Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
– przyporządkowanie kierunku do obszaru lub obszarów kształcenia,
– wskazanie dziedzin nauki lub sztuki oraz dyscyplin naukowych lub
artystycznych, do których odnoszą się efekty kształcenia,
– tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwentów;
3)
uchwałę senatu uczelni w sprawie utworzenia kierunku studiów oraz w sprawie
zatwierdzenia efektów kształcenia i uchwałę rady podstawowej jednostki organizacyjnej
określającą program kształcenia, również w przypadku kierunku studiów w ramach
którego ma być prowadzone kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu
nauczyciela zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 9c ustawy, albo uchwałę
senatu uczelni w sprawie utworzenia kierunku studiów: lekarskiego, lekarsko-
-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa, weterynarii oraz architektury,
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 9b ustawy;
4)
w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim – informację o posiadanej kategorii
naukowej, o której mowa w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach
finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185,
poz. 1092 oraz z 2013 r. poz. 675), opis prowadzonych badań naukowych związanych
z projektowanym kierunkiem studiów w co najmniej jednym obszarze wiedzy
odpowiadającym obszarowi kształcenia właściwemu dla tego kierunku studiów oraz
wskazanie liczby studentów biorących udział w tych badaniach;
5)
opis oczekiwanych kompetencji kandydata na studia drugiego stopnia;
6)
opis zakładanych efektów kształcenia zawierający efekty kształcenia właściwe dla
danego kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia wybrane z efektów kształcenia
dla obszaru (obszarów) kształcenia, z którego wyodrębniony został kierunek studiów,
wyrażone w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
a)
w przypadku studiów kończących się tytułem zawodowym inżyniera lub magistra
inżyniera – opis ten powinien uwzględniać wszystkie efekty prowadzące do
uzyskania kompetencji inżynierskich,
b) kierunek studiów prowadzony na dwóch profilach powinien posiadać dwa odrębne
opisy efektów kształcenia,
c)
efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych muszą być takie
same;
7)
opis czynności przeprowadzonych w procesie definiowania efektów kształcenia, w tym
analiza zgodności zakładanych efektów kształcenia z potrzebami rynku pracy, oraz
– 14 –
informację o wykorzystanych wzorcach międzynarodowych i praktykach
międzynarodowych;
8)
opis programu studiów dla kierunku, poziomu i profilu kształcenia oraz sposobu
weryfikacji efektów kształcenia, zawierający:
a)
liczbę semestrów,
b) liczbę punktów ECTS konieczną dla uzyskania kwalifikacji odpowiadających
poziomowi studiów,
c)
moduły kształcenia, czyli grupy zajęć dydaktycznych wraz z przypisaniem do
każdego modułu zakładanych efektów kształcenia oraz możliwej do uzyskania
liczby punktów ECTS, w tym:
– określenie relacji między efektami kształcenia określonymi w programie
kształcenia, a efektami kształcenia zdefiniowanymi dla poszczególnych
modułów zajęć,
– opis formy i metod prowadzenia zajęć,
d) plan studiów dla każdej formy studiów,
e)
łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach
wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów,
f)
łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć
z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla
określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia,
g) łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć
o charakterze praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych, warsztatowych
i projektowych,
h) minimalną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać, realizując moduły
kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych lub na innych kierunkach
studiów,
i)
minimalną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach
z wychowania fizycznego,
j)
wymiar, zasady i formę odbywania praktyk dla kierunku studiów o profilu
praktycznym, w przypadku kierunku studiów o profilu ogólnoakademickim, gdy
program kształcenia przewiduje praktyki,
k) warunki prowadzenia zajęć związanych z praktycznym przygotowaniem
zawodowym przewidzianych w programie studiów dla profilu praktycznego,
– 15 –
l)
program studiów umożliwia studentowi wybór modułów kształcenia, do których
przypisuje się punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów
ECTS,
m) program studiów dla kierunku przyporządkowanego do więcej niż jednego obszaru
kształcenia określa procentowy udział liczby punktów ECTS dla każdego
z tych obszarów w łącznej liczbie punktów ECTS;
9)
opis sposobów weryfikacji osiągniętych przez studenta efektów kształcenia na
wszystkich etapach kształcenia;
10) warunki prowadzenia studiów i sposoby realizacji kształcenia, w tym:
a)
wykaz nauczycieli zaproponowanych do minimum kadrowego dla danego
kierunku, poziomu i profilu kształcenia wraz z dokumentacją zawierającą:
– deklaracje poszczególnych osób dotyczące możliwości zaliczenia ich do
minimum kadrowego w przypadku uzyskania uprawnienia do prowadzenia
wnioskowanego kierunku, zawierające informacje o aktualnym wliczeniu do
minimum kadrowego i ewentualnej rezygnacji, w przypadku gdy osoba
wskazana we wniosku stanowi minimum dwukrotnie,
– informacje o wymiarze czasu pracy lub deklaracje podjęcia zatrudnienia
w uczelni nie później niż od początku semestru studiów – w przypadku studiów
drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich informacje o zatrudnieniu lub
deklaracje podjęcia zatrudnienia w uczelni jako podstawowym miejscu pracy,
– informacje o dorobku naukowym lub artystycznym wraz z wykazem
publikacji, lub w przypadku kierunku studiów o profilu praktycznym opis
doświadczenia zawodowego zdobytego poza uczelnią,
– kopie dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu zawodowego, stopni
naukowych i tytułu naukowego, wraz z tłumaczeniem na język polski przez
tłumacza przysięgłego – w przypadku dokumentu uzyskanego za granicą,
– nr PESEL osób proponowanych do minimum kadrowego, a w przypadku braku
– numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
b) wymiar zajęć dydaktycznych planowanych dla poszczególnych nauczycieli
akademickich, w tym przydział zajęć związanych z praktycznym przygotowaniem
zawodowym w ramach profilu praktycznego,
c)
informacje na temat proporcji nauczycieli akademickich wliczanych do minimum
kadrowego do przewidywanej liczby studentów,
– 16 –
d) informacje na temat posiadanej infrastruktury i dostępu do biblioteki:
– szczegółowy opis infrastruktury (dostęp do sal dydaktycznych, laboratoriów
i pracowni, opis sprzętu i wyposażenia), w tym przedstawienie dokumentacji
posiadania odpowiednio wyposażonych sal, laboratoriów i pracowni od dnia
rozpoczęcia zajęć prowadzonych w tych salach, laboratoriach i pracowniach,
przewidzianym w programie kształcenia wymagających tej bazy,
– informacje na temat dostępu do biblioteki wyposażonej w zalecaną dla
kierunku literaturę oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki Nauki,
e)
porozumienia z instytucjami i zakładami pracy (lub ich deklaracje) w sprawie
przyjęcia określonej liczby studentów na praktyki;
11) opis stanu wdrożenia wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia
uwzględniającego działania na rzecz doskonalenia programu kształcenia na kierunku,
w szczególności zawierający informację o wszystkich formach weryfikowania efektów
kształcenia, osiąganych przez studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji
społecznych, o ocenach dokonywanych przez studentów, o których mowa w art. 132
ust. 3 ustawy, o wnioskach z wyników monitoringu karier zawodowych absolwentów
uczelni, o których mowa w art. 13b ust. 7 ustawy, a w przypadku, gdy uczelnia
prowadzi własny monitoring karier zawodowych absolwentów, również wyników tego
monitoringu.
Rozdział 4
Filia i zamiejscowa podstawowa jednostka organizacyjna uczelni
§ 20. 1. Warunkiem funkcjonowania:
1)
zamiejscowej podstawowej jednostki organizacyjnej – jest prowadzenie kształcenia na
co najmniej jednym kierunku studiów;
2)
filii – jest prowadzenie kształcenia w co najmniej dwóch podstawowych jednostkach
organizacyjnych uczelni.
2. Filia lub zamiejscowa podstawowa jednostka organizacyjna uczelni mogą być
utworzone, jeżeli zamiejscowa podstawowa jednostka organizacyjna, a w przypadku filii
– podstawowe jednostki organizacyjne uczelni wchodzące w jej skład spełniają warunki
określone w § 3–18, odrębnie dla każdego kierunku studiów.
§ 21. Wniosek o zgodę na utworzenie zamiejscowej podstawowej jednostki
organizacyjnej uczelni lub filii za granicą rektor uczelni przedkłada ministrowi właściwemu
– 17 –
do spraw szkolnictwa wyższego nie później niż osiem miesięcy przed planowanym terminem
rozpoczęcia kształcenia.
§ 22. Rozporządzenie wchodzi w życie … .4)
MINISTER
NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia
5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie
kształcenia (Dz. U. Nr 243, poz. 1445 oraz z 2012 r. poz. 983), które traci moc z dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia na podstawie art. X ustawy z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie
wyższym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik