  obowiązujące  rozporządzenie  Ministra  Nauki  i  Szkolnictwa  Wyższego  z  dnia 
29 września  2011  r.  w  sprawie  warunków  oceny  programowej  i  oceny  instytucjonalnej 
(Dz. U.  Nr  207,  poz.  1232)  zastąpione  zostaje  niniejszym  rozporządzeniem, 
uszczegóławiającym kryteria i zakres przeprowadzanej oceny programowej i instytucjonalnej. 
Proponowane  zmiany  wydają  się  niezbędne  w  świetle  nowelizacji  ustawy, 
wprowadzającej ostrzejszy podział na profil praktyczny i ogólnoakademicki (inne obowiązki, 
inne rodzaje związków z otoczeniem i formy związków z regionem, inna rola praktyków), 
zmianą  w  sposobach  śledzenia  losu  absolwentów,  związkiem  oceny  Polskiej  Komisji 
Akredytacyjnej z dotacją projakościową. Także potrzeba zrewidowania roli Polskiej Komisji 
Akredytacyjnej  w  systemie  szkolnictwa  wyższego  warunkuje  konieczność  doprecyzowania 
w akcie  prawnym  powszechnie  obowiązującym  kryteriów  i  zakresu  przeprowadzania  oceny 
przez  instytucję  działającą  na  rzecz  doskonalenia  jakości  kształcenia.  Przedstawione 
rozwiązania  są  wynikiem  zebranych  doświadczeń  w  zakresie  dokonywanych  przez  Polską 
Komisję Akredytacyjną ocen. 
W  rozporządzeniu  uregulowane  zostały  niezbędne  elementy,  które  będą  podlegać 
odpowiednio  ocenie  programowej  i  instytucjonalnej,  aby  zapobiec  powielaniu  oceny  tych 
samym  obszarów  funkcjonowania  uczelni.  Doprecyzowane  zostały  również  kwestie 
wymaganych  przez  Komisję  w  procesie  przeprowadzania  oceny  dokumentów  oraz  zakresu 
danych  i  informacji.  Zakres  informacji  wymaganych  w  raporcie  samooceny  może  dotyczyć 
wyłącznie dokumentacji, której sporządzenie przez uczelnię jest uwarunkowane spełnieniem 
wymogów określonych w obowiązujących przepisach 
Ocenie  programowej,  oprócz  kierunków  studiów,  podlegać  będą  także  studia 
doktoranckie  i  studia  podyplomowe.  Dotychczas  nie  było  bowiem  możliwości  weryfikacji 
i oceny  jakości  prowadzonego  kształcenia  na  studiach  doktoranckich  i  studiach 
– 7 – 
podyplomowych.  Dotychczasowe  kryteria  przeprowadzania  oceny  programowej  zostaną 
wzbogacone  o  ocenę:  organizacji  procesu  dydaktycznego,  stopnia  umiędzynarodowienia 
procesu  kształcenia/studiów,  sposobu  funkcjonowania  procesu  potwierdzania  efektów 
uczelnia  się,  a  także  sposobu  współpracy  z  otoczeniem  społeczno-gospodarczym  przy 
tworzeniu programów kształcenia, prowadzeniu kształcenia i badań naukowych.  
Z  kolei,  Polska  Komisja  Akredytacyjna  dokonując  oceny  instytucjonalnej  działalności 
podstawowej  jednostki  organizacyjnej  uczelni,  uwzględniać  będzie  dodatkowo  zgodność 
jednostki z misją i strategią rozwoju uczelni oraz wyniki oceny parametrycznej dokonywanej 
przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych.  
Ponadto,  ocenie  instytucjonalnej  będą  podlegały  wszystkie  podstawowe  jednostki 
organizacyjne uczelni, a nie jak dotychczas tylko najlepsze.  
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm krajowych w rozumieniu rozporządzenia Rady 
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu 
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), 
w związku z czym nie podlega obowiązkowi notyfikacji. 
Opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej 
Projektowane  rozporządzenie  stanowi  wyłączną  domenę  prawa  krajowego  i  nie  jest 
objęte zakresem prawa Unii Europejskiej. 
– 8 – 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie 
Rozporządzenie  w  sprawie  warunków  oceny  programowej  i  oceny  instytucjonalnej 
będzie  oddziaływać  na  Polską  Komisję  Akredytacyjną,  uczelnie  publiczne  i  niepubliczne, 
w tym  ich  podstawowe  jednostki  organizacyjne  i  zamiejscowe  jednostki  organizacyjne 
prowadzące kształcenie. Rozporządzenie będzie również oddziaływać na osoby zaliczane do 
minimum kadrowego dla kierunku i poziomu kształcenia. 
2. Konsultacje społeczne 
Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania do następujących partnerów 
społecznych: 
1)  Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów, 
2)  Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 
3)  Polska Komisja Akredytacyjna, 
4)  Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 
5)  Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, 
6)  Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych, 
7)  Konferencja Episkopatu Polski, 
8)  Polska Akademia Nauk, 
9)  Rada Główna Instytutów Badawczych, 
10) Polska Akademia Umiejętności, 
11) Komitet Polityki Naukowej, 
12) Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych, 
13) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 
14) Narodowe Centrum Nauki, 
15) Rada Młodych Naukowców, 
16) Krajowa Reprezentacja Doktorantów, 
17) Parlament Studentów RP, 
– 9 – 
18) Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, 
19) Niezależne Zrzeszenie Studentów, 
20) Zrzeszenie Studentów Polskich, 
21) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, 
22) Business Centre Club, 
23) Związek Rzemiosła Polskiego, 
24) Konfederacja Lewiatan, 
25) Biuro Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, 
26) Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność”, 
27) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, 
28) Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego, 
29) Forum Związków Zawodowych, 
30) Wolne Związki Zawodowe „Sierpień 80”, 
31) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”, 
32) Rada Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej. 
Projekt  rozporządzenia  został  zamieszczony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na 
stronie  internetowej  Ministerstwa  Nauki  i  Szkolnictwa  Wyższego,  zgodnie  z  przepisami 
ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności  lobbingowej  w  procesie  stanowienia  prawa 
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego 
Centrum Legislacji. 
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w  tym 
na bud et państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego 
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków 
dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy 
Wejście  w  życie  rozporządzenia  będzie  miało  wpływ  na  rynek  pracy.  Określenie 
szczegółowych  kryteriów  i  zakresu  oceny  programowej  i  oceny  instytucjonalnej, 
– 10 – 
dokonywanej  przez  Polską  Komisję  Akredytacyjną,  stwarza  warunki  do  większej 
efektywności w doskonaleniu jakości kształcenia. Wprowadzenie wymogu oceny organizacji 
procesu  dydaktycznego,  współpracy  z  otoczeniem  społeczno-gospodarczym,  stopnia 
umiędzynarodowienia  procesu  kształcenia  oraz  funkcjonowania  procesu  potwierdzania 
efektów  uczenia  się  wpłynie  na  podniesie  jakości  kształcenia  i  tym  samym  lepsze 
przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy. 
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki, w tym 
na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Wejście w życie rozporządzenia stwarza uczelniom lepsze możliwości dostosowywania 
kształcenia  do  potrzeb  rozwijającej  się  gospodarki.  Dostosowanie  wiedzy  i  umiejętności 
absolwentów  do  potrzeb  rynku  pracy  powinno  pozytywnie  wpłynąć  na  funkcjonowanie 
przedsiębiorstw.  
6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny 
Wejście  w  życie  projektowanego  rozporządzenia  nie  wpłynie  na  sytuację  i  rozwój 
regionalny. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25/12-kt 
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: