eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1990
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o europejskiej inicjatywie obywatelskiej
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 575

1990

zebrane za
pomocą systemu zbierania deklaracji on-line.
Organizatorzy przedkładają deklaracje
poparcia właściwym
państwom członkowskim według
następujących zasad:
a) państwu członkowskiemu miejsca
zamieszkania lub obywatelstwa
sygnatariusza, zgodnie z załącznikiem III
część C pkt
1; lub
b) państwu członkowskiemu, które wydało
osobisty numer
identyfikacyjny lub dokument tożsamości
wskazany
w deklaracji poparcia, zgodnie z załącznikiem
III część
C pkt 2.
2. W okresie nieprzekraczającym trzech
miesięcy od otrzymania
wniosku właściwe organy weryfikują
przedłożone deklaracje
poparcia w drodze odpowiednich czynności
kontrolnych,
zgodnie z prawem krajowym lub z praktyką
krajową,
w zależności od przypadku. Na tej podstawie
dostarczają organizatorom
certyfikat zgodny z wzorem zawartym w
załączniku
VI, poświadczający liczbę ważnych
deklaracji poparcia z danego
państwa członkowskiego.
W celu weryfikacji deklaracji poparcia nie
jest wymagane uwierzytelnienie
podpisów.
3. Certyfikat, o którym mowa w ust. 2, jest
wydawany
bezpłatnie.
art. 9
Przedłożenie inicjatywy obywatelskiej
«»N



Komisji
Po uzyskaniu certyfikatów przewidzianych w
art. 8 ust. 2 oraz
pod warunkiem dopełnienia wszystkich
stosownych procedur
i warunków określonych w niniejszym
rozporządzeniu organizatorzy
mogą przedłożyć inicjatywę obywatelską
Komisji, załączając
informacje dotyczące wszelkiego wsparcia i
finansowania
otrzymanego na rzecz tej inicjatywy.
Informacje te zostają
opublikowane w rejestrze.
Wysokość wsparcia i finansowania
otrzymanego z
jakiegokolwiek źródła, powyżej której należy
dostarczyć informacji,
jest taka sama, jak ta określona w
rozporządzeniu (WE)
nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia
4 listopada 2003 r. w sprawie przepisów
regulujących partie
polityczne na poziomie europejskim oraz
zasad dotyczących ich
finansowania ( 1 ).
Do celów niniejszego artykułu organizatorzy
korzystają
z formularza zawartego w załączniku VII
oraz przedkładają
wypełniony formularz wraz z kopiami, w
wersji papierowej
lub elektronicznej, certyfikatów
przewidzianych w art. 8 ust. 2.
art. 10
Procedura badania inicjatywy obywatelskiej
«»N



przez Komisję
W przypadku otrzymania inicjatywy 1. W
przypadku otrzymania inicjatywy
obywatelskiej
zgodnie z art. 9 Komisja:
a) niezwłocznie publikuje inicjatywę
obywatelską w rejestrze;
b) przyjmuje organizatorów na odpowiednim
szczeblu, aby
mogli szczegółowo wyjaśnić kwestie, których
dotyczy inicjatywa
obywatelska;
c) w ciągu trzech miesięcy wydaje komunikat
zawierający
prawne i polityczne wnioski Komisji
dotyczące tej inicjatywy
obywatelskiej, informacje na temat
ewentualnych działań,
jakie zamierza podjąć, oraz uzasadnienie
podjęcia lub
niepodjęcia tych działań.
2. O komunikacie, o którym mowa w ust. 1
lit. c), powiadamia
się organizatorów, a także Parlament
Europejski i Radę
oraz podaje się go do wiadomości publicznej.
art. 11
Wysłuchanie publiczne
«»N



W przypadku gdy spełnione zostały warunki
z art. 10 ust. 1 lit.
a) i b), oraz w terminie ustanowionym w art.
10 ust. 1 lit. c),
organizatorom umożliwia się przedstawienie
inicjatywy obywatelskiej
na wysłuchaniu publicznym. Komisja i
Parlament Europejski
zapewniają, aby wysłuchanie to
zorganizowano w Parlamencie Europejskim,
w stosownych przypadkach
z udziałem innych instytucji i organów Unii,
które zgłoszą
chęć udziału, oraz aby Komisja była
reprezentowana na
właściwym szczeblu.
art. 12
Ochrona danych osobowych
«»N



1. Przetwarzając dane osobowe na mocy
niniejszego rozporządzenia,
organizatorzy inicjatywy obywatelskiej i
właściwe
organy państwa członkowskiego
przestrzegają przepisów dyrektywy
95/46/WE oraz przepisów krajowych
przyjętych na mocy
tej dyrektywy.
2. Do celów przetwarzania przez nich danych
osobowych
organizatorów inicjatywy obywatelskiej i
właściwe organy
wyznaczone zgodnie z art. 15 ust. 2 uważa się
za administratorów
danych zgodnie z art. 2 lit. d) dyrektywy
95/46/WE.
3. Organizatorzy zapewniają, aby dane
osobowe zebrane do
celów danej inicjatywy obywatelskiej nie
były wykorzystywane
do żadnych innych celów niż udzielenie
poparcia dla tej inicjatywy,
oraz niszczą wszystkie deklaracje poparcia
otrzymane
w związku z tą inicjatywą oraz wszelkie ich
kopie najpóźniej
w ciągu miesiąca od przedłożenia tej
inicjatywy Komisji zgodnie
z art. 9 lub w ciągu 18 miesięcy od daty
rejestracji proponowanej
inicjatywy obywatelskiej, w zależności od
tego, która
z tych dat jest wcześniejsza.
4. Właściwy organ wykorzystuje dane
osobowe, które
otrzymał w związku z daną inicjatywą
obywatelską, wyłącznie
w celu zweryfikowania deklaracji poparcia
zgodnie z art. 8 ust.
2 oraz niszczy wszystkie deklaracje poparcia
oraz wszelkie ich
kopie najpóźniej w ciągu miesiąca od
wydania poświadczenia,
o którym mowa w tym artykule.
5. Deklaracje poparcia danej inicjatywy
obywatelskiej i ich
kopie można zachować na czas
przekraczający terminy określone
w ust. 3 i 4, jeżeli jest to konieczne do celów
czynności
prawnych lub administracyjnych związanych
z proponowaną
inicjatywą obywatelską. Organizatorzy i
właściwy organ niszczą
wszystkie deklaracje poparcia i ich kopie
najpóźniej tydzień po
dniu zakończenia wspomnianych procedur w
drodze decyzji
ostatecznej.
6. Organizatorzy wprowadzają w życie
odpowiednie środki
techniczne i organizacyjne w celu ochrony
danych osobowych
przed ich przypadkowym lub bezprawnym
zniszczeniem lub
przypadkową utratą, zmianą,
nieupoważnionym ujawnieniem
lub dostępem do nich, w szczególności w
przypadku gdy przetwarzanie
takich danych obejmuje ich przesyłanie za
pomocą
sieci, oraz przed wszystkimi innymi
niezgodnymi z prawem
formami przetwarzania.
art. 13
Odpowiedzialność
«»N



Zgodnie z mającym zastosowanie prawem
krajowym organizatorzy
ponoszą odpowiedzialność za wszelkie
szkody, które
spowodują w trakcie organizacji inicjatywy
obywatelskiej.
art. 14
Sankcje
«»T
Ustawa z dnia 24 czerwca
Art. 19 ust. 2
2 Tej samej karze podlega, kto przemocą, groźbą
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby
1999 r. o wykonywaniu
Art. 20a
bezprawną lub podstępem przeszkadza w
organizatorzy
inicjatywy ustawodawczej
wykonywaniu inicjatywy obywatelskiej w
podlegali odpowiednim sankcjom za
przez obywateli (Dz. U. Nr
rozumieniu rozporządzenia (UE) Nr 211/2011 albo
naruszenie przepisów
62, poz. 688)
przez nadużycie stosunku zależności wywiera
niniejszego rozporządzenia, a zwłaszcza za:
wpływ na jej wykonywanie.
a) składanie nieprawdziwych oświadczeń
Art. 20a. Organizator, w rozumieniu
przez organizatorów;
rozporządzenia (UE) nr 211/2011,
b) bezprawne wykorzystywanie danych.
który:
2. Sankcje, o których mowa w ust. 1, muszą
1)
przed organami wskazanymi w
być skuteczne,
rozporządzeniu (UE) nr 211/2011 składa
proporcjonalne i odstraszające.
nieprawdziwe oświadczenie w

związku z
procedurą
przedłożenia
inicjatywy
obywatelskiej albo,
2) dane osobowe zebrane do celów
inicjatywy obywatelskiej wykorzystuje do
innych celów niż udzielenie poparcia dla tej
inicjatywy albo,
3)
nie niszczy deklaracji poparcia
otrzymanych w związku z inicjatywą
obywatelską oraz ich kopii w terminach
przewidzianych w art. 12 rozporządzenia
(UE) nr 211/2011
- podlega grzywnie, karze ograniczenia
wolności albo pozbawienia wolności do lat 3
art. 15
Właściwe organy w państwach
«»N



członkowskich
1. Do celów wykonania art. 6 ust. 3 państwa
członkowskie
wyznaczają właściwe organy odpowiedzialne
za wydawanie
certyfikatu przewidzianego w tym przepisie.
2. Do celów wykonania art. 8 ust. 2 każde z
państw członkowskich
wyznacza jeden właściwy organ
odpowiedzialny za
koordynowanie procesu weryfikacji
deklaracji poparcia oraz
dostarczanie certyfikatów przewidzianych w
tym przepisie.
3. Najpóźniej w dniu 1 marca 2012 r. państwa
członkowskie
przesyłają Komisji nazwy i adresy
właściwych organów.
4. Komisja udostępnia publicznie wykaz
właściwych
organów.
art. 16
Zmiana załączników
«»N



Komisja może przyjmować w drodze aktów
delegowanych
zgodnie z art. 17 i z zastrzeżeniem warunków
zawartych
w art. 18 i 19, zmiany do załączników do
niniejszego rozporządzenia,
w zakresie stosownych przepisów niniejszego
rozporządzenia.
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: