eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

– 13 – 
–  przyporządkowanie kierunku do obszaru lub obszarów kształcenia, 
–  wskazanie  dziedzin  nauki  lub  sztuki  oraz  dyscyplin  naukowych  lub 
artystycznych, do których odnoszą się efekty kształcenia, 
–  tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwentów; 
3) 
uchwałę  senatu  uczelni  w  sprawie  utworzenia  kierunku  studiów  oraz  w  sprawie 
zatwierdzenia efektów kształcenia i uchwałę rady podstawowej jednostki organizacyjnej 
określającą  program  kształcenia,  również  w  przypadku  kierunku  studiów  w  ramach 
którego  ma  być  prowadzone  kształcenie  przygotowujące  do  wykonywania  zawodu 
nauczyciela zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 9c ustawy, albo uchwałę 
senatu  uczelni  w  sprawie  utworzenia  kierunku  studiów:  lekarskiego,  lekarsko-                
-dentystycznego,  farmacji,  pielęgniarstwa  i  położnictwa,  weterynarii  oraz  architektury, 
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 9b ustawy;  
4) 
w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim – informację o posiadanej kategorii 
naukowej, o której mowa w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach 
finansowania  nauki  (Dz.  U.  Nr  96,  poz.  615,  z  2011  r.  Nr  84,  poz.  455  i  Nr  185, 
poz. 1092  oraz  z  2013  r.  poz.  675),  opis  prowadzonych badań naukowych związanych 
z projektowanym  kierunkiem  studiów  w  co  najmniej  jednym  obszarze  wiedzy 
odpowiadającym  obszarowi  kształcenia  właściwemu  dla  tego  kierunku  studiów  oraz 
wskazanie liczby studentów biorących udział w tych badaniach; 
5) 
opis oczekiwanych kompetencji kandydata na studia drugiego stopnia; 
6) 
opis  zakładanych  efektów  kształcenia  zawierający  efekty  kształcenia  właściwe  dla 
danego kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia wybrane z efektów kształcenia 
dla  obszaru  (obszarów)  kształcenia,  z  którego  wyodrębniony  został  kierunek  studiów, 
wyrażone w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: 
a) 
w przypadku studiów kończących się tytułem zawodowym inżyniera lub magistra 
inżyniera  –  opis  ten  powinien  uwzględniać  wszystkie  efekty  prowadzące  do 
uzyskania kompetencji inżynierskich, 
b)  kierunek studiów prowadzony na dwóch profilach powinien posiadać dwa odrębne 
opisy efektów kształcenia, 
c) 
efekty  kształcenia  dla  studiów  stacjonarnych  i  niestacjonarnych  muszą  być  takie 
same; 
7) 
opis czynności przeprowadzonych w procesie definiowania efektów kształcenia, w tym 
analiza  zgodności  zakładanych  efektów  kształcenia  z  potrzebami  rynku  pracy,  oraz 
– 14 – 
informację  o  wykorzystanych  wzorcach  międzynarodowych  i  praktykach 
międzynarodowych; 
8) 
opis  programu  studiów  dla  kierunku,  poziomu  i  profilu  kształcenia  oraz  sposobu 
weryfikacji efektów kształcenia, zawierający: 
a) 
liczbę semestrów, 
b)  liczbę  punktów  ECTS  konieczną  dla  uzyskania  kwalifikacji  odpowiadających 
poziomowi studiów, 
c) 
moduły  kształcenia,  czyli  grupy  zajęć  dydaktycznych  wraz  z  przypisaniem  do 
każdego  modułu  zakładanych  efektów  kształcenia  oraz  możliwej  do  uzyskania 
liczby punktów ECTS, w tym: 
–  określenie  relacji  między  efektami  kształcenia  określonymi  w  programie 
kształcenia,  a  efektami  kształcenia  zdefiniowanymi  dla  poszczególnych 
modułów zajęć,  
–  opis formy i metod prowadzenia zajęć, 
d)  plan studiów dla każdej formy studiów, 
e) 
łączną  liczbę  punktów  ECTS,  którą  student  musi  uzyskać  na  zajęciach 
wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów, 
f) 
łączną  liczbę  punktów  ECTS,  którą  student  musi  uzyskać  w  ramach  zajęć  
z  zakresu  nauk  podstawowych,  do  których  odnoszą  się  efekty  kształcenia  dla 
określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia, 
g)  łączną  liczbę  punktów  ECTS,  którą  student  musi  uzyskać  w  ramach  zajęć  
o  charakterze  praktycznym,  w  tym  zajęć  laboratoryjnych,  warsztatowych 
i projektowych, 
h)  minimalną  liczbę  punktów  ECTS,  którą  student  musi  uzyskać,  realizując  moduły 
kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych lub na innych kierunkach 
studiów, 
i) 
minimalną  liczbę  punktów  ECTS,  którą  student  musi  uzyskać  na  zajęciach                         
z wychowania fizycznego, 
j) 
wymiar,  zasady  i  formę  odbywania  praktyk  dla  kierunku  studiów  o  profilu 
praktycznym,  w  przypadku  kierunku  studiów  o  profilu  ogólnoakademickim,  gdy 
program kształcenia przewiduje praktyki, 
k)  warunki  prowadzenia  zajęć  związanych  z  praktycznym  przygotowaniem 
zawodowym przewidzianych w programie studiów dla profilu praktycznego, 
– 15 – 
l) 
program  studiów  umożliwia  studentowi  wybór  modułów  kształcenia,  do  których 
przypisuje się punkty ECTS  w wymiarze nie mniejszym  niż 30% liczby punktów 
ECTS, 
m)  program studiów dla kierunku przyporządkowanego do więcej niż jednego obszaru 
kształcenia  określa  procentowy  udział  liczby  punktów  ECTS  dla  każdego  
z tych obszarów w łącznej liczbie punktów ECTS; 
9) 
opis  sposobów  weryfikacji  osiągniętych  przez  studenta  efektów  kształcenia  na 
wszystkich etapach kształcenia; 
10)  warunki prowadzenia studiów i sposoby realizacji kształcenia, w tym: 
a) 
wykaz  nauczycieli  zaproponowanych  do  minimum  kadrowego  dla  danego 
kierunku, poziomu i profilu kształcenia wraz z dokumentacją zawierającą: 
–  deklaracje  poszczególnych  osób  dotyczące  możliwości  zaliczenia  ich  do 
minimum  kadrowego  w  przypadku  uzyskania  uprawnienia  do  prowadzenia 
wnioskowanego  kierunku,  zawierające  informacje  o  aktualnym  wliczeniu  do 
minimum  kadrowego  i  ewentualnej  rezygnacji,  w  przypadku  gdy  osoba 
wskazana we wniosku stanowi minimum dwukrotnie, 
–  informacje  o  wymiarze  czasu  pracy  lub  deklaracje  podjęcia  zatrudnienia 
w uczelni nie później niż od początku semestru studiów – w przypadku studiów 
drugiego  stopnia  lub  jednolitych  magisterskich  informacje  o  zatrudnieniu  lub 
deklaracje podjęcia zatrudnienia w uczelni jako podstawowym miejscu pracy, 
–  informacje  o  dorobku  naukowym  lub  artystycznym  wraz  z  wykazem 
publikacji,  lub  w  przypadku  kierunku  studiów  o  profilu  praktycznym  opis 
doświadczenia zawodowego zdobytego poza uczelnią, 
–  kopie  dokumentów  potwierdzających  uzyskanie  tytułu  zawodowego,  stopni 
naukowych  i  tytułu  naukowego,  wraz  z  tłumaczeniem  na  język  polski  przez 
tłumacza przysięgłego – w przypadku dokumentu uzyskanego za granicą, 
–  nr PESEL osób proponowanych do minimum kadrowego, a w przypadku braku 
– numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, 
b)  wymiar  zajęć  dydaktycznych  planowanych  dla  poszczególnych  nauczycieli 
akademickich, w tym przydział zajęć związanych z praktycznym przygotowaniem 
zawodowym w ramach profilu praktycznego, 
c) 
informacje  na  temat  proporcji  nauczycieli  akademickich  wliczanych  do  minimum 
kadrowego do przewidywanej liczby studentów, 
– 16 – 
d)  informacje na temat posiadanej infrastruktury i dostępu do biblioteki: 
–  szczegółowy  opis  infrastruktury  (dostęp  do  sal  dydaktycznych,  laboratoriów  
i pracowni, opis  sprzętu i wyposażenia),  w tym  przedstawienie dokumentacji 
posiadania  odpowiednio  wyposażonych  sal,  laboratoriów  i  pracowni  od  dnia 
rozpoczęcia  zajęć  prowadzonych  w  tych  salach,  laboratoriach  i  pracowniach, 
przewidzianym w programie kształcenia wymagających tej bazy, 
–  informacje  na  temat  dostępu  do  biblioteki  wyposażonej  w  zalecaną  dla 
kierunku literaturę oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki Nauki, 
e) 
porozumienia  z  instytucjami  i  zakładami  pracy  (lub  ich  deklaracje)  w  sprawie 
przyjęcia określonej liczby studentów na praktyki; 
11)  opis  stanu  wdrożenia  wewnętrznego  systemu  zapewnienia  jakości  kształcenia 
uwzględniającego  działania  na  rzecz  doskonalenia  programu  kształcenia  na  kierunku, 
w szczególności  zawierający informację o wszystkich formach weryfikowania  efektów 
kształcenia, osiąganych  przez studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji 
społecznych,  o  ocenach  dokonywanych  przez  studentów,  o  których  mowa  w  art.  132 
ust. 3  ustawy,  o  wnioskach  z  wyników  monitoringu  karier  zawodowych  absolwentów 
uczelni,  o  których  mowa  w  art.  13b  ust.  7  ustawy,  a  w  przypadku,  gdy  uczelnia 
prowadzi własny monitoring karier zawodowych absolwentów, również wyników tego 
monitoringu. 
Rozdział 4 
Filia i zamiejscowa podstawowa jednostka organizacyjna uczelni 
§ 20. 1. Warunkiem funkcjonowania: 
1) 
zamiejscowej  podstawowej  jednostki  organizacyjnej  –  jest  prowadzenie  kształcenia  na 
co najmniej jednym kierunku studiów; 
2) 
filii  –  jest  prowadzenie  kształcenia  w  co  najmniej  dwóch  podstawowych  jednostkach 
organizacyjnych uczelni. 
2. Filia  lub  zamiejscowa  podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  mogą  być 
utworzone,  jeżeli  zamiejscowa  podstawowa  jednostka  organizacyjna,  a  w  przypadku  filii  
–  podstawowe  jednostki  organizacyjne  uczelni  wchodzące  w  jej  skład  spełniają  warunki 
określone w § 3–18, odrębnie dla każdego kierunku studiów. 
§ 21. Wniosek  o  zgodę  na  utworzenie  zamiejscowej  podstawowej  jednostki 
organizacyjnej uczelni lub filii za granicą rektor uczelni przedkłada ministrowi właściwemu 
– 17 – 
do spraw szkolnictwa wyższego nie później niż osiem miesięcy przed planowanym terminem 
rozpoczęcia kształcenia. 
§ 22. Rozporządzenie wchodzi w życie … .4) 
 
MINISTER  
NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
4)  Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 
5  października  2011  r.  w  sprawie  warunków  prowadzenia  studiów  na  określonym  kierunku  i  poziomie 
kształcenia (Dz. U. Nr 243, poz. 1445 oraz z 2012 r. poz. 983), które traci moc z dniem  wejścia  w życie 
niniejszego rozporządzenia na podstawie art. X ustawy z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie 
wyższym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …). 
 
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 30 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: