Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
U Z A S A D N I E N I E
Przedstawiony projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia zawartego
w art. 55g ust. 7 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2012 r.
poz. 264 i 908 oraz …).
Obowiązek regularnej oceny i weryfikacji oraz stałego poprawiania, w rozsądnie
osiągalnym zakresie bezpieczeństwa danego obiektu gospodarowania wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi lub działalno ci z nimi związanej wynika
bezpo rednio z art. 7 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/70/źuratom z dnia 19 lipca 2011 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowe w zakresie odpowiedzialnego i bezpiecznego
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi
(Dz. Urz. Uź L 199 z 02.08.2011, str. 48), zwanej dalej „dyrektywą 2011/70/Euratom”, oraz
m. in. z Fundamentalnych Zasad Bezpieczeństwa IAźA SF-1.
Źo tej pory w zakresie regulowanym niniejszym projektem rozporządzenia nie
obowiązywały w Rzeczypospolitej Polskiej żadne przepisy szczegółowe. Nie istnieją również
wytyczne międzynarodowe dotyczące sporządzania ocen okresowych bezpieczeństwa
i raportu z oceny okresowej odnoszące się bezpo rednio do składowisk odpadów
promieniotwórczych. W związku z tym zagadnienia wymienione w § 2 projektu zostały
implementowane bezpo rednio z wytycznych odnoszących się do okresowych ocen
bezpieczeństwa obiektów jądrowych „Periodic Safety Review of Nuclear Power Plants Safety
Guide” IAEA Safety Standars Series No. NS G-2.10 na podstawie punktu 1.5, który stanowi,
że wytyczne te można wykorzystać nie tylko dla elektrowni jądrowych, ale także m. in. dla
obiektów gospodarowania odpadami promieniotwórczymi. Zgodnie z definicjami
znajdującymi się w artykule 3 dyrektywy 2011/70/Euratom obiektem gospodarowania
odpadami promieniotwórczymi nazywamy każdy obiekt lub instalację, których głównym
celem jest gospodarowanie odpadami promieniotwórczymi, czyli wszelkie działania, które
związane są z użytkowaniem, przetwarzaniem wstępnym, przetwarzaniem,
kondycjonowaniem,
przechowywaniem
lub
trwałym
składowaniem
odpadów
promieniotwórczych.
Ponadto projekt tego dokumentu powstał na podstawie następujących wytycznych
Międzynarodowej Agencji źnergii AtomowejŚ
–
„Fundamental Safety Principles’’ IAźA Safety Standards Series, No. SF-1 (2006),
–
„Safety Assessment for Facilities and Activities” IAEA Safety Standards Series,
No. GSR-4 (2009),
– 5 –
–
„Safety Assessment for Near Surface Disposal of Radioactive Waste” Safety Guide,
No. WS-G-1.1 (1999),
–
„Disposal of Radioactive Waste”, No. SSR-5,
–
„Surveillance and Monitoring of Near Surface Disposal Facilities for Radioactive
Waste” Safety Reports Series No. 35 (2004),
–
„Predisposal Management of Radioactive Waste” Safety Standards Series, No. GSR-5,
–
Waste and Spent Fuel Storage Safety Reference Levels Report, WENRA Working
Group on Waste and Decommissioning, version 2.1 (2011).
W proponowanym projekcie rozporządzenia § 1 okre la zagadnienia, o których mowa
w rozporządzeniu, tj. ocena okresowa bezpieczeństwa składowiska odpadów promienio-
twórczych i raport z oceny okresowej.
W § 2 zawarty jest zbiór zagadnień, które powinny być poddane analizie dla prawidłowo
przeprowadzonej oceny okresowej, a które są istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa
składowiska odpadów promieniotwórczych. Obejmuje on w szczególno ci:
–
przegląd zmian i usprawnień wprowadzonych do projektu i dokumentacji technicznej od
poprzedniej oceny okresowej lub od rozpoczęcia eksploatacji składowiska (pkt 1),
–
kontrolę zgodno ci eksploatacji składowiska z wydanym zezwoleniem na eksploatację
oraz polskimi i międzynarodowymi przepisami ustanawiającymi standardy
bezpieczeństwa dla składowisk odpadów promieniotwórczych (pkt 2),
–
weryfikację oraz ocenę aktualnego stanu zastosowanych w składowisku rozwiązań
technologicznych
oraz wyposażenia mających znaczenie dla zapewnienia
bezpieczeństwa, a także uwzględnienie procesów starzenia się w/w elementów wraz
z działaniami, jakie należy podjąć w celu bezpiecznej eksploatacji składowiska
(pkt 3–5),
–
ocenę bezpieczeństwa składowiska wobec zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych
będących wynikiem działalno ci ludzkiej i sił przyrody przy uwzględnieniu aktualnego
projektu składowiska, oceny lokalizacyjnej oraz ich przewidywanego stanu przy
kolejnej ocenie okresowej (pkt 6),
–
do wiadczenia zdobyte w czasie eksploatacji ocenianego składowiska, innych
składowisk oraz na podstawie przeprowadzonych badań naukowych związanych ze
składowaniem odpadów (pkt 7),
– 6 –
–
weryfikację zintegrowanych systemów zarządzania składowiskiem odpadów, w tym
systemów zapewnienia jako ci, systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy,
systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji (pkt 8),
–
weryfikację kompetencji pracowników, ich kwalifikacji, stosowania przez nich
przepisów bhp podczas pracy w składowisku oraz systemu szkoleń (pkt 9),
–
ocenę, czy na terenie składowiska znajdują się odpowiednie systemy reagowania i plany
postępowania awaryjnego w przypadku zagrożeń związanych z zdarzeniami
radiacyjnymi (pkt 10),
–
weryfikację istniejącego programu monitoringu rodowiskowego w składowisku oraz
jego otoczeniu, w tym analizę rozkładu stężeń izotopów promieniotwórczych wraz
z mechanizmem ich uwalniania w gruncie, wodach powierzchniowych, podziemnych
i atmosferze oraz analizę mocy dawki promieniowania jonizującego na terenie
i w otoczeniu składowiska wykonanych od poprzedniej oceny okresowej, a w przypadku
przeprowadzenia oceny okresowej po raz pierwszy od rozpoczęcia eksploatacji
składowiska odpadów promieniotwórczych (pkt 11).
Przepis § 3 projektu rozporządzenia zawiera zakres raportu z przeprowadzonej oceny
okresowej bezpieczeństwa. Zgodnie z art. 55g ust. 6 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r.
– Prawo atomowe decyzję w sprawie zatwierdzenia raportu wydaje Prezes Państwowej
Agencji Atomistyki w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania. Źecyzja odmowna
powoduje brak możliwo ci dalszej eksploatacji składowiska odpadów promieniotwórczych.
Projekt rozporządzenia podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.).
Projekt rozporządzenia podlega obowiązkowi przedstawienia, na podstawie art. 33
Traktatu ustanawiającego źuropejską Wspólnotę źnergii Atomowej (Traktat Euratom), do
zaopiniowania Komisji Europejskiej.
– 7 –
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI (OSR)
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przewiduje się, że projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na następujące
rodzaje podmiotówŚ
1)
kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalno ć związaną z narażeniem,
polegająca na eksploatacji lub zamknięciu składowiska odpadów promieniotwórczych,
jako podmiot obowiązany do przeprowadzenia oceny okresowej bezpieczeństwa
składowiska oraz raportu z oceny okresowej bezpieczeństwaś
2)
Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, jako podmiot odpowiedzialny za zatwierdzenie
planu oceny okresowej bezpieczeństwa oraz raportu z oceny okresowej bezpieczeństwa.
2.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt zostanie przekazany do konsultacji społecznych do następujących podmiotówŚ
1)
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego, ul. Raszyńska 32/44/140, 02-026
Warszawa;
2)
Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, ul Konwaliowa 7, 01-194 Warszawa;
3)
Centrum źuropejskie Zrównoważonego Rozwoju, ul. Kołłątaja 21, 50-006 Wrocławś
4)
Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocławś
5)
Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT ul. Czackiego 3/5, 00-043
Warszawa;
6)
Fundacja ClientEarth, Aleje Ujazdowskie 39/4, 00-540 Warszawa;
7)
Fundacja Ekologiczna „Arka” ul. Piastowska 4, 43-300 Bielsko-Białaś
8)
Fundacja Greenpeace Polska, ul. Lirowa 13, 02-387 Warszawa;
9)
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, ul. Rymera 3/4, 40-048
Katowice;
10) Fundacja Na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju, ul. Indiri Ghandi 21, 02-776 Warszawa;
11) Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, ul. Sławkowska 12, 31-014 Krakówś
12) Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, ul. Dorodna 16, 03-195 Warszawa;
13) Instytut Fizyki Jądrowej – PAN, ul. Radzikowskiego 152, 31-342 Krakówś
14) Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy, ul. Hery 23, 01-497 Warszawa;
15) Instytut Na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa;
16) Instytut Ochrony rodowiska, ul. Krucza 5/11 d, 00-548 Warszawa;
– 8 –
17) Izba Gospodarcza źnergetyki i Ochrony
rodowiska, ul. Krucza 6/14, 00-950
Warszawa;
18) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć”, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańskś
19) Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A., ul. Mokotowska 35, 00-560 Warszawa;
20) Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa;
21) Liga Ochrony Przyrody, ul. Tamka 37/2, 00-355 Warszawa;
22) Narodowe Centrum Badań Jądrowych, ul. A. Sułtana 7, 05-400 Otwock;
23) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, ul. Kopernika 36/40, 00-924
Warszawa;
24) Ogólnopolskie Towarzystwo Zagospodarowania Odpadów 3R, skr. poczt. 54,
30-961 Krakówś
25) O rodek Źziałań źkologicznych „ ródła”, ul. Zielona 27, 90-602 Łód ś
26) PGź źnergia Jądrowa S.A., ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa;
27) Polska Grupa Energetyczna PGE, ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa;
28) Polska Izba Inżynierów Budownictwa, ul. Mazowiecka 6/8, 00-048 Warszawa;
29) Polski Klub Ekologiczny, Al. Słowackiego 48, 30-018 Krakówś
30) Polskie Towarzystwo Badań Radiacyjnych, ul. Chocimska 24, 00-791 Warszawa;
31) Polskie Towarzystwo Fizyki Medycznej, Centrum Onkologii – Instytut im. Marii
Skłodowskiej-Curie, Zakład Fizyki Medycznej, ul. Roentgena 5, 02-781Warszawa;
32) Polskie Towarzystwo Medycyny Nuklearnej, Banacha 1a, 02-097 Warszawa;
33) Polskie Towarzystwo Nukleoniczne, ul. Dorodna 16, 03-195 Warszawa;
34) Pracodawcy RP, ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa;
35) Społeczny Instytut źkologiczny, ul. Raszyńska 32/44, 02-026 Warszawa;
36) Stowarzyszenie Ekologiczne Eko-Unia, ul. Białoskórnicza 26, 50-134 Wrocławś
37) Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Klub Gaja, ul. Parkowa 10, 43-365 Wilkowice;
38) Stowarzyszenie Ekologów na Rzecz źnergii Nuklearnej – SEREN Polska,
ul. więtokrzyska 14, 00-050 Warszawa;
39) Stowarzyszenie źlektryków Polskich – Komitet źnergetyki Jądrowej SźP,
ul. więtokrzyska 14, 00-050 Warszawa;
40) Stowarzyszenie Inspektorów Ochrony Radiologicznej, ul. Garbary 15, Poznańś
41) Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Medycyny Nuklearnej, ul. M. Skłodowskiej-Curie
24A, 15-276 Białystokś
42) Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, ul. Jasna 17, 43-360 Bystra;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik