eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy stworzenia możliwości prawnych doskonalenia organizacji i funkcjonowania Narodowych Sił Rezerwowych (NSR)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1992
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 773

1992-cz-II

UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zamieszczonej w art. 45 ust. 1
pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1974 r. o uposażeniu żołnierzy niezawodowych. Zgodnie
z tym przepisem, Minister Obrony Narodowej został upoważniony do uregulowania, w drodze
rozporządzenia:
1) wysokości stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy odbywających zasadniczą służbę
wojskową, żołnierzy odbywających przeszkolenie wojskowe, a także żołnierzy rezerwy
oraz osób przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy odbywającym
ćwiczenia wojskowe,
2) oraz rodzajów i wysokości dodatków do uposażenia których otrzymywanie uzasadnione
jest szczególnymi właściwościami lub warunkami służby wojskowej jakie przysługują
wszystkim żołnierzom niezawodowym. Należy podkreślić, że w rozporządzeniu
odstąpiono od uregulowania spraw związanych z dodatkami jakie przysługują żołnierzom
odbywającym służbę przygotowawczą, gdyż na podstawie art. 34a ustawy o uposażeniu
żołnierzy niezawodowych otrzymują oni dodatki przewidziane dla żołnierzy pełniących
służbę kandydacką. Ponadto, rozporządzenie nie reguluje spraw dodatków dla żołnierzy
pełniących służbę okresową lub służbę wojskową w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie
wojny, gdyż żołnierze ci, na podstawie art. 27 i art. 47 ustawy o uposażeniu żołnierzy
niezawodowych otrzymują dodatki przewidziane dla żołnierzy zawodowych. Wobec tego
w projekcie rozporządzenia proponuje się uregulowanie spraw dotyczących dodatków do
uposażenia żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową, żołnierzy odbywających
przeszkolenie wojskowej a także żołnierzy rezerwy oraz osób przeniesionych do rezerwy
niebędących żołnierzami rezerwy odbywającym ćwiczenia wojskowe oraz żołnierzy
pełniących służbę kandydacką.
Aktualnie problematyka ta jest uregulowana odpowiednio w rozporządzeniu Ministra
Obrony Narodowej z dnia 6 lutego 2013 r. w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy
niezawodowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 214) oraz w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej
z dnia 7 lutego 2005 r. w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy
niezawodowych (Dz. U. Nr 28, poz. 242, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie zostało opracowane w związku ze zmianami w przepisach
ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych, w wyniku których Minister Obrony Narodowej
uzyskał nowe uprawnienie (zamieszczone w art. 45 ust. 1 pkt 1 i 2 znowelizowanej ustawy), do
określenia w drodze rozporządzenia stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy odbywających
8
zasadniczą służbę wojskową oraz przeszkolenie wojskowe, a także żołnierzy rezerwy oraz osób
przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy odbywających ćwiczenia wojskowe,
przy uwzględnieniu przy określaniu stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy różne rodzaje
czynnej służby wojskowej, korpusy lub stopnie wojskowe albo stopnie etatowe zajmowanych
stanowisk służbowych, a także do określenia w drodze rozporządzenia rodzajów i wysokość
dodatków do uposażenia uzasadnionych szczególnymi właściwościami lub warunkami służby
wojskowej oraz warunków ich przyznawania i wypłacania, uwzględniając takie same rozwiązania
niezależnie od rodzaju odbywanej lub pełnionej przez nich służby wojskowej oraz uwzględniając
czynniki szkodliwe dla zdrowia lub uciążliwe warunki pełnienia służby.
W zakresie uposażenia zasadniczego, w celu dostosowania przepisów przedmiotowego
projektu rozporządzenia do zmienionych przepisów ustawowych, zamieszczono odpowiednie
regulacje odnoszące się do żołnierzy rezerwy oraz osób przeniesionych do rezerwy niebędących
żołnierzami rezerwy odbywających ćwiczenia wojskowe – § 1 pkt 2, § 4 oraz tytuł załącznika
nr 1 do przedmiotowego projektu. W przywołanym załączniku, zgodnie z dyspozycją ustawową,
wskazano wysokość uposażeń zasadniczych w odniesieniu do zajmowanego przez żołnierza
stopnia etatowego, a nie jak to ma miejsce obecnie – do stopnia wojskowego posiadanego przez
żołnierza. Przy czym wysokość stawek uposażenia zasadniczego określono na poziomie obecnych
stawek. Mając na uwadze, że z reguły żołnierze zajmują stanowiska służbowe o stopniach
etatowych odpowiadających posiadanym przez nich stopniom wojskowym – proponowana zmiana
nie wpłynie znacząco na zamianę wysokości uposażeń tych żołnierzy. Określone w załączniku
stawki odpowiadają dziennym stawkom jakie otrzymują obecnie żołnierze zawodowi (z uwagi na
różny sposób opodatkowania uposażeń, stosownego określenia nowych stawek dla żołnierzy
rezerwy dokonano według kwot „netto”).
W dalszych przepisach § 2 ust. 1 i § 3 rozporządzenia zaproponowano stawki uposażenia
przysługującego żołnierzom odbywającym zasadniczą służbę wojskową oraz żołnierzom
odbywającym przeszkolenie wojskowe na tym samym poziomie jakie otrzymując ci żołnierze
obecnie. Konieczność wprowadzenia nowych regulacji dotyczących dodatków do uposażenia
wynika z dokonanych zmian w ustawie o uposażeniu żołnierzy niezawodowych:
1) art. 31 ust. 2, w którym uregulowano kwestę dodatku funkcyjnego, dotycz normowaną
przepisami rozporządzenia,
2) art. 31b, którym wprowadzono dodatek motywacyjny dla żołnierzy niezawodowych.
Wobec tego, ustawodawca, w art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy o uposażeniu żołnierzy
niezawodowych, do uregulowania w drodze rozporządzenia pozostawił sprawę związaną
9
z określeniem rodzajów oraz wysokości dodatków przysługujących z tytułu pełnienia służby
o szczególnych warunkach lub właściwościach.

Należy podkreślić, że w przedkładanym projekcie rozporządzenia wysokość stawek
dodatków dostosowano do wysokości stawek przysługujących żołnierzom zawodowym.
Funkcjonujące dotychczas stawki dodatków odpowiadały stawkom analogicznych dodatków
wypłacanych żołnierzom zawodowym do lipca 2008 roku. Wówczas to bowiem podniesiono
wysokość dodatków przysługujących żołnierzom zawodowym. Należy podkreślić, że w istocie
wzrost ten nie jest zbyt znaczący. W tym zakresie doprecyzowano również sposób obliczania
dodatku za wykonywanie zadań pod wodą z użyciem sprzętu nurkowego, w razie gdy żołnierz
wykonywał te zadania przez okres krótszy niż godzinę. W projekcie doprecyzowano również, że
dodatek operacyjny przysługiwał będzie za każdą dobę (zamiast aktualnie funkcjonującego
pojęcia „dnia”).

Wskazano również organy właściwe do załatwiania spraw dodatków do uposażenia
zasadniczego żołnierzy zawodowych, wskazując że organem tym będzie dowódca jednostki
wojskowej – analogicznie jak to ma miejsce w przypadku przyznawania dodatku funkcyjnego
i motywacyjnego (por. art. 31 ust. 2 i art. 31b ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych).
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji
Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Obrony Narodowej
i Rządowego Centrum Legislacji.


10
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na żołnierzy niezawodowych oraz
dowódców jednostek wojskowych, którzy tym osobom będą wypłać uposażenia zasadnicze oraz
dodatki do uposażenia zasadniczego.
2. Konsultacje społeczne
Z uwagi na zakres i charakter projektowanych zmian projekt nie będzie podlegał
dodatkowym konsultacjom społecznym.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa. Środki finansowe na uposażenia żołnierzy niezawodowych są
zabezpieczone w ramach planowanych wydatków na uposażenia żołnierzy Narodowych Sił
Rezerwowych w 2013 r. i finansowane będą w ramach limitu wydatków poszczególnych
dysponentów środków budżetowych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozwiązania zawarte w omawianym projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozwiązania zawarte w omawianym projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.















16/10-kt
11
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie płatności uposażenia i innych należności pieniężnych oraz warunków pokrywania
przez wojsko kosztów pogrzebu żołnierzy niezawodowych

Na podstawie art. 45a ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1974 r. o uposażeniu
żołnierzy niezawodowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 693, z późn. zm.) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) terminy płatności uposażenia, dodatków do uposażenia i innych należności pieniężnych oraz
tryb ich wypłacania żołnierzom odbywającym zasadniczą służbę wojskową, żołnierzom
odbywającym przeszkolenie wojskowe, żołnierzom rezerwy oraz osobom przeniesionym do
rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy odbywających ćwiczenia wojskowe oraz
żołnierzom pełniących służbę przygotowawczą lub żołnierzom odbywającym służbę
kandydacką oraz
2) tryb pokrywania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej kosztów pogrzebu, organy
wojskowe właściwe w tych sprawach oraz maksymalną wysokość kosztów pogrzebu żołnierza
pokrywanych z budżetu państwa.
§ 2. 1. Uposażenie zasadnicze wypłaca się żołnierzowi, miesięcznie z góry w pierwszym dniu
roboczym miesiąca kalendarzowego, za który uposażenie to przysługuje.
2. W razie powołania żołnierza do czynnej służby wojskowej w trakcie miesiąca
kalendarzowego pierwsze uposażenie wypłaca się niezwłocznie po powstaniu prawa do tego
uposażenia.
3. Uposażenie zasadnicze żołnierzowi pełniącemu służbę przygotowawczą wypłaca się
miesięcznie z dołu w ostatnim dniu roboczym miesiąca kalendarzowego za który uposażenie
przysługuje.
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: