Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1990
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o europejskiej inicjatywie obywatelskiej
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 575
1990
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Przedmiotowa regulacja oddziaływać będzie zarówno na organy administracji publicznej,
jak i osoby fizyczne tworzące komitet obywatelski odpowiedzialny za przygotowanie
inicjatywy obywatelskiej i przedłożenie jej Komisji.
Zgodnie z informacją przekazaną przez Ministra Sprawiedliwości pismem z dnia
12 lutego 2013 r. nie odnotowano informacji o liczbie prawomocnie skazanych osób
dorosłych, jak również o liczbie toczących się postępowań karnych za przestępstwa
wskazane w art. 19 ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli.
Do chwili obecnej w Rzeczypospolitej Polskiej nie było wystąpień w przedmiocie
weryfikacji deklaracji poparcia i poświadczania liczby ważnych deklaracji poparcia. Nie
jest znana liczba wszczętych inicjatyw obywatelskich, w ramach których komitet
inicjatywy ustawodawczej uzyskał osobowość prawną.
2. Przeprowadzenie konsultacji
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz
z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Biuletynie
Rządowego Procesu Legislacyjnego na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Nie
odnotowano zgłoszeń zainteresowanych podmiotów w trybie ww. ustawy.
W celu wykonania wynikającego z przepisów obowiązującego prawa obowiązku
zasięgnięcia opinii projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania następującym
podmiotom:
1) Prokuratorowi Generalnemu;
2) Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
3) Rzecznikowi Praw Obywatelskich.
Uwag nie zgłoszono.
W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany:
1) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;
2) Sekcji Praw Człowieka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej UJ;
3) Stowarzyszeniu Amnesty International;
4) Instytutowi na Rzecz Państwa Prawa;
3
5) Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej.
Uwagi dotyczące konieczności wyznaczenia organu państwa członkowskiego
odpowiedzialnego za prowadzenie postępowania w sprawie inicjatywy obywatelskiej oraz
uzupełnienia art. 19 ust. 2 o znamię „przemocy” zgłosiła Helsińska Fundacja Praw
Człowieka. Uwagi zostały uwzględnione w projekcie.
3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na finanse publiczne oraz finanse
samorządu terytorialnego. Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie stanowić
podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa na ten cel.
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
6. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt nie powoduje dodatkowych kosztów z budżetu państwa
09/66rch
4
32011R0211
Tytuł
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej
Instytucja odpowiedzialna za wdrożenie dyrektywy
MSW
TABELA ZBIEŻNOŚCI
Oznaczenie
Treść
Konieczność
Akt RP
Oznaczenie
Treść
wdrożenia
art. 1
Przedmiot
«»T
Ustawa z dnia 24 czerwca
Art. 1 ust. 2
„2. Ustawa reguluje wykonywanie na terytorium
Niniejsze rozporządzenie ustanawia
1999 r. o wykonywaniu
Rzeczypospolitej Polskiej rozporządzenia
procedury i warunki wymagane w
inicjatywy ustawodawczej
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr
odniesieniu do inicjatywy obywatelskiej,
przez obywateli (Dz. U. Nr
211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie
przewidziane w art. 11 Traktatu o Unii
62, poz. 688)
inicjatywy obywatelskiej (Dz. U. UE L 65/1 z
Europejskiej i art. 24 Traktatu o
11.3.2011), zwanego dalej ,,rozporządzeniem
funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(UE) nr 211/2011".";
art. 2
Definicje
«»N
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje
się następujące definicje:
1) inicjatywa obywatelska oznacza
inicjatywę przedłożoną Komisji zgodnie z
niniejszym rozporządzeniem, wzywającą
Komisję do przedłożenia, w ramach jej
uprawnień, odpowiedniego wniosku w
sprawach, w odniesieniu do których, zdaniem
obywateli, stosowanie Traktatów wymaga
aktu prawnego Unii; inicjatywa taka
otrzymała wsparcie co najmniej miliona
kwalifikujących się sygnatariuszy
pochodzących z co najmniej jednej czwartej
wszystkich państw członkowskich;
2) „sygnatariusze” oznaczają obywateli Unii,
który wyrazili
poparcie dla danej inicjatywy obywatelskiej
poprzez wypełnienie
formularza deklaracji poparcia tej inicjatywy;
3)„organizatorzy” oznaczają osoby fizyczne
tworzące komitet
obywatelski odpowiedzialny za
przygotowanie inicjatywy
obywatelskiej i przedłożenie jej Komisji.
art. 3
Wymogi w stosunku do organizatorów i
«»N
sygnatariuszy
1. Organizatorzy muszą być obywatelami
Unii i osiągnąć
wiek uprawniający do głosowania w
wyborach do Parlamentu
Europejskiego.
2. Organizatorzy tworzą komitet obywatelski,
w którego
skład wchodzi co najmniej siedem osób
zamieszkałych w co
najmniej siedmiu różnych państwach
członkowskich.
Organizatorzy wyznaczają jednego
reprezentanta i jednego
zastępcę („osoby do kontaktu”), którzy będą
pośredniczyć
między komitetem obywatelskim a
instytucjami Unii w toku
całej procedury oraz którzy są upoważnieni
do wypowiadania
się i działania w imieniu komitetu
obywatelskiego.
Organizatorów, którzy są posłami do
Parlamentu Europejskiego,
nie liczy się do celów osiągnięcia minimalnej
liczby wymaganej
do utworzenia komitetu obywatelskiego.
Dla celów rejestrowania proponowanej
inicjatywy obywatelskiej
zgodnie z art. 4 Komisja rozpatruje jedynie
informacje dotyczące
siedmiu członków komitetu obywatelskiego,
którzy są
potrzebni do spełnienia wymogów
określonych w ust. 1 niniejszego
artykułu i w niniejszym ustępie.
3. Komisja może zwrócić się do
organizatorów
o dostarczenie odpowiedniego dowodu
potwierdzającego spełnienie
wymogów określonych w ust. 1 i 2.
4. Aby móc poprzeć proponowaną inicjatywę
obywatelską,
sygnatariusze muszą być obywatelami Unii i
osiągnąć wiek
uprawniający do głosowania w wyborach do
Parlamentu Europejskiego.
art. 4
Rejestracja proponowanej inicjatywy
«»N
obywatelskiej
1. Przed rozpoczęciem zbierania od
sygnatariuszy deklaracji
poparcia dla proponowanej inicjatywy
obywatelskiej organizatorzy
dokonują jej rejestracji w rejestrze Komisji,
dostarczając
informacje określone w załączniku II, w
szczególności informacje
dotyczące przedmiotu i celów proponowanej
inicjatywy
obywatelskiej.
Informacje te dostarcza się w jednym z
języków urzędowych
Unii, w rejestrze on-line udostępnionym do
tego celu przez
Komisję („rejestr”).
Dla celów rejestru oraz w stosownych
przypadkach na swojej
stronie internetowej organizatorzy podają
regularnie aktualizowane
informacje dotyczące źródeł wsparcia i
finansowania
proponowanej inicjatywy obywatelskiej.
Po potwierdzeniu rejestracji zgodnie z ust. 2
organizatorzy
mogą zapewnić tłumaczenie proponowanej
inicjatywy obywatelskiej
na inne języki urzędowe Unii w celu
włączenia do
rejestru. Za tłumaczenie proponowanej
inicjatywy obywatelskiej
na inne języki urzędowe Unii odpowiedzialni
są organizatorzy.
Komisja ustanawia punkt kontaktowy
udzielający informacji
i pomocy.
2. W terminie dwóch miesięcy od otrzymania
informacji
określonych w załączniku II Komisja
rejestruje proponowaną
inicjatywę obywatelską pod wyłącznym
numerem rejestracyjnym
i wysyła organizatorowi potwierdzenie, pod
warunkiem
że spełniono następujące warunki:
a) utworzono komitet obywatelski i
wyznaczono osobę
kontaktową zgodnie z art. 3 ust. 2;
b) proponowana inicjatywa obywatelska nie
wykracza
w sposób oczywisty poza kompetencje
Komisji w zakresie
przedkładania wniosku dotyczącego unijnego
aktu prawnego
w celu wprowadzenia w życie Traktatów;
c) proponowana inicjatywa obywatelska nie
jest oczywistym
nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna
lub dokuczliwa;
oraz
d) proponowana inicjatywa obywatelska nie
jest w sposób
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1990
› Pobierz plik