eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993

– 4 –
U Z A S A D N I E N I E
Przedstawiony projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia zawartego
w art. 55g ust. 7 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2012 r.
poz. 264 i 908 oraz …).
Obowiązek regularnej oceny i weryfikacji oraz stałego poprawiania, w rozsądnie
osiągalnym zakresie bezpieczeństwa danego obiektu gospodarowania wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi lub działalno ci z nimi związanej wynika
bezpo rednio z art. 7 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/70/źuratom z dnia 19 lipca 2011 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowe w zakresie odpowiedzialnego i bezpiecznego
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi
(Dz. Urz. Uź L 199 z 02.08.2011, str. 48), zwanej dalej „dyrektywą 2011/70/Euratom”, oraz
m. in. z Fundamentalnych Zasad Bezpieczeństwa IAźA SF-1.
Źo tej pory w zakresie regulowanym niniejszym projektem rozporządzenia nie
obowiązywały w Rzeczypospolitej Polskiej żadne przepisy szczegółowe. Nie istnieją również
wytyczne międzynarodowe dotyczące sporządzania ocen okresowych bezpieczeństwa
i raportu z oceny okresowej odnoszące się bezpo rednio do składowisk odpadów
promieniotwórczych. W związku z tym zagadnienia wymienione w § 2 projektu zostały
implementowane bezpo rednio z wytycznych odnoszących się do okresowych ocen
bezpieczeństwa obiektów jądrowych „Periodic Safety Review of Nuclear Power Plants Safety
Guide” IAEA Safety Standars Series No. NS G-2.10 na podstawie punktu 1.5, który stanowi,
że wytyczne te można wykorzystać nie tylko dla elektrowni jądrowych, ale także m. in. dla
obiektów gospodarowania odpadami promieniotwórczymi. Zgodnie z definicjami
znajdującymi się w artykule 3 dyrektywy 2011/70/Euratom obiektem gospodarowania
odpadami promieniotwórczymi nazywamy każdy obiekt lub instalację, których głównym
celem jest gospodarowanie odpadami promieniotwórczymi, czyli wszelkie działania, które
związane są z użytkowaniem, przetwarzaniem wstępnym, przetwarzaniem,
kondycjonowaniem,
przechowywaniem
lub
trwałym
składowaniem
odpadów
promieniotwórczych.
Ponadto projekt tego dokumentu powstał na podstawie następujących wytycznych
Międzynarodowej Agencji źnergii AtomowejŚ

„Fundamental Safety Principles’’ IAźA Safety Standards Series, No. SF-1 (2006),

„Safety Assessment for Facilities and Activities” IAEA Safety Standards Series,
No. GSR-4 (2009),
– 5 –

„Safety Assessment for Near Surface Disposal of Radioactive Waste” Safety Guide,
No. WS-G-1.1 (1999),

„Disposal of Radioactive Waste”, No. SSR-5,

„Surveillance and Monitoring of Near Surface Disposal Facilities for Radioactive
Waste” Safety Reports Series No. 35 (2004),

„Predisposal Management of Radioactive Waste” Safety Standards Series, No. GSR-5,

Waste and Spent Fuel Storage Safety Reference Levels Report, WENRA Working
Group on Waste and Decommissioning, version 2.1 (2011).
W proponowanym projekcie rozporządzenia § 1 okre la zagadnienia, o których mowa
w rozporządzeniu, tj. ocena okresowa bezpieczeństwa składowiska odpadów promienio-
twórczych i raport z oceny okresowej.
W § 2 zawarty jest zbiór zagadnień, które powinny być poddane analizie dla prawidłowo
przeprowadzonej oceny okresowej, a które są istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa
składowiska odpadów promieniotwórczych. Obejmuje on w szczególno ci:

przegląd zmian i usprawnień wprowadzonych do projektu i dokumentacji technicznej od
poprzedniej oceny okresowej lub od rozpoczęcia eksploatacji składowiska (pkt 1),

kontrolę zgodno ci eksploatacji składowiska z wydanym zezwoleniem na eksploatację
oraz polskimi i międzynarodowymi przepisami ustanawiającymi standardy
bezpieczeństwa dla składowisk odpadów promieniotwórczych (pkt 2),

weryfikację oraz ocenę aktualnego stanu zastosowanych w składowisku rozwiązań
technologicznych
oraz wyposażenia mających znaczenie dla zapewnienia
bezpieczeństwa, a także uwzględnienie procesów starzenia się w/w elementów wraz
z działaniami, jakie należy podjąć w celu bezpiecznej eksploatacji składowiska
(pkt 3–5),

ocenę bezpieczeństwa składowiska wobec zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych
będących wynikiem działalno ci ludzkiej i sił przyrody przy uwzględnieniu aktualnego
projektu składowiska, oceny lokalizacyjnej oraz ich przewidywanego stanu przy
kolejnej ocenie okresowej (pkt 6),

do wiadczenia zdobyte w czasie eksploatacji ocenianego składowiska, innych
składowisk oraz na podstawie przeprowadzonych badań naukowych związanych ze
składowaniem odpadów (pkt 7),
– 6 –

weryfikację zintegrowanych systemów zarządzania składowiskiem odpadów, w tym
systemów zapewnienia jako ci, systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy,
systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji (pkt 8),

weryfikację kompetencji pracowników, ich kwalifikacji, stosowania przez nich
przepisów bhp podczas pracy w składowisku oraz systemu szkoleń (pkt 9),

ocenę, czy na terenie składowiska znajdują się odpowiednie systemy reagowania i plany
postępowania awaryjnego w przypadku zagrożeń związanych z zdarzeniami
radiacyjnymi (pkt 10),

weryfikację istniejącego programu monitoringu rodowiskowego w składowisku oraz
jego otoczeniu, w tym analizę rozkładu stężeń izotopów promieniotwórczych wraz
z mechanizmem ich uwalniania w gruncie, wodach powierzchniowych, podziemnych
i atmosferze oraz analizę mocy dawki promieniowania jonizującego na terenie
i w otoczeniu składowiska wykonanych od poprzedniej oceny okresowej, a w przypadku
przeprowadzenia oceny okresowej po raz pierwszy od rozpoczęcia eksploatacji
składowiska odpadów promieniotwórczych (pkt 11).
Przepis § 3 projektu rozporządzenia zawiera zakres raportu z przeprowadzonej oceny
okresowej bezpieczeństwa. Zgodnie z art. 55g ust. 6 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r.
– Prawo atomowe decyzję w sprawie zatwierdzenia raportu wydaje Prezes Państwowej
Agencji Atomistyki w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania. Źecyzja odmowna
powoduje brak możliwo ci dalszej eksploatacji składowiska odpadów promieniotwórczych.
Projekt rozporządzenia podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.).
Projekt rozporządzenia podlega obowiązkowi przedstawienia, na podstawie art. 33
Traktatu ustanawiającego źuropejską Wspólnotę źnergii Atomowej (Traktat Euratom), do
zaopiniowania Komisji Europejskiej.


– 7 –
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI (OSR)
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przewiduje się, że projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na następujące
rodzaje podmiotówŚ
1)
kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalno ć związaną z narażeniem,
polegająca na eksploatacji lub zamknięciu składowiska odpadów promieniotwórczych,
jako podmiot obowiązany do przeprowadzenia oceny okresowej bezpieczeństwa
składowiska oraz raportu z oceny okresowej bezpieczeństwaś
2)
Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, jako podmiot odpowiedzialny za zatwierdzenie
planu oceny okresowej bezpieczeństwa oraz raportu z oceny okresowej bezpieczeństwa.

2.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt zostanie przekazany do konsultacji społecznych do następujących podmiotówŚ
1)
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego, ul. Raszyńska 32/44/140, 02-026
Warszawa;
2)
Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, ul Konwaliowa 7, 01-194 Warszawa;
3)
Centrum źuropejskie Zrównoważonego Rozwoju, ul. Kołłątaja 21, 50-006 Wrocławś
4)
Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocławś
5)
Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT ul. Czackiego 3/5, 00-043
Warszawa;
6)
Fundacja ClientEarth, Aleje Ujazdowskie 39/4, 00-540 Warszawa;
7)
Fundacja Ekologiczna „Arka” ul. Piastowska 4, 43-300 Bielsko-Białaś
8)
Fundacja Greenpeace Polska, ul. Lirowa 13, 02-387 Warszawa;
9)
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, ul. Rymera 3/4, 40-048
Katowice;
10) Fundacja Na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju, ul. Indiri Ghandi 21, 02-776 Warszawa;
11) Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, ul. Sławkowska 12, 31-014 Krakówś
12) Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, ul. Dorodna 16, 03-195 Warszawa;
13) Instytut Fizyki Jądrowej – PAN, ul. Radzikowskiego 152, 31-342 Krakówś
14) Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy, ul. Hery 23, 01-497 Warszawa;
15) Instytut Na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa;
16) Instytut Ochrony rodowiska, ul. Krucza 5/11 d, 00-548 Warszawa;
– 8 –
17) Izba Gospodarcza źnergetyki i Ochrony
rodowiska, ul. Krucza 6/14, 00-950
Warszawa;
18) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć”, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańskś
19) Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A., ul. Mokotowska 35, 00-560 Warszawa;
20) Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa;
21) Liga Ochrony Przyrody, ul. Tamka 37/2, 00-355 Warszawa;
22) Narodowe Centrum Badań Jądrowych, ul. A. Sułtana 7, 05-400 Otwock;
23) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, ul. Kopernika 36/40, 00-924
Warszawa;
24) Ogólnopolskie Towarzystwo Zagospodarowania Odpadów 3R, skr. poczt. 54,
30-961 Krakówś
25) O rodek Źziałań źkologicznych „ ródła”, ul. Zielona 27, 90-602 Łód ś
26) PGź źnergia Jądrowa S.A., ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa;
27) Polska Grupa Energetyczna PGE, ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa;
28) Polska Izba Inżynierów Budownictwa, ul. Mazowiecka 6/8, 00-048 Warszawa;
29) Polski Klub Ekologiczny, Al. Słowackiego 48, 30-018 Krakówś
30) Polskie Towarzystwo Badań Radiacyjnych, ul. Chocimska 24, 00-791 Warszawa;
31) Polskie Towarzystwo Fizyki Medycznej, Centrum Onkologii – Instytut im. Marii
Skłodowskiej-Curie, Zakład Fizyki Medycznej, ul. Roentgena 5, 02-781Warszawa;
32) Polskie Towarzystwo Medycyny Nuklearnej, Banacha 1a, 02-097 Warszawa;
33) Polskie Towarzystwo Nukleoniczne, ul. Dorodna 16, 03-195 Warszawa;
34) Pracodawcy RP, ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa;
35) Społeczny Instytut źkologiczny, ul. Raszyńska 32/44, 02-026 Warszawa;
36) Stowarzyszenie Ekologiczne Eko-Unia, ul. Białoskórnicza 26, 50-134 Wrocławś
37) Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Klub Gaja, ul. Parkowa 10, 43-365 Wilkowice;
38) Stowarzyszenie Ekologów na Rzecz źnergii Nuklearnej – SEREN Polska,
ul. więtokrzyska 14, 00-050 Warszawa;
39) Stowarzyszenie źlektryków Polskich – Komitet źnergetyki Jądrowej SźP,
ul. więtokrzyska 14, 00-050 Warszawa;
40) Stowarzyszenie Inspektorów Ochrony Radiologicznej, ul. Garbary 15, Poznańś
41) Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Medycyny Nuklearnej, ul. M. Skłodowskiej-Curie
24A, 15-276 Białystokś
42) Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, ul. Jasna 17, 43-360 Bystra;
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 42 . [ 43 ] . 44 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: